Kysymys painonpudotuksesta

Joulun jälkeen ajattelin muutaman viikon epäterveellisen safkaamisen jälkeen tiputtaa muutaman turhan kilon pois ja syödä skarpimmin ja jättää kaiken roskan syömisen pois. Olen nyt muutaman viikon siis syönyt paljon protskupitoista safkaa (kanaa, raikkarii, paistijauhelihaa, rahkaa ym.). Välillä myös syönyt ihan vaan jotain keittoja ja salaatteja.

Olen viikoittain treenannut salilla 3-4x ja vetänyt alkuun aina 20min matolla. Salin lisäksi käynyt lenkillä/sulkista vääntämässä kerran viikossa. Normiliikunnan lisäksi tulee yleensä käveltyä joku 60min päivässä.

Nyt muutaman viikon jälkeen kun katoin painoin puntarista niin oli päin vastoin noussut hieman, vaikka itestä on kyllä tuntunut että ois menny päinvastasesti. En myöskään oo syönyt mitään ihan älyttömiä määriä päivässä, eli vaikka en kaloreita ole kovin tarkkaan laskenutkaan niin en mielestäni ainakaan yli kulutukseni ole syönyt. Voisko johtua esim liian vähästä veden juomisesta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei kai ny sentään lihas parissa viikossa kasva??? Jos oot syönyt karpimmin niin todennäköisesti olet juonut liian vähän vettä ja lihakset on kerännyt nestettä. Pitäis juoda paljon enemmän vettä kun syö karpimmin :)

Itse kysyisin sellasta, että mitenköhän saisi pudotettua painoa muutaman kilon (n. 3kg), kun on jo kehon "ihannepainossa", eivätkä kilot meinaa millään lähteä? Mitat 164/53. Olen painanut jo vuosia 50kg (+/-2kg), mutta viime vuonna tuli pari lisäkiloa ja puoli vuotta sitten aloin treenaamaan aktiivisesti. Treenaan noin 5krt viikossa; aerobisia tunteja, 1 body pump ja lisäksi n. 3 krt viikossa ennen aerobista tuntia 20min juoksumatolla. Olen saanut selvästi lihasta lisää ja kroppa on paremman näköinen kuin ennen. Viime vuonna tulleet lisäkilot eivät kuitenkaan ole painosta lähteneet, koska ovat varmaankin muuttuneet lihakseksi? Haluan silti painosta muutaman kilon ylimääräistä _rasvaa_ pois lihasten päältä, ja se ei tunnu onnistuvan millään. Kulutun siis melko paljon ja syön päivässä n. 700-1000 kaloria, viikonloppuisin varmasti 1500 kaloria, joskus mässypäivinä enemmänkin. Tiedän, liian vähän. Mutta tuskin syömälläkään se rasva lähtee? Kertokaa te, jotka tiedätte. Miten saan viimeiset kilot pois, kun painoindeksi on jo kohdillaan, eikä keho meinaa millään luopua enää kiloista? Toki voisin lopettaa syömisen ja laihtua ne kilot, mutta se tuskin tuo pysyviä tuloksia. Joten, helppiä. :)
Koen syöväni suht terveellisesti; melko paljon kasviksia ja vihanneksia päivittäin, jogurttia ja mysliä, leipää muutaman kerran viikossa ja aina 100% ruis, syön vain harvoin pastaa/riisiä/perunaa, lihaa myöskin tosin vähän... varmaankin joku ongelma ravinnossa? Esim. mysli rasvaista ja hiilaripitoista, mutta kai sitäkin voi kohtuuden rajoissa syödä? Mikä on se kohtuus minulle, sitä en tiedä :D Kerran viikossa syön sokeriaddiktina karkkia/suklaata n. 350g. Liikaa?

Ehkä sulla on tullut lisää lihasta, joka selittää ton nousun. Lihashan painaa enemmän kun läski.

Ai että 1kg lihasta painaa enemmän kuin 1kg läskiä?

Tredin aloittajalle: Mahdotonta sanoa mitään noilla lähtötiedoilla kun ei tiedä :
1) Paljonko painoit ennen ja nyt
2) Miten söit ennen
3) Miten syöt nyt
4) Miten reenaat
5) Miten muuten liikut/olet liikkunut

Viimeksi muokattu:
Haluan silti painosta muutaman kilon ylimääräistä _rasvaa_ pois lihasten päältä, ja se ei tunnu onnistuvan millään. Kulutun siis melko paljon ja syön päivässä n. 700-1000 kaloria, viikonloppuisin varmasti 1500 kaloria, joskus mässypäivinä enemmänkin. Tiedän, liian vähän. Mutta tuskin syömälläkään se rasva lähtee? Kertokaa te, jotka tiedätte. Miten saan viimeiset kilot pois, kun painoindeksi on jo kohdillaan, eikä keho meinaa millään luopua enää kiloista?

Kyllä se rasva lähtee nimenomaan syömällä, usko huviksesi. Syöt ihan järkyttävän vähän kokoosi ja aktiivisuuteesi nähden, minkä tiesitkin. Kehosi luulee nälänhädän tulleen ja yrittää pitää sinut hengissä pitämällä sitkeästi kiinni rasvoista. Fiksu keho :) Energiankulutuksesi on yksinkertaisesti laskenut.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että joudut lisäämään syömistäsi REILUSTI. On paljon mahdollista, että tämän prosessin alkuvaiheessa painosi nousee. Lopussa kuitenkin kiitos seisoo: jahka kroppasi tottuu siihen, että ruokit sitä säännöllisesti ja riittävästi, se alkaa kuluttaa taas normaalisti --> läskiä alkaa hävitä. On myös paljon mahdollista, että et voi itse päättää ihannepainoasi, siis sitä mikä olisi sinun ihanteesi, tällöin taistelu niitä kolmea kiloa vastaan on hyödytöntä ja käy aikaa myöten raskaaksi, turhauttavaksi ja vaaralliseksikin (jos siis lakkaat syömästä). Ns biologinen normaalipaino on jokaisella yksilöllinen, ja kehosi hakeutuu siihen kaikissa olosuhteissa. Ehkä oletkin siinä jo?

Olen itse sairastanut syömishäiriön ja kokenut säästöliekin. Alan olla toipunut ja läskiä on taas alkanut lähteä - se mikä tämän paranemisvaiheen aikana kertyi - ja nyt ihmiset kyselevät mikä on salaisuuteni kun olen laihtunut. Mitäpä siihen muuta voi sanoa kuin että "olen ruvennut syömään" :)

Ai että 1kg lihasta painaa enemmän kuin 1kg läskiä?

Tredin aloittajalle: Mahdotonta sanoa mitään noilla lähtötiedoilla kun ei tiedä :
1) Paljonko painoit ennen ja nyt
2) Miten söit ennen
3) Miten syöt nyt
4) Miten reenaat
5) Miten muuten liikut/olet liikkunut

Joo paitsi lihashan on tunnetusti PALJON tiheämpää kuin läski, eli vaikka jos koko pienenee niin voi tulla lisää painoa kun saa lihasta.

Nadesha: Varmasti olet oikeassa siinä, että mun keho on mennyt säästöliekille, sitä epäilen itsekin. Mutta luin jostain (ravitsemustutkijan kirjoittamana), ettei säästöliekilläkään energiankulutus laske merkittäviä määriä (n. 5-15%, eli esim. 2500kcal kuluttava nainen kuluttaakin 2100-2400kcal), joten kyllähän energiavajeeni silti on yli 1000 kaloria eli läskin pitäisi lähteä?
En millään kestäisi sitä lihomisvaihetta, varsinkaan näin kevään ja kesän tullessa... Kauankohan prosessiin menisi aikaa, jos lisäisi syömistä nyt (kuinka suureen kalorimäärään? 2000 kaloria en ikinä pystyisi syömään arkena)? Ehtiiköhän keho toipua ennen kesää ja alkaa karistaa taas painoa?
On kyllä mahdollista, että tää 53kg on nyt kehoni biologinen ihannepaino, joka oli ennen treenaamisen aloitusta 50kg, sillä en aiemmin tarkkaillut syömisiäni enkä juuri urheillutkaan, enkä koskaan lihonut. Tuntuu vaan älyttömältä, koska lihasten päällä on selvästi ylimääräistä (omasta mielestä ainakin : D), mikä voisi hyvin lähteä hittoon.

Nadesha: Varmasti olet oikeassa siinä, että mun keho on mennyt säästöliekille, sitä epäilen itsekin. Mutta luin jostain (ravitsemustutkijan kirjoittamana), ettei säästöliekilläkään energiankulutus laske merkittäviä määriä (n. 5-15%, eli esim. 2500kcal kuluttava nainen kuluttaakin 2100-2400kcal), joten kyllähän energiavajeeni silti on yli 1000 kaloria eli läskin pitäisi lähteä?

Jep. Säästöliekin vaikutusta yliarvioidaan pahasti. Merkittävin vaikutus tuklee yksinkertaisesti painonlaskusta. Kevyempi keho kuluttaa vähemmän energiaa. Säästöliekin/adaptiivisen termogeneesin vaikutus voi olla jopa puolet aineenvaihdunnan hidastumisesta - toinen puoli sitten rasvan ja kiinteän massan menetyksestä. Tuota voi minimoida järkevällä diettaamisella - runsaalla proteiinin saannilla, samoin mirkoravinteiden kanssa. Myös liikunta auttaa.

Ja pelkkä painonlasku/nousu ei kerro kaikkea - nestetasapaino huijaa monia laihduttajia. Naisilla vielä kuukautisrytmi sekoittaa pakkaa.

Säästöliekki kyllä laskee kulutusta merkittävästi. Olen kokenut sen itse kun olin 1200kcal päivässä dieetillä. Painoni laski kilon viikossa, tai alle. Nykyään pystyn syömään 2200kcal päivässä painon laskien saman verran tai jopa enemmän. Uskomatonta, mutta täyttä totta. Normaalitilassa kulutukseni on n. 3200kcal päivässä, joten hidasta painonpudotusta -2000kcal vajeella ei selitä muu kuin säästöliekki. Ja mulla on siis aika pitkältä ajalta kirjattu ylös noita painonmuutoksia, koska pudotin 29 kiloa.

Säästöliekki kyllä laskee kulutusta merkittävästi. Olen kokenut sen itse kun olin 1200kcal päivässä dieetillä. Painoni laski kilon viikossa, tai alle. Nykyään pystyn syömään 2200kcal päivässä painon laskien saman verran tai jopa enemmän.

Kun siirryit 1200kcal dieetistä 2200kcal dieettiin, miten kävi? Kuinka nopeasti nostit kaloreita ja nousiko paino ennen kuin alkoi taas laskemaan?

Joo paitsi lihashan on tunnetusti PALJON tiheämpää kuin läski, eli vaikka jos koko pienenee niin voi tulla lisää painoa kun saa lihasta.

Jep mutta toi oli vaan niin typerästi kirjoitettu.

Onks tää sarkasmia? Mä en oo koskaan tajunnu tätä juttua siitä, miten se on PALJON tiheämpää. Eiks keskimäärin luurankolihaksen tiheys ole 1.06 g/ml ja rasvakudoksen 0.9 g/ml? Eli litrassa näitä ero olisi 160 grammaa. Tai onks se paljon? Keskimääräinen ero olisi vähän yli 16 %.

Niin ja viitteet: (ja kyllä, siinä puhutaan hiiristä ja todetaankin yleisesti nisäkkään lihaskudoksesta, joka on tiheydeltään melko samankaltaista lajista riippumatta)

http://biomed.gerontologyjournals.org/cgi/content/full/56/5/B191#R23
http://www3.interscience.wiley.com/journal/118714605/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

Kun siirryit 1200kcal dieetistä 2200kcal dieettiin, miten kävi? Kuinka nopeasti nostit kaloreita ja nousiko paino ennen kuin alkoi taas laskemaan?

Hitaasti viikkojen kuluessa. Siirryin itse asiassa ylläpitokaloreille siitä 1200kcal dieetistä, ja painonpudotus ei hidastunutkaan sitä mukaa kun nostin kaloreita. Jouduin koko ajan nostamaan kaloreita kunnes saavutin n. 3200kcal päivätason, ja paino alkoi pysyä samassa. Nykyään riittää miinuskilon viikkotahtiin, että pudotan vain 2200kcal:iin tästä. Vietin sangen paljon aikaa 1200kcal päivässä, joten keholla oli aikaa tottua siihen ja säätää kulutusta alhaisemmaksi. Tämä on siis minun teoriani.

Mainittakoon, että tuo 3200kcal oli myös low-carb, joten dieetiltä pois siirryttäessä tyypillistä painonnousua ei tapahtunut, koska kehoon ei tullut lisää nestettä hiilareiden takia.

En millään kestäisi sitä lihomisvaihetta, varsinkaan näin kevään ja kesän tullessa... Kauankohan prosessiin menisi aikaa, jos lisäisi syömistä nyt (kuinka suureen kalorimäärään? 2000 kaloria en ikinä pystyisi syömään arkena)? Ehtiiköhän keho toipua ennen kesää ja alkaa karistaa taas painoa?
On kyllä mahdollista, että tää 53kg on nyt kehoni biologinen ihannepaino, joka oli ennen treenaamisen aloitusta 50kg, sillä en aiemmin tarkkaillut syömisiäni enkä juuri urheillutkaan, enkä koskaan lihonut. Tuntuu vaan älyttömältä, koska lihasten päällä on selvästi ylimääräistä (omasta mielestä ainakin : D), mikä voisi hyvin lähteä hittoon.

Joo. Säästöliekki on kiistanalainen ilmiö, mutta kerran sen kokeneena uskon siihen kyllä, ja väitän, että mulla kyllä energiankulutus vaimeni varmasti enemmän kuin tuon 5 - 15 %. Mäkin olen laskenut kalorit tarkasti ja vedin pahimmillaan monta kuukautta 1 200 kcal:illa (olen 170 cm ja paino oli 61 - 63 kg tienoilla) - ja paino alkoi nousta. Riippuu ihan siitä miten kauan on kituuttanut ja minkä ikäinen on, miten nopeasti keho toipuu. Itsellä pahin kituvaihe kesti yli 2 vuotta, ja aika lailla samat 2 vuotta tai vähän alle on mennyt tilanteen normalisoitumiseen, joka alussa sisälsi tosi kurjan ja nopean painonnousun (en osaa sanoa kiloja koska en nähnyt järkeväksi käyttää vaakaa tuossa vaiheessa). Mutta sitten on siis paino laskenut täysin itsestään, vaikken rajoita syömistäni millään tavalla. En myöskään laske kaloreita, mutta arvioisin niiden olevan päivästä riippuen 2 000 - 2 500 kcal + satunnaiset herkuttelut. Nyt tuntuisi, että saisin ruveta syömään vähän extraa, jottei läski hupenisi liiankin nopeasti (hitaat muutokset ovat pysyvämpiä, siksi en halua laihtua liian nopeasti, vaikka se tavallaan mukavalta tuntuisikin).

Ymmärrän, että on todella vaikeata alkaa lisäämään syömistään, koska se on "järjenvastaista", eivätkä tulokset näy heti. Se on kuitenkin pidemmän päälle ainoa tapa saada kehonsa balanssiin. Paljon liikuntaa, paljon terveellistä ravintoa ja paljon lepoa - niillä aineksilla ei voi mennä vikaan :)

Onks tää sarkasmia? Mä en oo koskaan tajunnu tätä juttua siitä, miten se on PALJON tiheämpää. Eiks keskimäärin luurankolihaksen tiheys ole 1.06 g/ml ja rasvakudoksen 0.9 g/ml? Eli litrassa näitä ero olisi 160 grammaa. Tai onks se paljon? Keskimääräinen ero olisi vähän yli 16 %.

Niin ja viitteet: (ja kyllä, siinä puhutaan hiiristä ja todetaankin yleisesti nisäkkään lihaskudoksesta, joka on tiheydeltään melko samankaltaista lajista riippumatta)

http://biomed.gerontologyjournals.org/cgi/content/full/56/5/B191#R23
http://www3.interscience.wiley.com/journal/118714605/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

Okei eise ehkä PALJON tiheämpää ole, mutta merkittävästi kylläkin.

[offtopic]
Energiansaannin rajoittaminen on ainoa tieteellisesti todistettu keino lisätä omia elinvuosiaan. Mitäs jos eläisikin jatkuvalla säästöliekillä ~1200kcal / päivä. Kroppakin siihen siis tottuu niin sehän on varmasti kaikin puolin hyvä ratkaisu ;)
[/offtopic]

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom