Läski kuntoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vonapii
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hep vaan kaikille. Olen lueskellut näitä sivuja varmaan viitisen vuotta, tunnarin tein vasta nyt. Isoin syy rohkaistumiseen oli varmaan tuo Tanen -45kg/6kk-topikki Treenialueella. Itse täysin aloittelijana näissä hommissa ajattelin oman aiheeni sopivan paremmin tänne.

Nopeat taustat. +40v. En ole koskaan nostellut painoja. Olen satunnaisesti treenaillut kropan painolla, leukoja, punnerruksia, jne. Lenkkeilykin on maistunut, jaloilla ja pyörillä. Jossain välissä vaan vähän kaikki jäi, kun elämä potki päähän ja sohva+telkku+mättöä. Heräsin tilanteeseen vuodenvaihteen nurkilla, vaaka näytti 99.7kg, eli läskiä oli ja paljon tähän 180cm kroppaan. En tehnyt mitään uudenvuodenlupauksia, enkä muutenkaan tiukkoja aikatauluja, mut päätin kuitenkin lähteä parempaa kohti. Ei mitään kaikkihetimullenyt-touhua, mutta vähensin roskaruuan ja sokeripullan syöntiä reilusti. En lopettanut, mut vähensin.

Harmi, kun ei tullut heti alusta otettua lukemia paremmin ylös. Oikeastaan pelotti se vaa'alla käynti, en halunnut vahingossakaan nähdä satasen menevän rikki. Toisaalta oon aina ollu huono käymään puntarilla. Mut 1.4. oli kuitenkin 10kg hävinnyt ja vaaka näytti 89.5kg. Eilen uskalsin ottaa käsikapulankin käteen ja mitata rasvaprosentin. 88.3kg ja 26.1%. Vaaka on Omronin BF508 ja olen kyllä perillä, että se lukema on mitä on. Näyttänee se kuitenkin jotain suuntaa, jos se siitä liikkuu?

Ja sit se varsinainen syy, miksi tein aiheen tänne. Kiinnostaisi aloittaa painojen kolistelu. Ja vaikka paljon näitä juttuja olenkin lukenut, niin kaipaisin kokeneimmilta jotain kommenttia, että onko touhussa mitään järkeä, vai meneekö ukko ihan mettään? Oikeastaan aloitin jo eilen. Sain pääsiäisenä penkin, tangon ja painoja. Mallia kaverille pieneksi jäänyt Tarjoustalon halpissetti, mutta riittänee mulle toistaiseksi.

Niin, se aloitus. Starting Strength olisi varmaan ollut se loogisin. Ja Arnoldin kuusikkoakin kehuttiin. Mutta päädyin nyt kuitenkin tuohon 5x5 single factoriin. Menikö tää nyt heti alussa persiilleen, vai oisko tuo toimiva kaverille, joka on nostellut vaan omaa kroppaa? Aloituspainot jouduin aikalailla arvailemaan, mutta varmaan ne siitä tarkentuu ajan kanssa. Nyt kun ensimmäinen maanantai on takana, niin viimisten painojen kohdalla tuntui, että painaa, mutta ei tarvinnut mennä viimeisillä voimilla. Ollaanko tontilla, vai pitäisikö viimeisen nousta puoliväkisin hampaat irvessä?

Ja samaan alkusyssyyn toinenkin kysymys. Aloin jo aiemmin vetelemään leukoja, kun muistin taas miten hauska laji se olikaan. Tän kuun alussa aloitin netistä löydetyn Armstrong Pull Up-ohjelman, eli joka arkipäivä vedellään se mitä kunakin päivänä ohjelmassa olevia jaksaa. Onko tää nyt iso EI-EI, jos haluaisin tehdä molempia? Oikeastaan tää leukojen vetely kiinnostais enemmän, eli mielummin jättäisin sitten tuota nostelua vähemmälle, jos jotain pitää karsia.

Mut tosiaan, arvostaisin kovasti, jos saisin kommentteja noihin kysymyksiin. Koitetaan saada läski kuntoon, jossain ajassa. :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hankala kysymys, oikeastaan vähän kaikkea. Osaankohan mä selittää ajatuksiani.

