kyykky-->selkäkipu-->v-käyrä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
57
Vitun vittu ku vituttaa.. meinaa mennä alaselkä kipeeksi ku kyykkää. Ei sillä, mun selkä menee silloin tällöin kipeeksi vaikka ei kyykkäiskään, mutta parantuu itsestään/buranalla. Oon yrittäny tehdä kyykkyä varovaisesti, kevyellä painolla, teknisesti hyvin?, jne. mutta vanhan selkä meinaa vittuilla. Jonkin verran on auttanu ku on venytelly koukistajia ja pakaroita (siis omia). Joku tällä palstalla totes että "ei kannata kyykätä jos selkä temppuilee", mutta sitkeänä sissinä aion vielä pyristellä. Mie ajattelen asian silleen että kyllä se siitä, jalat ja vartalonlihakset kehittyy, tekniikka parantuu, jne..että pikkuhiljaa selkäkin pysyis "paketissa", ja vois paukutella isommillakin raudoilla.
Oisko konkareilla tai vaikka joulutontuilla kommentteja asian tiimoilta? Voisin tietenki treenata jalkoja jotenkin muutenkin, mutta tahtoo kyykätä..

PS. AUTTAISKO TERNIMAITO?? :urjo:

Mulla on aika lailla samanlainen tilanne kuin sulla.
Alaselkä vihailee ja olinkin tekemättä kyykkyä useamman vuoden. Prässi ei kuitenkaan ihan samanveroinen ole, ja pelkästään sen lastaaminen on niin pitkällistä/raskasta että ikä ja terveys siinä menee. Aloitin taas kyykkäämään vajaa vuosi sitten, varovasti, ilman vyötä. Ensin smithissa, sittemmin vapaalla tangolla.
Nyt olen ihan ok painoissa taas, mutta tarkkana saa olla selän kanssa. Mulla auttaa kun pidän pohkeet ja koukistajat jne vetreinä (tai ainakin venytän vähän ennen kyykkyä) ja pidän tangon korkealla niskassa, ja pään korostetusti pystyssä, jolloin selkä menee sopivalle notkolle ja pysyy hyvinkin vertikaalisena.

Paljon auttaa myös todella rauhallinen alaslaskuvaihe. Siinä mulla siihen selkään on tuntunut joskus hyvinkin ikävältä. Ja mielellään pysäytys ennen nostoa.

Nykyisin käytän raskaimmissa sarjoissa taas vyötä, koska se yksinkertaisesti tuntuu paremmalta, mutta 130-140kg asti teen ilman sitä jotta tukilihaksetkin vahvistuisi.
En myöskään tee mitään alle 6 toiston sarjoja ja yleensä enemmän kuin 8 toistoa.

Laskettavia sarjoja teen vain 2. Pidempi ensin, yleensä ilman vyötä, toinen sitten raskaampi vyön kanssa.

Mulla sama homma. Selkä ei kestä kyykkäämistä vapaalla tangolla. Selkäni on hieman "notko-selkä" ya know.. En ole kyykännyt pariin vuoteen.. Kokeilin pitkästä aikaa Smithissä kyykkyä ja se ei ottanut alaselkään pahasti, joten suosittelen kokeilemaan. Hyvin on Hack-kyykyllä ja prässillä pärjännyt. Jos selkäsi ei kyykkyä kestä niin älä missään nimessä tee sitä, voi mennä vain pahenpaan kuntoon ja sehän ei ole hyvä. Sitten kärsii muutkin treenit...

näinhän se on, että parempi edes vähän treeniä, kuin ei treeniä ollenkaan. jos siellä selässä on oikee vika, ei se tykkää, kun sitä kiusataan.

mulla on semmonen morbus-scheuermannin nikamavälipahus rangassa, joka johtuu nopeesta pituuskasvusta. joskus oli haitaksi asti kyykyssäkin, mutta kun sain selkälihakset kuntoon ja takareidet vetreiksi, ei haittaa ole ollut. vedän maastakin 90%:iin asti ilman vyötä. kyykyssä vyö jossain 80%:n paikkeilla. hyvä vatsa auttaa tietenkin myös.

Näin joulutonttuna voisin sanoa, että itse pääsin eroon selkäkivuista treenaamalla selkää ja tukilihaksia aluksi, jonka jälkeen aloitin kevyen kyykyn treenaamisen ilman vyötä. Tämähän ei tarkoita, että sama pätisi sinuun, koska en tiedä, johtuuko selkäkipusi samasta syystä kuin minulla, mutta jos minulla olisi nyt selän kanssa ongelmia, ja kipu olisi lihasperäistä, toimisin seuraavasti:

1) lepo (1-2 viikkoa?)
2) kun selkäkipu hellittää, alaselän vahvistaminen selänojennuksilla ja kevyillä good morningeilla ja vastaavasti hyvää vatsatreeniä (etenkin syviä vatsalihaksia) muiden tukilihasten vahvistamiseksi (reidet treenaisin noin aluksi hack kyykyllä ja prässissä) (1-2 kk)
3) kun selkä alkaa vahvistumaan, kevyttä kyykkyä voisi aloitella 10-20 toiston sarjoilla, mutta edelleen jatkaen selänojennuksia ja good morningseja ja vatsatreenejä samaan malliin
4) kun siltä tuntuu, lisää painoa ja vähennä toistoja kyykkyyn ja lisää selkäohjelmaan vielä kevyttä maastavetoa ilman vyötä ja kun siltä tuntuu, lisää myös siihen painoa

Noin suunnilleen minulla meni selän kuntoonsaaminen (yhteensä 4-6 kuukautta) ja nyt ei ole pahemmin ollut ongelmia selän kanssa.

Samaa ongelmaa täälläkin. Kävin lekurillakin tuon takia, ja sain lähetteen röntgeniin lanneselän(?) kuvauksiin. Kuvien otosta on pari-kolme viikkoa, mutta kun herra tohtori herra on lomilla niin en tiedä onko siinä mitään "oikeata" vikaa:rolleyes:

Kyykyn vaihdoin etukyykkyyn, mutten vielä ole päässyt aivan jyvälle ko. liikkeestä enkä tiedä miten selkä siitä tykkää kun saadaan vähän lisää malmia tankoon.. Veikkauksia? Tähän mennessä ei ainakaan ole tullut ongelmia.

mullakin samaa vaivaa tuppaa. sekä kyykyssä että maastavedossa.
kyllähän selkä sitten aina parin päivän päästä on ok. mutta.
seuraava liike auttoi mulla:

polvilleen lattialle, käsillä tukea vaikka pöydästä. ja aletaan tehä panoliikkeitä vinhaa vauhtia ilmaan. huomaa kyl, että liike ottaa selkään ja vatsaan.

en tiiä mikä siinä on.. ehkä vahvistaa jotenki jotain syviä lihaksia tjsp.

joo, ilman muuta ne panoliikkeet kannattaa tehdä vastuksen kanssa.. toisinaan käytän vaimoani, niin vastus on ihan sopiva, mutta jos haluaa oikein tiukkaa sarjaa.. niin naapurin koira on ihan jees..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Re: Re: kyykky-->selkäkipu-->v-käyrä

Originally posted by S225T

pidän tangon korkealla niskassa, ja pään korostetusti pystyssä, jolloin selkä menee sopivalle notkolle ja pysyy hyvinkin vertikaalisena.

Miksi tangon pitäminen mahdollisimman ylhäällä olisi hyvä selän rasituksen kannalta? Mielestäni tangon laskeminen mahdollisimman alas siirtää painopisteen taakse ja estää ala-asennosssa paremmin vartalon turhaa siirtymistä eteen.

Tukilihasten vahvistaminen on ainakin minulla auttanut alaselän ongelmiin.

Re: Re: Re: kyykky-->selkäkipu-->v-käyrä

Originally posted by Danger
Miksi tangon pitäminen mahdollisimman ylhäällä olisi hyvä selän rasituksen kannalta? Mielestäni tangon laskeminen mahdollisimman alas siirtää painopisteen taakse ja estää ala-asennosssa paremmin vartalon turhaa siirtymistä eteen.

Jees, samaa mieltä Dangerin kanssa. Selällehän tulee lisärasitusta kun ylävartaloa täytyy pitää tavallaan enemmän kallistettuna painopisteen säilymisen kannalta verrattuna siihen kun pitää tankoa alempana selässä. Lopuksi kaatuu vielä nokalleen ja kaikki nauraa. :eek:

Paljon suoremmassa mun selkä pysyy kun tanko on korkealla niskassa. Nimenomaan näin selkää EI tarvitse nojata niin paljon eteen että tanko pysyisi siinä. Jos lasken sen alemmaksi, kumarrun väistämättä enemmän eteen ja liikkeestä tulee ruma voimanostokyykky.

Tangon ollessa ylempänä on tosiaan helpompi mennä aivan pohjaan selkä suhteellisen suorana, ainakin minulla.

Eilisen empiirinen koe todistaa sen: medium-kyykkytreenin jälkeen pistin tankoon 60kg, kantapäät ehkä 35 cm erillään toisistaan ja tanko suhteellisen korkealla. Humpsis, sitä istuttiin pohkeiden päällä käytännössä pystysuorana.

Mitä alemmas pistän tangon, sitä enemmän muuttuu kyykky hyvää huomenta-imitaatioksi.

EDIT: toisaalta, jos pistän tangon aivan trapsien päälle, pyöristyy mulla yläselkä kun en saa "rutistettua" lapoja tankoa vasten (on muuten suhteellisen vaikea selittää). Ei kai tästä mitään hyötyä ole, mutta oman näkökulmani mukaan heitin kuitenkin.

Re: Re: kyykky-->selkäkipu-->v-käyrä

Originally posted by S225T
ja pään korostetusti pystyssä, jolloin selkä menee sopivalle notkolle ja pysyy hyvinkin vertikaalisena.

Juuri näin! Katse/pään asento on semmonen juttu, mitä moni ei tajua. Selän asento hyvin pitkälti menee samaan suuntaan kuin katse. Hirveetä kattoo, kun jotkut kyykkää ja tuijottaa kengänkärkiään. Siinä painuu selkä väkisin aivan väärään asentoon. Sama toimii maastanostossakin, joten katsetta snadisti yläviistoon! Taivaasta se apu tulee :D

Suosittelen kyykkämään voimanostoasennolla, jalat leveellä, jalkaterät tietty samaan suuntaan kuin polvet (=hieman ulospäin). Oon nähny kuinka paljon helpompaa se on semmosille, joilla ei välttämättä oo takareisien ja alaselän notkeus riittävä. Tää siis alkuun. Sitten kun tottuu taas kyykkäämään enemmän, ja saa venyteltyä takareidet & alaselän tarpeeksi notkeiksi, niin voi tietty tehdä kapeemmallakin jalkojen asennolla ja vaihdella sitä makunsa mukaan.

Toi monien suosittelema alaselän ja vatsalihasten vahvistaminen erikseen on kanssa pätevä neuvo, kuten myös ilman vyötä kyykkäily (ainakin suurin osa kyykkyreenistä).

Niin ja kengät on yllättävän tärkeet kyykyn kannalta. EI lenkkareita tms. iskunvaimennuksella varustettuja, vaan kovapohjaiset kengät, joissa mielellään vähän korkoo. Kunnon painonnostokengät on varmaan parhaat.

Re: Re: Re: kyykky-->selkäkipu-->v-käyrä

Originally posted by Iivili

Niin ja kengät on yllättävän tärkeet kyykyn kannalta. EI lenkkareita tms. iskunvaimennuksella varustettuja, vaan kovapohjaiset kengät, joissa mielellään vähän korkoo. Kunnon painonnostokengät on varmaan parhaat.

Itse kyykkään pukukengissä. Halvin kopio painonnostokengistä. 15€ Prisman alennuslaarista... Tukeva pohja, ja hieman kantaa. Huomattavasti helpompi mennä pohjaan.

EDIT: pukukengistä puheen ollen, katsokaapa kuvaa . . .

http://www.net1.net/users/trigg/ggip122997.htm

Itse olen kyllä todenut asennon pysyvän paremin suorassa kun tangon laskee mahdollisimman alas.

Mutta olisikos tuossa 'tanko niskassa' kyykyssä pointti se, että kun tanko on ylhäällä, niin on PAKKO pitää se asento suorana, koska jos silloin niiaa eteenpäin, niin nenälleen menee helpommin!? Tämä siis pakottaa keskittymään pitämään asennon pystynä.. Aivan varmasti asiaan vaikuttaa myös se miten leveällä jalkojen asennolla kyykkää.

Edit: Niin ja toi katse ylös on tosi tärkee ja hyvä pointti!

Re: Re: Re: Re: kyykky-->selkäkipu-->v-käyrä

Originally posted by IR0N.

EDIT: pukukengistä puheen ollen, katsokaapa kuvaa . . .

http://www.net1.net/users/trigg/ggip122997.htm

Mahtava kuva!

Viitaten siihen mystisesti kadonneeseen "Multian yksinäinen ihmissusi nosti Ladan lumihangesta ja penkkasi 200 kg päälle"-keskusteluun, Paul Andersonin kerrotaan kyykänneen 180 kg syvältä ensimmäisellä kokeilullaan...

:)

Itsekin kallistuisin tuonne keskivartalon ja lantionseudun lihasten vahvistamiseen - mikäli siis kyseessä ei ole jokin selkärangan vamma tms.

Itse ainakin olen huomannut, että sen jälkeen, kun otin ohjelmaan pukkivedot (sekä toisinaan hyvää huomenta-liikkeitä, boxikyykkyäkin olen jo vähän harjoitellut), on selkä vahvistunut roimasti ja kyykkypaketin pitäminen koossa on paljon helpompaa kuin aiemmin. Ei myöskään sovi väheksyä vatsalihasten ja niiden oikean käytön merkitystä kyykätessä - käytti sitten vyötä tahi ei.

Jos et ole vielä kokeillut, niin se ruma voimanostokyykky on yksi vaihtoehto, jota voisi harkita.

Re: Re: Re: Re: Re: kyykky-->selkäkipu-->v-käyrä

Originally posted by Hannibal
Mahtava kuva!

Viitaten siihen mystisesti kadonneeseen "Multian yksinäinen ihmissusi nosti Ladan lumihangesta ja penkkasi 200 kg päälle"-keskusteluun, Paul Andersonin kerrotaan kyykänneen 180 kg syvältä ensimmäisellä kokeilullaan...

:)

Näin taisin itsekin jostain jenkkipalstalta lukaista. ~400 paunaa ensimmäisellä yrittämällä, ja myöhemmin kuulemma "casual no-no-no squats with 900 pounds, for reps".

Aika äijä.

Back
Ylös Bottom