Lätinää ruokasoodasta

Viime aikoina olen ollut havaitsevinani ruokasoodan eli natriumbikarbonaatin ympärille muodostuneen hypetyksen ja sen kehumisen pilviin lääkkeenä melkein kaikkeen flunssasta diabetekseen, luukatoon ja syöpään. Luulisin itse, että kyseessä on taas yksi nettipuoskareiden homeopatiaviritelmä, koska kyseessä on kuitenkin melko yleisesti käytettävä elintarvikelisä ja siten hyvin tutkittu, ja tämä buumi sopii hyvin tällä hetkellä vallitsevaan *lääkärit ovat lääketeollisuuden agentteja ja karta kaikkea keinotekoista kuin ruttoa* - liikkeeseen.

http://www.urheilututkimukset.fi/me...atin vaikutus lihasvoimaan, väsymiseen ja.pdf

Juuri äsken silmääni sattui kuitenkin kyseinen tutkimus. Mitä olette mieltä, onko tuossa mitään totuuden perää? Jos joku vetää yhdellä huikalla ~40 grammaa soodaa niin nostan hattua, on se sen verran imelän makuista kamaa, mutta jos se ihan oikeasti parantaa lihassuorituskykyä merkittävästi, niin miksei..?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen skeptinen.

Viime aikoina olen ollut havaitsevinani ruokasoodan eli natriumbikarbonaatin ympärille muodostuneen hypetyksen ja sen kehumisen pilviin lääkkeenä melkein kaikkeen flunssasta diabetekseen, luukatoon ja syöpään. Luulisin itse, että kyseessä on taas yksi nettipuoskareiden homeopatiaviritelmä, koska kyseessä on kuitenkin melko yleisesti käytettävä elintarvikelisä ja siten hyvin tutkittu, ja tämä buumi sopii hyvin tällä hetkellä vallitsevaan *lääkärit ovat lääketeollisuuden agentteja ja karta kaikkea keinotekoista kuin ruttoa* - liikkeeseen.

Siihenhän se suurimmaksi osaksi kuuluukin. Vakavammasta päästä löytyy sellaisia tapauksia, kuten Tullio Simoncini ja Hellfried Sartori, jotka ovat ajaneet potilaitaan metaboliseen alkaloosiin (ja sen myötä jopa kuolemaan) pistämällä natriumbikarbonaattia suoraa suoneen. Kaikki tietysti "luontaisen" syöpähoidon nimissä.

Juuri äsken silmääni sattui kuitenkin kyseinen tutkimus. Mitä olette mieltä, onko tuossa mitään totuuden perää? Jos joku vetää yhdellä huikalla ~40 grammaa soodaa niin nostan hattua, on se sen verran imelän makuista kamaa, mutta jos se ihan oikeasti parantaa lihassuorituskykyä merkittävästi, niin miksei..?

Tuo yksittäinen tutkimus on laadultaan TODELLA kökkö, sillä koehenkilöitä on vain 6 eikä mitään kontrolliryhmää ole ilmoitettu. Sokkouttamisesta nyt puhumattakaan.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö ajatuksessa olisi jotain perää. Pikaisella kirjallisuuskatsauksella löysin yhden meta-analyysin, jossa oli koottu yhteen lopulta 38 tutkimusta NaHCO[SUB]3[/SUB]:n vaikutuksista. Kirjoittajien johtopäätös oli, että lyhytkestoisissa, korkean intensiteetin suorituksissa natriumbikarbonaatilla voidaan saada 1,7% lisäys voimantuottoon. Kokotekstiä ei pääse lukemaan, joten suhtaudun siihen suurella varauksella. Vaikutus näyttäisi nimittäin olevan todella pieni eikä tilastollista mentelmää voi oikein arvioida tuon abstraktin perustella.

Jos noita yksittäisiä tutkimuksia katsoo niin niitä tuntuu löytyvän puolesta ja vastaan. Uusimmat ehkä enemmän vastaan ja kaikissa tuo vaikutus on ollut pieni. Jossakin oli maininta että veren pH kyllä muuttuu mutta esim. maitohappopitoisuudet ei. Monissa tutkimussa ilmoitetaan että koehenkilöt ovat kokeneet merkittäviä ruoansulatuskanavaoireita, mikä ei olisi mikään ihme. Veikkaan että saatanan pahaa tuo on myös :D Ehkä siitä saa jotain agrea, mikä näkyy myös parantuneena suorituksena :)

Minusta tuntuisi, että tuolla ruokasoodalla tuskin saa mitään sellaista hyötyä, mitä ei saisi kreatiinilla ja/tai beta-alaniinilla. Käyttötarkoitus kuitenkin näyttäisi olevan sama ja näiden jälkimmäisten osalta tutkimusnäyttö on monin verroin vakuuttavampaa.

En ole tutkinut asiaa oikeastaan yhtään. Mutta sen kokemuksen voin kertoa että kesällä helteillä meinasi mulla olla hieman ongelmia munuaiskivien ja kihdin kanssa. Eli hikoilusta johtuen meni nestetasapaino sekaisin ja jotain kiteytymistä tapahtu sitten. Mulla koski niveliin ja varsinkin jalkaterien. Sekä sitten alaselkään. Lekuri tutkimuksissa oli jotain arvoja pielessä(suoloja ja kalium?) sen verran että nuo tukivat noita diagnooseja. No ohjeena oli että lisää nestettä ja ruokavalion muutos. Ei oikeastaan tullut tulosta mutta sitten surffasin netissä ja törmäsin juttuun jossa mainittiin että kun elimistön nesteet on liian happamia niin syntyy juuri kihtiä ja kiviä. Siihen oli suositeltu ruokasoodan ja merisuolan lisäystä. No otin noita sitten ihan sillä periaatteella että eipä ne varmaan ainakaan pahenna ongelmia. Ja noin viikko/pari niin hävisi nivel kivut jaloista sekä tuntemukset alaselästä/nivusesta. Ja seuraavissa kokeissa ei sitten enää arvot olleetkaan niin pielessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom