Lättäjalkojen hoito?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla alkoi lättäjalkojen ongelmat noin vuosi sitten, kun dieetin aerobisia tehdessä penikkatauti iski kuin salama kirkkaalta taivaalta. Luulin että se menisi ohi levolla, mutta ei millään. Vaikka mulla onkin lättäjalat, ei ole ennen tuota ollut vaivoja ollenkaan ja paras cooper tuloskin on tasan 3000 vuodelta 2007.

Nyt kun lähden juoksemaan reipasta hölkkää (cooper vauhtia), niin juoksu on pakko lopettaa noin 1.5 kilsan juoksun jälkeen, ja kipua riittää seuraavaan päivään. Olen yrittänt tehdä netistä löytyvien vinkkien mukaan, eli kävellä mahdollisimman paljon varpailla ja pitää painoa ulkosyrjillä. Jälkimmäinen saa järkyttävät polvikivut aikaan, joten sitä on mahdotonta tehdä.

Joten onko teillä viisaammilla vinkkejä miten voisin selvityä juoksemaan tuon 12 minuuttia? Heinäkuussa intti odottaa ja ois ihan kiva saada kuntotesteistä cooper tulos.

ja pitää painoa ulkosyrjillä

Tässä ei ole ainakaan mitään järkeä ja mielestäni vaan pahentaa ongelmaa. Itse kävin aikoinaan samasta ongelmasta keskustelemassa asiaan erikoistuneen fysioterapeutin kanssa ja hän neuvoi treenaamaan lihaksia, joilla jalkapohjan voi "vetää kasaan". Tämä tarkoittaa siis jalan sisäsyrjän "kaaren" (kantapään ja päkiän välissä) korostamista. Kyseistä asentoa tukevia lihaksia voi harjoittaa esim. alla olevien ohjeiden mukaisesti. En mene vannomaan, että sinun ongelmasi on samaa laatua, mutta kokeilemisesta ei ainakaan ole mitään haittaa.

- Istu normaalisti tuolilla, polvikulma 90, jalkapöytä tasaisesti lattialla
- Pidä kantapää paikallaan ja pyri "vetämään" isovarvasta kohti kantapäätä korostamalla aiemmin mainittua kaarta.
- Älä koukista varvasta mitenkään vaan pyri pitämään se tasaisesti lattialla
- Ainoa liike on kaaren korostuminen/nouseminen
- Liike on alkuun vaikea oppia tekemään, mutta pitkäjänteisyydellä ja keskittymisellä liike pitäisi löytyä
- Liikkeen tekevät lihakset löytyvät eri puolilta jalkapöytää(?) ja säärtä. Itse ainakin tunnen, kuinka säären etu-ulkosyrjässä lihaksia jännittyy liikettä tehdessä
- Liikettä voi tehdä toistoina tai pitkinä "pitoina" kestoltaan aina minuutteihin saakka
- Homman sujuessa istuen siirry tekemään seisten ja myös kävellessä tähän voi kiinnittää huomiota. Juostessa tähän on vaikea keskittyä ja ajallaan se kyllä siirtyy automaattisesti sinne kun lihakset vahvistuvat/aktivoituvat.
- Lihasten vahvistuminen vaatii jatkuvaa päivittäistä treenailua. Liikettä oppii nopeasti tekemään huomaamattaankin kun istuu esim. duunissa.
- Nopeita tuloksia ei kannata odottaa, mutta pitkäjänteisyydellä olen itse päässyt eroon lättäjalkaisuuden tuomista haitoista.

Näkemättä ei voi sanoa muuta kuin että keskimäärin yhdeksän kertaa kymmenestä ongelmaa löytyy pohkeen liikkuvuudesta tai enemminkin sen puutteesta.

Harjotteet laaditaan aina jalan yksilöllisen biomekaniikan mukaan. Yksilölliset tukipohjalliset antaa tukea esim. juostessa. Tota treblan mainitsemaa harjotetta tein ihan alkuun (useina eri variaatioina kuten esim. paperilehden koontina jne.), mutta fysioterapeuttini mukaan harjoitteissa pitäisi pyrkiä progressioon ja muistaa, että harjoitteet pitää toimia kahdella tasolla: hermotusharjoitteet (väärän jalkapöydän asennon poisoppiminen ja uuden "ohjelman" sisäänajo -> vie oman aikansa) ja lihasvoimaharjoitteet (eli "puhdas" voimaharjoittelu -> vie kuukausia). Eli toisia harjoitteita voi tehdä useammin ja edemmän, toisia vähemmän. Mä sain aikoinani intissä vapautuksen marssista ja vähän kaikesta muustakin lättäjalkaisuuden vuoksi. Se aika meni mukavasti salilla treenatessa ;)

Oon kyllä käyttänyt niitä muotoiltovia pohjallisia ja myöskin pronaatio tuellisia lenkkareita, kuten myös tavallisia lenkkareita ilman tukia. Eikä missään oo eroa kivuissa.

Mulle on kahdessa lääkärin tarkastuksessa kerrottu että mulla on matalat kaariholvit, joten niistä se melko varmasti johtuu. Kutsunta lääkärin tarkastuksessa oli pakko kusettaa että ei ne vaivaa, ja ihan vaan siksi että pääsen ees yrittämään semmosia hommia mitkä kiinnostaa :)

Kaikista oudointa on se että pystyn kävelemään pitkiäkin matkoja ilman että vaivat ois kummoisia, mutta juoksemaan ei pysty ollenkaan.

Kiitos Trebla vinkeistä! Teen noita kunnes saan sen ajan fyssarille, koska tällä hetkellä niitä en saa sille kelle haluaisin.

hoyhenen kevyt: -Jos paikkakunnallasi on jalka/fysioterapeutti, kuka tutkii nuiden jalkojen toimintaa liikkeessä, esim. kuvaa sitä juoksumatolla, niin kannattaa hakeutua sellaiselle (esim. askelkliniikat). Jos kävellä kestää pitkiäkin matkoja kipeytymättä, mutta juostessa kipu tulee heti, niin uskoisin että juoksutekniikassasi on jokin pahanlaatuinen virhus. Nuita on vain hankala (mahdoton) tutkia, jossei ole vermeleitä niiden tutkimiseen. Nuista jalkapohjan holvien vahvistuksista on kuiten joka tapauksessa hyötyä, eli niiden jumppailuun kannattaa panostaa jokatapauksessa.

"Kaikista oudointa on se että pystyn kävelemään pitkiäkin matkoja ilman että vaivat ois kummoisia, mutta juoksemaan ei pysty ollenkaan."

Ei tietääkseni oo ketään tuon tapaista jalkaspesialistia täällä, joten kai se täytyy varata Oulun askelklinikalta aika. Hinta on kyllä aika suolanen siihen mitä oon tottunu, vaikka ei se auta valittaa :D

hoyhenen kevyt: -Jos oikein profiiliasi kurkkasin, niin asuskelet roissa? Jos näin, niin oulua lähempääkin löytyy toki asiansa osaava henkilö tuolta tornio/haaparanta suunnalta. Etsippä henkilö nimeltään Riku Sarkkinen tuolta suunnalta käsiisi. Pätevä sälli nuiden jalkaongelmien kanssa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo asun kyllä. Mulle vaan on helpompi liikkua ouluun ku haaparantaan, huomasin kyllä sen askelklinikan sivuilta. Mistä tuon Sarkkisen sais kiinni? Googlella ei löydy mitään.

Tämä ei varsinaisesti ole mikään vastaus ongelmaan, mutta itselläni on samanlaisia kokemuksia. lättäjalka on niin paha, ettei kaarta ole ollenkaan vaan esim jalanjäljessä sen tilalla on jopa ulkonema. itselläni lättäjalka aiheutti ala-asteiässä polvien epätasaista kulumista, jonka takia jouduin aika-ajoin käyttämään kyynärsauvoja. nuo ongelmat hävisivät kasvun myötä. sen sijaan säännöllistä juoksemista en ole voinut harrastaa koskaan, vaikka ominaisuuksia olisi (lukiossa cooperissa 3435, siis ilman minkäänlaista treeniä). jalat nimittäin alkavat penikoimaan jo parista lenkista parin viikon aikana. olen miettinyt, voiko penikkatautiherkkyys johtua lättäjalan aiheuttamista asentovirheistä ja tämän viestiketjun perusteella voisi hyvinkin johtua. pystyn pelaamaan sählyä, mutta tavallinen hölkkälenkki on pahasta. aina toisinaan olen yrittänyt aloittaa lenkkeilyn varovasti, mutta penikkataudin päästessä päälle (viime vuosina 1-2 krt vuodessa) loppuu herkästi kaikki urheilu. hieronnalla ja jopa tunti/päivä venyttelyllä olen kuitenkin saanut penikat toipumaan pariin otteeseen. hierominen on tosin kivuliasta ja ongelmapaikkoja on vaikea saada pehmenemään, kun ne ovat "piilossa" pohjelihaksen ja sääriluun välissä.

täytynee kuitenkin aloittaa tuo jalkaterän lihasten treenaus, tiedä vaikka voisi joskus harrastaa juoksua :)

Mene istumaan tuolille ja revi paperipalloja lattialle. Sitten vaan nostelet niitä varpaiden kanssa.

Näin muo, joskus ohjeistettiin, tosin eine lättäjalat ole muo koskaan haitanneet/ sattuneet.

Ei minulta mitään varinaista ratkaisua löydy tuohon, mutta kerronpa omat kokemukseni lättäjaloista/penikkataudista.

Minulla on aina ollut lättäjalat / matala jalkaholvi. Penikat rupesivat vaivaamaan (säären etuosa, alempi kolmannes) seurauksena asfaltilla juoksemisesta vuoden 2005 kesäkuussa - juuri sopivasti ennen inttiä. Buranaa, venyyttelyä ja kylmä/kuuma hoitoa. Tuolla selvisin alokasajasta. Sain myös armeijasta tukipohjalliset (joiden taso oli aika mitäänsanomaton). AUK:n aikaan oikea sääri sanoi sopimuksen irti ja siitä löytyi rasitusmurtuma.

Armeijan jälkeen vuonna 2006 hommasin askelklinikalta tukipohjalliset (laatukamaa, suosittelen kaikille vaikka eivät kärsisi ongelmista) lättäjalkojen takia . 3kk täydellisen levon jälkeen kivut hävisivät. Rupesin tekemään kävelylenkkejä varovaisesti uusien tukipohjallisten kanssa (ja venyttelin paljon). Aluksi jalat kipeytyivät, mutta uuteen pohjalliseen tottui noin 2 viikossa.

Nykyään käytän edelleen tukipohjallisia (paitsi lenkkareissa, joissa on pronaatio tuki), enkä kärsi enää vastaavista vaivoista - kunhan muistan pysyä pois asfaltilta! Eli pehmeällä alustalla juokseminen onnistuu hyvin, asfaltille en aio palata.

Ei tietääkseni oo ketään tuon tapaista jalkaspesialistia täällä, joten kai se täytyy varata Oulun askelklinikalta aika. Hinta on kyllä aika suolanen siihen mitä oon tottunu, vaikka ei se auta valittaa :D

Jos Ouluun pääset, niin hakeudu ortopedi Tero Klemolan vastaanotolle, tietääkseni ODLlta löytyy. Löytyy takuulla tietoa jalkaongelmista.

Ootteko käyttäny pitkään noita tukipohjallisia? Mulla on kans lättäjalat, mutta oon käyttäny tukipohjallisia penskasta asti. Nykyään ei ole sen isompia ongelmia, juoksemaan pystyy mutta pitkä kävely ei oikein tunnu mukavalta jalkapohjissa. Ja pohjallisia käytän silloin tällöin, en kaikissa kengissä.

Kävin eilen tutkituttamassa nuo jalat täällä rollossa (pääsin ilmaseksi mun fysioterapeutin kautta). Selvis että mun jalan ongelmat johtuu _niin_ löysistä nivelsiteistä, että kun seison nilkkanivel antaa periksi ja päästää jalan väärään asentoon. Se on sitten tietenkin aiheuttanut sen että isovarpaan alapuolelle kohdistuu melkein kaikki paine ja varpaat on sitä myöten "kääntynyt" erilleen toisistaan :D Ostan siltä tukipohjalliset vaikka maksaaki melkeen 3x enemmän kuin footbalanced... Se hoitaja tai mikä nyt onkaan sanoi että footbalance yms. pronaatiotuet kohdistaa sen tuen muutenkin väärään paikkaan, keskelle kaariholvea, kun tarvin sen kaariholven ja kantapään "väliin".

Kuulostaa melko uskottavalta minusta, mutta mitä esim TJJ on mieltä?

Back
Ylös Bottom