Läskit pois, aloittelijalle apua

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Parisuhteen päätyttyä on aika tiputtaa pois tämä määrä massaa mitä on kertynyt. Sana jokinorsu kuvastaa tämän hetkistä tilannetta enemmän kuin hyvin ja vuosien takaisia kuvia katsellessa tulee hieman paska olo.

Eli tarvitsisin nyt jonkinlaista apua siihen että millä tämän massan saa pois. Pituutta on 180cm ja painoa roimat sata kiloa, eli ei tod. punnita neuvolassa.

Liikuntaa tulee harrastettua päivittäin kävelyn muodossa noin 5km, se ei toki riitä ja salikortti onkin seuraava hankintani. Rasvat ja sokeri ja kaikki vaalea(pastat, leipä yms) on jo poistettu ruokavaliosta.
Haluaisinkin tehdä itselleni listan mitä suorittaa, sellainen luonne että onnistuu paremmin jos on jotain mikä muistuttaa. Mitä kannattaa syödä, paljon kaloreita päivässä, kuinka paljon liikuntaa minun kannattaa harrastaa.

Tämä on varmaan sellainen threadi mitä täällä on jo tuhat, mutta jos hyviä neuvoja irtoaisi niin kiitokset siitä.

Päivittäinen kävely, turhien hiilarien pudottaminen ja lihaskuntoharjoittelun aloittaminen ovat toimiva pohja dieetille. Alkoholin käytön kun vielä tiputtaa 1-2 kertaa kuussa tasolle niin hyvä dieetti on aika lailla kasassa.

Oikeastihan kyse on itsekurista eikä nippelitiedoista. Jokainen tuhansista pakkotoistoa vuosia selanneista omaa kiitettävän teoreettisen tietovaraston ravintoaineista ja mitä merkillisimmistä dieeteistä ja treenimuodoista, mutta silti melkoisen suuri osa kantaa vyötäröllä ainakin kymppisäkin verran ylimääräistä laardia (ml allekirjoittanut).

Eli tiedon hankkimisen sijasta suosittelen painottamaan noissa jo aloittamissasi elämäntapamuutoksissa pysymistä niin kesäkunto 2010 on realistinen tavoite. Ei sillä etteikö siinä sivussa voisi lueskella noita aloittelijoiden osion tarkoituksella ylös jätettyjä FAQ-ketjuja.

Itsekurin osalta ei onneksi ole puutetta, ainakaan vielä.
Ja toi perusliikunta ja salilla käyminen onnistuu kyllä, kaikesta tuosta tietomäärästä mua hämää kaikista eniten se etten miten mun pitäisi syödä. Miten kannattaa aloittaa päivä ja missä vaiheessa sitä ehrmannia kiskon naamaani. En sitten tiedä pitäisikö mun käydä jossain ravintoneuvojalla kysymässä apua, toivoin vaan että täältä olis saanut siihen hieman apua. Toki hakua tänään käytelty ja tekstiä luettu mutta informaatiotulva on suuri ja en osaa vielä erottaa oikeaa vääräksi.

Tässä pari nyrkkisääntöä sulle:

1. Syö suurin osa hiilareista aamulla
2. Syö proteiineja (ja rasvoja) illalla
3. Tee jotai liikunnallista 3krt viikossa väh.

Ja jos haluut todella toimivan dieetin/elämäntavan ni tee niiku mä oon tehny viimiset 3kk.

1. Kirjaudu www.kalorilaskuri.fi (20e / 6kk ei oo kallis, tilisiirrolla hoituu)
2. Hanki digitaalinen ruokavaaka
3. Hanki paljon irtopaperia (post-it esim) ja kynä
4. Sykemittari ei ole pakollinen, mutta erittäin hyvä jos on
5. Henkilövaaka tietenki

Tee oma profiili kalorilaskuriin. Laita oma tavoitteesi sinne sekä tiedot itsestäsi.

Eli kaikki mitä syöt, punnitset sillä ruokavaa'alla, ja kirjaat ylös post-it lapulle. Nautit aterian ja repäset lapun irti ja menet koneelle ja lisäät ruoat sinne listaan (vie aikaa keskimäärin 1-2min jos osaa käyttää) tai sitten laitat taskuun ja lisäät kaiken illalla. Illalla lisäät kaiken mitä oot syöny laskuriin ja tutkit ja ihmettelet ruokavaliotasi.

Mikä tekee sen taian tuohon on se, että kun oot yhen kuukauden jaksanu merkkailla ni näät kaiken, siis ihan kaiken käyrinä ja selkeinä tuloksina, mikäli oot jaksanu merkata aamupainon, ruoat sekä liikunnan. Se kulkee yllättävän helposti elämän mukana toi systeemi jos syöt usein ateriat kotona missä on mahdollisuus punnita ruoka ja merkata se.

3kk oon tuolla tehny ja tavote saavutettii 1kk etuajassa, eli aikaa sitten (painosta putosi 9kg, vyötäröstä 10cm, lihashävikki pieni kuin mikä). Motivaatio ei missään laskenu 50% alapuolelle. On se ihmeellinen paikka tuo. ;)

Back
Ylös Bottom