Lätkäjätkät huomio - Apuja luistimien ostoon

kattila

VIP
Nyt kaikki lätkäjätkät kuulolla. Olen ostamassa itselleni luistimia satunnaiseen luisteluun ja lätkänpelailuun, sekä ulko- että hallikäyttöön.

InterSportilla on nähtävästi tarjouksessa CCM 142 -malliset luistimet hintaan 46,90eur, onko tuon hintaluokan luistimet mistään kotosin vai kannattaako suosiolla ostaa kalliimmat?
(http://www.intersport.fi/sendfile2.cfm?id=138177).

Junnuvuosilta muistan omistaneeni Bauer Supreme 100:t, jotka tuntuivat hyviltä jalassa. Nyt bauerilla näyttäisi olevan alta 200eur:n saatavilla kaksi mallia, Supreme 2000 ja Vapor Rocket, onko noista mitään sanottavaa?

Suositelkaas jotain sopivia luistimia hintahaarukassa 0-150eur, toki testaamalla selviää mikä malli sopii jalkaan jne., mutta antakaa nyt jotain hyviä vaihtoehtoja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by kattila
InterSportilla on nähtävästi tarjouksessa CCM 142 -malliset luistimet hintaan 46,90eur, onko tuon hintaluokan luistimet mistään kotosin
Ei. En usko ainakaan. Noin 100-150€ voi jo saada uutena kohtuullisen hyvät luistimet, esim. tuommoiseen satunnaiseen höntsylätkän pelailuun, mihin ilmeisesti itsekin niitä olet hankkimassa.
vai kannattaako suosiolla ostaa kalliimmat?
Mun mielestä kannattaa. Tosin kaikkein järkevintä on mennä kauppaan ja kokeilla jalkaan. Sillä saa selville ainakin alustavasti sen, onko luistimen kenkäosan lesti sopiva. Terän laadun huomaa sitten vasta käytössä. Yleensä halpisluistimissa on huonot terät. Tämä tarkoittaa sitä, että terä ei pure jäähän niin hyvin edes terävänä ja tylsyvät nopeammin.

Jos tunnet ketään aktiivisia lätkän pelaajia ja jonkun heistä kengännumero on justiin sama kuin sulla, niin kysele heiltä käytettyjä luistimia. Saatat saada tod. hyvät halvalla. Itse ostin kaverin pikkuveljeltä CCM752:t 700FIM (uutena oli kai ovh noin 2500FIM), vuoden käytettynä ja ovat ylivoimaisesti parhaat luistimet, mitä mulla on ikinä ollut! Kenkäosa on justiin eikä melkein (eli tukeva ja sopiva lesti) ja terä huippulaatua, ei mitään pahaa sanottavaa. Sattumalta justiin sopivan kokoisetkin, koska mahtuu villasukkakin sisään.

Yleensäkin suosittelen CCM merkkisiä. Niissä tuntuisi olevan hieman laajempi varpaiden kohdalta kenkäosa, kuin muissa merkeissä. Tosin vaikea sanoa, parhaiten selviää sopivuus kokeilemalla. Aikoinaan myös Graf101 luistimien kenkäosa oli hyvä mun jalalle, mutta niissä oli sitten huono terä. CCM, Bauer, Graf, Nike, nuo ovat vissiin nykyään tunnetuimmat merkit.

Joo, osta ehdottomasti kallliimmat. Halvoilla pilaat nilkkasi tai loukkaat itsesi jos niihin osuu kiekko. Kalliimmat istuu sun jalkaan just eikä melkein kun ne muotoutuu sun jalan mukaan ja niissä on paremmat suojat ja paremmat terät.

Luulisi noiden riittävän satunnaiseen pelailuun. Itse ostin viisi vuotta sitten kolmella sadalla markalla Niken luistimet jotka oli todella hyvät hintaansa nähden. Tuskin CCM huonoja luistimia tekee.

Osta vaan suosiolla kalliimmat luistimet. Kannattaa katsoa ettei ole huonot terät meinaan niitä joutuu sitten koko ajan teroittamaan. Itsellä on Niken 100€ luistimet(pelailin silloin vielä jääpalloa kun ostin).
Graaf:kin tekee ihan hyviä luistimia itsellä ei ole kokemusta mutta monella niitä tuntuu olevan. Huonoimmat mallit ovat melko halpoja...

Itse olen mieltynyt CCM Tacks luistimiin. Tällä hetkellä malli 252 käytössä. Sopii jalkaan, on jämäkkä, hyvät terät, Hinta/laatu kohdallaan. Bauerin luistimet ovat myös loistavia, ainakin Supremet mitä olen testannut. Niillä on tosin vähän enemmän hintaa. Baeur Supreme maila ja hanskat on myös käytössä.

Itse tuli pelattua lätkää aikoinaan n.9 vuotta aktiivisesti, ja niiltä ajoilta kaapin perukoilla notkuu Graaffinkuusnollaneloset, jotka ainakin muutama vuos sitten oli ehdotonta eliittiä luistimissa....Tosin hintaa taisi olla n.2500FIM kun tulivat kauppoihin...

Itse suosittelisin Grafin, Bauerin, CCM:n ja ehkä Niken luistimia...Tosin pitää myöntää ettei ole mitään hajua noista nykyisistä luistimista, eikä itsekkään tule enää jäillä pyörittyä...

Niin ja hyvä valinta teräksi Tuuk, tai Tuuk+:thumbs:

kannattaa toi luistimen valinta tehdä sen pohjalta kuinka usein käyttää luistimia ja minkälaista on luistelun taso, mikäli kova taso->tukeva luistin, aloittelija->"ei niin tukeva luistin"...ihan lerpat eivät luistimet kuitenkaan saa olla, mutta kun taas luistin on tasoon nähden liian jäykkä, luistelu on tönkköä.

ei ole järkevää ostaa 500€ luistimia kerran viikossa käytettäväksi...sanotaan että 150€ luistimilla pitäisi pärjätä harrastelu mielessä.

itse pelasin lätkää koko pienen ikäni ja uralta jäi viimeisiksi luistimiksi CCM 652-luistimet...loisto valinta!

Originally posted by kattila

InterSportilla on nähtävästi tarjouksessa CCM 142 -malliset luistimet hintaan 46,90eur, onko tuon hintaluokan luistimet mistään kotosin vai kannattaako suosiolla ostaa kalliimmat?
(http://www.intersport.fi/sendfile2.cfm?id=138177).

Junnuvuosilta muistan omistaneeni Bauer Supreme 100:t, jotka tuntuivat hyviltä jalassa.
Suositelkaas jotain sopivia luistimia hintahaarukassa 0-150eur, toki testaamalla selviää mikä malli sopii jalkaan jne.,

ja så!
elikkä jos olet bauer miehiä kannattaa niissä pysyä, koska bauer on tod. kapea lestinen luistin. Bauer "leveä" lesti ei mulle edes mene jalkaan. kun taasen jofa joka on niin leveä, että hölskyy useimman bauer miehen jalassa.
Halvastakin luistimesta saa hyvän käyttö luistimen huolellisella kengän muotoilulla(märät sukat jalkaan ja jalat luitimeen nauhat kiinni ja parituntia, seuraavana pv uudestaan) Terät heti muotoiluun jäähallille (ei todellakaan suutarille)

t. Pitkään pelannut :thumbs:

Re: Re: Lätkäjätkät huomio - Apuja luistimien ostoon

Originally posted by NuuNuu
ja så!

Halvastakin luistimesta saa hyvän käyttö luistimen huolellisella kengän muotoilulla(märät sukat jalkaan ja jalat luitimeen nauhat kiinni ja parituntia, seuraavana pv uudestaan)

Mitään märkiä sukkia jalkaan, tyrkkäät ne hokkarit täyteen vettä ja annat seisoa vähän aikaa, kaadat vedet pois ja sitten jalkaan ja nauhat kiinni...!
Ja sitten joissain luistimissa käytetään ns.uunimuotoilua, eli hokkarit kuumaan uuniin ja annetaan olla siellä jonkin aikaa ja sitten jalkaan.

Joudun suosittelemaan Grafeja, kun itselläni on sellaiset. Muistaakseni jo 501-mallissa on muotoiltava kenkä, mitä itse oon tykännyt pitää varsin tärkeänä, ja nythän alkaa oleen parhaat alennusmyyntiajat käsillä, joten tuolla 150 eurolla varmaan irtoaa jo kohtalaiset kiitimet. Omissa Graf 705: ssa tykkään myös siitä, että niissä pystyy terän ja kiskon kiristämään/vaihtamaan itse torx-avaimella.

Btw Jos muuten olisin nyt hankkimassa luistimia, niin hankkisin Easton- merkkiset luikkarit, syytä en tosin siihen tiedä, mutta eipä tarvi toisaalta miettiäkään, koska noi Grafit mulla kestää todennäköisesti loppuelämäni.

Kannattaa ostaa luistimet jostain jääkiekkoiluun erikoistuneesta liikkeestä. Siellä saa kaupan päälle luistimien ja terien muotoilut siihen juuri suunnitelluilla välineillä. 150 eurolla saa jo ihan hyviä luistimia, toki vaatimustaso kasvaa taitojen kasvaessa. Itse sanoisin että 300 eurolla saa jo luistimet, jotka periaatteessa kestää koko uran. Kannattaa käydä läpi urheiluliikkeitä, jos jostain saisi hyviä alennuksia. Itse olen merkeistä suosinut Baueria, toinen kova on Mission, niitä ei vaan löydä helpolla.

Itse ostin viime keväänä Eastonin luistimet (malli muistaakseni Ultra Lite tms.) Herttoniemestä sahaajankadun lähettyvillä, varaston näköisessä rakennuksessa, olevasta liikkeestä. luistinten ovh oli muistaakseni yli 200e mutta sain ne 100e ko. paikasta. Paikka on ilmeisesti joku Bernerin maahantuonti-/ylijäämävarasto siksi myyvät noin halvalla. Ko. luistimet tuntuvat sopivan vähän leveämpäänkin jalkaan pienen totuttelun jälkeen joten suosittelen!

Yritän ton paikan osoitetta/puh. numeroa kaivaa jostain...Tutustumisen arvoinen paikka,paljon kaikkea halvalla.

Pukki toi CCM Renegadet ja mulle ne sopii kuin nenä päähän, oli muuten huima tunne kun 25 vuoden tauon jälkeen laittoi luistimet jalkaan , otti kiekkomailan käteen ja lähti kiitämään jäälle, 15 minuutin totuttelun jälkeen homma meni jo rutiinilla kun nuoruudessa tuli hankittua vankka kokemus lähiölätkässä eikä kesäinen rullaluistin harrastuskaan ainakaan haitaksi ole ollut...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom