Kyykky ja prässipainot

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
47
Kuinka suuria painoja käytätte jalkaprässissä kyykkypainoihin verrattuna.

Kyykyssä käytän nyt 70 kg (olen siis aika aloittelija)

Salillani on sellainen jalkaprässi, jossa kelkka liikkuu vaakasuunnassa ja painoa saa maksimissaan 100 kg, jota myös käytän. Se tuntuu melko helpolta jopa aloittelijalle.

Tapanani onkin ensin tehdä muutama sarja prässiä "lämmittelyksi" ja sen jälkeen kyykkyä.

Kyykky 110kg (puolikyykky, ei alas asti. Selkä kettuilee heti jos alas asti menee. Viimeksi viime viikolla kokeiltu. 60kg, kolme toistoa ja auts. Tekniikan puutetta ainakin osaksi luulen ma). Meilläkin "pelleprässi" eli tuoli liikkuu snadisti yliviistoon. Maksimi 225 jota käytän.

Teen ensin tuon kyykyn tyyliin "varmasti jaksaa" (4x10) jonka jälkeen menen ja otan loput mehut pois prässissä (3x10). Kyykky ei tunnu vielä omalta ja varon kai tuota selkääkin niin ei uskalla täysillä vetää..

Äkkiä laskien käytän prässissä noin 2,5 kertaista painoa kyykkypainoon verrattuna. kyse siis max. painoista.

Prässejä on kyllä monenlaisia, vaikka laittaa samat painot niin eri prässeissä vastus voi muuttua huomattavasti.

Originally posted by Hemppa
Prässejä on kyllä monenlaisia, vaikka laittaa samat painot niin eri prässeissä vastus voi muuttua huomattavasti.
Näin on. 20 kiloa päihin normaalissa 50 kilon prässikelkassa ei paina mitään, mutta kun tuo 20 kiloa laitetaan Mayorsin HC-prässiin, jonka kelkka painaa yksistään 280 kg, niin alkaa jalkoja väsyttää. :)

ps. joo, on siellä Mayorsilla myös normaali Teletappi-prässi... :)

Todellakin täysin turhaa verrata prässipainoja toisiinsa tai muihin liikkeisiin. Se kun ei onnistu.
Käytännössä jokainen eri valmistajan/eri mallinen prässi on erilainen ja sallii vähän eri maksimipainot. Meidän salilla on 2 prässiä, joiden sarjapainoissa mulla on eroa tarkalleen 100kg, puhumattakaan sitten Mayor'sin mukavuusprässistä jossa pääsee merkittävästi vähemmällä noiden painojen lastaamisen kanssa.
Lisäksi tulee aina nämä tekijät: kuinka syvään tekee prässin, kuinka leveällä asennolla, ja ennen kaikkea mihin asentoon säätää selkänojan, jos siihen mahdollisuus on.

Joskus tein eräässä prässissä noin viidellä ja puolella sadalla kilolla lyhyitä sarjoja. Kyykkykunto oli tällöin parin markan paikkeilla. Entisellä Golds Gymillä treenatessani kyykky oli parhaimmillaan 240 hujakoilla ja sielläkin oli prässi, jonka kelkka painoi 280 kg (liekö sama) ja johon ei montaa limppua tarvinnut laittaa.

Toi ensin mainittu prässi taisi olla Davidin valmistama ja sen kelkka painoi 40 kiloa. Siihen sai muutaman 25 kg:n limpun lastata ennenkuin oli toi 550 täynnä. Purkaminen oli yhtä helvettiä. Enempää painoja ei siihen mahtunutkaan ja kun vahvat jannut teki sillä niin joskus sai kiivetä itse kyytiin lisäpainoksi.

Originally posted by Tomi
Näin on. 20 kiloa päihin normaalissa 50 kilon prässikelkassa ei paina mitään, mutta kun tuo 20 kiloa laitetaan Mayorsin HC-prässiin, jonka kelkka painaa yksistään 280 kg, niin alkaa jalkoja väsyttää. :)

ps. joo, on siellä Mayorsilla myös normaali Teletappi-prässi... :)

Voisi olla karu kokemus aloittelijalle kun menee tohon 280 kiloseen prässiin, jos luulee sitä tuollaiseksi "Teletappi-prässiksi". Tosin kaipa tuollaisen 280 kiloisen tunnistaakin. Toivottavasti. :D

Originally posted by kvi
Voisi olla karu kokemus aloittelijalle kun menee tohon 280 kiloseen prässiin, jos luulee sitä tuollaiseksi "Teletappi-prässiksi". Tosin kaipa tuollaisen 280 kiloisen tunnistaakin. Toivottavasti. :D

Niin, ensin nauretaan kaverille että etkö sä jaksa tosiaan laittaa tuohon edes lisäpainoja. Sitten :david: yrittää näyttää itse.

Laskin Mayor´sin prässissä kelkan alas, kokeilin että alta pääsee kömpimään pois, jos sattuu joku kerta viimeinen toisto jäämään alas......

kömmin takaisin prässiin ja nostin kelkan ylös....eiku......

no joo...sinne alashan se jäi minun poistuessani takavasemmalle vähin äänin....

Suositut

Back
Ylös Bottom