kyynärvarren kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja muffy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin, onkohan kellään muulla ollut tällasta (on varmaan) vikaa kun teet raskailla painoilla esim. scottia tai vaikka ihan vaan tavan hauiskääntöä suoralla tangolla ja puristat niin perkeleesti niin tuntuu kuin jokin puristuisi tuota kyynärluun kalvoa vasten aiheuttaen joskus niin kovaa kipua ettei sitä liikettä voi tehdä.

Varsinkin siinä vaiheessa kun vapauttaa tangosta otteen ni voi voi sitä tunnetta.... Tiedä miten sen nyt tämän paremmin selittäisi, ihan kuin olisi penikat kyynärvarsissa (?). Huomannut että lepo auttoi mutta kun se tulee aina takaisin. Mitäs kannattaisi tehdä? Ideoita?

Mulla on sama juttu,särkee niin perhanasti. Välillä on monta päivää kipeenä käsi. Mutta eipä tuo ny nii kauheesti menoa haittaa :)

Mulla oli joskus ~5 vuotta sitten samoja oireita, mutta ei enää vuosikausiin. Myös mun maailaisjärki veikkaisi jonkinlaista lihaskalvon venymiseen liittyvää kipua, siis vähän niinkuin penikan oireita, kuten joku tuossa sanoikin.

Hauiskäännöt tangolla on ollu pannassa mullaki pitkän aikaa. Kerran olen kyynärvarresta hajottanut jotain, hassu muljahdus ja napsahdus(toinen hajosi kädenväännössä). Sen jälkeen ei reenattu hauista puoleen vuoteen mitenkään. Samalla tavalla itekin tunnetta kuvailisin, tuntuu nimittäin juuri siltä, että penikat olis kyynärvarsissa. Kipu alkaa ranteesta ja jatkuu reilun 10 cm ylöspäin(pikkurillin puolella).

Meneekö sulla kyynärvarret aivan tukkoon selkäreenissä? Mulla on joskus aivan uskomaton polte kyynärvarsissa ja hauiksissa ei vastaavasti tunnu mitään, onneksi sentään selässä. Samoin penkatessa saa hyvän pumpin kyynärvarsiin. Kaipa ne vaan haluaa aktivoitua joka liikkeessä.

Apukeinoina olen ite käyttänyt venyttelyä, nyt oli taas kuukauden paussi venyttelyistä ja sen kyllä huomaa. Kyynärvarren jännittämisestä saa aivan käsittämättömät poltteet ja kramppeja.

Hauistreeni onkin sitten mielenkiintoista. Vaikka kuinka yrittää tehdä puhtaasti, tuntuu se enemmän kyynärvarsissa. Viime viikolla "löysin" vasara-tangon ja veivasin sillä scotissa, niin jopas alkoi tuntumaan minunkin onnettomissa hauiksissa. Eikä ota juuri ollenkaan kyynärvarsiin. Kokeile.

Se hyvä puoli tässä on ettei tarvitse todellakaan reenata kyynärvarsia erikseen ja lisäksi saa kohtuu pitävän otteen tangosta.

varret...

Juu ei ne kyllä missään muussa liikkeessä juurikaan haittaa, en ainakaan ole liiemmälti kiinnittänyt huomiota. Kyllä mäkin venyttelen ranteita ja niveliä kovasti, varsinkin kun käsittelen näppistä ja hiirtä päivittäin aika paljon...

Mut toi hammer-tyyli on pehmosempi vaihtoehto tosiaan, siinä ei se ranne ole niin kiertynyt ulospäin eikä tunnu se puristus juuri ollenkaan, mutta eikö siinä ole vaikutus lihakseenkin jo erilainen? Yksi hauiksen tehtävistä on myös mm. ranteen kierto ulospäin, tai siinä se eri kulma tuo eri vaikutuksen haukkariin ja painottuu "eri osaan" lihasta. Onhan ne hammerit mukavia mut mieluummin mä haluisin jonkun metodin päästä eroon tästä koko vaivasta ja jatkaa entiseen malliin....

Mulla alko molemmat kyynärvarret tulemaan pirun kipeiksi, kun tein hauiskääntöä seisten kolme kertaa kroppa viikossa -ohjelmalla. Rasittuivat selv'ästi liikaa, josta seuras myös vittumaista särkyä kakspyöräsen sarvissa. ;)

No, kavensin otetta, jolloin se oli suurin piirtein sama kuin ranskalaista tehdessäni. Liikettä tehdessä siirsin kädet sisemmälle, jolloin ne nojasivat tukevasti kiinni suoran vatsalihaksen ulkoreunoilla. Sitten vaan rauhallista pumppailua, jossa hauikset työskentelivät mahdollisimman hyvin.
Näin kipu loppui kyynärvarsista hauiskääntöä tehdessä, eikä sen jälkeen ole vaivanneet, vaikka olen vääntänyt hauiksia seisten "leveällä" otteella.

Itsellänikin oli samanlaisia kipuja, juuri hauiskäännössä.

Itse epäilen sen olevan luusta ja tukirangasta johtuvaa, en niinkään lihaksesta.
Tiedätte varmaan, että luut eivät vahvistu samaan tahtiin kuin lihakset ja itsellänikin tuli tuo kipu juuri sen jälkeen (muistan vielä vallan hyvin!) kun olin kokeillut enkka painoja hauiksilla.
Eli en suosittele kenellekään mitään järjettömiä ennätysvääntöjä, vaan tasaista nousua koko ajan ylöspäin, niin tukirankakin ehtii mukaan(luustohan vääntyy lihaksen mukana sen supistuessa ja kovassa väännössä saattaa luuhun syntyä taivutuksen johdosta hiusmurtumia jotka pitkän ajan kuluessa vain pahenevat ja aiheuttavat elinikäisen vamman). Enää ei ole minullakaan kipuja ollut, hainrustouute luultavasti auttoi. Se vahvistaa sekä jänteitä että niveliä.
Suosittelen!

Mulla oli sama vaiva, ei pelkästään sinnepäin vaan just identtinen. Kun laski tangon pois ja hellitti puristuksen, tuli viiltävä kipu toiseen tai molempiin kyynärvarsiin.

Vaihe 1: Lepo.
Vaihe 2: Treeni. Rupesin puristelemaan noita puristelukahvoja (mikälievirallinennimi) ja lopetin remmien käytön paitsi silloin kun oli ihan ehdoton pakko ettei sarja mene plörinäksi. Kyynärvarsiin pitää saada papua, tai vaivasta ei pääse eroon. IMO. AFAIK.

Selvästi näkee, että jos äijäilee vaiheen 1 kanssa, niin vaihe 2 vain pahentaa vaivaa... Jos taas on malttia, niin lopputulos on sama kuin mulla eli se, että nyt voi tehdä vaikka suoralla tangolla haukkaria eikä vihlo missään -- ennen ei toivoakaan, EZ- tangolla teki tiukkaa ja joskus vihloi jopa käsipainoilla tehdessä.

Mutua:

Väittäisin että kyseessä on liian heikot kyynärvarret jotka ylirasittuu sitten kaikista liikkeistä joissa joutuu puristamaan, haukkareissa pahiten kun ranteiden asento on vielä viddumainen. Korjatkoon, joka tietää tarkemmin.

- JjP

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by JJP
Mutua:

Väittäisin että kyseessä on liian heikot kyynärvarret jotka ylirasittuu sitten kaikista liikkeistä joissa joutuu puristamaan, haukkareissa pahiten kun ranteiden asento on vielä viddumainen. Korjatkoon, joka tietää tarkemmin.

Mulla ei ole ainakaan kyse heikoista kyynärvarsista. Ne tuppaa pikemminkin dominoimaan hauistreenejä. Puristusvoimassakaan ei ole ongelmia. Mutta en väitä, etteivätkö joillakin voi ongelmat johtua juuri mainitsemistasi syistä.

Miulla taitaa se kipu olla eri puolella kuin muilla. Mie rakastin ennen liikaa hammer-kääntöjä. Kai sen seurauksena jokin ylirasittui tuolla "rystypuolella" ihan lähellä kyynärpäätä. Että oli kipeä koko rystypuoli pahimpana aikana. Silloin ei kärsinyt tehdä mitään hauistreenejä. Nyttenpä teen haukkareita nimenomaan suoralla tangolla, hammereista ei puhettakaan. Lisäksi huomasin kerran, että mutkatankokin osuu sinne kipupisteeseeni, joten sekin pannaan.

Miulle sopivat nykyisellään vain sellaiset habaliikkeet, joissa kämmen on selvästi eteen- tai ylöspäin kääntynyt koko ajan. Eli on niitä ihan tarpeeksi: tankokääntö, keskitetyt, alataljakääntö, ristikkäistalja sekä eräs kädenvääntäjien suosima osittaisliike (antaa muuten mielettömän pumpin). Emmie valita, kokoa on tullut ja painojakin on saanut pikkuisen lisätä tankoon.

Se suututtaa, että viparit eivät suju vähänkään suuremmalla painolla kuin 6 - 7kg. Keskitetty ojentajaliike taljassa ei tule kysymykseenkään, ei liioin lapaliike ristikkäistaljassa, kaikki, mitkä tehdään "rystypuolella", myös myötäotehaukkarit. Mie annan vain lepoa ongelmakohdalleni ja olen tekemättä noita liikkeitä.

