Kyykky ja veto kerran viikossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja harald
  • Aloitettu Aloitettu
Monet näyttäis uskovan ns. vuorotteluun, eli keskitytään esim. kuukausi kyykkyyn ja kuukausi vetoon. Joidenkin mielestä taas vetoa kannattaa tehdä harvoin ja keskittyä kyykkyyn enimmäkseen. Oonkin sitten tässä miettinyt, että mikä tapa olisi ns.optimaalisin jos tehdään 1 kyykky- ja 1 vetotreeni viikossa? Onko se wsb-tyyli? Vuorottelu? Hyviä prosenttiohjelmia?? Mielipiteitä???Vinkkejä? Neuvoja?? keskustelua aiheesta toivoen...

Ite en ollut vetänyt 2 kuukauteen kertaakaan tavallista maastanostotreeniä ja silti vedossa maximi oli noussut. Keskitynkin kyykyn eri variaatioihin (normaali ja box) ja maastanostan pelkästään boxilta (ilman vyötä), mahdollisimman suurilla painoilla (4 toistoa). Kyykyn otan 2 kertaa viikossa. 1.normaali 2.boxille ja hyvin tuntuu toimivan. Joskus sitten lepoa muutama ylimääräinen päivä, jotta varmaan paikat kestää ja palautuu, sekä runsas venyttely.
Mielenkiintosena yksityiskohtana voisi mainita Brent Mikesell:in treeneistä. Brent ei omien sanojensa mukaan treenaa maastanostoa lainkaan, silti ottaa siitä n. 360kg ,kisassa kuin kisassa.

Olakinte sanoi:
Mielenkiintosena yksityiskohtana voisi mainita Brent Mikesell:in treeneistä. Brent ei omien sanojensa mukaan treenaa maastanostoa lainkaan, silti ottaa siitä n. 360kg ,kisassa kuin kisassa.

Miksi Mikesellin yleensä pitäisi treenata maastavetoa, sillä vanhat pohjat sekä kova kyykky- ja julletreeni riittävät pitämään vetokunnon remmeillä 400kg:n paikkeilla, mutta puuttuvien sormien takia kädessä ei pysy millään kuin ~360kg, vaikka vetäisi hihnoilla 1000kg?

jarze sanoi:
Monet näyttäis uskovan ns. vuorotteluun, eli keskitytään esim. kuukausi kyykkyyn ja kuukausi vetoon. Joidenkin mielestä taas vetoa kannattaa tehdä harvoin ja keskittyä kyykkyyn enimmäkseen. Oonkin sitten tässä miettinyt, että mikä tapa olisi ns.optimaalisin jos tehdään 1 kyykky- ja 1 vetotreeni viikossa? Onko se wsb-tyyli? Vuorottelu? Hyviä prosenttiohjelmia?? Mielipiteitä???Vinkkejä? Neuvoja?? keskustelua aiheesta toivoen...
selvennän vielä, että tarkoitan kahta treeniä viikossa, eli esim. kyykky keskiviikkona ja mave sunnuntaina. Tai yleensäkin mikä sitten on mielestänne fiksuin tapa, jos näille on varattu 2 treeniä viikossa...

strong sanoi:
Miksi Mikesellin yleensä pitäisi treenata maastavetoa?

Jos multa kysyt, niin kysyt väärältä mieheltä.

:david:

strong sanoi:
Miksi Mikesellin yleensä pitäisi treenata maastavetoa, sillä vanhat pohjat sekä kova kyykky- ja julletreeni riittävät pitämään vetokunnon remmeillä 400kg:n paikkeilla, mutta puuttuvien sormien takia kädessä ei pysy millään kuin ~360kg, vaikka vetäisi hihnoilla 1000kg?

Jos vaikka siksi että niillä puuttuvilla sormilla vois pysyä vaikka 365 kg näpeissä. Itse oon huomannut parhaaksi apuliikkeeksi vedon otteen parantamiseen normaalin vedon ilman remmejä.

Alkuperäiseen kysymykseen voisin vastata että tapoja on niin monta kuin tekijää, mutta itse tekisin sen niin että toisena päivänä pelkkää kyykkyä (tai rinnallevetoa päälle) ja toisena päivänä lämmittelyksi kevyt kyykky tai etukyykky ja vetoa perään. Joka toinen viikko veto kevyemmin.
Näin tuli joskus kokeiltua ja kyllä silläkin eteenpäin pääsi.

Isoperse sanoi:
Alkuperäiseen kysymykseen voisin vastata että tapoja on niin monta kuin tekijää, mutta itse tekisin sen niin että toisena päivänä pelkkää kyykkyä (tai rinnallevetoa päälle) ja toisena päivänä lämmittelyksi kevyt kyykky tai etukyykky ja vetoa perään. Joka toinen viikko veto kevyemmin.
Näin tuli joskus kokeiltua ja kyllä silläkin eteenpäin pääsi.
Vaikuttas ihan hyvältä systeemiltä. Toimis varmaan hyvin niinkin, että ottais vedon päälle etukyykkyä toisena päivänä. Millainen on sitten sun "kova" vetotreeni?

Yleensä kun puhutaan, että yli 90% painoilla ei kannata treenata pitkään, niin mitenkähän toimis jos maastavetäis yli 90% vaikka joka kolmas viikko? Volyymi- yms. ohjelmissahan usein sahataan jossain hieman alempana. Itsekkin todella harvoin koetan maksimeita...toiset vaan tuntuu ottavan niitä melko usein ja porskuttaa hyvin menemään...

Kertokaas nyt ihmiset niitä hyväksikoettuja systeemeitä ja ottakaa kantaa :whip:

Isoperse sanoi:
Jos vaikka siksi että niillä puuttuvilla sormilla vois pysyä vaikka 365 kg näpeissä. Itse oon huomannut parhaaksi apuliikkeeksi vedon otteen parantamiseen normaalin vedon ilman remmejä.

Kraftwerk n sanoi:
Joo, ei muuta kuin normaalia vetoa paljon, niin kyllä se pito paranee.

Kertokaa nyt sitten ihmeessä Brentillekin nuo teidän salaisuutenne, tässä on mailiosoite: brent_mikesell@hotmail.com

Vastausta odotellessa.

CD: How do you compensate for having a missing index finger?

Mikesell:Throw shit around and swear a lot!!!! Na, there's not a damn thing I can do for it. It has kept me from winning some big contests and making history with the 2500 total so close. I've tried stick sprays, grip work, straps-which are illegal in contests, different grips etc….I'm just stuck with it.

House: What was your favorite lift when you began powerlifting and has that changed over the years?

Brent: It’s funny how time changes things. When I first started, deadlifts were my favorite. I could out-pull almost any man in high school at a meet in the open class. And that was with a wrestling singlet and tennis shoes. But, since I have only nine fingers, my grip hasn’t stayed with my pulling power and now I am strong enough to pull more than my grip can hold. The frustration with that has lead to a bicep tear and many lost opportunities. So now, deadlifts are my least favorite and squats are now where I like to excel.

POWERMAG: I see you are missing one of your index fingers. I could not imagine deadlifting without one of the main
fingers for grip. I have also seen you pull over 800 pounds. What do you do and what have you done to overcome that
obstacle? How tough has it been?

Mikesell: Well, from my first deadlift workout, I learned that I had to have my left hand as the under hook and my right
hand over. It was the only way at the time that I could hold onto the bar. I lost my finger, by the way, when I was five
years old, picking up a pistol and firing it when I had no business being near it. My grip never, ever failed me when I
was in high school. Not once. It only started failing when I began competing again in 1995 and gaining weight and body
strength. At that point, I knew my body strength had outgrown my grip strength. Since 1997, I have gone on a massive
grip assault to try and make sure my grip holds up. But even now, when I get to about 760 or higher I have trouble
holding onto the bar. I'm a legitimate 832 puller or higher if I had all my fingers. The other thing I've noticed is that I
have even more trouble holding onto the skinnier deadlift bars like the Okie bar. I need more grip surface on the bar to
hold it better. Yeah, so long story long, I do wrist rolls, rolling thunder grips, bridges on a broom loaded with weight and
crushers from Ironmind.

jarze sanoi:
Vaikuttas ihan hyvältä systeemiltä. Toimis varmaan hyvin niinkin, että ottais vedon päälle etukyykkyä toisena päivänä. Millainen on sitten sun "kova" vetotreeni?

Kertokaas nyt ihmiset niitä hyväksikoettuja systeemeitä ja ottakaa kantaa :whip:

Itse oon joskus kokeillut tätä yhdistelmää niin, että joka toinen viikko vetorautoina on n. 70 % ja joka toinen 80-85%. Toistot 3-5, pidä kuitenkin huolta siitä että jokaiseen tiukkaankin vetoon jäisi mielellään yksi toisto varastoon. Jollain kyllä palautuu selkä tiukemmistakin, mulla ei.
Etukyykkyä voi ottaa vaikka vedon päällekin, sen ei tarvitse olla kova, joku 75% riittää (ja etukyykky maksimista tietenkin).

strong sanoi:
Kertokaa nyt sitten ihmeessä Brentillekin nuo teidän salaisuutenne, tässä on mailiosoite: brent_mikesell@hotmail.com

Vastausta odotellessa.

[/I]

Joo, en aiokaan kysellä/neuvoa ja alkaa tappelemaan sun kanssa joka asiasta ja tulkitsemaan aikaisempia sanomisiani.

Sen vaan totesin, että paras treeni siihen että tanko pysyy vedossa näpeissä, on tehdä maastavetoa. Jos voimanostajana haluaa treenata, paras olisi käyttää remmejä mahdollisimman vähän. Jossain liikkeessä (esim. tempausveto) ne niitä voi kuitenkin käyttää.

toi mikesellin rauta alkaa oleen sitä luokkaa, ettei pelkällä vetotreenillä grippi enää parane. ärsyke on niin samanlainen, eikä tuota tulosta. puuttuva sormi saattaa pikkusen merkata, vaikkei pikkurillissä niin hirveesti voimaa olekaan. sanoihan äijä kokeilleensakin kaikenlaisia juttuja ilman tulosta.

kirk karwoskin kanssa tuli höpöteltyä aikanaan ja sillä oli kans ongelmana heikko veto 455 kilon (IPF-)kyykkyyn nähden. oli treeneissä saanut joskus 370kg tms., mutta harvoin kisassa jaksoi lopuksi rutistaa. syykin selvisi aika nopeesti. miehen kädet oli tosi pienet. sormien pituus merkkaa todella paljon grippiin.

periaatteessa grippitreenin tulis olla vaihtelevaa siinä missä muunkin treenin. joillain se kehittyy kivasti siinä vedon ja muiden roikkumisten kanssa, eikä se ristiotteella vedellessä juuri tapaa kellään siitä olemaan kiinni. jos kuitenkin se otelujuus on ongelma, siihenkin ratkaisuja löytyy. olenpahan nähnyt 380kg vedettävän myötäotteella... vaikkei se mun oppeja noudatakaan :D :D

ellei halua sen kummempia pimputteluja sormilleen tehdä, hyvä treeni on vedellä kaikki mahdolliset lämppä ja noususarjat myötäotteella ilman sormilukkoa. pysyy selkäkin tasapainossa, koska ristiotteella tulee väkisin vedettyä hieman kieroon. tän vuoksi tietenkin suosittelen otteen vaihtoa kovissa sarjoissa vuorotellen.

velipoika veti aina samalla otteella ja selitteli aikanaan vetävänsä "ihan suoraan taatusti!" ja kun lääkäri oli mitannu sen selkälihaksista paksuuksia, niissä oli 3cm:n ero...

jto sanoi:
ellei halua sen kummempia pimputteluja sormilleen tehdä, hyvä treeni on vedellä kaikki mahdolliset lämppä ja noususarjat myötäotteella ilman sormilukkoa. pysyy selkäkin tasapainossa, koska ristiotteella tulee väkisin vedettyä hieman kieroon. tän vuoksi tietenkin suosittelen otteen vaihtoa kovissa sarjoissa vuorotellen.

velipoika veti aina samalla otteella ja selitteli aikanaan vetävänsä "ihan suoraan taatusti!" ja kun lääkäri oli mitannu sen selkälihaksista paksuuksia, niissä oli 3cm:n ero...

Oon samalla kannalla, mulla oli selän kanssa ongelmia ja toi oli yksi keino millä sen sai parannettua. Tyhmyyksissäni tein monta vuotta samalla otteella vetoa ja lopuksi olin kiero kuin korkkiruuvi. Nyt alkaa selkäpuoli pikkuhiljaa parantua.

Isoperse sanoi:
Oon samalla kannalla, mulla oli selän kanssa ongelmia ja toi oli yksi keino millä sen sai parannettua. Tyhmyyksissäni tein monta vuotta samalla otteella vetoa ja lopuksi olin kiero kuin korkkiruuvi. Nyt alkaa selkäpuoli pikkuhiljaa parantua.

Ja täällä kanssa yksi, jolla oli aina selkä jumissa monta päivää vetotreenin jälkeeen. Ei sitten tyhmä tajunnu, että aina samanpuoleinen ristiote ei ole parasta lääkettä selälle. Nyt kun olen vaihtanut (kiitos vihjeen antajalle salilla) pelkkään myötäotteeseen on selkä menossa parempaa suuntaan..... Remmejä tosin joutuu käyttämään isoissa raudoissa, kun eihän ne näissä nakeissa muuten myötäotteella pysy.....
:rolleyes:

Ja itse thredin kysymykseen... Minä keskityin vuoden alusta enemmän vetoon, ja kyykky oli taka-alalla. (Veto joka viikko paitsi joka 4. viikko ilman ja kyykky tilalla). Ja pari viime kuukautta sitten kyykkyä oikein tosissaan. Molemmissa on tulokset parantuneet tänä vuonna parikymmentä kiloa....
Viime vuoden loppupuoliskolla oli kyykky ja veto samalla viikolla, toinen kovana ja toinen kevyenä. Ja sehän ei minulle ainakaan tulosten valossa käynyt....

Juuri noin tulee tehtyä eli mahdollisimman ylös myötäotteella ja siitä ylöspäin ristiotteella otetta vaihdellen. Ikävää, että vaati yhden selkärempan ennen kuin tuon tajusi. :( Välistävetoon tuo myötäote tuntuu soveltuvan mulla heikommin, koska tanko tuntuu laahaavan siinä jalkoja enemmän eli joutuu aikaisemmin ottamaan ristiotteen käyttöön.

Toisaalta huomattavan suuri oikea- tai vasenkätisten ihmisten määrä voisi antaa ymmärtää, että ihmistä ei ole tehty symmetriseksi. Ehkä se onkin vain yksi virhe jota yritetään tässä korjata.

Isoperse sanoi:
Itse oon joskus kokeillut tätä yhdistelmää niin, että joka toinen viikko vetorautoina on n. 70 % ja joka toinen 80-85%. Toistot 3-5, .
Montakos sarjaa oot yleensä tehny? Itte oon ajatellu vähentää vetosarjojen määrään pariin sarjaan ja ruveta kyykkäämään urakalla. En tiedä onko järkee. Tökkii vähän toi teoria ja käytännön toteutus...

mää mikää kuru oo... :david:

jos pitäs tehdä veto ja kyykky siis kerran viikossa, lähtisin kyllä keskittymään vaan toiseen kunnolla jämäkällä maksimi- ja perusvoimaohjelmalla ja toisessa vaikka rakentaisin samalla nopeuspohjaista perusvoimaa (ei yhtä suuria määriä eikä niin kovia rautoja). kuukausi painotusta per laji ja vaihto. tätä 2-3 kiertoo ja sitten toisessa pelkästään maksimia ja toisessa nopeutta. sitten vaihto ja toisessakin lajissa enkat kehiin. esim. näin:
1.kk: kyykky mv+pv, veto nv+pv
2.kk: veto mv+pv, kyykky nv+pv
3.kk: kyykky mv+pv, veto nv+pv
4.kk: veto mv+pv, kyykky nv+pv
5.kk: kyykky mv, veto nv
6.kk: veto mv, kyykky nv

jos taas ei ole väliä, tekeekö kumpaakin lajia, keskittyisin pelkästään kyykkyyn. pari kyykkytreeniä viikossa tekee nannaa. apuliikkeinä sitten takaosastoa tukevaa sälää. veto kyllä nousee, kun kyykkylihakset vahvistuu. näin suurimmalla osalla. ellei, vaaditaan hieman modifiointia. esim. joka neljäs treeni vetotreeninä tms. tai joitain iloisia apuliikkeitä vetotavasta riippuen.

tälläästä...

jto sanoi:
mää mikää kuru oo... :david:
QUOTE]
kyllä oot :hyper:

Elikkäs sinäkin olisit sitä mieltä, että pari kyykkyä viikkoon mielummin, ku kyykky ja veto? tollasta mäkin oon vähä suunnitellu, että vedon jättäis vähemmälle tai vaikka pois. pari kyykkykertaa sais varmaan mun paskan tekniikankin mallilleen. Voiskohan ton vedon heivata kokonaan mäkeen, kun tulee tehtyä kulmasoutuakin 5x5 yleensä kyykyn jälkeen? Epäilen ton Selkäinahon ABC veto-ohjelman olevan liikaa selälle, kun päivätyökin on melko fyysistä. Ja vedän vielä kapeella. Pitäis kuitenkin vissiin tossa kyykyssä olla toinen päivä nopeus/räjähtävyys-painotteinen...vai millaista syklitystä sinä suosittelisit?

Back
Ylös Bottom