Kysymys yöunista

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin ajattelin että nyt kun koulut alkoivat ja aloitin taas kunnon treenaamisen ja syömisen, mutta yöunet ovat jääneet hiukka vähiin. Jostan olen lukenut että lihas kasvaa 4 ensimmäisen tunnin aikana nukahtamisesta. Itselläni ovat nyt yöunet jääneet n. 6 H mittaisiksi niin onko sillä mitään vaikutusta kehityksen kannalta? Kun päivällä on sitten väsyttänyt jonkin verran niin ajattelin vaan että onko siinä jotain vaikutusta?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Yöllä kasvuhormonitasot on korkeimmillaan ja se on kasvun aikaa. Kyllä 6h yössä on hiukka vähän, itse pysin nukkumaan 8-10tuntia vähintään. Ja toki se vaikuttaa jos olet päivällä väsynyt, siihen ainakin, että treenit ei kulje parhaalla mahdollisella tavalla. Ei muuta kun pari tuntia aiemmin :zzzz:

No treeniin se ei oo mulla vaikuttanu se väsymys. Meinaan vaan kun tunnille tahtoo :zzzz: :taa :D Mutta siis ajattelin lähinnä tohon lihaksen kasvuun että mitä vaikutusta. Että tietää sit kuinka paljon kannattaa välttää noita lyhkäsiä yöunia. Mutta, kyllä tää tästä lähtee tasottuun :)

kyllä 6tuntia on liian vähän, mun mielestä. 8-10 on hyvä. Kyllä kunnon yöunilla kasvaa paremmin kun kaikki muut asiat on kunnossa, ruoka, treenit, lihashuolto jne. Jos esim. syömiset on päin vittua niin sit on aivan sama nukkuuko 6 vai 10tuntia, yhtä vähän kasvaa ;)

Nyt vituttaa, kun on koulun alkamisesta asti yrittänyt nukkua väh. 8-9h yössä, mutta on herännyt jossain kuuden tunnin kohdalla:curs:
Tänäänkin heräsin kolmelta ilman mitään syytä, kun olin mennyt yhdeksältä nukkumaan.

Sukulaku sanoi:
Nyt vituttaa, kun on koulun alkamisesta asti yrittänyt nukkua väh. 8-9h yössä, mutta on herännyt jossain kuuden tunnin kohdalla:curs:
Tänäänkin heräsin kolmelta ilman mitään syytä, kun olin mennyt yhdeksältä nukkumaan.

Toi on vittumaista, itse menin eilen kahdeksalta nukkumaan ja sitten heräsin joskus kahden aikaan ilman syytä, enkä sitten saanukkaan unta kun vasta viideltä, ja seitsämältä olikin jo herätys :curs:

Kyllähän hyvä lepo vaikuttaa kehitykseen melko paljon.

Hyvä unirytmi takaa myös pirteämmän päivän ja takuuvarmasti paremman palautumisen.

Zone-sarja -42%
Mulla ei ainakaan tuu reenistä mitään jos oon nukkunu vaan 6 h yleensä tarviin sen 9h mutta kyllä semmosel vähintään 7½ tunnillakin treeni menee ihan hyvin. Mutta alle 7 h jos on nukkunu ni menee treeni päin persettä mulla ku ei löydy puhtia.

Sanotaan niin että kasvavassa ei mene uni hukkaan. Eli jos on viellä niin nuori että on vielä normaalia kasvua odotettavissa on 6 tuntia on aivan liian vähän. Samoin jos vaan kunnolla treenaa salilla jonka perimmäisenähän ajatuksena on kasvaa niin 8-12 tuntia unta on vasta riittävä määrä levolle. Mielestäni vain kunnollinen uni on kunnon lepoa. Itse olen huomannut että tarvitsen sen 8-10 tuntia vuorokaudessa unta että saan kunnolla kaiken treenistä irti. Valitettavasti aina ei tule 8 tuntia täyteen niin sitten paikkaan sen päikkäreillä. Oma mottoni nukkumisen suhteen on se että pitää nukkua niin paljon kuin nukuttaa, eli ideaali tilanne olisi se että ei tarviisi herätä mihinkään kelloon vaan heräisi aina sitten kun on tullut tarpeeksi nukuttua. Tuossa lomalla pystyin tekemään juuri näin niin olin todella virkeä ja jaksoin treenata todella hyvin.
Olen myös huomannut että jostain syystä jos vaan heräilen yöllä useampaan otteeseen niin vaikka olisin nukkun 10h niin olen paljon väsyneempi kuin 8h yhtäjaksoista unta.
Samoin tuntuu että minulla on joku syvempi unialue klo5-8 välillä sillä tuolla alueella herääminen on todella vaikeaa vaikka olisin käynnyt edellisenä iltana vaikka klo.19 nukkumaan.

Paholainen sanoi:
, enkä sitten saanukkaan unta kun vasta viideltä, ja seitsämältä olikin jo herätys :curs:

eikä sitten yhtään varmaan väsyttänytkään.. :wall: juups koittakaa saada semmoinen perusrytmi että meette vaikka nukkuu joskus 23.00 ja heräätte sitte 7.00 siin tulee mukavasti se 8h

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Perusrytmiä vain. Nyt olen ruvennut saamaan rytmin takaisin ja heti jaksaa koulun jälkeen treenata, eikä koulussa ole ihan niin väsynyt, vaikka olisikin 8h päivä.

Eli JOKA päivä nukkumaan vaikka 2200-2300 ja herätys 0700. JOKA päivä tarkoittaa JOKA päivää, ettei edes viikonloppuna luisteta. Kun rytmi on saatu, ei sitä viikonlopussa sotketa, ellei sitten mene aamuyöstä nukkumaan.

joo siihen 8 H ajattelin nyt pyrkiä. Eilen pääsin jo 12 nukkumaan ja 7 heräsin. Jos tänään pääsis siihen 23oo ku ei tullu otettua nokosiakaan. Kai se 8H riittää kasvuikäselle? Meinaan nyt ku viikonloppu tulee niin en viittis palata tohon kesäloma tyyliseen "nukutaan niin paljon kun nukuttaa" koska sillon on varmaan 5 ekaa tuntia heräämisestä ihan vetelä olo.

Yllättävän aikasin saan itteni nukkumaan näin koulujen alettua. Siinä 22.00 - 23.00 yleensä vääntäydyn sänkyyn. Mutta..
Jo monta yötä peräkkäin oon heräilly öisin typeriin uniin, ne ei varsinaisesti oo painajaisia, tai no.. On ne tavallaan..
Usein näen unta että oon jossain, missä ei sais nukkua, mutta pikkuhiljaa alan vaipua uneen. Yhtäkkiä havahdun unessa, ja samantien myös oikeasti. Kello saattanut mennä monta tuntia eteenpäin, mutta tuntuu siltä kuin en olisi nukkunut ollenkaan.. Ärsyttävää :curs:

edit- tulipahan avautuminen mun yöunista..

BoneFish sanoi:
joo siihen 8 H ajattelin nyt pyrkiä. Eilen pääsin jo 12 nukkumaan ja 7 heräsin. Jos tänään pääsis siihen 23oo ku ei tullu otettua nokosiakaan. Kai se 8H riittää kasvuikäselle?

Kai se riittää, vaikka suositus on lähemmäs 9h. Mutta en kyllä ainankaan itse pääse läheskään joka kerta nukkumaan kymmeneksi.

Kyllä se 8 tuntia kunnon yöunta on se käytännön minimi täälläkin. Joskus jää pakosta lyhyemmäksi ja sen kyllä huomaa. Sitten taas toisaalta tulee nukuttua helposti 10 tuntiakin jos vaan aamulla saa nukkua ja nukuttaa.

Koko kesäloman eli 11viikkoo oli sellanen rytmi että noin klo 4 nukkumaan ja heräsin siinä 12-13.30. Nytte ku koulut alkanu ja puntin ohella käyny myös koristreeneissä ni oon jo 20oo ihan pirun väsynyt. Parina päivänä menny jo joskus 20.00 nukkumaan ja tullu nukuttuakin yli 10h mutta vieläkin väsyttää aikasin enkä muista että aina ennen koulun alettua ois näin väsyttänyt. Pitää nyt kattoa jos ens viikolla alkais korjaantuu ku pääsis koulurytmiin kiinni :).

Ite vetän siivua kellon ympäri joka yö. Kesällä jääny vähän vähemmälle, ku töitä niin vitusti, vaa onhan tuota valoakin enemmän ku talvella. Talvella goisataanki sitte kellon ympäri, sitte puuroryynit mahaan ja salille.

:david:

Nuku ainakin se 8 tuntia vuorokaudessa, vähempi on haitallista kehitykselle ja myös terveydelle. Pätkissä nukkuminen lyhentää unen kokonaistarvetta, joten 6 tunnin yöunet ja 2 tunnin päiväunet voivat olla jopa parempi yhdistelmä kuin 8 tunnin yhtäjaksoinen uni.

Nyt kun ei ole töitä niin tulee mentyä nukkumaan joskus 3 aikoihin ja heräilen sitten siinä yhden maissa. Ei yksinkertaisesti vaan väsytä yhtään aikasemmin, tietenkin se ajan myötä jos menisi aina vaikka 12 nukkumaan niin siihenkin tottuisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom