Kyykky hankalaa...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rebel
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjensta vaan! Taas liitty tälläinen aloitteleva tikku-ukko joukkoonne ja mieltäni askarruttaisi kyykyn tekeminen. Tekniikka alkaa olemaan jotenkin hallussa mutta tanko painaa niin pirusti hartioilla. Painoja ei tarvitse olla edes paljon mutta kipu tuntuu niin voimakkasti että se pilaa koko kyykyn. Siis miten pitäisi menetellä että rupeaisi kyykky luistamaan? Olen kokeillut sijoitella tankoa eri kohtiin mutta eipä ole sekään auttanut.

Jos oot jo kokeillut tankoa eri kohdissa, niin mä nään kaksi vaihtoehtoo:

1) kehitä isommat epäkkäät -> luonnollinen pehmuste, siihen paras keino on mun mielestä raskaat maastanostot, mutta ihan eristäviäkin epäkäsliikkeitä voit käyttää, sekä muuta tiukkaa yläselkäreeniä, josta on asiaa tuossa vähän alempana "yläselkäliikkeet" ketjussa (tietenkään leuanvedot ja ylätalja eivät epäkkäisiin kovin paljoo ota)
2) käytä jotain pientä pyyhettä tangon ympärille käärittynä pehmusteena, tai jos salillasi on semmonen tarralla kiinnitettävä valmis pehmuste niin sitä -> epäluonnollinen pehmuste :D

Ja onhan täällä ollut kyykyn oikeesta tangon sijainnista paljonkin juttua. Söörtsiä kehiin siis, hakusanoiksi jotain "kyykkytekniikka", "kyykky" tai "takakyykky", niin eiköhän löydy.

Juu kiitoksia noista ehdotuksia. Täytyy sitten varmaan ainakin näin aluksi käyttää sitä pehmustetta. :D

Sama probleema... Meikäläinenkin on alkanut kyykätä vasta tänä syksynä. Penkiltä menee saman verran kuin kyykystä :lol2:

Eipä siinä oikotietä taida olla. Ihan vaan tekniikkaa aluksi ja sitten painoja lisää kun alkaa kulkemaan. Se voima nimittäin tulee vissiin siitä, että hermosto oppii antamaan lihaksille käskyä.

Itse teen aika mielelläni kyykkyä mutta viime aikoina on alkanut tulemaan kyykkyä tehdessä hirveä pakottava päänsärky vaikka on vasta "lämmittely" painot käytössä. Niska mulla ei ole kyllä koskaan kyykyn jälkeen kipeä mutta voisikohan tuo tanko painaa jotenkin tuota yläselkää niin ettei veri kierrä kunnolla päähän :confused:

Originally posted by EKKS
Niska mulla ei ole kyllä koskaan kyykyn jälkeen kipeä mutta voisikohan tuo tanko painaa jotenkin tuota yläselkää niin ettei veri kierrä kunnolla päähän :confused:
Voipi hyvinkin olla näin. Kannattaa kokeilla josko saisi hieman muutettua tangon paikkaa, tai kokeilla laittaa jotain pehmikkeeksi tangon ja niskan väliin...

alhaalta lähtö

Mä tein erään treenihistoriani viisaimmista ratkaisuista ja vaihdoin tuossa syksymmällä treeniohjelmassani Suomen saleilla hyvin suositun lukiolaispyllistyksen ihan mitat täyttävään kyykkyyn. Sarjapainoja joutu tietysti tiputtamaan n. 30 % entisestä. Probleema on nyt alhaalta lähtö. Maksimiraudatkin jotka saa alhaalta lähtemään takasin ylös pomppii yläasennossa reilusti hartioilla eli loppuvaiheessa voimaa on ala-asentoon nähden yltäkyllin ainakin nousunopeudesta päätellen.

Eli kysymykseen. Millä / miten voisi parhaiten parantaa tuota ensimäistä 15 senttiä alhaalta ylös?

Ps. Jalat on mulla kyykätessä vähän yli hartioiden leveydellä. Ennen tein kapeammalla ja tuota pyllistelyä tuli harrastettua useampi vuosi.

Re: alhaalta lähtö

Originally posted by nikste

Eli kysymykseen. Millä / miten voisi parhaiten parantaa tuota ensimäistä 15 senttiä alhaalta ylös?

Heikot takareidet yleensä aiheuttavat ns.pohjiin jäämisen(mikäli ei keskivartalo petä) , eli takareisien voimatasot kuntoon!

Originally posted by EKKS
Itse teen aika mielelläni kyykkyä mutta viime aikoina on alkanut tulemaan kyykkyä tehdessä hirveä pakottava päänsärky vaikka on vasta "lämmittely" painot käytössä. Niska mulla ei ole kyllä koskaan kyykyn jälkeen kipeä mutta voisikohan tuo tanko painaa jotenkin tuota yläselkää niin ettei veri kierrä kunnolla päähän :confused:

Mulla oli joskus hiukan samaa vaivaa. Mulla auttoi kyllä niskan hieronta ja venyttely, kun taisi olla aika pahasti jumissa. Mutta vika taisi olla sama eli veri ei päässyt kunnolla kiertämään...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Re: Re: alhaalta lähtö

Originally posted by Kraftwerk n
Heikot takareidet yleensä aiheuttavat ns.pohjiin jäämisen(mikäli ei keskivartalo petä) , eli takareisien voimatasot kuntoon!

Jullella ja vedolla :) ?

Re: Re: Re: alhaalta lähtö

Originally posted by tappara
Jullella ja vedolla :) ?

Esimerkiksi. Hyviä liikkeitä takareisille on paljon , esim. juuri jullen eri variaatiot , mave suorin jaloin ym. Ehkä parhaimpana kuitenkin takareisi-pakaranosto:kippis1:

Re: Re: Re: Re: alhaalta lähtö

Originally posted by Kraftwerk n
Esimerkiksi. Hyviä liikkeitä takareisille on paljon , esim. juuri jullen eri variaatiot , mave suorin jaloin ym. Ehkä parhaimpana kuitenkin takareisi-pakaranosto:kippis1:

Reverse hyper rulaa! On muuten rankka liike oikein tehtynä, eikä siihen tarvita varsinaista pirun kallista rh-penkkiä. Search auttaa?

Oma kyykkyni ei jää pohjaan roikkumaan sen jälkeen, kun satsasin takareisiin. Niinpä haukkarit, pystypunnerrukset ja muut jäivät, tilalle 3xvetoliikkeitä viikossa ja parit kyykyt ynnä alaselkää.

mulla tuli viimeks tosta oikean reiden aivan yläosasta kipeäksi alasmenon yhteydessä. Tuntui kuin jotenkin ois puristunut ihmeellisesti vattan ja reiden väliin...
Ei auttanut hirmuisesti venyttelykään, piti vaan pitää jalka suorassa sarjojen välissä.
Onko muilla ollut vastaavaa? En haluais et seuraavaki kyykkypäivä menis tommosen vahtaamiseen! Mikä avuksi? Mistä johtuu?

Lonkankoukistajat?

Originally posted by hiliviuskas
mulla tuli viimeks tosta oikean reiden aivan yläosasta kipeäksi alasmenon yhteydessä. Tuntui kuin jotenkin ois puristunut ihmeellisesti vattan ja reiden väliin...
Ei auttanut hirmuisesti venyttelykään, piti vaan pitää jalka suorassa sarjojen välissä.
Onko muilla ollut vastaavaa? En haluais et seuraavaki kyykkypäivä menis tommosen vahtaamiseen! Mikä avuksi? Mistä johtuu?

Oletko venytellyt lonkankoukistajat hyvin? Oli joskus samaa ongelmaa, kun ne jumittivat ja kyykky rasitti tajuttomasti nelipäistä.

Originally posted by hiliviuskas

Hei, joo, kuulostaa tutulta! Tuo haittaa monesti kyykkyä (ei pahasti) mutta enemmänkin esim. pakaravenytystä jossa vedetään koukussa olevaa polvea vastakkaista olkapäätä kohti. Ennen kuin saa venytyksen pakaraan niin joku ihme paikka pistää vastaan tuossa reisilihaksen ihan yläpäässä. Joku puristuu kasaan ja sattuu.

Olen venytellyt kovasti lonkankoukistajia sen jälkeen kun huomasin että ne olivat liian kireät, mutta ei se ole kyllä paljoa vähentänyt tätä ilmiötä.

Originally posted by JSmith
Hei, joo, kuulostaa tutulta! Tuo haittaa monesti kyykkyä (ei pahasti) mutta enemmänkin esim. pakaravenytystä jossa vedetään koukussa olevaa polvea vastakkaista olkapäätä kohti. Ennen kuin saa venytyksen pakaraan niin joku ihme paikka pistää vastaan tuossa reisilihaksen ihan yläpäässä. Joku puristuu kasaan ja sattuu.

Olen venytellyt kovasti lonkankoukistajia sen jälkeen kun huomasin että ne olivat liian kireät, mutta ei se ole kyllä paljoa vähentänyt tätä ilmiötä.

Omituista. En ole törmännyt ilmiöön, vaan koukistajien venyttäminen on riittänyt vähentämään jännityksiä. Vatsalihakset? Arvioikoon joku, jolla on kokemusta niiden vaurioista.

Fysioterapeutti joskus puhui että saattaisi olla vain joku lonkkanivelen limapussi (bursa?) sellaisessa paikassa että puristuu kun vetää polven rintaa kohti. Eipä siihen paljoa venyttely auta :rolleyes:

edit: linkki muualle

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom