kyykky tangolla ei suju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TilDaa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla alkaa kyllä kallistuu eteen kyykky kun kyykkää mulle isoilla painoilla enkä luota että keskivartalo tukee. Siis vika on enemmän korvien välissä.

Ja tämä siis oletettavasti vain noston aikana. Ei alaslaskun. Sanon aina ohjattavalle tämän ongelman kohdalla, että jos tiettyä liikerataa tietyllä selän kulmalla pääsee alaspäin, niin kyllä silloin liikkuvuuden ja voiman suhteen pääsee myös ylöspäin. Ei ehkä 100% tarkka lausunto, mutta näin se on hyvä ajatella. Joten taas 90% eteen kippaamisista on tekniikkavirheitä eli vääriin asioihin keskittymistä. Ei se määrä muuten tulisi kerrasta kuntoon.

Eli... kun lähtee pohjalta ylöspäin niin pitää hokea mielessään "selänojennus, lantio eteen, selänojennus lantio eteen..." eikä keskittyä jalkojen suoristamiseen. Kun selkä eli käytänössä lantio lähtee suoristumaan ensimmäisen niin selkä ei kippaa eteen. Jos polvet lähtevät ojentumaan ensimmäisenä niin ensimmäisenä lähtee nousemaan persaus eikä tanko ja sillon kippaa.

Ja toki tätä sitten usein vielä pahennetaan pitämällä painopiste päkiän alla, jolloin sekin auttaa, että siirretään paino koko jalkapohjalle tai jopa voimakkaammin kantapäiden alle.

Ja tämä siis oletettavasti vain noston aikana. Ei alaslaskun. Sanon aina ohjattavalle tämän ongelman kohdalla, että jos tiettyä liikerataa tietyllä selän kulmalla pääsee alaspäin, niin kyllä silloin liikkuvuuden ja voiman suhteen pääsee myös ylöspäin. Ei ehkä 100% tarkka lausunto, mutta näin se on hyvä ajatella. Joten taas 90% eteen kippaamisista on tekniikkavirheitä eli vääriin asioihin keskittymistä. Ei se määrä muuten tulisi kerrasta kuntoon.

Eli... kun lähtee pohjalta ylöspäin niin pitää hokea mielessään "selänojennus, lantio eteen, selänojennus lantio eteen..." eikä keskittyä jalkojen suoristamiseen. Kun selkä eli käytänössä lantio lähtee suoristumaan ensimmäisen niin selkä ei kippaa eteen. Jos polvet lähtevät ojentumaan ensimmäisenä niin ensimmäisenä lähtee nousemaan persaus eikä tanko ja sillon kippaa.

Ja toki tätä sitten usein vielä pahennetaan pitämällä painopiste päkiän alla, jolloin sekin auttaa, että siirretään paino koko jalkapohjalle tai jopa voimakkaammin kantapäiden alle.
Kiitos! Oon jättänyt nyt kyykyn pois kun se rassasi selkää niin että viimeksi kärsin viikon noidannuolen. Mutta ehkä annan sille vielä mahdollisuuden kun yritän keskittyä tuohon selän ojentamiseen.

Ja tämä siis oletettavasti vain noston aikana. Ei alaslaskun. Sanon aina ohjattavalle tämän ongelman kohdalla, että jos tiettyä liikerataa tietyllä selän kulmalla pääsee alaspäin, niin kyllä silloin liikkuvuuden ja voiman suhteen pääsee myös ylöspäin. Ei ehkä 100% tarkka lausunto, mutta näin se on hyvä ajatella.
Ei ihan 100% tarkka lausunto, koska eteen todellakin voi kipata voimien loppumisen takia. Eli jos etureisistä loppuu voima, niin kroppahan yrittää korjata asian niin, että jalat suoristuu vaikka tanko ei liiku mihinkään. Silloinhan seurauksena on eteenpäin kippaus mistä taas yritetään selvitä ojentamalla lantio pakaroilla ja takateisillä, eli jullettamalla. Tämä on kyllä sellainen asia mistä voi päästä eroon kun ei vain anna sen tapahtua, eli luottaa siihen, että kyllä ne reidet sen kyykyn ylös tuo ja jos ei tuo, niin sitten se tippuu pinnoille.

Toinen juttu onkin sitten se jos keskikroppa pettää. Se onkin melkolailla tekemätön paikka sillä hetkellä ja siinä tilanteessa. Siinä helposti köyristyy koko selkä ja leikki olisi parempi jättää siihen.

Mikä on oikea jalka-asennon leveys? MIkä on oikea jalkaterien suunta? Paljonko polvia tuodaan eteen. Mikä on polvien suunta. Paljonko auetaan lonkasta. Istutaanko enemmän alas vai enemmän taakse. Kuinka syvälle liikkuvuus / rakenne riittää. Mikä on selän kulma, enemmän vai vähemmän pystyssä tai etukenossa. Pysyykö ranka neutraalina. Sopiva tangon paikka. Sopiva oteleveys. Millainen ote tangosta. Ranteiden asento. Sopiva kyynärpäiden suunta. Missä asennossa pää / mihin suuntaan katsotaan. Hengitystekniikka. Keskivartalon tuki. Toistotempo. Telineestä irroitus. Millainen kenkä, kantakorolla vai ilman. Trikoiden väri.
nyt tulki niin paljo asiaa että pitää varmaan pyytää jotain videoimaan oma kyykkäys ja kattoo mitkä asiat näistä ei toimi.

joo, oon enemmänkin miettinyt jalkojen suoristamista ylösnousussa. En usko että mulla on kuitenkaan jalkojen voimasta kiinni, ennemminkin tuo tekniikka ja ehkä alaselän lihakset vois olla vahvemmat.

Ei ihan 100% tarkka lausunto, koska eteen todellakin voi kipata voimien loppumisen takia. Eli jos etureisistä loppuu voima, niin kroppahan yrittää korjata asian niin, että jalat suoristuu vaikka tanko ei liiku mihinkään. Silloinhan seurauksena on eteenpäin kippaus mistä taas yritetään selvitä ojentamalla lantio pakaroilla ja takateisillä, eli jullettamalla. Tämä on kyllä sellainen asia mistä voi päästä eroon kun ei vain anna sen tapahtua, eli luottaa siihen, että kyllä ne reidet sen kyykyn ylös tuo ja jos ei tuo, niin sitten se tippuu pinnoille.

Toinen juttu onkin sitten se jos keskikroppa pettää. Se onkin melkolailla tekemätön paikka sillä hetkellä ja siinä tilanteessa. Siinä helposti köyristyy koko selkä ja leikki olisi parempi jättää siihen.

No tietenkin voi johtua voimien loppumisesta. Niinhän minä juuri sanoin, että 10% on muita syitä kuin teknisiä... kun siis puhutaan beginner / early intermediate tasosta, mihin tällaiset foorumitason geneeriset vastaukset tulee aina suunnata, koska late intermediate / advanced tasolla muuttujia on liikaa geneerisiin vastauksiin.

Ja näissä olosuhteissa minun kokemukseni mukaan 90% tapauksista ongelma on ollut vain tekniikassa eikä tietyn kehonosan heikkoudessa, koska jos kyseess olisi voimanpuute, niin ongelma ei tulisi kuntoon yhden ainoan PT-treenin aikana.

Lähtökohtaisesti ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä on hyvinkin voimakkaasti etureisidominantteja. Ja jos sitä on koko treeniuran alku pahennettu treenaamalla jollain bro-splitillä missä takareisien osuus on 3x10 reisikoukistuksia kyykyn, prässin ja ojennusten jälkeen niin tuo lähtökohtainen asetelma menee vain enemmän etureisin suuntaan. Soppaan kun lisätään se kuinka myös suurimmalla osalla kyky aktivoida pakaroita on jotain olemattoman ja surullisen väliltä, niin päästään vain syvemmälle samaan kuoppaan.

Joten.... eteen kippaaminen voi siis johtua vain jonkun tietyn kehonosan heikkoudesta, mutta ylivoimaisesti suurimmalla osalla porukasta (ketä minä olen viimeisen +10 vuoden aikana salilla ohjannut) kyseessä on ollut vain tekniset puutteet.

edit. Ja suurimmassa osassa niissäkin tapauksissa missä keskikroppa pettää ei myöskään ole ollut kyse lihasvoiman puutteesta sen enempää päkissä kuin selässäkään, vaan keskivartalon pitoa / painetta ei vain ole osattua oikealla tavalla rakentaa / pitää, vaan siellä vain pyritään jännittämään suoria vatsalihaksia tai vetämään napaa selkärankaan tai jotain muuta yhtä tehotonta.

Viimeksi muokattu:
No tietenkin voi johtua voimien loppumisesta. Niinhän minä juuri sanoin, että 10% on muita syitä kuin teknisiä... kun siis puhutaan beginner / early intermediate tasosta, mihin tällaiset foorumitason geneeriset vastaukset tulee aina suunnata, koska late intermediate / advanced tasolla muuttujia on liikaa geneerisiin vastauksiin.
No mä olin sun kanssa aika pitkälti samaa mieltä. Kunhan lisäsin, että se voi johtua voiman puutteestakin. Toisaalta kyykky on siitä mielenkiintoinen suorite, että siinä voiman puutteesta johtuva tekniikkavirhe voidaan korjata sillä ettei anna tekniikkavirheen tapahtua. Siksi ei ole ihan yksioikoista vetää johtopäätöstä siitä oliko se tekniikkavirhe vai ei. Tarkoitan tällä sitä, että jos kyykky kippaa eteenpäin sen takia, että etureidet on heikot, tuon kippaamisen voi estää sillä ettei vain anna kipata, mutta se tarkoittaa sitä, että toisto ei välttämättä tule ylös tai on ainakin paljon raskaampi.

Siksipä ehkä paras tapa tuon arviointiin on katsoa missä vaiheessa tuo kippaaminen tapahtuu. Jos se tapahtuu jo sarjan ensimmäisissä toistoissa, on kyseessä ehdottomasti tekniikkavirhe. Mikäli ihan viimeisissä toistoissa, luultavasti etureisistä loppui voimat.

Sekin pitää muistaa, että kyykyssä voi aivan hyvin loppua etureisistä ensimmäisenä voima vaikka olisi miten etureisidominantti tahansa. Kun toistoja tulee tarpeeksi monta etureisipainotteisesti, niin ei ne tietenkään loputtomasti jaksa ja voimatasapaino muuttuu sarjan edetessä. Siksi vahvat etureidet voi ihan hyvin olla sarjan lopussa heikoin lenkki.

Kyykky on vaikea liike, palkkaa pt muutamalla kympillä katsomaan kyykky kuntoon tai joku pitkään treenannut kaveri mukaan. Itsellä esim kroppa kiertyi vinoon mitä ei itse voinut peilistä mitenkään huomata joka johtui mm. toisen nilkan liikkuvuudesta ja siitä että toinen jalka oli vahvempi.

Käsien asennon en ole huomannut niin vaikuttavan, muutenkun että toki joku maljakyykky on tankokyykkyä helpompi. Tämä itselläni johtuu ainakin mittasuhteista, pitkät reidet ja lyhyt selkä tekee sen että tangon kanssa asento on väkisin etukeno kun taas jotain kahvakuulaa edessä pitämällä on selkä helppo pitää pystymmässä

Minulla tuppaa myös kiertymään kroppa vinoon ja huomaan sen peilistä. Kuinka korjasit nilkan liikkuvuutta? Jalkojen epätasaiset voimat saa varmaan yhden jalan kyykyillä / prässillä kuntoon.

Vai pelkäätkö että kippaa taakse ja nojaat sen takia eteen?

Kokeile etukyykkyä, tanko eteen. Silloin et voi nojata liikaa eteen.
Peesaan Poppista, itselläkin oli takakyykyn kanssa ongelmia. Vaihdoin noin puolitoista vuotta sitten takakyykyn etukyykkyyn ja sain huomattavaa kehitystä reisissä.
Kun otin noin 6 kk sitten DC:n käyttöön, takakyykky alkoi sujua paljon paremmin.
Etukyykky auttoi ihan takakyykyn tekniikankin kanssa, sekä toi loistavaa kehitystä reisiin, kannattaa ottaa ainakin kokeiluun. (y)

Oikeen kyykyn opettelu myös menossa, ja pikku hiljaa tuntuu et saa pidettyä paketin ihan hyvin kasassa pienillä painoilla. Lähinnä tuntuu et rasitus menee vielä liikkeen nipus pitämiseen, ja varsinaisesti jaloilla riittäisi paukkuja enempäänkin. Mutta hiljakseen tästä eteenpäin niin ettei selkä mene. Takakyykyssä joskus huomaa senkin et pitää miettiä miten saa tangon pidettyä niskoilla sopivassa kohtaa. Käsillä tukien toki myös koko ajan. Etukyykkyäkin oon kokeillut, mut siinä tuntuu aina pelkästään tangollakin et se tippuu ihan saman tien.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom