Lämmittely kovilla painoilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Volmari
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mistähän johtuu, että lämmittely painojen noustessa yli työsarjan painojen, itse työsarja tuntuu huomattavasti kevyemmältä ja onnistuu paremmin. Jos vaikka tarkoituksena on tehdä 70% max painoista sarjaa, käytän lämmittely painot 80-85% tasolla, tällä siis 2 tai 3 toistoa, ehkä pari sarjaa. Sen jälkeen alkavat itse työsarjat, jotka onnistuvat huomattavasti paremmin kuin tavallisen lämmittelyn jälkeen. Ero tavalliseen lämmittelyyn on kokoluokkaa 4->5 tai 8->10 toistoa. Vastaavan efektin olen huomannut ainakin penkissä, rinnallevedossa ja kyykyssä. Sanokaapa viisaammat onko tässä järkeä ja miksi kroppa toimii tällä tavalla.

Ainakin henkinen puoli, eli on ilo nostaa kun raudat tuntuvat kevyiltä.

Toinen voi olla se ettet ole aiemmin lämmitellyt riittävästi ja nuo kovemmat kakkoset ovat saaneet sen veren virtaamaan ja lihakset jo pienoiseen pumppiin.

Saman vaikutuksen saa, kun ottaa ennen työsarjoja pari ns. teknistä ykköstä 90%-95% raudoilla. Kyllä maar tuntuvat työsarjat kevyiltä sen jälkeen :D

Offtopic kannattaako alkaa suoraan tekemään kun on polkenut pyörällä salille täysiä (hiki virtaa) VAI alkaa tässä vaiheessa vielä tehdä jotain lämmittelysarjoja painoilla? Tuppaa vaan se paras lämpö katoamaan jos alkaa tekemään lämmittelysarjoja vielä tuon jälkeen.

Ehdottomasti lämmittelysarjoja, se yleinen lämpö ja hien virtaaminen ei ole mikään tavoite vaan veren pumppaaminen harjoitettaviin lihaksiin ja liikeratojen/tekniikan palautus mieleen.

Se alkulämpö kuntopyörällä on mun mielestä kovin yliarvostettua etenkin jos siitä mennään suoraan ja lätkitään lähes sarjapainot tankoon.

Juuri noin on asia, kuten Pyranha sanoo. Henkilökohtaisesti pidän kunnon lämmittelysarjoja huomattavasti tärkeämpänä, kuin sitä "pakollista" kuntopyörän/stepperin polkemista ennen punttien nostelua.

Perinteisissä voimanosto ohjelmissa on joskus kuullut käytettävän tätä metodia painojen keventämiseksi. Kyseessä ei ole kuitenkaa mikään maksiminosto vaan tosiaankin lämmittely sarja jonka ei tarvitse olla loppuun asti viety, (säästetään energiaa koviin työsarjoihin) vaan lyhyt 1-3 toiston sarja jonkun verran työsarjaa suuremmilla painoilla.

Hermotus paranee.

No ei välttämättä tuo sitä paranna, mutta ehkä se jotenkin "herättelee" hermotuksen, sillä samat olen huomannut itsekin.

Ja Pyranhan & Gillyannen kanssa samoilla linjoilla, eli sen kuntopyörän voi jättää vaikka kokonaan pois ja tekee kunnon lämmittelyt esim. penkkitreeniin penkkaamalla ja vaikka kiertäjäkalvosimia kevyesti jumppaamalla. Keppijumppa myös hyvä punttitreeniin.

Ehdottomasti lämmittelysarjoja, se yleinen lämpö ja hien virtaaminen ei ole mikään tavoite vaan veren pumppaaminen harjoitettaviin lihaksiin ja liikeratojen/tekniikan palautus mieleen.

Se alkulämpö kuntopyörällä on mun mielestä kovin yliarvostettua etenkin jos siitä mennään suoraan ja lätkitään lähes sarjapainot tankoon.

totta.
itse en ole veivannut kierrostakaan moisella fillarilla.

jos edessä on vaikka rinta/olkatreeni niin eipä paljon kiinnosta veivata kuntopyörää,ei edes sen verenkierron takia,on mielekkäänpää vaikka vatkata just kepillä yläkorppaa ja kevyttä venyttelyä (ei siis varsinaista venytystä vaan vähän paikkoja auki) tms. ennen varsinaisia ensimmäisen liikkeen lämppäreitä.

joskus eräs sm tason kehoilija (raskaan sarjan) oli kesällä polkenu pyörällä salille ja kun oli jo hiki niin oli lyöny sarjapainot tankoon ja eikun sarjaa tekemään...naps,rintalihas poikki..jälkeenpäin tämä silloin noin 30 vuotias tyyppi kertoi ettei hän arvannut noin käyvän kun oli hiki jo!!

vittu mikä tampio, ja tämä kaveri on oikein tunnettu suomessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kun olet herättänyt hermotuksesi käsittelemään 85%, niin 70% saattaa tuntua sen jälkeen normaalia kevyemmältä. Tiedän, että aika monella käy sama ilmiö.

Mutta kovin yksilöllisiä nämä lämmittely-/hermoston virittämisjutut ja riippuvat hyvin paljon siitäkin, mihin on elimistönsä totuttanut. Jos elimistö ei ole oppinut toimimaan tehokkaasti kylmänä, psyyke ja ehkä lihaksetkin vaativat lämmittelyä/virittelyä. Mutta mm. venäläiset tutkivat isolla harjoittelijajoukolla ja totesivat, että suoraan asiaan käynyt ryhmä sai ihan yhtä hyvin itsestään irti ja säilyi yhtä hyvin ilman vammoja kuin lämmitellyt ryhmä. Maailmanennätyksiäkin kerrotaan nostetun juuri päiväunilta herätettynä. Itse en ole vuosiin lämmitellyt mitenkään ennen kehonrakennuspituisia sarjoja, lukuunottamatta niitä muutamaa kertaa, jolloin olen havainnut sen suorituskyvyn kannalta hyödyttömäksi ja loukkaantumisia ei ole tullut.

Mutta jos lämmittelee tai muuten virittäytyy työsarjoihin, niin on fiksumpaa tehdä lyhyitä sarjoja, kuin hapottaa pitkillä sarjoilla, kuten monet saleilla näyttävät tekevän.

Mutta jos lämmittelee tai muuten virittäytyy työsarjoihin, niin on fiksumpaa tehdä lyhyitä sarjoja, kuin hapottaa pitkillä sarjoilla, kuten monet saleilla näyttävät tekevän.

Näin on. Itsellä tapana rakkaassa penkkipunnerruksessa tehdä se yksi pitkä sarja ja sekin pelkällä tangolla. Sitten jollain 50 kilolla kasi ja sitten tippuukin jo nelosiin ja alle nuo sarjapituudet. Yleensä en ole mennyt yli työsarjan, mutta olen sillä samalla tai 5-10 kg pienemmällä ottanut esim. kakkosen. Tämä toimii mulla hyvin, mutta olen myös huomannut että käynti korkeammalla auttaa tossa työsarjassa, mutte ei ole viitsinyt itseään tähän opettaa kuitenkaan.

Ja itse en ees tykkää polkea mitään kovaa hikeä fillarilla alkuun, kuivuu se hiki kuitenkin kun alkuun tekeen kevyttä sarjaa ja hyödyt menee siinä. Yleensä tosin meen pyörällä salille, joten on siinä pientä lämpöä jo sitäkin kautta tullut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom