Kyykky sattuu lonkan koukistajiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KKHS
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
42
Viime aikoina on lonkan koukistasiin sattunut kyykkyyn mennessä. Varsinaisessa kyykkäyksessä ongelmaa esiintyy lähinnä pikkupainoilla, ja etukyykyssä ei ollenkaan.

Vaikuttaa vatsin oudolta että täysin liikettä vastaan toimivaan lihakseen sattuu. Kipua ei tunnu kuitenkaan jalkoja nostaessa tai istumaannousussa.

Eli, onko kyse tekniikkavirheestä vai heikoista tai vammautuneista lonkan koukistajista?

Viime aikoina on lonkan koukistasiin sattunut kyykkyyn mennessä. Varsinaisessa kyykkäyksessä ongelmaa esiintyy lähinnä pikkupainoilla, ja etukyykyssä ei ollenkaan.

Vaikuttaa vatsin oudolta että täysin liikettä vastaan toimivaan lihakseen sattuu. Kipua ei tunnu kuitenkaan jalkoja nostaessa tai istumaannousussa.

Eli, onko kyse tekniikkavirheestä vai heikoista tai vammautuneista lonkan koukistajista?

Vaikuttaa minun korviini jumilta, miten paljon venyttelet?tai hierotat jalkoja?
Puhut myös "istumaannoususta" tarkoitako sitä vatsaliikettä (sit ups?).
Mikäli tarkoitat, ja teet liikkeen jalat kiinni jossain, niin tuo jumi voisi olla oikea vaihtoehto.

Tuokin "pienillä painoilla sattuu" viitta käsittääkseni lämmittelyssä tuntuvaan kipuun? juminen lihas yleensä lämmettyään lakkaa oireilemasta.

Toivottavasti oli apua, mutta voin olla väärässäkin...:thumbs:

Saattaa olla myös rectus femoris (keskimmäinen etureiden neljästä lihaksesta). Mennessä syvälle kyykkyyn erityisesti jos jalat on melko leveällä niin ala-asennossa osuu lonkan pää siihen. Kokeile: ole normi kyykkyasennossasi ja laita sormi tuohon lonkkaluun etupuolelle ja laskeudu alas. Sormi joutuu puristuksiin tai työntyy pois, ala-asennossa luun pää nirhaisee rectus femorista. Onko kipupiste juuri siinä kohdalla?

Kun lonkankoukistajat on kireällä, lonkka on etukenossa asennossa jolloin luu törröttää ja nirhaa.

Meikäläisellä kyseinen asentovirhe/lonkankoukistajien jäykkyys lopulta napsautti etureiden em. lihaksen poikki. Nykyään oon kattellu asennon kaikessa rauhassa hiluilla, venytelly koukistajaa ja yrittäny välttää ongelmaa, ja ei oo oireillu sen jälkeen kun lihas hoidettiin kuntoon.

Mulla kans tuon huomas erityisesti pikkupainoilla, silloin asento on vähän etupainoisempi jolloin luu nirhaa vielä herkemmin. Isommilla painoilla kyykkyasento muuttuu takapainoisemmaksi jolloin lonkka ei oo yhtä pahasti kenossa. Etukyykyssä ei oo samaa vaivaa koska asento on kapeampi ja pystympi.

Jäitä ja venyttelyä niille lonkankoukistajille. Kyllähän ne melkosesti rasittuu kun kyykkäilee paljon ja usein. Samoin vatsareeni rasittaa niitä paljon.

Saattaa olla myös rectus femoris ... ei oo samaa vaivaa koska asento on kapeampi ja pystympi.

Vaikuttaisi samalta vaivalta. Eli, venyttelykö siinä sitten olisi apuna? Hieman tuo on helpottanut takakyykyssäkin, mutta tuntuu hiukan kuitenkin. Mielenkintoista onkin, ettei kipua tule esimerkiksi rinnallevetoa, tai vatsalihasliikkeitä tehdessä, joissa lihas on jopa käytössä.

Jeps, eli melko luultavasti kyse oli kireästä lihaksesta. Tosin, olin paikantanut kivun melko huonosti, sillä se kaikesta päätellen oli reisilihas, joka vasemmasa jalassani on todella jäykkä. Venyttely on auttanut, kun sitä on rohkeasti tehnyt. Aiemmin on venytys sattunut hetkellisesti polvessa (sattuu tosin vieläkin), tai lähinnä venytyksen lopetus, mutta eiköhän siitäkin vaivasta pääse sillä venyttelyllä.

Saattaa olla myös rectus femoris (keskimmäinen etureiden neljästä lihaksesta). Mennessä syvälle kyykkyyn erityisesti jos jalat on melko leveällä niin ala-asennossa osuu lonkan pää siihen. Kokeile: ole normi kyykkyasennossasi ja laita sormi tuohon lonkkaluun etupuolelle ja laskeudu alas. Sormi joutuu puristuksiin tai työntyy pois, ala-asennossa luun pää nirhaisee rectus femorista. Onko kipupiste juuri siinä kohdalla?

Kokeilin siitä lonkan pään alapuolelta ja kipu on itselläni tarkalleen siinä. En tee kuin etukyykkyä joten tuo ei ole pahasti päässyt vaivaamaan mutta juurikin lämppäsarjoissa tuo tekee kipeää.

Itseasiassa vaiva helpotti hieman kun vaihdoin painnonnosto-otteeseen, ilmeisesti yläkroppa pysyy suorempana ja tätä nirhaamista ei tapahdu.

Iso kiitos tästä vinkistä !

Just, just toi on vaivannut omaa kyykkäilyä ihan aina. En ole osannut tarkemmin paikallistaa ongelmapaikkaa, mutta kyykyssä ja heti sarjojen jälkeen tuntuu juuri siltä että tuossa lonkkanivelen etupuolella jäisi joku luiden väliin "puristuksiin". Tosin mulla on vähän helpottanut leveämpi asento, kapea ja syvähkö kyykky tuntuu siltä kuin joku poksahtaisi lonkkanivelen etupuolella rikki. Joskus toi jää kipeäksi pidemmäksi aikaa, eikä kipu ole sitä normaalia rasittuneen lihaksen kipua. Varsinkin 5x5-tyyppisissä ohjelmissa todellinen haitta kun arkuus tuntuu kertyvän hiljalleen ohjelman kuluessa.

Eli kyseessä olisi enemmänkin etureiden ja koukistajien kireys eikä mikään rakenteellinen juttu jota ei saa korjattua? Olen joutunut alaselkäkipujen takia venyttelemään lonkankoukistajia paljon, mutta toisaalta ne on sen verran vahva lihas että ei helpolla pitene.

Jos on kireät lonkankoukistajat niin pitää aina muistaa kyykyssäkin tehdä se nussimisliike sinne loppuun. Silloin vahvistuu lonkankoukistajaa vastaan toimiva lihas. Myöskin heikot vatsalihakset on usein osasyyllisiä kireisiin lonkankoukistajiin: kun vatsalihakset on heikot, koukistajat ottaa enemmän työtä itselleen ja jäykistyvät. Myös jäykkä alaselkä edesauttaa lonkankoukistajien kiristymistä.

Jos on kireät lonkankoukistajat, kannattaa myöskin tehdä vatsat siten että jalat eivät ole missään kiinni, ja ettei liikkeen lopussa nousta istumaan asti. Näin saa suljettua lonkankoukistajia pois liikkeestä. Enemmänkin sellaisia rutistuksia missä keskitytään siihen että napa pysyy sisällä ja vatsa mahdollisimman litteänä koko liikkeen ajan - saa niitä syviä vatsalihaksia treenattua jotka taas auttaa stabiloinnissa. Voi vaikka ottaa perus istumaannousuasennon, sitten lähteekin tekemään niin että samalla vetää vatsalihaksilla napaa kohti selkärankaa, jännittää pakarat yhteen ja nostaa vatsalihaksilla yläkroppaa sen verran että yläselkä irtoaa maasta. Samaan aikaan uloshengitys. Sitten laskeutuessa takaisin sisäänhengitys. Suht hankalaa jos syvät vatsalihakset on heikot, ei tahdo millään pysyä vatsa sisällä/napa syvällä. :)

Lonkankoukistaja on niin "syvä" lihas että sen notkistaminen ja pidentäminen vaatii paljon aikaa ja vaivaa. Etureiden ja alaselän venyttely hoituu siihen perään mukavasti. :)

Jos on kireät lonkankoukistajat niin pitää aina muistaa kyykyssäkin tehdä se nussimisliike sinne loppuun. Silloin vahvistuu lonkankoukistajaa vastaan toimiva lihas. Myöskin heikot vatsalihakset on usein osasyyllisiä kireisiin lonkankoukistajiin: kun vatsalihakset on heikot, koukistajat ottaa enemmän työtä itselleen ja jäykistyvät. Myös jäykkä alaselkä edesauttaa lonkankoukistajien kiristymistä.

Jos on kireät lonkankoukistajat, kannattaa myöskin tehdä vatsat siten että jalat eivät ole missään kiinni, ja ettei liikkeen lopussa nousta istumaan asti. Näin saa suljettua lonkankoukistajia pois liikkeestä. Enemmänkin sellaisia rutistuksia missä keskitytään siihen että napa pysyy sisällä ja vatsa mahdollisimman litteänä koko liikkeen ajan - saa niitä syviä vatsalihaksia treenattua jotka taas auttaa stabiloinnissa. Voi vaikka ottaa perus istumaannousuasennon, sitten lähteekin tekemään niin että samalla vetää vatsalihaksilla napaa kohti selkärankaa, jännittää pakarat yhteen ja nostaa vatsalihaksilla yläkroppaa sen verran että yläselkä irtoaa maasta. Samaan aikaan uloshengitys. Sitten laskeutuessa takaisin sisäänhengitys. Suht hankalaa jos syvät vatsalihakset on heikot, ei tahdo millään pysyä vatsa sisällä/napa syvällä. :)

Lonkankoukistaja on niin "syvä" lihas että sen notkistaminen ja pidentäminen vaatii paljon aikaa ja vaivaa. Etureiden ja alaselän venyttely hoituu siihen perään mukavasti. :)

Kiitos erinomaisista ohjeista ja tiedoista. Itse oon kärsinyt kireistä lonkankoukistajista myös ja menettäny melkein toivorikkautenikin niiden suhteen. Uskon tosin, että mulla tuo vatsalihasten heikkois saattaa olla osasyynä kiristyneisiin lonkankoukistajiin. Yhtäkaikki treeni-iloa kaikille.:kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lonkankoukistajat ovat olleet ongelmana täälläkin, mutta erilaiset venytykset ennen harjoitusta ja sen jälkeen lievittivät ongelman siedettäväksi. Pahimmillaan kyykkäämisestä ei tullut mitään. Toinen asia, mikä vaikutti, oli korokkeen laittaminen kantapäiden alle. Tämä teki kyykkäämisestä paljon luonnollisempaa ja paransi ryhtiä selvästi.

Itse oon tällä hetkellä saikulla helvetin kipeän alaselän takia. Johtuu varmaankin juuri kireistä lonkankoukistajista ja takareisistä. Puoskarin mielestä myös jäykät pohkeet on osasyyllisenä. Menis varmaan parhaimmat huomautukset-osioon, kun tohtori sanoi, että syynä ei varmaan ole huonot selkä- ja vatsalihakset..Tämä silloin kun hiippailin ilman paitaa vastaanotolla. Tosin tohtorin pyynnöstä :)

Sama setä sanoi, että alaselkää (ruotoa) ei kannata venytellä oikeastaan yhtään, sillä silloin venyy vain selkärankaa tukevat, heikommat ja valmiiksi jo löysemmät lihakset/muut rakenteet. Jumissa olevat lihakset eivät saa mainittavaa venytystä. Tuloksena on vaan entistä kipeämpi selkä. Kuullostaa erikoiselta, mutta aion noudattaa kunnes joku perustelee toisin.

Mä en venailisi perusteluja täältä vaan käppäilisin itte fysioterapeutille valittamaan selästä, enkä puhuisi lääkärin tekemistä päätelmistä mitään hänelle. Kattoisin sitten onko ohjeet yhtään saman suuntaisia... yleensäkin selkävaivoissa kannattaa hakea vähän enemmän mielipiteitä. :rolleyes:

Netin välityksellä on todella vaikea tietää mitä siellä on oikeasti vialla. Alaselän vaivat voi johtua monesta muustakin syistä kuin lonkankoukistajista.

:)

Just kohta oon menossa hierojakiropraktikolle oiottavaksi. Tarkoitin siis tuota selän venyttelyä. Jalkojen huoltoon aion panostaa entistä enemmän.

Mitä mieltä timse olet,onko mun mitään järkeä vetästä buranakuuria mahdollisen tulehduksen lopettamiseksi? Mulla on tosiaan ainoastaan tuo vasen lonkankoukistaja niin turkasen kipeä,että 80kg:lla lämppäreitä tehdessä alasmennessä tuntui kun koko paino olis levänny ton toisen lonkankoukistajan "päällä". Siihen jäi sitten se kyykky treeni, kun kipu oli mitä oli. Oikeastaan vaan varoin kipua alasmenovaiheessa. :down: Kun venytän tota vasenta puolta en oikeastaan tunne itse venytystä ollenkaan,kipua sitäkin enemmän. Parhaiten kipu tuntuu kun makaan lattialla selällään ja nostan vasenta jalkaa suorana ilmaan. :eek: Tätä ns kovaa kipua on jatkunut n 1kk. Oon miettiny, että voisko kyseessä olla esim. nivelpussintulehdus?

Jäitä ja venyttelyä niille lonkankoukistajille. Kyllähän ne melkosesti rasittuu kun kyykkäilee paljon ja usein. Samoin vatsareeni rasittaa niitä paljon.

mikä siiinä sit o ku enne tein paljo kyykkyjä nekä venytelly juur yhtää
nykyään ventytelen koukistajiakin ja kun kokoeilen kyykkyy kerran pari kuussa niin sattuu kuten aloittaja kerto ja vieläpä nivusiinki tai alavattaan

mikä siiinä sit o ku enne tein paljo kyykkyjä nekä venytelly juur yhtää
nykyään ventytelen koukistajiakin ja kun kokoeilen kyykkyy kerran pari kuussa niin sattuu kuten aloittaja kerto ja vieläpä nivusiinki tai alavattaan

Niin, mistähän johtuis... :rolleyes:

ps. vallan mainiota äidni kielltä

Liityin vihdoin ,vain että voisin kommentoida tätä vanhaa ketjua:rolleyes: Mutta siis, itse sain apua kyykyssä kipuilevaan lonkankoukistajaan tekemällä taljassa pakarapotkujen ohella sellaisia reiden nostoja (rehauduin sen nilkkaremmin kanssa laitteen toiseen päähän kiinni pitelemään, löysin itselle sopivan kulman ja vetelin menemään). Venyttelemällä tuo koukistaja tuli aina vain kipeämmäksi, joten kokeilin tehdä jotain muuta ja noi nostot auttoivat paljon. Ei poistanut koko ongelmaa, mutta teki kyykkäämisen huomattavasti mukavammaksi.:puntti:

Suositut

Back
Ylös Bottom