Kyykkyjen tekeminen nuorena?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ipe-88
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
36
luin tossa yhen threadin kyykkäämisestä nuorena ja siinä sanottiin et sitä ei kannattas tehdä...
kertokaa nyt korstot mulle et kannattaaks mun lopettaa kyykkyjen teko nyt kokonaan vai voinko tehdä sitä pitkiä sarjoja pienemmillä painoilla...?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tee pelkällä harjan varrella ja sitte prässiä. Ei sitä kannata MUN mielestä vielä 14-vuotiaana alottaa.

Ps. Ite alotin mut en suurilla painoilla;)

Teet miten haluat. Ei se kyykky ole sen vaarallisempi liike kuin muutkaan, kunhan tekniikka on kunnossa. Eli maltti on tietysti valttia niiden harjoituspainojen lisäämisessä.

mä oon saman ikänen... ite tehny jollain 60:lla.... pystyisin jollai vähän yli 100:lla tekeen mut en haluu hajottaa polvii viel tässä iäs niinku isäpappa hajotti... ja nyt se harmittelee et miks teki nii isoilla painolla syväkyykkyy...

Originally posted by Tahvo Tohveli
Ei se kyykky ole sen vaarallisempi liike kuin muutkaan.

Eikös kyykky ja muut raskaat perusliikkeet nopeuta jotain levyjen sulkeutumista ja näin pituuskasvu pysähtyy?:rolleyes:

Zone-sarja -42%
Originally posted by Manta
Eikös kyykky ja muut raskaat perusliikkeet nopeuta jotain levyjen sulkeutumista ja näin pituuskasvu pysähtyy?:rolleyes:

Niinhän sitä jotkut väittää, mutta mitään näyttöä tuosta ei ole. Ja kuten sanottu, niin ihan normaalit juoksemiset ja hyppimiset aiheuttavat suurempia rasitusvoimia luustolle kuin painoharjoittelu.
Korostetaan nyt vielä sitä, että liian suurilla painoilla ja huonolla tekniikalla saa paikat kyllä rikki, oli se treenari minkä ikäinen tahansa.

Entäs, kannattaako alkaa kyykkäämään jos on skolioosi? Oon kyllä käyny fysioterapeutilla ja selkä on suoristumaan päin, mutta kyykkyhän kuormittaa selkää, niin onkohan siitä haittaa??

ps. kyllä, aion kysyä fysioterapeutiltanikin, mutta jos joku täällä tietää niin tänks!

Originally posted by yajo
Entäs, kannattaako alkaa kyykkäämään jos on skolioosi?

Näin maalaisjärjellä ajateltuna jättäisin kyllä kyykyn väliin. Vasta täysin ehjällä selällä alkaisin harjoittelemaan täydellistä kyykkytekniikkaa ;)

mites ku mä en tee syväkyykkyä vaa sellast et laitan penkin taakseni ja lasken aina vaa perseen penkille ja ponkasen siitä ylös?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En tiedä minkä threadin luit, mutta johonkin oon ainakin kirjoittanut suunnilleen seuraavaa, josta voi olla muillekin hyötyä kuin sulle.

Kasvuikäisen luiden kasvuvyöhykkeet on paljon pehmeämmät kuin niillä joiden pituuskasvu on jo pysähtynyt. Kasvuvyöhykkeet sijaitsevat luiden päissä. Niinpä raskailla painoilla tehtävä kyykky voi vääntää kovettumatonta reisiluun kaulaa, ja johtaa palautumattomiin muutoksiin. Lisäksi nuorena kannattaa keskittyä lähinnä pumppitreeniin ja liikkeiden oikeanlaiseen suorittamiseen em. luiden pehmeiden kasvuvyöhykkeiden takia. Liika repiminen saattaa pahimmassa tapauksessa irrottaa lihaksen sen kiinnityskohdasta luussa. Vanhemmilla urheilijoilla lihaksen kiinnityskohta säilyy usein ehjänä, ja lihas katkeaa jos on katketakseen. Eli lihaksen irtoamiseen luusta ei tarvita nuorella iällä yhtä suurta voimaa kuin lihaksen katkaisemiseen vanhempana. Ollaanpa varovaisia siellä salilla.

Ainakin Fysio voi varmasti ainakin osaksi allekirjoittaa ylläolevat väittämät. Eli kerropa mielipitees.

Voisin vannoa, että jotkut 15:ta toiston sarjat ei ainakaan mitään vaikuta.

Omalla kohdalla kasvu loppu siinä 14,5 vuoden iässä 173:een centtiin . Ja sillon vedettiin ja kyykättiin kovaa. Varmasti vaikutti kasvuun. Isäppa ja broidi about 180cm.

Löytyskö joltakin hyvää linkkii jollekki sivulle mist löytys hyvät ohjeet kyykkäykseen?

Onkos muuten haittaa, kun teen penkit ym. yläkropan liikkeet(treenikaverin mukaan) puhtaalla tekniikalla? Jalkoja reenaan sitten vähän rennommin, esim. jalkaprässi tehdään niin kuin hyvältä tuntuu. Reiden ojentajat ja reiden koukistajat tehdäänkin kyllä välillä irvistys naamalla :rolleyes:

Originally posted by KäveleväRuumis
Onkos muuten haittaa, kun teen penkit ym. yläkropan liikkeet(treenikaverin mukaan) puhtaalla tekniikalla? Jalkoja reenaan sitten vähän rennommin, esim. jalkaprässi tehdään niin kuin hyvältä tuntuu. Reiden ojentajat ja reiden koukistajat tehdäänkin kyllä välillä irvistys naamalla :rolleyes:

Kyllähän se prässikin käy reisiluun päälle, mut ei varmaan yhtä pahasti kun kyykky. Ja prässiä on paha tehdä hirveen paskalla tekniikalla. Ja noista jalkojen ojennuksesta ja koukistuksesta sen verran, että tietenkin saa tehdä, ja pitääkin tehdä irvistys naamalla, mutta hyvällä tekniikalla. Ei liian nopeasti ja repimällä vaan rauhallisesti. Jos ne painoit tipauttaa nopeasti alas ja alhaalla jarruttaa reisillä ja nostaa ylös, se ei tee hirveen hyvää jänteille ja niiden kiinnityskohdille. Eli alaslasku myös hitaasti.

Onko jollain tietoa, minkälaisia voimia esim. reisiluun päähän tulee kyykkämisestä tietyllä painolla ja minkälaisia esim. juoksemisessa ?

Tuo jalkojen ojennus vaikuttaa aika pahalta liikkeeltä polville, koska se kuormittaa polviniveltä "luonnottomaan" suuntaan. Ei tarkoita, ettäkö se rikkoo polvet, mutta sen asettaminen "turvallisuudessa" esim. jalkakyykyn edelle ei välttämättä ole perusteltua. Eli kuvassa vasemmalla kyykky ja oikealla jalkojen ojennus.

shear.gif

Tässä Mantorakselle kyykkysivu: kyykky.

itse aloitin kyykkäämisen 13 -vuotiaana ja ensimmäiset 3-4kk menivät pienillä painoilla jynssäämiseen ja tekniikan hiomiseen.Ei tekniikkani tietenkään täydellinen ole ,mutta siihen pyritään.Kyykkyjen vaikutuksesta kasvuun on paha mennä sanomaan ,koska en ole huomannut ainakaan kasvun hidastumista.:3:

kyykystä...

Tää menee pikkasen sivuun, mutta kyykystä mullaki olis...

Eli vaikka salia on vasta iha vähän aikaa takana, ni haluaisin ainaki kokeilla ja ehkä ottaa vakituiseen ohjelmaanki tuon mahtiliikkeen...

Oon vaan kuullu että jotkut toppuuttelee ettei näin alussa kannatava vielä. Että ei saisi "intoilla" noitten liikkeiden kanssa. Ite oon vaan kuullu niin paljon positiivista palautetta kyykystä että haluaisin iteki alkaamaan kyykkäämään.

Että kertokaas te nyt kokeneemmat immeiset, että kannattaako kyykky ottaa näin alussa mukaan ohjelmaan? Vai vasta sitten kun on jonkinverran (kuinka paljon?) reeniä takana? Oikeestaan sama kysymys askarruttaa maastavedon kanssa... Että jotta kertokaa?

Jos pitäisi valita, niin aloittaisin askelkyykyllä käsipainoilla, sumomaastanostolla ja prässillä. Harjoittavat hyvin pitkälti samoja lihaksia kuin normaali takakyykky, mutta ovat helpompia suoritustekniikan kannalta. Sumolla siksi (eikä ns. perinteisellä maastanostolla), että siirtää rasitusta hieman alaselältä reisille, mikä on aloittelijalle hyväksi.

Itse maastanostin muistaakseni noin 3 vuotta enenkuin rupesin kyykkäämään. Toki kyykkäsin hilupainoilla varovaisesti sitä ennen, mutta koska suoritustekniikasta ei ollut tarpeeksi hyvää käsitystä, niin en uskaltanut kunnolla kyykätä. Silti ahnehdin alussa painojen suhteen ja sain selän kipeäksi.

Pituuskasvu on niin yksilöllinen asia, että sen suhteen on paras ottaa varman päälle. Oma pituuskasvuni päättyi jo 15-v, joten silloin olisin voinut rueta kunnolla kyykkäämään, jos olisin punttireenistä mitään älynnyt niin nuorena.

Eikä voi taaskaan liikaa korostaa liikkuvuuden ja venyttelyn merkitystä. Jos selkä, takareidet, pakarat ja pohkeet ovat kireät, on hankalaa tai mahdotonta toteuttaa kunnon suoritustekniikkaa kyykyssä. Opetelkaa venyttelemään ja tehkää siitä pinttynyt tapa, niin ennaltaehkäisette ongelmia.

Minulla oli nuorempana (yläasteiässä) skolioosia, mutta eipä tuosta ole yksikään lekuri tai fysioterapeutti maininnut lukioaikojen jälkeen mitään. Selkä- ja vatsalihasten monipuolinen vahvistaminen huolellisilla suoritustekniikoilla ei voi olla pahasta skolioosiselällekään. :)

Kyllä kyykkäämisen voi aloittaa ihan newbienäkin, varovasti. Pienillä painoilla, alussa ihan omalla painolla ja pelkällä tangolla, kunnes liikerata alkaa tuntumaan hyvältä ja selkä pysymään suorassa.

Aloittelijoilla ongelma kyykyn kanssa on posterior-chain:n (takareidet, pakarat, alaselkä) puutteellinen voima, jolloin painot repsahtavat eteen ja rasitus tulee etureisille ja selälle. Eli kevyillä painoilla kunnes posterior-chain on kyllin vahva tukemaan isompia rautoja.

Hyvä keino on vaikka jalkatreenin lopuksi tehdä pitkä pumppisarja kyykkyä omalla painolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom