kyykkytulos= oma paino + painot?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nuorena poikana kyykkäsin noin 150 kg, painoin silloin noin 70 kg itse. Nyt meni kylmiltään 115 kg ja oma paino on 107 kg. Onko tulos sama, nilkkojen päällä on jokseenkin samat raudat? Kuka tietää?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minun mielestäni ei, koska joudut kantamaan suurempaa ruumistasi jatkuvasti => jatkuvaa rasitusta jaloille (okei... meni vähän jippii osastolle, mutta ymmärrät varmasti mitä tarkoitan). Vain sillä on väliä, paljonko rautaa on tangossa. Nilkkojen päällä on kyllä sama paino, mutta silti vain tangossa oleva rauta lasketaan.

Eio sama tulos. Mietippä mitä etua saa kyykkytulokseen vain ja ainoastaan siitä, että pitää vuoden bulkin.

0.85x70kg+150kg=209.5kg, 0.85x107kg+115kg=205.95kg. Maksimivoima on laskenut. Täytyy muistaa, ettei tulokseen voi ottaa koko ruumiin painoa mukaan. N. 85% on keskiverto ruumiinpaino, joka tulee mukaan (tekniikka voi kyllä vaikuttaa paljonkin).

Suhteellinen (voima suhteessa painoon) ja oikean maailman (maksimivoima - voima, joka kuluu oman ruhon siirtelemiseen) ovatkin sitten vielä oma lukunsa. Esim. potkusi olisi ollut varmasti paljon voimakkaampi tuolloin 70kg:na.

Kuukkelin vastaus oli selventävä, kiitos siitä. Laskukaava perustuu ilmeisesti johonkin alalla vallitsevaan oppiin? Aika vähän voimat ovat kuitenkin vähentyneet ja harjoittelemalla ne voi saada takaisin. Olen huomannut, että vielä keski-ikäisenä ( 46 ) pystyy voimaa lisäämään harjoittelulla, ilman mitään vippaskonsteja!

Miten määritellään tulos? Minun käsittääkseni se on hyötykuorma, jonka pystyy nostamaan, eli oma paino ei vaikuta siihen mitenkään. Jos tositilanteessa joudut nostamaan kyykkyasennosta jotain, siitä ei ole paljon iloa, paljonko on oma paino + raudan paino.

Oma paino ei vaikuta hyötykuormaan mitenkään? Eli jos ne lihakset, joita kyykyssä käytetään, pystyisivät nostamaan hyötykuorman x, kun elopaino on y, niin elopainon ollessa vaikka 2y on hyötykuorma edelleen x?

Pointtisi muotoilu on epävalidi. Mun on oikein, usko vaan (ts. sanoin jo pointtisi matemaattisesti pädeten eli päästen samaan päätelmään oikeaa kautta).

kuula kiekkola sanoi:
Nuorena poikana kyykkäsin noin 150 kg, painoin silloin noin 70 kg itse. Nyt meni kylmiltään 115 kg ja oma paino on 107 kg. Onko tulos sama, nilkkojen päällä on jokseenkin samat raudat? Kuka tietää?

Tuloshan on moninkertaisesti kehnompi. Mitä enemmän on kehonpaino niin sitä enemmän tangossakin pitäisi olla rautaa. Ja tuloshan on tietenkin tottakai se paino mikä tangossa on.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ei tuota aivan noin voi verrata. paras tapa todellakin on vain huomioida tuo nousevan raudan määrä.

toi paino vaikuttaa erilailla onko se tankona niskassa vai esim. fläsänä pohkeissa. joten ei ole vertailukelpoisia.

kuula kiekkola sanoi:

No ei todellakaan ole sama. Paljon huonompi kuin tuo 150kg, jotta olisi edes yhtä hyvä pitäisi sun kyykätä nyt n. 230 kiloa. Mun mielestä ei voi mitenkään ottaa kehossa sijaitsevaa läskiä mukaan tulokseen.

Dobermann sanoi:
No ei todellakaan ole sama. Paljon huonompi kuin tuo 150kg, jotta olisi edes yhtä hyvä pitäisi sun kyykätä nyt n. 230 kiloa. Mun mielestä ei voi mitenkään ottaa kehossa sijaitsevaa läskiä mukaan tulokseen.

Mielenkiintoinen keskustelu... kuitenkin jos vetäisin esim. köyttä pienen ,esim.
80 kiloisen kaverin kanssa, voittaisin varmasti, jos kaverin voima-arvot numeroina olisivat samat kuin minulla. Tällöin voisin hyödyntää massaani, vanha fysiikan laki on voima = massa x kiihtyvyys ( F = ma ) !
Kyykkynostossa massani toimii minua vastaan. Jos 70 kiloiselle kaverille laitetaan 40 kilon rinkka selkään ja sitten vasta painot niin kyllä tulos laskee.
Mitäs tähän sanotte?

No hyvä, sentään yksi ihminen tajuaa pointtini (ja mikä tärkeintä, kysyjä itse; eipä taida muita kiinnostaa sen vertaa, että edes yrittäisi ymmärtää.)

kuula kiekkola sanoi:
Kyykkynostossa massani toimii minua vastaan. Jos 70 kiloiselle kaverille laitetaan 40 kilon rinkka selkään ja sitten vasta painot niin kyllä tulos laskee.
Mitäs tähän sanotte?
No tällä logiikalla voitaisiin voimanostossakin yhdistää kaikki painoluokat ja heittää pienemmille äijille vaan rautaa reppuun, jotta saadaan kaikista samanpainoisia. Sitten kyykkäämään ja saamaan hyvin vertailukelpoisia tuloksia. :D

kuula kiekkola sanoi:
Mitäs tähän sanotte?

Sanon että tämä on aivan täyttä tuubaa. Vaikea edes uskoa, että kukaan tosissaan voi kysyä kumpiko on parempi tulos kyykyssä 150@70 vai 115@107. Itse ainakin koen, että juuri kyykyssä massasta on kaikista suurin hyöty voimanostoista. Wilksin taulukolla voi vaikka vertalla tuloksiaan. Esimerkiksi nuo edellämainitut nostot:
150 kiloa 70 kiloisena = 112 pistettä
115 kiloa 107 kiloisena = 68 pistettä

Massan hyöty muuttuu nostotyylin (ja nopeuden) muuttuessa. Vasta kunnollisessa voimanostotyylisessä kyykyssä massan vaikutus on huomattava.

Nyt kyllä kaikki ovat aivan pihalla. Olen vastannut kysymykseen jo aikoja sitten, ja muut vaan heittelevät kaikkea hassua ilman logiikan hivenettä.

Joona: NIMENOMAAN TOISINPÄIN.

Force: tässä ei puhuta tulosten paremmuudesta vaan siitä, että miten paljon voimataso on laskenut. Omassa laskussani kävi ilmi, että noin 5kg. Tuo massan hyöty mukaan ottaen on taso tippunut vielä ehkä muutama kilo enemmän (riippuen nostotyylistä ja nopeudesta).

Tulostaso onkin sitten taas kerran vielä ihan eri luku. Koska isompaan massaan mahtuu enemmän voimaa, on tulostaso tietenkin tippunut roimasti. VOIMATASO EI. Tässä kysyttiin voimatasoa, ei tuloksen laadukkuutta.

Zone-sarja -42%
kuula kiekkola sanoi:
Mielenkiintoinen keskustelu... kuitenkin jos vetäisin esim. köyttä pienen ,esim.
80 kiloisen kaverin kanssa, voittaisin varmasti, jos kaverin voima-arvot numeroina olisivat samat kuin minulla. Tällöin voisin hyödyntää massaani, vanha fysiikan laki on voima = massa x kiihtyvyys ( F = ma ) !

Mutta eikö tässä tilanteessa olisi myös voimassa vanha voiman ja vastavoiman laki (Newtonin 3.), eli köydenvedossa molemmat vaikuttavat toisiinsa samansuuruisella, mutta vastakkaissuuntaisella voimalla. Jolloin ainoa voittoon vaikuttava asia on kitka, joka pitää vetäjän paikoillaan.

Toisaalta tietenkin painavampi mies aiheuttaa suuremman kitkan kenkiensä ja maan väliin, joten tämä on aika turha postaus. Tai no ei aivan turha, sillä viestistäsi saattaa saada käsityksen, että suuremmalla massalla voi aiheuttaa suuremman voiman, kuin vastustaja köydenvedossa. Köydenvedossa molemmat vaikuttavat aina toisiinsa yhtä suurella voimalla, oli massat mitkä tahansa.

Tahvo Tohveli sanoi:
Minusta kysytään juuri tulosta, jonka laadukkuus on tietysti heikentynyt paljon. Koko threadille annan :2:
Vieläkin tarkennuksena: tuloksen laadukkuudella tarkoitin voimatason suuruutta suhteessa painoon (suhteellinen voima), kun taas voimatasolla tarkoitin sitä ruumiin painoa, mikä kyykyssä tulee nostettua + tanko + painot.

ELI: voimataso on tippunut n. 8-15kg (joka siis tarkoittaa sitä, että jos thredin aloittajan paino olisi nyt 70kg, niin se kyykkäisi n. 135-140kg), kun taas suhteellinen voima on tippunut jonnekin maan koloon.

Back
Ylös Bottom