Lämmittely salireenin yhteydessä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
Moro.

Tässä kyselisin et miten te lämmittelette salireenin yhteydessä. Lihaksenhan pitäisi olla lämmin kun sitä ärsyttää. Mutta ei ole hyvä vetää energiavarastoita tyhjäksi.

Joten onkohan kuntopyörällä polkeminen hyvä lämmittelytapa vai riittääkö ihan että vetää jotain toistoja pienillä painoilla aluks että saa veren kiertään? Kuinka kovaa kannattaa polkee jos päätyy polkemiseen? Että tulee kunnon hiki päälle vaan vaan niin että on lämmin?

Sekavaa tekstiä? No.. mä oon sekava..

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla lämmittelyt on ensin 5 min kuntopyörällä tai C2:lla. Sitten ekassa treeniliikkeessä lämmitellään vielä painoilla, ja vähän keppijumppaa että vertyy. Ei kannata ennen salitreeniä hirveällä teholla polkea/soutaa, vie vaan tehoja varsinaisesta treenistä. Silleen että tulee lämmin ja pieni hiki pintaan toimii mulla varsin mallikkaasti. Eikä ole ongelmia ollut.

Mä meen yleensä pyörälle salille, matka on lyhyehkö mutta nousee siinä syke kuitenkin pikkusen. Salilla sitten ekassa liikkeessä aina huolellisempi lämmittely, eli aloitan ihan pikkupainoista ja pumppailen sillä ensin pidemmän sarjan ja sitten pikkuhiljaa painoja ylösäpäin.

Zone-sarja -42%
HuppiHarri sanoi:
Joten onkohan kuntopyörällä polkeminen hyvä lämmittelytapa vai riittääkö ihan että vetää jotain toistoja pienillä painoilla aluks että saa veren kiertään? Kuinka kovaa kannattaa polkee jos päätyy polkemiseen? Että tulee kunnon hiki päälle vaan vaan niin että on lämmin?

Mä ite suosin sellasia laitteita, mis koko kroppa joutuu tekemään kevyttä työtä, niinkun esmes soutulaita. Pyöräily on ihan jees, mut käytännössä se lämmittää lähinnä jalkoja. Ja järkikin sen jo sanoo ettei lämmittelyssä pidä hapoille niitä lihaksia vetää :)
Kymmenisen minuuttia on ilmeisesti se suositus, mutta sillon on jees kun on pieni hiki päällä.

Kuntopyörää,soutulaitetta,säkin hakkaamista, stepperiä, naruhyppelyä, pientä venyttelyä, kepillä tai kevyellä tangolla jumppailua. Siinä minun alkuveryttelyä. En teen mitään noista orjallisesti vaan ihan fiilispohjalta, milloin mitäkin. Pistän aina kellon raksutamaan 10min ja ainoastaan sen verran huomioin tuossa että hieman painotan enemmän niitä lihaksia mitä aion treenata. Ja tietenkin en vedä hapoille asti tai edes pahaan hengästymiseen mutta siten että tuntuu kroppa lämpimältä. Samoin pidän yleensä tuon verryttelyn ajan aika hyvin viellä vaatetta päällä.

Pyöräilen salille, siinä menee alle viis minuuttia ja salilla teen keppijumppaa joko ylä- tai alakropalle, treenistä riippuen. Sen jälkeen ensimmäisessä liikkeessä lyhyillä 3-6 toistoa sarjoilla kohti treenipainoja 10-20kg nostoilla joka sarjaan. Seuraavissa liikkeissä onkin sitten jo yleensä koko ajan täysihönkä päällä, ilman sen suurempia lämmittelyjä. Selkätreenin aluksi voin muutaman leuan kiskoa ilman lisäpainoja tai tehdä muutaman kevyen toiston taljassa, jos pohjalla on olkapää- ja rintatreeni.

Itse pyöräilen salille noin 10 min ajan reippaalla vauhdilla. Salilla sitten sellaisessa "soutulaitteessa" vetelen keveillä painoilla toiset 10 min. Tämän jälkeen teen aina ne tavalliset lämppärisarjat ennen varsinaista "suoritusta".

Soutu on aika hyvä lämmittely liike, käy sen verran monee lihaksee. Ekassa liikkeessä sitten pikku hiljaa painoja lisäillen.

Meikällä käsien heilutukset ympyrää sivuilla eri aikaa sekä yhtä aikaa. Rintatreenissä ihan pelkällä tangolla lämmittely sekä usein kevyellä painolla esim 60kg tekee monta toistoa. Kepin kanssa selän takaa ojentajille venytys. Hauksille ennen treeniä lämmityssarjat. Jalkatreenin yhteydessä kuntopyrällä 5-10 minsaa ja erikseen kaikki venytykset jaloillekin. Ja aina sarjojen välissä myös venyttelyä. Myös erilaiset ravistelut ja "hötkytykset" kuuluvat asiaan.

Kuljen salille useimmiten pyöräillen, joskus harvoin kävellen, joten siinä on jo aerobista lämmittelyä kylliksi. Varsinaiseksi lämmittelyksi teen aina samanlaisen käsien pyörittely-kiertäjäkalvosinliike-olkapääpumppailu (kevyesti vipareita ja joskus pystypunnerrustakin) -setin, koska minulla on ollut ongelmia olkapään kanssa, ja haluan lämmittää sen alueen kunnolla. Lisäksi sitten lämmittelysarjat ekassa treeniliikkeessä alkaen pelkästä tangosta ja siitä vähän kerrassaan varsinaisiin treenipainoihin edeten.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jalkapäivänä 5-10 min pyöräilyä ja yläkroppa päivänä samanaikaa soutua

kyykkypäivänä: pyörällä salille. kyykkyjä ilman painoja. selänojennukset, takareidet, maastanostot, jullea, kulmasoutua, yleistä pyörimistä.. sitten treenit alotetaan tyhjällä tangolla, johon lisäilen joka kerta 20kg treenipainoihin.

penkkipäivä: pyörällä salille, kyykkyjä ilman painoja, selänojennuksia, kiertäjäkalvosinjumppaa, pystysoutua, kevyitä venytyksiä.. sit ite treeni taas ensin pelkällä tangolla johon 20kg välein rautaa lisää.

viileempinä päivinä pidän lämmittelyjen ajan pitkähihasta paitaa. toistaseksi on pysynyt paikat kasassa noin. ensimmäiseen kovaan sarjaan pääsee noin 20-30min salille tulon jälkeen.

Mitenhän mun lämmittelyt.. en ite tee mitään erityistä erikseen, vaan oon aina käynyt salilla, jonne mun kestää ripeästi käveltynä kulkea sellaset 10-15 minsaa. Sitten tietenkin lämmittelysarjat ja dynaamiset venyttelyt ennen työsarjoja. Pitäskö tehä viel jotain muuta?

Ite diggaan hakata muutaman erän säkkiä (2-3min/erä) . Sillä saa hyvin lämpöä koko kroppaan. Sen jälkeen lämmittelen pienemmillä painoilla ekassa liikkeessä ennen kun siirryn sarjapainoihin.

En oikeestaan lämmittele varsinaisesti. Toki alotan pienellä painolla, esim. jos päivän alottaa penkki niin pitempi sarja tangolla, sit vähän painoo ja siitä aletaan nostaa. Pari kertaa kepin avulla venytellään paikkoja (pelkkä-tanko-sarjan jälkeen ja ekojen painojen).

En ole vuosiin lämmitellyt mitenkään erikseen. Aina on ekana liikkeenä joku raskas perusliike ja siinä lähden sitten tyhjästä tangosta eteneen ja nostan painoa vähitellen. Eli tulee monta sarjaa joista osa pitkähköjä alle. Lämpiää mukavasti eikä tarvitse mitään kuntofillaria sotkea pohjalle. Kukin tekee tottakai kuten parhaakseen näkee, mutta mikään pakko ei ole mitään lämmittelyä väkisin vetää esim. sillä kuntofillarilla.

Fillarilla salille, niin ei tartte erikseen veivaa kuntofillaria sitten salilla. Joka treenin alkuun keppijumppaa, eli kiertoja rintarangan alueelle ja olkapäille. Treenistä riippuen otan aika paljon kevyitä sarjoja vähän sieltä täältä; kiertäjät, lapajumppaa, etunojapunnerruksia, pec deckiä, vipareita, reisiojennuksia, reisikoukistuksia, sumokyykkyjä, selänojennuksia, eli tollasta pyörimistä laitteesta toiseen + venytykset päälle. Ensimmäisessä liikkeessä otan paljon noususarjoja ja sarjojen välissä vielä lisää venytyksiä ja kevyitä sarjoja sieltä täältä. Sitä on oikeesti mukava alkaa tehdä jotain liikettä, kun paikat tuntuu lämpimiltä ja verta kiertää sopivasti joka puolella kehoa. Lämmittelyssä en pidä ikinä mitään kiirettä.

Itellä on sama metodi ku Timballa. Paljon lämmittelysarjoja alle nousevin painoin niille lihaksille ja niillä liikkeillä mitä tehdään muutenkin.

Jännä nähä miten joidenkin paikat kestää sen, että tullaan salille, ladataan maksimit tankoon ja ruvetaan paukuttaa kylmiltään ykkösiä.:D

Back
Ylös Bottom