Joo melkein sama juttu täällä.Tossa yli vuos sitten penkkimaksimia kokeillessa yhtäkkiä poksahti vasemmas kyynerpäässä.Lääkärissä ja kaiken maailman praktikoilla on käyty mut mikään ei oo auttanu.Mutta ei haittaa muuten kuin penkkiä ja pystypunnerruksia tehdessä.Silloin käytän kyynärtukea.

Originally posted by Krusifiksi
Mulla ei ole ainakaan kyse heikoista kyynärvarsista. Ne tuppaa pikemminkin dominoimaan hauistreenejä.

Voisiko olla, että särky kyynärvarressa johtuu sen ylirasittumisesta, joko siksi, että se on heikko ja joutuu siten koville, tai koska hermotuksesta johtuen kyynärvarsi tekee enemmän töitä kuin esim. haukkari -- meneekö sulla kyynärvarret hapoille hauistreenissä ennen kuin hauiksesta loppuu puhti?

Mä itse olen ainakin tyyppiesimerkki heikoista kyynärvarsista, mutta voisin kuvitella ihan yhtä hyvin, että moni "ylitreenaa" kyynärvarret puolivahingossa muiden liikkeiden sekundäärisinä lihaksina. Ei ole faktaa, vaan villi arvaus.

- JjP

Joo onhan se joskus vaivannut

Hauisliikkeissä on varsinkin kapealla otteella / suoralla tangolla tuntunut pahalta. Maastanostosta on myös saanut erittäin kipeäksi joskus. Silloin on yleensä kädet ovat "oireilleet" jo aikaisemmin. Tuntuu vain jommassa kummassa kädessä maastanoston yhteydessä. (Ei aina sama käsi vaikka pidän otteen aina sama käsi ulos ja sisään päin).

Hauisliikkeitä tehtäessä se lyhyt mikä lie mutkatanko ja leveä ote tuntuu olevan ystävällisin käsivarren lihaksille. Käsipainolla taas istuen jalkojen välissä yksi käsi kerralla tuntuu olevan hieman helpompi (samoin kuin aiemmin mainittu hammer curl).

Eipä ole kyllä paljoa vaivoja ollut tuon kanssa mutta nyt olen aika tehokkaasti saanut penkillä kyynärtaipeet kipeäksi ettei edes lyhyehköt tauot auta kuntoon :(.

Originally posted by muffy
Niin, onkohan kellään muulla ollut tällasta (on varmaan) vikaa kun teet raskailla painoilla esim. scottia tai vaikka ihan vaan tavan hauiskääntöä suoralla tangolla ja puristat niin perkeleesti niin tuntuu kuin jokin puristuisi tuota kyynärluun kalvoa vasten aiheuttaen joskus niin kovaa kipua ettei sitä liikettä voi tehdä.

Varsinkin siinä vaiheessa kun vapauttaa tangosta otteen ni voi voi sitä tunnetta.... Tiedä miten sen nyt tämän paremmin selittäisi, ihan kuin olisi penikat kyynärvarsissa (?). Huomannut että lepo auttoi mutta kun se tulee aina takaisin. Mitäs kannattaisi tehdä? Ideoita?
Koita vetoremmejä.

niin...

noh, ainakin hyvä tietää etten suinkaan ole ainoa joka kärsii tästä vaivasta. kiitokset kaikille avun antaneille ja hyvistä vinkeistä. taitaahan se olla niin ettei urheilija tervettä päivää näe mutta vidud minä siitä...

Mä muuten kans käytin vetoremmejä, sillä voi väliaikaisesti helpottaa tuskaa mutta varsinaisesta ongelmasta sillä ei pääse eroon, ainakaan itse en päässyt muuten kuin oikeasti preppaamalla forkut siihen kuntoon, etteivät ole moksiskaan ennenkuin esim. haukkareista loppuu happi.

- JjP

Originally posted by JJP
hermotuksesta johtuen kyynärvarsi tekee enemmän töitä kuin esim. haukkari -- meneekö sulla kyynärvarret hapoille hauistreenissä ennen kuin hauiksesta loppuu puhti?

Niinkuin tuolla ekassa postauksessa mainitsin ne aktivoituu lähes kaikesta eli pistän itekin sen hermotuksen piikkiin. Samalla ne tietenkin myös tuppaavat ylitreenaantumaan, mutta sille ei nyt vaan voi mitään, jos haluaa treenata. Ja ainoa mitä tuo tosiaan häiritsee on hauistreenit tangolla. Eilen oli tosin toinen treeni vasara-tangolla ja tuntuu vihdoin siltä, että minäkin voin saada ihan oman hauiksen tai jopa kaksi.

Back
Ylös Bottom