Ihan ykkönen on homman mielekkyys. Tää on mulle uus juttu ja halusin lähteä sitä kokeilemaan. Jos tää menee väkisin vääntämiseks, niin sitten joudun vaihtamaan johonkin, jota jaksaa helpommin. Ymmärrän kyllä, että salitreeni on rankkaa ja lihakset on kipeinä, en mä sitä pelkää. Päinvastoin, odotan innolla. Enkä sitä, että joskus homma maistuu puulta. Kuhan siinä kuitenkin pysyis joku inspis päällä.

Haen tukea painonpudotukseen. Haen lisäkulutusta. Kuitenkaan tuijottamatta pelkästään puntarin lukemaa. Jos läskiä häviää ja lihasta tulee, niin se on paljon parempi tilanne ku kaiken häviäminen.

En oo täysin sisäistäny lihasmassan ja voiman eroa. Mut ehkä mä kuitenkin eniten haen sitä voimaa. Läski vähentynee siinä sivussa, jos osaan syödä järkevästi. En niinkään hae, että jaksaisin nostaa x kiloa rautaa. Vaan ihan semmosta käytännön voimaa. Tyyliin että jaksaa nostaa ison multasäkin olalle ja kantaa sen paikkaansa, eikä sitä tarvis aina punnertaa kottikärryihin.

Sillä mä päädyin noihin lyhyempiin sarjoihin. Läskinpolttoon ilmeisesti olis parasta pitkät sarjat pienemmillä painoilla. Mut ei sen läskin suhteen tosiaan ole kiire, palakoon muun sivussa. Ja Arskan kuusikolla ilmeisesti sais lisää kokoa, mut ehkä se ei kuitenkaan oo se mun ykkösjuttu.

Toivottavasti tästä nyt sai jotain tolkkua. :)

Jooh. Kerta sulla on ykkösenä se että homma pysyy mielekkäänä (mikä on hyvä ollakkin) niin mun mielestä sun on turha rajoittaa itseäs johonkin tiettyyn ohjelmaan. Se on varmin tapa päästä siihen pisteeseen et homma rupee maistuun puulta.

Ehkä paras vaihtoehto on että pyrit treenaan koko kropan läpi viikon aikana ja silloinkun salille menet niin päätät mitä lihasta treenataan tänään. Näin sulla on valinnan vapaus etkä ole rajoitettu aina treenaan orjallisesti sitä mitä paperissa sanotaan. Jos ei jalkapäivän kohdalla kiinnosta jalkoja treenata, niin treenaat ne sit seuraavana kertana.

Sitten yks perus sääntö mikä monella menee mönkään: Treenaa ajatuksen kanssa, et saat oikeasti tuntumaa sinne minne pitääkin. Monella menee vain toistojen laskemiseksi ja siihen et kuhan on 8 toistoa tehty niin se on siinä, ei väliä tuntuko missään vai ei.

Jooh. Kerta sulla on ykkösenä se että homma pysyy mielekkäänä (mikä on hyvä ollakkin) niin mun mielestä sun on turha rajoittaa itseäs johonkin tiettyyn ohjelmaan. Se on varmin tapa päästä siihen pisteeseen et homma rupee maistuun puulta.
Voi tuon aatella niinkin, että kun vetää mutulla päin vittua ne treenit eikä tulosta tule niin motivaatio laskee. Uskoisin, että kun kiskot Starting Strengthiä ja saat lisätä rautaa tankoon melkein joka treenissä niin varmaan motivaatiotakin alkaa löytyä touhuun.

Ihan ykkönen on homman mielekkyys. Tää on mulle uus juttu ja halusin lähteä sitä kokeilemaan. Jos tää menee väkisin vääntämiseks, niin sitten joudun vaihtamaan johonkin, jota jaksaa helpommin. Ymmärrän kyllä, että salitreeni on rankkaa ja lihakset on kipeinä, en mä sitä pelkää. Päinvastoin, odotan innolla. Enkä sitä, että joskus homma maistuu puulta. Kuhan siinä kuitenkin pysyis joku inspis päällä.

Haen tukea painonpudotukseen. Haen lisäkulutusta. Kuitenkaan tuijottamatta pelkästään puntarin lukemaa. Jos läskiä häviää ja lihasta tulee, niin se on paljon parempi tilanne ku kaiken häviäminen.

Itseäni toistaen ( samaa asiaa tuossa toisessa ketjussa tavotteiden määrittämisestä).

Homma pysyy mielkkäänä ainoastaan, jos pystyt kehitystä seuraamaan. Määritä tämän hetken tilanne ja tee sitten realistinen tavoite - suunnittele treeni sen mukaan ja seuraa kehitystä, esim. montako leukaa nyt menee ja montako haluat että menis - täältä löytyy juttua mm. ketjusta: toistoja leuanvetoon. Paino tippuu kun kulutus on isompi kuin tankattu energiamäärä - tähän ei päästä pelkästään kulutusta lisäämällä, vaan pakko katsoa tarkemmin mitä syö - mummielestä pientä nälän tunnetta pitää pystyä sietämään ainakin aluksi.

Mielestäni ja omaan kokemukseen tukeutuen, jonkinlainen aerobinen liikunta on tuon salitreenin ohella välipäivinä kyllä ihan must, pyöräilyä, kävelyä, hölkkää, uintia, sulkista....

leuanvedon lisäksi toimivia mittareita on mm. penkkipunnerrus ja kyykky. Sulla on aika samanlainen lähtötilanne kuin itselläni oli reilu vuosi sitten. Aika paljon on tullut täällä foorumilla vierailtua ja ohjelmia tuumailtua ja tuunailtua - mutta ihan kivaa hommaa kun alkuun pääsee

Niin ja muista myös pitää välipäiviä treenistä

Ja vielä - juo vettä, juo niin että kehitysmaissa itketään - kuten joku täällä aiemmin jo kirjoittikin - min 2 litraa mieluiten 3 litraa päivässä, heti aamulla herrätessä puolikas - helpmpi kestää nälän tunnetta.

Kiitoksia kommenteista. :)

Tontzai, sen takia haluaisin seurata jotain ohjelmaa, että tulisi tehtyä "kaikkea" sopivasti. Tälleen kun kaikki on uutta, niin en tiedä tulisko tuosta mitään, että fiiliksen mukaan tekis jotain. Vai tuleeko siinä vaan välteltyä jotain epämukavinta ja suosittua jotain helppoa. En kyllä osaa itse sanoa, eli pidetään vinkki mielessä ja katsotaan miten tämä lähtee pyörimään.

Tuota ajatusta yritän pitää mukana ja alkuun opetella liikkeitä ihan rauhassa sopivan pienillä painoilla.

teeshot, seuraan kehitystä, kirjaan treenit ja fiilikset ylös. Tavoite onkin hankalampi homma, en oikein osaa asettaa niitä. Varsinkaan näiden suhteen, kun ei ole oikeastaan mitään käsitystä miten treeni etenee. Suunta on helppo asettaa, mut joku kiinteä numero paljon vaikeampi. Jos laitan tavoitteen lähelle ja saavutan sen nopeasti, niin tuntuu, että se on huono tavoite ja sitä saa koko ajan korjata. Jos heitän sen tarpeeksi kauas, niin jaksaako se sitten motivoida yhtään enempää, kuin pelkkä "jatkuva parantaminen"?

No, paino sais kyllä mennä alle 80kg. Tasalukuja jatkaen 20 leukaa vois olla kova kaukanen tavote. Penkissä ja kyykyssä 100kg lienee saavutettavissa.

Aerobista on ollut nyt lähinnä kävelyn muodossa, yritän sitä pikkuhiljaa vaihtaa hölkkäilyksi. Uinti oli hyvä ehdotus, taidanpa ottaa siitä kopin. Sulkista on tullut pelattua, mut se lopahti, kun peliporukalla alkoi mennä perheen perustelu edelle. Mielelläänhän tuota jatkais, mut ei oikeastaan kiinnostais lähteä mihinkään seuraan, eikä oo sopivaa porukkaa löytynyt. Vähän turhauttavaa sekin, jos ainoa tavoite on lyödä korkeaa keskelle kenttää, että saa pallon takas..

Älä saatana hae siitä ketjusta mallia... :D Ei vaan, ton treenaamisen suhteen on ainakin helppo aloittaa. Ite käytin juoksemiseen jotain netistä löytyvää ohjelmaa. Alukshan se on perseestä, kun kunto on nolla, mutta aika äkkiä se peruskunto nousee kunhan viittii tehdä. Säännöllisyys on varmaan se avainsana kaikessa. Tsemppiä!

Kiitoksia kommenteista. :)

No, paino sais kyllä mennä alle 80kg. Tasalukuja jatkaen 20 leukaa vois olla kova kaukanen tavote. Penkissä ja kyykyssä 100kg lienee saavutettavissa.

.

Tuossahan on ihan hyvä tavoite - paino alle 80 kg. Leuanvedossa vois vaikka kokeilla montako menee ja laittaa tavoitteeksi +1 joka kuukausi - vuoden loppuun mennessä se olisi 8 toistoo lisää, voi tuntua aluksi helpolta, mutta varmaan ihan haasteellinen - tosin kun tuo omapaino tippuu, niin touhu helpottuu. Muuten tuo ikä ja varsinkin treenitausta ja tavoitteet huomioiden ( toiminnallinen voima) ei mun mielestä kannata liikaa noita yhden toiston maximeja hakea, vaan joku x toistoo x painoilla. Noiden ykkösmaximien testaaminen on nimittäin hiukka riskialtista hommaa ja jos ei mihinkään kisatouhuun tähtää niin turhaa. isoja moninivel liikeitä, penkki, leuanveto, kyykky, pystypunnerrus, maastaveto - lisäksi liikkuvuustreeniä ja hyvä tuleee.

Ja jos Tane tuossa yllä tarkoitti tuota: toistoja leuanvetoon - ketjua niin olen jokseenkin samaa mieltä - itse tein sen 4viikon puristukden ja nyt ollut kyynärpäätoipilaana tammikuusta lähtien, mutta on siinä kuitenkin jotain asiallista juttua leuanvedosya.

joo ja paljon kirjootusvirheitä - hiukka kiire

tsemppiä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Homma pysyy mielkkäänä ainoastaan, jos pystyt kehitystä seuraamaan. Määritä tämän hetken tilanne ja tee sitten realistinen tavoite - suunnittele treeni sen mukaan ja seuraa kehitystä, esim. montako leukaa nyt menee ja montako haluat että menis - täältä löytyy juttua mm. ketjusta: toistoja leuanvetoon.

Olen suunnilleen samanlainen tapaus kuin ketjun aloittaja sillä erolla, että aloittelin vuosien aikana saliharrastusta moneen otteeseen ja lopetin sen aina suunnilleen heti kun olisin päässyt vähän parempaan vauhtiin.

Nyt vanhalla iällä olen treenannut jo parisen vuotta aktiivisesti.

Itselläni homma lähti sujumaan kun lopetin kaiken tulostavoitteellisen ajattelun. Kun en enää tavoitellut mitään, ei tuloksia tarvinut miettiä eikä pohtia onko treenaamisesta hyötyä. Treenaan vain treenaamisen vuoksi - se on elämäntapa tuli tuloksia tai ei. Salilla on mukava nostella aamulla puntteja. Se, että läski palaa ja lihas kasvaa on vain sivutuote minulle tässä harrastuksessa.

En ole ihan varma sopiiko kaikille tulostavoitteellinen treenaus vaan monesti kannattaisi suhtautua asiaan ehkä melkeinpä päinvastoin. Samalla tavalla kuin lihava ei syö sen vuoksi, että lihoisi vaan sen vuoksi, että nauttii ruoasta, niin kannattaisi ehkä liikkuakin sen vuoksi, että nauttii liikunnasta - ei sen vuoksi, että laihtuisi tai jotta lihakset kasvaisivat.

Zone-sarja -42%
Tane, yritän olla ottamatta mallia ihan kirjaimellisesti. :)

teeshot, aika samoilla ajatuksilla heitin sen 20 leukaa. Just nyt menee 11, muutaman varmaan saa aika nopeastikin, jos painokin tippuu, mutta se 20 on kuitenkin aika kaukana. Arvaisin, että ens vuoden puolella.

Xornox, mulla taitaa olla aika samanlainen ajatusmalli. Treeniä treenin vuoksi ja siitä tapa. Sitten katotaan mihin se riittää.

Pod, tuo videohan näytti olevan justiin se Armstrongin ohjelma, minkä jo mainitsinkin alottaneeni. :)
Löytyy myös tuolta:
Armstrong Pullup Program

Ai, en paljoa näköjään nimiin kiinnittäny huomiota.:D

Kannattaa kuitenki tsekata tuo leuanveto threadi, sielä on puitu asiaa +100 sivun verran.

Olen suunnilleen samanlainen tapaus kuin ketjun aloittaja sillä erolla, että aloittelin vuosien aikana saliharrastusta moneen otteeseen ja lopetin sen aina suunnilleen heti kun olisin päässyt vähän parempaan vauhtiin.

Nyt vanhalla iällä olen treenannut jo parisen vuotta aktiivisesti.

Itselläni homma lähti sujumaan kun lopetin kaiken tulostavoitteellisen ajattelun. Kun en enää tavoitellut mitään, ei tuloksia tarvinut miettiä eikä pohtia onko treenaamisesta hyötyä. Treenaan vain treenaamisen vuoksi - se on elämäntapa tuli tuloksia tai ei. Salilla on mukava nostella aamulla puntteja. Se, että läski palaa ja lihas kasvaa on vain sivutuote minulle tässä harrastuksessa.

En ole ihan varma sopiiko kaikille tulostavoitteellinen treenaus vaan monesti kannattaisi suhtautua asiaan ehkä melkeinpä päinvastoin. Samalla tavalla kuin lihava ei syö sen vuoksi, että lihoisi vaan sen vuoksi, että nauttii ruoasta, niin kannattaisi ehkä liikkuakin sen vuoksi, että nauttii liikunnasta - ei sen vuoksi, että laihtuisi tai jotta lihakset kasvaisivat.

Mummielestä jos puhutaan TREENISTÄ niin sillä on aina joku tavoite - määränpää/kehityskohde jota kohti halutaan edetä ja treeni suunnitellaan ja toteutetaan sitä silmälläpitäen - jos nämä puutuu niin puhutaan jostakin muusta esim. kuntoilu, salillakäynti, peruskuntoharjoittelu etc... Ja jos vaikka haluaakin TREENATA, niin ei siitä tarvi tehdä elämää suurempaa juttua, sen treenin voi toteuttaa vaikka 1-3 x viikossa ja harrastaa muuta liikuntaa siinä ohessa.

Tämä vaan tämmöisenä "heittona" - kukin tietysti harrastaa omalla tavallaan ja hyvä niin - pääasia että hommasta nauttii ja se jatkuu.

Ja ei en ole tosikko tämän asian suhteen - tuli vaan mieleen kun käytiin työpaikalla aiheesta keskustelua

Nimenomaan ilo pitää olla hommassa mukana. Tavoitteita pitää olla ja niitä kohti pyritään mutta väistämättä tulee kuitenkin pettymyksiä. Mun punttiuralla yksi tärkein asia oli oppia tulemaan toimeen pettymysten kanssa. Huonoja treenejä ei saa jäädä murehtimaan salin ulkopuolella. Pitää tietysti analysoida mistä epäonnistuminen johtui, mutta salituloksiin ei kannata liikaa investoida henkisiä voimavaroja. Mulle se ilo tulee juuri niistä haasteista ja niiden voittamisesta.

Back
Ylös Bottom