Kyykyn treenaajat, miten sujuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Leona
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä oli jossain vaiheessa muutamiakin punttimimmejä, jotka vasta opettelivat kunnon kyykkytreenejä irtotangolla. Mites teillä on sujunut?

Minä otin kyykyn syksyllä mukaan treeneihin ekaa kertaa (joskus 10 vuotta sitten olen tehnyt vähän pelkällä tangolla) ja on kyllä mahtavaa huomata, että jopa tällainen bambi pystyy tekemään liikettä kunhan vähän treenailee :) Pahimmat esteet on ehkä nyt ylitetty: selkä on vahvistunut ja tekniikka alkaa olla ainakin sinnepäin (olen realisti). Kaikenkaikkiaan olen kokenut valaistuksen ja huomannut, että siinä on tosiaan kuningasliike, jossa ainakin näin alkuvaiheessa voi joka treenissä kokea onnistumisen elämyksiä - jos nyt ei kovempien painojen muodossa niin ainakin tekniikan hioutumisessa. Nyt osaan tehdä asenteella "otan painot, laitan ne sopivaan kohtaan "niskaan", menen kyykkyyn ja todellakin nostan ne painot ylös". Ennen tein asenteella "laitan tangon niskaan (vaikka tanko painaa nikamia), menen kyykkyyn ja nousen sieltä ylös ja koitan pysyä jotenkin pystyssä".

Sattuipas sopivasti! ;)

Mä tein viime viikolla ensimmäistä kertaa kyykkyä, harjoittelin tekniikkaa ensin pienillä painoilla varmaan 150 toiston verran :rolleyes: ja sitte muutaman hassun toiston jaksoin enää isommilla raudoilla (jotka olivat myös pienet).

Mutta autuas sitä tuskaa, joka sen jälkeen jaloissa oli... :hmmm: seuraavana päivänä hyvä kun rappusia alas pääsi vyörymättä! Että sellasessa kunnossa mun jalkalihakset, jiihaa. :( No, suunta on ylöspäin...

Tänään siis pitäis jatkaa harjoittelua, odotan innolla! Tosin polvi hieman vihoittelee eilisestä juoksulenkistä, saa nähdä miten käy.

Mutta, eräs asia vielä askarruttaa... miten leveälle te muut Punttimimmit laitatte jalat, onko ne noin hartioiden leveydellä vai kapeammalla? Mulle kyykyn neuvonut salinomistaja ei "anna" mun tehdä sitä leveämmällä kuin jalat lantion leveydellä (eli aika kapealla?) ettei lantio levene... ja minähän en osaa sanoa juuta enkä jaata kun ei kerran kokemusta ole. Miten teillä?

Tämä tyttö aloitti kyykyn tekemisen tosissaan syksyllä tarkemmin sanottuna 9.9 oli eka kunnon kyykky treeni oma ukko opetti tekemään oikein, painoa silloin tangossa yhteensä 35 kiloa.
Ostettiin mullekin oma vyö ja nyt sujuu jo aika mallikkaasti viime sunnuntaina nousi 55 kiloa 2*10 toistoa !!

Palkitsin itseni pussillisella irtokarkkeja ja uusilla alusvaatteilla syntisen punaisilla sellaisille,laitoin illalla päälleni ja katsoin peiliin puhisin tyytväisyyttä.(niin puhisi ukkokin) hih

Tästä se lähtee , meikätytön unelmä lähenee kokoajan.

Teen hieman hartioita leveämmällä (mutta mulla onkin melko kapeat hartiat). Toi on käsittämättömän sitkeässä toi luulo/tieto (?), että kyykyn tekeminen leventäisi takalistoa. En ole moista huomannut, päinvastoin, mahtuu hyvin päälle samat housut kuin 10 kg sitten.

Njoo, kyllähän se nyt jotenkin sujuu. Suomeksi tuo tarkoittaa sitä, että sujuu, kun pystyy keskittymään täysillä, muutoin menee huojumiseksi. Olen havainnut, että keskittymistä eivät yhtään auta esim. päässä pyörivät työasiat tai kyykkytelineeseen nojaileva kundi, joka jonottaa vuoroaan viereiselle paikalle.

Mave sen sijaan sujuu suorastaan erinomaisesti - tekniikka on minulle kohtuullisen helppo löytää (outo verbi tähän kohtaan, mutta ymmärtänette, mitä ajan takaa) ja kiloluvut kasvavat koko ajan. Juuri nyt tämä on se liike, joka auttaa jaksamaan, kun muu treeni tuntuu junnaavan paikoillaan. Penkki on aina vain heikko kohta ja masentava ja murheen kryyni ja ... ja ... ja ...

Mittasin oikein mittanauhalla tässä jalka-asentoni leveyden. Kantapäästä kantapäähän 63cm. Varpaat töröttää sitten siitä vielä mukavasti ulospäin. Nämä ovat sitten niitä rumia voimakyykkyjä :D

Minä turhauduin jossain vaiheessa kyykyn tekemiseen niin, että jätin sen pois ja keskityin prässiin ja suorin jaloin maastavetoon pääliikkeinä. Olen hiljalleen ottamassa kyykkyä takaisin, sellaisena "tuntumaliikkeenä" rankan prässin jälkeen. Olen joutunut nyt treenaamaan usein yksin, joten aloittelin Smithissä tekemään sitä. Yllätys oli iloinen, kun yllätys yllätys, oikeasti jaksoinkin tehdä sitä, ja kun mies oli katsomassa niin sanoi että tekniikka oli huomattavasti paljon parempi kuin vaikkapa keväällä. No ei ihme, treenipainot ovat muissa liikkeissä tasaisesti kasvaneet, joten kai sen jossain täytyy joskus näkyäkin... En silti ala ahnehtimaan vaan yritän tehdä niin puhtaasti kuin mun honkkelijaloilla ylipäätään on mahdollista. Ainakin polvien edestakaisin vispaaminen on vähentynyt :rolleyes:
Teen tosiaan Smith-koneessa, laitan jalat eteen hieman hartioita leveämmälle ja nojaan tankoon. Jos tekisin vapaalla tangolla olisi asento varmaan vieläkin leveämpi. Minäkään en ymmärrä mistä se perseen leviämis-uhka tulee. Ja jos leviääkin, niin tuleepahan vain lihaksia, joten mikäs sen mukavampi kuin pyöreä mutta kiinteä peppu :p
Toistaiseksi mulla on kertynyt lihasta nimenomaan pakaroiden yläosaan ja pyöristänyt ja kiinteyttänyt sieltä. Ei haittaa ;)

Samoilla linjoilla PMlatsin kanssa, olen ottannu aika reilusti hartioita leveemmän asennon niin pysyy paketti parmmin koossa, pääsee tarpeeks alas eikä kantapäät nouse irti lattiasta
mittasin sitten minäkin kantapäästä kp:hän 59 cm ja varpaat sojottaa ulospäin ( sisäänpäin hieman hankalahko tietty sojottaakkaan )

Hemmetti. Vaikka en kapeaa lantiota omistakaan, tuntuu tuo lantion levyinen asento todella kapoiselta! :mad: Jotenkin ekalla kerrallakin tuli sellanen huojuva olo... Mun järki ainakin sanoo niin, että on hiukan hassua olla niin kapeassa asennossa, kun painot ovat niskassa eli painopiste on ylenpänä kropassa. :confused:

No oli mulla sellaset 2,5 kg:n kiekot kantapäiden alla, se tietenkin helpotti, mutta... en tiedä. Kai mun pitää nyt ensin kokeilla sitä kapeampaa, ja sitte vaivihkaa siirtyä leveämpään. Mä en todellakaan millään usko että mun lantio levenis niin isoksi, varsinkaan käyttämilläni painoilla!!

Äh! :rolleyes:

En ole kyykkäämisasentoni leveyttä mittaillut, mutta arvio on jossain Pompun ja PMLatsin lukemien hujakoilla. Ja varpaat vähän ulospäin, tottakai. Ja kyykkään AINA alle vaakatason, en nyt ihan "ass to the grass" mutta syvään kuitenkin. Ja IHAN pakko on nyt hehkuttaa, vaikken yleensä treenipainojani juuri julkisesti kuuluta: kaksi 10 toiston sarjaa 60 kg:lla menee jo puhtaasti!!!:) :) :)

EDIT: POMPPU, oletko huomannut tuosta vyöstä olevan apua kyykkäämisessä? Itse en nimittäin ole vyötä koskaan kokeillut, pitäisiköhän?

Lantion levyisessä asennossa en ainakaan minä pysty kyykkyä oikein tekemäänkokeilin mennä kyykkyyn äsken työhuoneessani lantion levyisessä asennossa ei muuten onnistunut
Tuollaisessa asennossa selkä menee helposti notkolle mikä ei ole kyykyssä tarkoitus tangon tulee kulkea koko ajan suorassa linjassa, eikä selkä saa mennä notkolle missään vaiheessa jos liike halutaan oikein tehdä, ja mitä lantion levenemissen tulle on joskus aiemminkin täällä todettu että huuhaa puheita mokomat.

kaksi 10 toiston sarjaa 60 kg:lla menee jo puhtaasti!!!:) :) :)

EDIT: POMPPU, oletko huomannut tuosta vyöstä olevan apua kyykkäämisessä? Itse en nimittäin ole vyötä koskaan kokeillut, pitäisiköhän? [/B][/QUOTE]

Orastava kateellisuus pomppasi hetkeksi pintaan Tänään taas jalkatreeni edessä pakko saada 60 tankoon aion tehä 2*11 toistoa ( täytyy pitää itsetuonto koholla ) (vitsi)

Olen huomannut vyöstä olevan hyötyö kyykyssä ja monessa muussakin liikkeessä, mm. suorijaloinmaastavedossa kulmasoutu tangolla kaipaa myös vyötä samoin kun teen pohkeita hackissa laitan vyön päälle tukee selkää mukavasti ja antaa lisää voimaa ja potkua liikkeeseen SUOSITTELEN EHDOTTOMASTI

Heräsi sellainen kysymys tästä keskustelusta, että miksi ottaa vyö käyttöön heti kun aloittaa kyykkäämään? Tähän päivään mennessä en ole vyötä käyttänyt ja sarjapainot on vapaalla tangolla tällä hetkellä 65kg. Ilman vyötä ne tukilihaksetkin vahvistuu siinä samalla.

Mulle vyöstä on ollu hyötyä kun olen tälläinen pitkänhuiskea naikkonen jolla muutenkin alati selkäongelmia.
Enkä toki laita vyötä lämmitellessä vaan sitten vasta kun lataan "kunnon" painot tankoon ettei tule vahinkoa ja treenitaukoa turhan päiten.
Olen onnistunut jo rikkomaan olkapääni,en halua enää muita vahinkoja ja kituuttamista pienillä painoilla ja pitkillä toistoilla joita joudun nyt olka treenissä tekemään vaikka mieli tekisi kokeilla isompiakin.

Olen kanssa aina ajatellut että, jos on terve selkä, eikä treenaa nimenomaan voimapainotteista treeniä, niin vyö on aika 'turha'. Varmasti antaa tukea jne, mutta eikö ole parempi, että tuki tulee keskikehon lihaksista, eikä vyöstä!?!

Katselitteko muuten voimannoston mm-kisoja? Siellä näkyi muutama tyttö nostavan ilman vyötä.. näytti kieltämättä aika hurjalta!

Originally posted by pomppu
Olen onnistunut jo rikkomaan olkapääni,en halua enää muita vahinkoja ja kituuttamista pienillä painoilla ja pitkillä toistoilla joita joudun nyt olka treenissä tekemään vaikka mieli tekisi kokeilla isompiakin.

Suonette anteeksi offtopicin, mutta miten rikoit Pomppu tuon olkapääsi? Kysyn siksi, että muutama viikko sitten olkapääni oli pari päivää aivan h****tin kipeä (en tosin mielestäni ollut rikkonut sitä missään), hyvä kun liikuttamaan pystyi. Kaverini oli sitä mieltä, että siinä on varmaankin jokin pieni tulehdus, hänellä itsellään oli kuulemma ollut sellainen, já kehotti ottamaan tulehduskipulääkettä. Ne sitten lievittivätkin kipua hyvin, ja parin päivän päästä olkapää oli taas normaali. Mutta nyttemmin olen kuitenkin huomannut, että rintatreeni (penkki, vinopena, viparit) aiheuttavat pientä kivuntapaista tuossa olkapäässä, varsinaiset olkaliikkeet taas eivät. Lääkäriinkö?:confused: :(

Mulla on ollu tosi kova treenikausi koko syksyn päällä syyskuun alusta saakka. Tulokset on noussu tosi hillittömiä määriä .
Syy olkakipuun lienee tulehtunut oliko se nyt nivelpussi, lisäksi kaikki paikat on jumissa eikä saa nukuttua kunnolla ( mainitsin jo aiemmin). Duunissa hyvä kun saa konetta näpyteltyä kun jomottaa koko ajan.

Mulla ei ilmeisesti nivelet oikeen pysy kyydissä samassa suhteessa kun voimat kasvaa joten sen siitä saa kun oikein yrittää. En ole sitä siis liialla ja väärällä rykimisellä satuttanut.

Ensiavun olen saanu laittamalla tiikerisalvaa ennen treeniä(lämmittää) lisäksi olen lämmitellyt normaalia enemmän harjoitettavaa lihasryhmää ennen treeniä ja kylmähoitoa heti treenin jälkeen kun himaan oon päässy lisäksi olen ottanut särkylääkettä kuurin omaisesti kohta viikon, mutta ei meinaa helpottaa. Tultiin ukon kanssa tulokseen että pakko hellittää ja antaa rauhassa parantua.

Lekuri ei oikeestaan voi mitään sen kummempaa määrätä lepoa vaan, ja olen huomannu ettei ne oikeen näistä punttijutuista mitään ymmärrä varsinkin jos treenailee tosissaan kisoja varten niinkun minä ( ja moni muukin).

Voi hitsi. Pakko lähteä huomenna kokeilemaan, josko sitä treeni kulkisi niiskuttamisen ja pötköttelyn jälkeen. Ja kyykky on mun ehdoton lemppari. Alusta asti mulla on sujunut tosi hyvin ja lätkiä saa lisätä usein... no olenkin treenannut säännöllisesti niin vähän aikaa, että tulokset kehittyy huimaa vauhtia. Parantuis vaan tää olo että pääsis vääntään...

Toisenlaisiakin kyykkykokemuksia on.. Mulla on jotenkin perslihakset jääneet heikoiksi, kun on semmoinen ihmeellinen kiputila ollut jo 10 v. Esim. pakarakoneessa ärtyi tosi pahasti. Olen sitten tehnyt kyykkyä, mutta tosi vajaana. Vajaana nousee kyllä 60 kg 10-12 krt, mutta kunnon kyykkyä en uskalla yli 30 kg:lla tehdä. Nyt on sellainen pakaroihin voimaa -projekti ja pyrin tekemään syvää kyykkyä pienillä painoilla ja yhden jalan prässiä pelkällä kelkalla muun jalkatreenin ohella. Ehkä se kyykkykin joskus kulkee...

Originally posted by Nee
Nsujuu, kun pystyy keskittymään täysillä, muutoin menee huojumiseksi. Olen havainnut, että keskittymistä eivät yhtään auta esim. päässä pyörivät työasiat tai kyykkytelineeseen nojaileva kundi, joka jonottaa vuoroaan viereiselle paikalle.

Veit sanat suustani, kyllähän se keskittymistä vaatii. En minäkään oikeastaan pysty kunnon kyykkytreeniä tekemään, ellei ole:
- mies avustamassa,
- rauhallinen kyykkypaikka (=salilla vähän porukkaa).

Teen ainoastaan yhden kovan sarjan ja siinä olen käyttänyt vyötä. Sama syy kuin pompulla, pitkä selkä enkä halua loukata sitä.. Toki kaikki lämmittelysarjat ja joskus pienemmillä painoilla tekemäni kunnon sarjat teen ilman vyötä.

Jalkojen leveys on varmaan hiukan hartioita leveämpi. Aluksi kokeilin erittäin leveää asentoa ja se tuntui tukevammalta ja paremmalta, mutta nyt harjoiteltuani liikettä olen tehnyt sellaisella suhteellisen "normaalilla" leveydellä. Kovin alas en kyllä pysty laskeutumaan, minimissään kyllä yritän siihen 90 asteeseen mennä.

Minun vinkkini kaikille, joilla on ongelmia kyykyssä on se, että tehkää riittävän pitkään riittävän pienillä painoilla, siten vahvistuvat ne mahdolliset heikot kohdat automaattisesti. Esim. jos on pehvassa liian vähän voimaa niin täytyy vaan yrittää pikkuhiljaa ilman kiirettä nostaa niitä treenipainoja vaikka kuinka tuntuisi tyhmältä. Minulla oli (on vieläkin) selkeästi selän voimasta kiinni se, että en saa jalkojeni voimia täysin hyödynnettyä kyykyssä.

Ja kun tässä nyt puhutaan painoista, niin olin melko tyytyväinen edelliseen treeniini, jossa tein 70 kg:lla 10 toistoa :) Sen jälkeen tein vielä vaaka-hackissa 150 kg:lla 12 toistoa, ja arvaatte, että oli melko hyvät fiilikset sen treenin jälkeen , en nimittäin ollut pitkään aikaan tehnyt jalkoja ihan tosissani :D Jalkojen treenaaminen muuttuu aina sitä mukavammaksi, mitä harvemmin niitä treenaa ja mitä vähemmän tekee aerobista. Jotain hyötyä siis tästä laiskasta treenitahdistani on nyt sitten ollut...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom