Kyykyn ja prässin suhde?

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Niin, mikä mahtaa olla muilla Punttimimmeillä kyykyn ja prässin suhde, siis treenipainoissa mitattuna? (Tiedän, että prässejä ei voi täysin verrata toisiinsa...) Tämä kysymys juohtui mieleeni, kun viime viikon perjantaina tein ensimmäisen jalkatreenin sairastelun jälkeen, ja tein lopuksi pari sarjaa prässiä - joka tuntui jotenkin yhtä tuskaiselta äheltämiseltä kuin aina. Tuntuu, kuin en jotenkin saisi kaikkia jalkaosaston voimia prässäämisen "taakse". Vai kuvittelenko vain? Kyykyssä teen tällä hetkellä sarjoja 70 kg:llä (tai tein ennen taukoa, toivottavasti ei ole hirveästi tippunut... :rolleyes: ), kun taas prässissä 140 kg on jo RASKAS. Ja kuitenkin tälläkin foorumilla on käsittääkseni useampia naisimmeisiä, jotka prässäävät n. 200 kilolla tai ainakin hyvin lähelle - vai onko teillä sitten kyykkypainotkin lähelle satasta? Vai olenko minä vain jostain syystä onneton prässääjä? :evil:

Olenko aivan hakoteillä tässä pohdinnassani? :confused:

Noh, näitähän on kai aika turha pohtia, kuten yleensä aina sanotaan. Prässi ja kyykky ovat aika eri laji. Ja laitteita on erilaisia, kuten myös tekniikoita.

Itse teen prässin aina kyykyn jälkeen (jonkun mielestä varmaan turhaa touhua, mutta minähän teen). Lisäksi teen prässin aika lailla samalla periaatteella kuin kyykynkin, eli jalat leveällä ja ylhäällä, siten, että ala-asennossa sääri-reisikulma on tarpeeksi suuri ja liike lähtee matkaan perseellä ja takareisilläkin. Liikerata ja asento siis matkii mahdollisimman paljon kyykkyäni. Kyykyssä on plakkarissa nyt muistaakseni 95x8 ja prässissä 240x8 (tosin meidän salin prässi on sellainen vipuvarsitsydeemi, eli sen kelkka ei taida painaa läheskään niin paljoa kuin tavallisen kelkkaprässin).

Jos susta tuntuu, että et saa "voimia prässäämisen taakse", kuten sanoit, niin pienenä vinkkinä ehdottaisin (jos siis et näin jo tee), että keskityt hengittämiseen ja paineisiin prässätessä. Monet sanovat, että prässi ei ole "keskivartaloliike", mutta kyllä siinä auttaa kummasti, kun ottaa kunnot paineet sisään ja jännittää sen keskivartalonkin. Näin ainakin minulla. Éikä ole toistaiseksi edes suonia poksahtanut päästä :D Ja toiseksi kannattaa välillä kokeilla erilevyisiä jalka-asentoja prässissä.

Itse olen vasta aloitellut kyykkyä ja teen kyykkyä vain 35kg:lla. Tarkoitus on joka kerta nostaa painoa pikkuisen, jotta löytyy pikkuhiljaa oikea tekniikka ja oikea sarjapaino.

Prässiä teen 110kg:lla eikä ole turhan rankka.

Suhde on siis aika hullu :) Mutta ei se mitten, aloittelija vasta olen!

Hitsi että arastelen kyykyn tekoa! :( Syy on siinä, että pitkänä ihmisenä koordinaatio on ehkä vähän hakusessa, huojun tosi oudon näköisenä ees taas eikä tunnu mitenkään mukavalta... tekniikka kyl on noin suurin piirtein tiedossa, mutta hepommin sanottu kuin tehty. Pitäis vaan harjoitella ja harjoitella, jotta liikerata rutinoituisi...
Niin, ja sitte on vielä semmonen pelko, että mitä jos se paino ei nousekaan, ja jään tangon alle... sen takia en edes uskalla laittaa rautaa sen vertaa, että jossain tuntuis! Pöllöä.

Prässejä on kyllä monenlaisia ja samoja painoja niissä ei todellakaan voi käyttää. Itse tykkään tehdä sellaisessa "linkkuprässissä". Sanooko tommonen vekotin kenellekään mitään? (laitteessa kunnon penkki ja työntö yläviistoon) Siinä maximit on ollu 140kg, mut ihan perusprässissä 80kg...molemmat kympin toistolla.

Kyykkyä oon tehny 60kg:lla, mut nyt näitten sairastelujen jälkeen on tietty tipahtanut treenipainot (joka on ottanu päähän ja kovasti:mad2: ) olen kuitenkin kääntänyt tämän asian positiiviseksi asiaksi. Olen tosissaan ruennu hiomaan tekniikkaa liikkeissä ja onnistunut niissä melko hyvin. Nyt kun vaan saan voimani takaisin, ni johan ennätykset paukkuu :p

Originally posted by Persikka

Niin, ja sitte on vielä semmonen pelko, että mitä jos se paino ei nousekaan, ja jään tangon alle... sen takia en edes uskalla laittaa rautaa sen vertaa, että jossain tuntuis! Pöllöä.

Mä kyykkään smithissä ja siinähän on ne jutut, että jos jää tanko alas ni sen voi jättää siihen.

Tavallista kyykkyä en ole koskaan kokeillutkaan. Senkin aika tulee vielä.

Persikka: rohkeasti vaan kyykkyä treenaamaan! Lue vaikka minun rohkaisevat kokemukseni tältä palstalta, kirjoittelin niistä joskus viime vuoden lopulla. Eli viime syksynä aloitin huojuvan pitkän ihmisen kyykyt, ja nyt ne sujuvat jo hyvinkin tukevaan tyyliin. Vieläkin on kyllä vaikeuksia saada kyykyssä kaikki jalkavoimat käyttöön, mutta se johtunee vieläkin melko heikosta selästäni.

Kyykkyharjoituksissani pääsin ennen vuoden vaihdetta muistaakseni 75 kg:n sarjapainoon, sen jälkeen tuli taukoa ja jouduin alottamaan treenin vähän niinkuin alusta, nyt kuitenkin viimeksi tein jo 70 kg:lla. Prässiä taas en ole tehnyt aikoihin säännöllisesti, mutta sarjapainot ns. tavallisessa kelkkaprässissä vaihtelevat ehkä sadan ja kahdensadan välillä; joskus teen pienemmillä painoilla pitkän syvien liikkeiden sarjan muiden jalkaliikkeiden lopuksi "tyhjennyksenä", joskus taas teen suuremmilla painoilla hiukan eri tyylillä ja lyhyitä sarjoja.

Prässi 8 x 200, kyykky 8 x 85kg tosin toi varpaan murtuminen on hidastanut niin, ettei mitään kehitystä painoissa moneen kuukauteen.

Minä en taas ole uskaltanut testata vielä kumpaakaan..Mielenkiinnolla luin noita teidän kommentteja..:)
Kyykkyä en ole tehnyt siksi, että minulla ei ole tekniikasta hajuakaan ja jalkaprässiin en osaa ollenkaan ajatella, mikä aloitus paino olisi.. Kertokaa siis vasta-alkajalle miten päästä alkuun ?? Nykinkö seuraavalla kerralla ohjaajaa hihasta..:rolleyes:

Originally posted by Gender
Kyykkyä en ole tehnyt siksi, että minulla ei ole tekniikasta hajuakaan
Rohkeasti vaan opettelemaan. Kaikki "ammattilaisetkin" on joskus olleet samassa tilanteessa, ilman ekaa kertaa ei tule jatkoakaan :) Itse yleensä opettelen uusia liikkeitä niin että ensin "opiskelen" kirjoista, lehdistä, netistä jne. oikean tekniikan, ja sitten koitan tehdä itse. Peili on hyvä apu ja vielä parempi juttu on, jos saa jonkun asiantuntevan katsomaan, kommentoimaan ja auttamaan suoritusta. Siitä se lähtee...

Originally posted by Gender
jalkaprässiin en osaa ollenkaan ajatella, mikä aloitus paino olisi..
Koita tehdä ensin tyhjällä kelkalla yksi sarja. Sitten pikkuhiljaa lisää painoja tuntemusten mukaan, kyllä ne omat painot sieltä löytyy :)

Gillyanne ja muut, oletteko koskaan kokeilleet yhden jalan prässiä? Itse ainakin saan paljon paremman tuntuman, kun pääsen keskittymään vain yhteen jalkaan kerralla. Tässä vuosi tai pari sitten löysin tämän variaation ja sain kyykkyynkin lisää potkua.

En ole kyykännyt sen jälkeen, kun eka viikolla joulun jälkeen tsekkasin maksimin. Sen jälkeen nimittäin tein sarjan 10 x 70 kg tosisyväkyykkyä ja huomasin taas erään vanhan vian toistuvan oikeassa reidessä. Ei jummarra, mitä se on. Mutta se haittaa myös prässejä. Sarjoja tein parhaimmillani 8 x 230kg, mutta ei taatusti nousisi nyt. Lyhyitä sarjoja kärsii juuri ja juuri. Kun harvoin prässään, teen ehkä 5 x 5 x 170kg, yhdellä jalalla 5 x 5 x 70kg. Ja keskityn tekemään työtä perspuolen lihaksilla.

Oliskos täällä sen verran tietämystä, että edes osaisitte arvata tuota reisiongelmaa? Vika on oikeastaan nivustaipeessa, kai jossakin jänteessä. Mutta oikein ilkeänä se kipeyttää sen aika ison lihaksen, ei suoraan edessä vaan hiukan reiden ulkosivulla. Sitä on hankala venyttää. Hierojani kehotti tekemään sitä askel eteen -venytystä. Hiukan se auttaa, mutta jo normaalielämässäkin vaiva tulee yhä uudestaan. Se tuntuu portaita

noustessa pahemmalta kuin alastullessa. Pikku välihuomautus: se jänne tai lihas on kerran krampannut pahasti kyykätessä, mutta parantunut ihan hyvin. Voisiko se vanha kramppi vielä kummitella??? Lääkärille en ole kehannut tuota valittaa. Pitäisikö siirtyä Hulkin kauhuksi "rintahauispelleksi", kun ei jalkoja kunnolla voi treenata?

Originally posted by Metri

Oliskos täällä sen verran tietämystä, että edes osaisitte arvata tuota reisiongelmaa? Vika on oikeastaan nivustaipeessa, kai jossakin jänteessä. Mutta oikein ilkeänä se kipeyttää sen aika ison lihaksen, ei suoraan edessä vaan hiukan reiden ulkosivulla. Sitä on hankala venyttää. Hierojani kehotti tekemään sitä askel eteen -venytystä. Hiukan se auttaa, mutta jo normaalielämässäkin vaiva tulee yhä uudestaan. Se tuntuu portaita

Voisin veikata, että mulla on lievempänä samantyyppinen ongelma. Haittaa joskus kyykkyyn pääsemistä ja maastavetoa. Aivan kuin jokin "leikaisi kiinni" (parempaa kuvausta en tähän hätään keksi). Keinoksi en ole keksinyt kuin venyttelyn (joka ko. paikan ollessa kyseessä hieman hankalaa). Kyseistä venyttelyä käytän minäkin, kuten myös muita lantion seudun venytyksiä.

Mulla tulee samalta kuulostava ongelma esille istumaan nousuja tehdessä. Vihlaisee oikealta nivusen puolelta. Mutta sama ei kyllä tule esille kyykyssä eikä prässissä.

Tuo yhden jalan prässi on ollut suunnitelmissa jo kauan, pitäisi jo aloittaa niin ei tarvi ladata niin paljon painoja prässiin. Siinähän voi pitää toista jalkaa "varalla" niin että voi tehdä sarjat tosi loppuun asti eikä tarvi pelätä, ettei saa painoja ylös viimeisellä.

Yhden jalan vaaka-hack on ainakin tosi tehokas liike, pitää joskus kokeilla myös prässiä yksijalkaisena. Juuri loppuun asti tekeminen on helpompaa ja uskaltaa tavallaan paremmin laittaa kunnolla painoja peliin.

Originally posted by She Devil
Tyhmänä kysyy, mikä on vaaka-hack :confused:

Ilmeisesti sellainen hack-kyykkylaite, joka on vaakatasossa. Siihen mennään makaamaan selälleen ja toimii pakkasydeemillä. Semmoisia olen ainaki itse bongannut saleilta.

Kuulostipa hullulta:p Olen siis törmännyt ainoastaan näihin hieman takakenossa oleviin hack-laitteisiin joissa on se kelkka. Hack kyykky on yksi suosikki liikkeitäni jalkatreenissä, kyykyn jälkeen tieteskii :D Ja aiheeseen liittyen niin kyykkäilen 65kg:lla ja prässissä teen 6-8 140kg:lla, tuohon ei siis lasketa kelkkaa mukaan. :evil:

Originally posted by She Devil
tuohon ei siis lasketa kelkkaa mukaan. :evil:

Mistä tietää paljon se kelkka painaa?

Kun ihmiset kertoo prässipainojaan niin onko siinä kelkka laskettu mukaan yleensä?

>Hippa: En laske kelkan painoa mukaan, vain painolevyt. Tämä juuri siksi, että nuo painokelkat voivat olla eri laitteissa hyvinkin erilaisia ja -painoisia.

Jatkokyssäriä poikii, eli jos/kun teette smithissä esim. penkkiä, kyykkyä tai pystypunnerrusta, niin paljonko laskette Smith-tangolle painoa? Bongasin tuolta yleiseltä puolelta tiedon, että Davidin smithissä se tanko kiinnikkeineen olisi 30 kg, joka olisi muutenkin aika yleinen paino smith-tangoille, näin poijaat väittivät. :)

Yhden jalan hyvää huomenta -liike?

Löysin linkin tuolta toiselta puolelta johonkin ihmeen testosteroni-lehteen :rolleyes: kun etsiskelin jalkaliikkeitä jotka eivät rasittaisi polvia. Kyykyt, prässit jne. huippuliikkeet ovat mulle sula mahdottomuus. Etsin mitä tahansa peppuun hyvin ottavaa liikettä, jossa polvia ei tarvitse paljoa koukistaa. Vaikeeta on...

No siis, löysin yhden jalan hyvää huomenta -liikkeen, onko se kenellekään tuttu? Tosta linkistä melko alhaalta pitäisi tämän tasapainoa vaativan liikkeen löytyä, miltä se teistä vaikuttaa?
http://www.t-mag.com/nation_articles/243war.jsp

Suositut

Back
Ylös Bottom