Kyykyn treenaajat, miten sujuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Leona
  • Aloitettu Aloitettu
Voimavyö hyvä tuki keskivartalolle

Totta on, että tukia kannattaa jättää mahdollisimman vähälle, jotta saadaan kiinnityskohtiin ja tukivarsiin voimaa.

Remmit ja rannetuet olen itse jättänyt lähes kokonaan pois. Voimavyöstä saa hyvän tuen kyykkyyn tai johdannaisiin, teen kyykkyä lähinnä smithissä jos teen, salillamme kun kyykkypaikalla ei ole varmistusta.
Perustelen vyön käytön sillä että keskivartalon lihasten vahvistamin tekee hiljalleen keskivartalosta myös massiivisemman. Sillä perustellaan myös leveän ja kapean kyykkyhaaran ero. Leveä kyykky vahvistaa keskivartaloa sekä leventää lantion seutua.Siksi ehkä suosisin kapeaa vaihtoehtoa.

t:pt;)

Minulla myöskin osittain sama syy siihen, että käytän vyötä kyykyssä (kovassa sarjassa). En halua keskivartaloani treenata LIIKAA (huom). Kuitenkaan en oikein ymmärrä, miten se leveä asento voi leventää lantion seutua: olen varmaan vähän tyhmä, mutta mitä lihaksia lantion seudulla oikeastaan on, jotka tekevät tuon levennyksen? Persuksen kasvamisen ymmärrän, mutta ei kai sitä voi kukaan (nainen) kovin ei-tavoiteltavana pitää?

:confused:

Mä olen kans aloittanut kyykkää, tosin vasta askelkyykkyä. Painot on pienet (20kg painaa tanko painoineen), mutta nostan niitä pikkusen joka kerta. Etsin vasta sitä sopivaa vastusta ja sopivaa tekniikkaa.

Mietin vain sitä, miten te saatte sen tangon niskan taa? Meidän salilla ei oikein ole mitään laitetta mistä sen saisi suoraan niskalle, vaan pitäisi omin käsin nostaa enkä mä jaksa mitää hirveän painavaa nostaa! Muutenkin pelottaa sikana, ku ei siellä kukaa näytä kyykkäävän tangolla painojen kaa, vaan joko smithissä tai pelkällä tangolla (10kg)

Kuulostaa varmaan huvittavalta mutta vaikka aika monta vuotta olen salilla pyörinyt, kyykky tuli kuvioihin vasta n. kuukausi sitten. Jotenkin vaan ei ole kehdannut mennä sähläilemään sinne isojen ihmisten sekaan. :rolleyes:
Treenaan yksistäni joten teen smithissä. Jalat on ollut aina suhteessa melko vahvat joten yllättävänkin paljon saa olla painoa. (siis paljon verrattuna mun noin yleensä surkeisiin treenipainoihin) Tänään pitäs olla taas jalkapäivä mutta pieni räkätaudinpoikanen iski...en taida ihan hirveästi repiä.

Originally posted by Hippa
Mietin vain sitä, miten te saatte sen tangon niskan taa? Meidän salilla ei oikein ole mitään laitetta mistä sen saisi suoraan niskalle, vaan pitäisi omin käsin nostaa enkä mä jaksa mitää hirveän painavaa nostaa! Muutenkin pelottaa sikana, ku ei siellä kukaa näytä kyykkäävän tangolla painojen kaa, vaan joko smithissä tai pelkällä tangolla (10kg)

Siis teilläkö ei ole ns. kyykkyräkkiä?:confused:

Eli siis sellaista "telinettä", jossa tanko on pidikkeissä sopivalla korkeudella, ja siitä se napataan hartioille ja sitten kyykätään. Ilman sitähän on täysin mahdotonta tehdä yhtään isommilla painoilla (niinkuin totesitkin).

No penkkilaitteen ne reunukset saa ylös, muttakun siinä on se penkki. No saishan sen siirretyä, mutta KUN PELOTTAA!

Kuten jo aiemmin kerroin olen ihan hirveän arka ihminen ja mä pähkäilin tosi pitkään sitä kyykkyäkin :rolleyes:

Niin ja sitten jos tiputan jotain tai kompastun tai hajotan itteni tai nolaan itteni... :confused:

*nolo*

Hippa - käytkö ns. naisten salilla, vai miksei ole kyykkytelinettä? Itse asiasta, kyykky on mun surkein&tuskaisin liikkeeni, kaikilla konsteilla yritän yhä tekniikkaa opetella...:(

Mave puolestaan on personal favourite, sujuu mulla hyvin (johtuneeko vartalon mittasuhteista tms: lyhyet jalat + pitkä selkä= lyhyt vetomatka? :D ) ja painoja saa lisätä kivaan tahtiin.

Penkkikään ei oikein kulje, siinäkin on tekniikka vielä hatara...

Noh, tänään onneksi on takareidet&hartiat-treenin vuoro!!!

>Hippa

Vaihda salia, kyykkää smithissä tai pyydä jotakuta nostamaan tanko sinulle.

>Brunetti

Kuis meillä voi olla sama feivöritti, kun minulla on pitkät jalat ja normaali selkä? Menee mystiseksi ... :)

Naistensali juu.

En minä sieltä mihkää uskalla mennä. Vihdoinkin uskaltaa käydä siellä ilman kauheita paniikkeja. Kevätkorttikin on ostettu ja maksettu. Se on ihan ok paikka. Vähän väkeä ja ei yhtään miestä :D

Kyykystä diggailen. Smithiin en vielä uskalla. Enkä uskalla puhua kellekään (joo tiedän menee toooosi hyvin :rolleyes: )

Kyllä tää varmaan tästä *hope so*

Tsemppiä Hippa, tyvestä puuhun jne (eikä perse eellä, niinkuin meikä - mä säntään aina joka paikkaan turhia miettimättä ja päätäpahkaa, kuten nyt yleensä saleille - aina kysyn kulloisenkin oleskelupaikkakuntani ns. miesten salin, ja änkeän itseni sinne ja sitten myöhemmin kauhistelen, että kuinkas tällanen kohtuu arka tytsi moisen uskalsikaan taas tehdä...?;)

Höö, mussa on kai jotain kamikazen vikaa - koko elämäni olen toteuttanut oikeastaan kaikissa (varsinkin isommissa: opiskelut, työt, ihmissuhteet) ratkaisuissani tuota päätäpahkaa-linjaa, turhat miettimiset ja harkinnat sun muut järkeilyt tyystin unohtaen. Ja kiivas temperamentti kuuluu luonnollisesti kuvaan: leimahdan sekunnin sadasosassa ja lepyn yhtä nopeasti.

...

Itse välttelin kyykkyä viimeiseen asti,tiedä sitten että miksi.. No okei,syy oli se että pelkäsin saavani lihaksia jalkoihin..nyt se on tavoitteena,siis lihaksien kokoaminen.. :)
Olen itseasiassa alkanut nauttia kyykystä. Ensi alkuun vihasin koko paskaa,mutta kun etureisi revähti alkusyksystä (taas) niin ajattelin että jo se nyt on kumma..ja tietysti kun sanottiin että elä reenaa ainakaan kahteen kolmeen viikkoon,niin tietysti heti parin päivän päästä olin kyykkäämässä (oli tosin ihan kivasti tuetut jalat...) Ja siitä se ihastuminen lähti. Ja muutenkin on mielessä yksi ajatus. Jos rakastan rautaa,rakastan KAIKKEA rautaa. :D
Tekniikkaa kehitän yhä,pitäisi pyytää tuo "asiantuntija"-ystävä mukaan salille,niin saisi katsoa miten menee..
Lantion levyinen jalka-asento kuulostaa tolkuttomalta,itse olen lähinnä kuullut että leveämpi asento on hyvä. Ja kantapäät miulla on aina jonkin verran korotettuna kun ei ole varsinaisia kyykkäkenkiä.

Re: ...

Originally posted by XairaX
Jos rakastan rautaa,rakastan KAIKKEA rautaa. :D

Amen to that, sister! Yritän pitää tuon mielessä kun seuraavan kerran vedän ylätaljaa tuskaisena ja pitkin hampain...:urjo:

Huh - jalkatreeni takana, olo on lähinnä naurettava... :( Eipä ole helppoa kyykkääminen, ei! Ihme huojuntaa vähän sinne sun tänne, persettä pitkänä ja aivan oudonnäköistä vääntämistä! :eek:

Mutta - kuten tässäkin, lohdutin itseäni sillä, että suunta on vain ja ainoastaan ylöspäin... ja että kaikki ovat joskus olleet aloittelijoita, turha siis tuntea oloaan hölmöksi ja heikoksi. Olen tosin aina kuvitellut jalkojani kohtalaisen vahvoiksi, mutta tänään tuli sit sekin luulo kumottua, hemmetti. :( Hiukan masentaa, mutta josko se nälkä siitä kasvaisi.

Päätin myös sen, että väännän sit vaikka pienillä painoilla, mut tekniikka mun on opittava ensin ennen kuin edes yritän lisätä rautaa. Murrr!

nimim. hitaasti mutta varmasti

Edit: Ai niin. Tein ekan sarjan kapeassa asennossa, sit päätin et ei perskules ja levitin jalkoja kunnolla, noin hartoiden leveydelle. Mä en ala mitään neitimeininkiä.

Viikonlopun paikallislehdessä oli kuvia naisten EM-kisoista, ja ainakin pari kevyemmän sarjan naista kyykkäsi tosi kapealla asennolla. Kummallista sinänsä, eikö perinteinen "voimakyykky" tarkoita nimenomaan leveää asentoa? No, on heillä varmasti ainakin tekniikka kunnossa kun mitaleillekin pääsivät...

juu, voimakyykky tarkoittaa nimenomaan leveää haaraa.

vaikka käsityksiä ja selityksiä on monia, lantionlevyinen haara on aikast pieni ja kapea kyykkyyn.
hartian leveyttä käytän ohjatessa ja aika monelle ohjaan asennon tuntuman mukaan. kapeassa asennossa kyykky jää helposti "hinttikyykyksi".anteeksi sanamuotoni..=)
jokainen löytää omansa.myös askelkyykyssä suosittelisin ehkä kevyttä haaraa koko liikkeen ajan.riippuen tieten tasapainostasi, mutta kun rautaa niskan päällä jonkin verran on niin alkaa siinä tasapaino olla vähän turhankin vallitsevassa asemassa.

hi!

:)

Ai niin...tuosta tangon saamisesta niskan taakse jos paljon painoa..kuulin tällaisen jutun että nostaa tavallisen penkin niitä haaroja tai niitä pidikkeitä siis.. ja laittaa tangon siihen..sitten kyykistytään ja napataan tanko siitä..En ole kokeillut,en tiedä toimiiko...mutta ajattelin vain sanoa..

Eilen tutkailin sitä systeemiä (räkkikö sen nimi on), se on siis penkkilaite, siinä on penkki kiinni siinä systeemissä ja sitten siinä on se räkki(?). Ok. No mä voin vielä saada sen tangon suht ylös siihen räkkiin ja painot siihen. Sen tangon voi käydä pistää niskan taa toiselta puolen, mutta kun pitäs päästä kyykkää ni ei taida onnistua! Kun ei sen hitsin tangon kanssa pääse oikeen mihkään, ku sali on ahdas kuin sardiinipurkki!

Ajaako smithkyykky samaa asiaa? Vai onko irtotanko parempi?

Ku siellä salilla olisi smith.

Tiedän, mun pitäisi vaihtaa johki enemmän tosireenaukseen tarkoitetulle salille, mutku en vielä uskalla :rolleyes:

Sen verran selvennän, että kyykkyräkissä ei ole mitään muuta kuin teline itse, eli ei penkkiä. Meillä on onneksi räkissä sivuilla "varmistimet" että jos jää alas niin tangon saa laskea alas ja se jää telineeseen.

Siinä tapauksessa mun laatusalilta ei löydy kyykkyräkkiä.

Oiskohan pakko mennä sinne sekasalin puolelle. Mut piru ku en uskalla, siellä on niin valoisaakin!

Se syy miksi en uskalla sinne mennä (omien fobioiden lisäksi) on se, kun kaveri kävi siellä kerran yksin ja oli heti tullu jotai ukkoja auttaa neitoa hädässä (ei ees ollu hädässä).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom