Lättäjalkojen hoito?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kahteen viikkon ei onnistunut juoksu (2 viikkoa onnistui) joten menivät keskiviikkona uusinta valuun, koska kaariholvi oli madaltunut paljon. Nyt saan uudet joissa on vahvikkeet holvien kohdalla. Fyssa sanoi että kun on massaa paljon niin ei kestä juoksemistsa ilman vahvistuksia :D

Käytöstä:
-Jalat kipeytyy välillä, mutta erittäin vähän
-Päivästä riippuen juoksu onnistuu jopa asfaltilla (pari 10 km lenkkiä ekaa kertaa kahteen vuoteen)
-Kengästä riippuen istuu paremmin tai huonommin. Kengän koolla en ole huomannut merkitystä.

Onko kellään hajua paljonko nivelsiteiden kiristysleikkaus maksaa? Tiedän että niitä nykyään enää tehdä mielellään, mutta jos sillä pääsen intin läpi niin oon valmis ottamaan sen riskin. Heinäkuussa pitäs lähteä sinne ja en usko että nykysellään onnistuis, eikä haluta buranan voimalla koko vuotta olla.

JALAT ja TUET

On kokemusta noista tukipohjallisista. Lättäjalan takia niitä hommalin, ja aika säätämistä oli. Totuus on, olen jo liki 40-kymppinen, että ihan kuntoon noita jalkoja en koskaan saanut. Eli siis piti vaihtaa pois selvästi jalkoja rasittavista lajeista. Lättäjalka ja liika pronaatio tuonne sisäsuuntaan on aika ikävä ongelma, itselläni siihen vielä liittyy päkiän leviäminen. Kyllä niitä tukipohjallisia varmaan kannattaa säätää yrittää, mutta jossakin vaiheessa on sitten vain myönnettävä, että mitään gasellin käyntiä ei 46-numeron lättäjaloilla saa.

Luulen, että vähän varauksellisesti noihin leikkauksiin suhtaudutaan nykään.

Täällä kans jo vuosia kärsitty lättäjalkojen aiheuttamista ongelmista, sääret ja pohkeet helvetin kipeät lähes joka päivä (eikä tarvitse edes mitenkään älyttömästi rasittaa että kipeytyvät), pohjalliset auttoi jonkun verran mutta eivät poistaneet ongelmaa tahi auttaneet "tarpeeksi". Kuulin että on olemassa joku leikkaus, jolla lättäjalkoja voidaan hoitaa? Tehdäänkö moista julkisella puolella, jos ei, niin mitä kustantaa yksityisellä puolella? Oma tk-lääkäri ei tiennyt moisesta mitään.

Toki lättäjalkoja hoidetaan leikkaamalla julkisella. Mutta kyseessä on aika rajut operaatiot, eikä ole koskaan vaihtoehto nro 1.

Toki lättäjalkoja hoidetaan leikkaamalla julkisella. Mutta kyseessä on aika rajut operaatiot, eikä ole koskaan vaihtoehto nro 1.
Eli todellisuudessa saattaisin julkisella operaatioon päästä mikäli olisin vuosia saikulla ja sittenkin vain ehkä? Osaatko TJJ lekurina vastata seuraaviin kysymyksiin:

1. Millanen operaatio (ts. mitä siinä tehdään ja mihin) ?

2. Millanen toipumisaika (kuinka kauan kipsi, kuntoutus yms. seikat arviolta) ?

3. Mitä suurinpiirtein maksaa yksityisellä?

Kiitos ihan helvetisti jos osaat noihin vastata. Alko jo vähän epätoivo kolkuttelemaan että eikö tästä vaivasta saatana millään pääse eroon.

1. Riippuu missä on vikaa ja korjattavaa. (alkaen pohkeen pidennyksestä -> -> -> puolen jalkaterän luuduttamisesta yhdeksi pökkelöksi)
2. Riippuu mitä tehdään. Alkaen pari kuukautta.
3. Ei mitään hajua.

Jalkateräkivuissa suosittelen hakeutumaan tavalla tai toisella osaavan jalkaterä asioihin perehtyneen ortopedin puheille. Yllättävän usein vastaus ei ole leikkaus.

edit: Itse olen katsellut jalkateräpotilaita tuollaiset 3 vuotta jalkakirurgin ohjauksessa. Sinä aikana olen oppinut ymmärtämään ehkä 10% asiasta. Sen kumminkin tiedän, että kun puhutaan otsikolla "jalkateräkipu", niin A) usein vastaus ei ole leikkaus, vaan oikea kuntoutus (ja kyllä, oikea kuntoutus jopa tehoaa), B) tukipohjallisilla tarvitaan erittäin harvoin, C) "modernin jalkakirurgian" osaajia on tässä maassa todella vähän. D) Leikkauksiin, varsinkin eriasteisiin luudutuksiin liittyy aina omat riskinsä, pitkittyneistä luutumisajoista lähtien, keskisuuriin infektiokatastrofeihin missä menetetään akilles tai enemmänkin.

1. Riippuu missä on vikaa ja korjattavaa. (alkaen pohkeen pidennyksestä -> -> -> puolen jalkaterän luuduttamisesta yhdeksi pökkelöksi)
2. Riippuu mitä tehdään. Alkaen pari kuukautta.
3. Ei mitään hajua.

Jalkateräkivuissa suosittelen hakeutumaan tavalla tai toisella osaavan jalkaterä asioihin perehtyneen ortopedin puheille. Yllättävän usein vastaus ei ole leikkaus.

edit: Itse olen katsellut jalkateräpotilaita tuollaiset 3 vuotta jalkakirurgin ohjauksessa. Sinä aikana olen oppinut ymmärtämään ehkä 10% asiasta. Sen kumminkin tiedän, että kun puhutaan otsikolla "jalkateräkipu", niin A) usein vastaus ei ole leikkaus, vaan oikea kuntoutus (ja kyllä, oikea kuntoutus jopa tehoaa), B) tukipohjallisilla tarvitaan erittäin harvoin, C) "modernin jalkakirurgian" osaajia on tässä maassa todella vähän. D) Leikkauksiin, varsinkin eriasteisiin luudutuksiin liittyy aina omat riskinsä, pitkittyneistä luutumisajoista lähtien, keskisuuriin infektiokatastrofeihin missä menetetään akilles tai enemmänkin.
Vika on matalassa holvikaaressa. Sen tarkemmin en osaa sanoa. Osaatko suositella PK-seudulta tuollaista ns. "huippuosaajaa" ? Tai jos täällä ei ole niin kauempaakin?

Mitäs noi operaatiot ylipäätään noin suurinpiirtein yksityisellä kustantaa? Eli osaako joku edes jotain hintahaarukkaa antaa. 10 tonttua? 20 tonttua?

Mitäs noi operaatiot ylipäätään noin suurinpiirtein yksityisellä kustantaa? Eli osaako joku edes jotain hintahaarukkaa antaa. 10 tonttua? 20 tonttua?

Räpyläleikkureista ei hajuakaan, mutta olkapään korjaus yksityisellä 5000€ ylöspäin riippuen vammasta/vauriosta ja sen laajuudesta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vika on matalassa holvikaaressa. Sen tarkemmin en osaa sanoa. Osaatko suositella PK-seudulta tuollaista ns. "huippuosaajaa" ? Tai jos täällä ei ole niin kauempaakin?
Tampereella on käsittääkseni ainakin pari ihan yleisesti arvostettua ortopedia jotka on noihin jalkaterän ja nilkan vaivoihin erikoistunu.

edit: toisaalta ne ovat kyllä TAYS:in palkkalistoilla, mutta saattavat tehdä hommia myös yksityisellä.

Matalan holvikaarenkin taustalla voi olla useita eri ongelmia, että se ei vielä paljoa sano vaadittavan operaation laajuuksista.

Jalkakivuissa pk-seudulla etsisin käsiini Marko Mykkäsen.

Mulla on kans vähän samaa ongelmaa, eli sääri/nilkka tulee kipeäksi juostessa. Mulla on kans lättäjalat. Mut ajattelin et voisko se vaikuttaa, kun mulle on varmaankin jääkiekon takia tullu sellanen juoksutyyli et jalat aukee ulospäin?

Itse oon reväyttänyt & venäyttänyt molemmista nilkoista nivelsiteet niin monta kertaa et molemmat jalkaholvit on romahtaneet ja käytän footbalancen tukipohjallisia kaikissa sali-, peli- & kävelykengissä.. Jotenkuten noiden kanssa on pärjännyt, mut pohkeiden kans on sit ollu ongelmia. Etenkin oikealla puolella sekä leveään kantalihakseen että kaksoiskantalihakseen on vaikea saada tuntumaa ja sitä puristavaa jännitystä - Hierojalla käydessäni niitä on sit möyhitty sähköimpulsseilla ja tuntuu kyl tosi hyvältä sellainen.. mistähän sellaisen aparaatin muuten sais hankittua itselleen?

Mites tihein te vaihatte noita pohjallisia.. Itellä oli pari viikkoa kokeilussa yhet ( fysiolla tehdyt ) niin lässähtivät ihan kokonaan, ja tuki melko olematon. Ei huvittas yhtään noutaa niitä jatkuvasti lisää :(

Eli ylipronaatio-ongelma, eikä juurikaan lättäjalka. Ois tän viestin voinu kyl fiksumpaankin ketjuun laittaa.

Itsellä samaa vaivaa kuin ketjun aloittajalla. Penikoiden kanssa tullut taisteltua jo 2006 vuodesta asti ja pahempaan suuntaan ovat menossa kokoajan. 2010 päätin kokeilla mitä tapahtuu jos jatkan juoksemista kivuista huolimatta. Noh, rasitusmurtumanhan sillä vain sai oikeaan sääreen. Siitä sitten lääkärin kautta fysioterapiaan, joka totesi minulla lättäjalat ja että jalkaterät osoittavat sivulle liikaa kävellessä/juostessa. Askellus korjattiin ja säärien ja jalkapöydän lihaksia venyteltiin/vahvistettiin erilaisilla harjoituksilla monet kerrat, 600€ por favor... Kuukausitolkulla erilaisia kuminauhajumppia sun muita jalkapyödälle, säärille, reisille, vatsalihaksille, you name it... Sitten kokeileen onko mikään muuttunut: pari kevyttä 15min lenkkiä ja jalat on taas siinä kunnossa, että hyvä kun pystyy kävelemään.

Pitkä tauko alle ja tänä vuonna taas uusinta yritystä kehiin. Nyt päätin kokeilla, että totutan jalat niin kevyesti juoksuun kuin mahdollista. Tammikuun otin ihan pelkällä kävelyllä, 1h-2h kävelyitä kerralla, kilometrejä tuli pitkästi toista sataa, ei minkäänlaisia kipuja tänä aikana. Sitten siirryin kevyeen hölkyttelyyn. Heti ensimmäisellä lenkillä 5-10min juostuani vanha tuttu vaiva alkaa: pohkeet menee jumalattomaan "pumppiin", sen jälkeen ne puutuu ja jaloista katoaa tavallaan kontrolli ja saatanallinen kipu päälle. Kävelyyn vaihdattaessa tuntuu, että pettää jalat alta. Kolme tällaista lenkkiä nyt alla ja jalat taas siinä kunnossa että niitä särkee kokoajan. Eniten kipua tossa säärien sisäosissa, noin 10cm nilkasta ylöspäin. Lisäksi tuo jatkuva särky tuntuu niin ku se ois luussa... Maanantaina kävin taas lääkärissä, joka pisti lähetteen ortopedille, se katto noita jalkoja ja tuumas et toi jalkapöydän kaariholvin sortuma pitää selvittää kunnolla (oikeassa jalassa pahempi) ja laitto lähetteen toiselle ortopedille, sinne pääsyä odotellessa...

Ois hauska tietää miten hoyhenen_kevyellä nyt menee jalkojen kanssa, saitko vaivat pois? Ja miten/millä?

Käymällä armeijan :D Silloin kesällä -10 juoksin jonkin verran pohjallisten kanssa, kipuja en enää pysty muistamaan. Intissä käytin niitä, kipuilua oli varsinkin p-kauden sulkeisissa. En syönyt buranaa oikeastaan ollenkaan. Kerran taisin yhden pancodin ottaa, kun ilman kyyneleitä en aamupalalle päässy. Kivut väheni ja loppui kokonaan satunnaisuutta lukuunottamatta joskus 5kk jälkeen, jolloin myös lopetin niiden käytön. Olivat päässeet aika huonoon kuntoon. :D

Armeijasta pääsin viime heinäkuussa pois. Aloitin lenkkeilyn 3 kertaa viikkoon sillä asenteella, että penikkatauti ei palaa enää koskaan. Ei palannutkaan, ainoastaan pohkeet veti alussa täydelliseen jumiin. Fysio epäili että johtuu noista löysistä nivelsiteistä. Venyttelin ja venyttelin, juoksin kun pystyin. Jumit väheni syksyn tullen. Loppusyksystä juoksin jo 18 kilsan lenkkejä. En siis käyttänyt/käytä pohjallisia ollenkaan.

Eli vaiva on parantunut käytännössä kokonaan. Talven aikana en ole juossut muutamaa juoksumatto lenkkiä lukuunottamatta. Suosittelen lämpimästi noita pohjallisia kaikille lättäjaloille. Olin oikeasti yllättynyt miten hyvin niiden kanssa voi juosta.

Ensi kesänä juossaankin se puolikas maratoni, joka tänä syksynä jäi mahdottomien työaikataulujen takia välistä :)

Hyvä että vaivat hävinny sulla :) Mun fyssarin kans ei pohjallisista ollu puhetta, tehtiin vaan noita kuminauha nylkytyksiä. Joskus kauan sitten ku nää vaivat alko niin teetätin semmoset footbalancet mut ei ne vaivaan auttanu. Tuli semmoset puolikkaan tennispallon kokoset rakot molempiin jalkapohjiin niin heitin helvettiin ne:face:

Mutta, tänään kävin ostaan semmoset paljasjalkameiningit, Vibram Fivefingerdeathpunchit :rock: (mallia speedit) kun niitä on monet eri foorumeilla kehuneet että auttaisivat penikka/lättäjalkojen vaivoihin. Ihan pienen 5 minuuttisen kävin niillä sipsuttaan ja oli kyllä helvetin positiivinen yllätys kuinka mukavat ne oli jalassa. Pitää nyt hiljalleen alkaa totuttaan jalat noilla juoksuun ja katsoa tuleeko muutosta. Noilla jos millähän ne jalkapöydän pienet lihakset aktivoituu ja vahvistuu.

Five finger death punch kuuluu korviin :D

Noi rakot viihty mun jaloissa pari kuukautta. Välillä oli 3/4 jalkapohjasta rakkoa :D nyt iho kaariholvessa on tummempaa ja paksumpaa.

Toivotaan että noista ufo kengistä on hyötyä!

Löytypäs tälläinenkin ketju!

Kannattaako lättäjalkaisen henkilön ostaa tuollaiset pronaatioidut (?) lenkkarit kun perus juoksemista miettii? Itsellä on yhdet sikamaisen kalliit tukipohjalliset, mitä ei jaksaisi joka kerta siirtää kengästä toiseen, niin auttaisiko tuollaiset lenkkarit että niillä pystyisi juoksemaan?

Back
Ylös Bottom