Kysymys black/death metal faneille ja apua minulle metallin kanssa

BM:ssä on iskenyt aina se brutaalius, voima ja viha mikä joistain yhtyeistä huokuu. Itselläni kuuntelu lähti Falkenbach nimisestä viikinki/BM bändistä ja siitä pikkuhiljaa siirtyi tuonne 90-luvun alkuiseen norjaan, mistä tärkeimpiä yhtyeitä on ollut Emperor, gorgoroth, immortal ja mayhem + satyricon. Vaikkakin tuo satyricon lähinnä yhden biisin takia(Mother north). Mother north biisi kylläkin sisältää yllättävän paljon samanlaisuutta kuin joku perus poppi biisi jonka esittäjä tais olla midnight oil?

Ruotsista minulle on iskenyt Dissection, dark funeral sekä iki ihana marduk...Sieltä tulee kyllä huomattavasti enemmän hyviä DM-bändejä...

SUomesta en jaksa edes luetella hyviä yhtyeitä, suurin osa näistä on demo bändejä ja useat lopettaneet....

Mike sanoi:
Näitähän on kovin vähän, katu-uskottavuus on nollassa ja onhan se aika ironista kuitenkin soitella raskasta riffiä hengellisessä mielessä vaikka eihän se riffi mikään pahan ilmentymä ole.

Musta taas tuntuu, että noita jeesusbändejä alkaa tulla vähän joka ovesta ja ikkunasta. Alkaa vissiin ajat olla suotuisimpia tälle tyylille. Onhan se kieltämättä vähän kornia, että vedetään gospelia rankasti ja aggressiivisesti. Noh, kait uskovaisiakin välillä vituttaa.

Minulla on semmoinen tunne, että ihmisillä on TÄYSIN väärä kuva black metallista. Mistä aidossa black metallissa (sanoituksien puolella) on kyse, löytyy vaikkapa selailemalla Immortalin sanoituksia, At the Heart of Winter ja sillä uudemmilla levyillä. Eli ei mistään revin umpisuolesi suun kautta irti ja hiiohoi, vaan aivan muista, järkevämmistä asioista. Toki lajilla on omat edustajansa, jotka ovat niin prkln kovia että näkee selvästi, kuinka myyntiä edistävää tämä on. Eli mielestäni tuo tappo-ja muu vastaava kama on täyttä tuubaa, jos se otetaan vakavasti. Mutta esimerkiksi Deathchain onkin eri juttu (ei pelkästään sen takia että eivät ole bläkkistä vaan deathrashia), koska kuka vaan näkee, ettei ne kaverit tosissaan niitä sanoituksia tee. Kuulostaako "napalm satan napalm satan napalm satan 666!" tosissaan tehdyltä ja uskottavalta? Eipä oikeastaan. Mutta siksi pidänkin tästä bändistä.

Mielestäni black metal- lyriikat käsittelevät lähinnä pahaa oloam ahdistusta ja luonnollista, elämään kuuluvaa kuolemaa. Ei mitään goresplatter-chainsawmassacrea :D

Immortal on black metallin kärkinimi, siitä en kehtaa väitellä. Monia muitakin hyviä on, jotka pääsevät lähelle jäähuurteista, turskan tuoksuista black metal-valtaistuinta, mutta kukaan ei ole parempi kuin Immortal.

Ja näin yleisesti ottaen, tekstini käsittelee black metallia, ei deathia. Siihen en ole perehtynyt paljoakaan.

JSL_84 sanoi:
BM:ssä on iskenyt aina se brutaalius, voima ja viha mikä joistain yhtyeistä huokuu.

Tuohon kun lisätään vielä melodisuus niin paketti kasassa. Itselläni blackmetallin kuuntelu lähti Cradle of Filthistä (ei nykyisin enää niin black) ja Old Man's Childista. Lyriikoita tulee luettua jonkun verran, mutta tuntuu joillain bändeillä olevan nykysuuntaus semmoinen, että mahdollisimman hienoja sanoja käytetään lyriikoissa. Vaikka englanti on hallussa kohtuu hyvin niin ei jaksa ruveta sanakirjan kanssa tutkimaan, että mitä ne nyt sano. Nyt olen innostunut oikeastaan enemmän seuraamaan lyrikoita mm. Dark Funeralin uudelta albumilta Attera Totus Santus tullut kuunneltua joka biisi sanoja seuraamalla.

Härö/sekoilu osioon lisätään ruotsalainen Dissection, jonka laulaja/kitaristi Jon Nödtveidt vapautui vast ikään linnasta istuttuaan taposta. Bändi on kasannut rivit uudelleen ja kiertänyt pitkin maailmaa hyvällä menestyksellä.
mem4.jpg

Ruotsalainen Dark Funeral ei ole hienostunut uran aikana vaan jatkaa aloittamallaan brutaalilla linjalla niin musiikillisesti kuin sanoituksellisesti. Tämä bändi on soinut viime aikoina todella paljon soittimessa.
df2_2005.jpg

Immortal ei varsinaisesti laula suoraan saatanasta vaan sanat käsittelevät fantasiamaailmaa nimeltä Blashyrkh.

Miken tekstiin lisäten huippusoittajia lisää mm.

Galder | Old Man's Childin perustaja ja Dimmu Borgirin kitaristi
Moni kitaristi kalpenee tämän miehen soittotaidoille
omc3.jpg

Nicholas Barker | ex-Cradle of Filth, ex-Dimmu Borgir ja moni muu bändi
Mies on läski ku mikä mutta aivan sairaan nopee myös taitava tekninen soittaja.
barker.jpg

Horgh | Immortal, Hypocrisy ja moni muu. Soittajana älyttömän taitava. Teki Immortalin biiseihin hienon lisän soiton monipuolisuudella.
big_horgh.jpg

Trym |Emperor. Sairaan nopee soittaja ja arvostettu kuten yllämainitut.
trym_recording.jpg

Dark Funeralista täytyy vielä sanoa sellainen juttu että heilläkin tätä häröilyä on ollut aikalailla, jos en kovin pahasti väärin muista niin bändin alkuaikana vaikuttanut henkilö (Themgoroth ) taisi uhrata lapsensa saatanalle ja sai jonkunlaisen tuomionkin tuosta.... Heidän alkupään tuotantonsa on kyllä puhdasta saatanaa ainakin lyyrisesti saatanaa huudetaan vähän joka väliin ja jos bändiin haluaa tutustua niin suosittelen 2 ensimmäistä eli mini cd(s/t) ja ensimmäistä kokopitkää Secrets of the black arts...

Ja hyviä sanoituksia jos haluaa lukea niin suosittelen dissectionin- Storm of the lights bane levyä....

Nicholas Barker | ex-Cradle of Filth, ex-Dimmu Borgir ja moni muu bändi
Mies on läski ku mikä mutta aivan sairaan nopee myös taitava tekninen soittaja.

Taitava ja nopea ehkä levyllä, mutta livenä suhteellisen kökkö.

CMFlesh sanoi:
Taitava ja nopea ehkä levyllä, mutta livenä suhteellisen kökkö.

Mitä itse olin Dimmu Borgirin keikalla muistaakseni 2001 niin kökköä ollut nähnytkään. Vitun kova ainakin sillon oli.

Vertauskuvallisuus on avainsana ainakin Cannibal Corpsen sanoituksissa. Esim. Festering in the crypt- biisissä bändin entinen kitaristi Jack Owen halusi käsitellä kuoleman lopullisuutta ja omaa suhdettaan siihen. Enkä usko että Blunt force castrationkaan on kovin omaelämäkerrallinen. Kyse on aikanaan ollut melko pitkälle vittuilusta valtavirtamusaa kohtaan ja miksi korjata jotain joka ei ole rikki? Ja kuten sanottu, näissä bändeissä lyriikat vain tukevat soittotaitoa ja onhan öriseminenkin taitolaji.
Kysyjälle, jos deathlyriikat kiinostaa kiinnostaa suosittelen ehdottomasti kuuntelemaan Cannibal Corpselta:ltä Pit of zombies, Psychotic precision ja timanttina They deserve to die joka myös rulettaa musapuolella.

Pitää noista sanoituksista vielä lisätä että kyllähän ne useimmat on metaforia ja kielikuvia jollekkin muulle, samalla tavalla kuin muissakin musiikin gendreissä. Ei kannata ottaa niin kirjaimellisesti.

Jonny sanoi:
Mitä itse olin Dimmu Borgirin keikalla muistaakseni 2001 niin kökköä ollut nähnytkään. Vitun kova ainakin sillon oli.

Aijaa, ite oon nähny nosturissa vuosi pari sitten.

JSL_84 sanoi:
Dark Funeralista täytyy vielä sanoa sellainen juttu että heilläkin tätä häröilyä on ollut aikalailla, jos en kovin pahasti väärin muista niin bändin alkuaikana vaikuttanut henkilö (Themgoroth ) taisi uhrata lapsensa saatanalle ja sai jonkunlaisen tuomionkin tuosta.... Heidän alkupään tuotantonsa on kyllä puhdasta saatanaa ainakin lyyrisesti saatanaa huudetaan vähän joka väliin ja jos bändiin haluaa tutustua niin suosittelen 2 ensimmäistä eli mini cd(s/t) ja ensimmäistä kokopitkää Secrets of the black arts...

Ja hyviä sanoituksia jos haluaa lukea niin suosittelen dissectionin- Storm of the lights bane levyä....
No ei se nyt sentään lastaan uhrannut, vaan kastoi sen saatanan nimeen. Aftonbladetissa oli juttua värikuvien kera.

Ai no mun moka.... Ei aina jaksa muistaa asioita oikein.... Mun mielestä parempi tarina tollein mun kertomana:)

erkjetter sanoi:
klikkaa itsesi tänne ja lukemaan vaan, saat paljon irti "blackmetallistien" maailmankuvasta, jotkut threadit sisältää kyllä aika rankkaa kamaa. btw vaatii rekisteröitymisen.
Hehheh, the internet warlords of hate taas asialla. Pikkusen apinaa sakkia kuolema kaikille-"filosofioineen". Luen itseni ja kaveripiirini suureksi osaksi blackmetallisteiksi, mutta en tunne ketään joka olisi tuossa määrin sekaisin kuin nuo esittävät olevansa.

Suurimmalle osalle musiikki on musiikkia, ja ne jotka haluavat siitä jotain suurempaa löytää kaiketi niin tekevät. Perinteisessä saatana on jees-bläkyssä on sanotukset varsin yhdentekeviä, mutta onneksi nykyään löytää melkoisesti myös sellaisia bändejä, joilla on muuta(kin) sanottavaa. Dödön puolella sanotukset tapaa kulkea kuoleman, kuolemisen (kaipuun) ja eri kuolintapojen ympärillä, joskin niitä poikkeuksia mahtuu tähänkin kastiin.

Bodomilla ei ole mitään tekemistä black metallin kanssa eikä dödön myöskään. Sehän on vaan combo progea ja jöötteporiheviä. Jos Laihon "jau" on rankinta mitä kykenet sietämään, suosittelen pysymään ko. metallin alalajeista varsin kaukana.

Kiitos kaikille näistä erittäin valaisevista vastauksista. En noihin linkkeihin viiti lähteä seikkailemaan ties mihin törmään ja menetän yö unet. Olen ihan vitun herkkä kaikelle gorelle ja pelottavalle:itku: .Btw oon joskus käyny Rottenissa kuvia kattoon ja tämä oli lähellä :urjo: . Olen tosin nähnyt elokuvan Bad Taste, mutta se ei tehnyt mitenkään pahaa. No otin se ihan vitsinä, onhan se nyt kohtuu villin näköstä kun kaveri tunkee toisten aivoja omaan pää koppaan ja siinä lopussa ku se kaveri meni moottorisahan avulla sen toisen läpi, muahhahhah. Ja tupla- J: lle mun tosiaan kannattaa pysytellä siinä A.Laihon jau:ssa. Tyydyttää mun tarpeet ihan täysin. Oon tässä menneen viikon aikanana pitänyt tämmöstä pientä metalliin tutustumista, mutta ei auta kun todeta että ei oo mulle. Suositelkaa ihmeessä lisää bändejä, siis ilmeisesti ei mitään blackiä/deathia kun on liikaa sitä jotain, mutta vaikka hyviä melodisia metalli bändejä. Musiikki saa olla käytännössä minkälaista vaan kunhan laulu ei ole örinää eikä aiheet ole saatanan palvonta tai muu sellainen. Oli kiva kuulla ettei kaikki black/death bändit laula jostakin vitun älyttömästä ja luulin että suuri osa on ihan tosissaan, mutta oli kiva kuulla ettei. Tota Trent:in kysymystä Bodomista en ihan tajunnut. Jos nyt ymmärsin oikein niin vastaus on ei tee musiikki maustasi mitenkään parempaa jos kuuntelet Bodomia.

Tämä thread on huomattavasti lisännyt tietoisuuttani black/death metallista. Toki saa vielä lisäillä jotain jos haluaa. Jos joku haluaa siipeillä ja kysyä jonkun kysymyksen ilman että haluaa perustaa ududen threadin niin, you welcome.

Kyselen omat metallia koskevat kysymykset tämän threadin kautta.

pikku kirppu sanoi:
Ja tupla- J: lle mun tosiaan kannattaa pysytellä siinä A.Laihon jau:ssa. Tyydyttää mun tarpeet ihan täysin. Oon tässä menneen viikon aikanana pitänyt tämmöstä pientä metalliin tutustumista, mutta ei auta kun todeta että ei oo mulle. Suositelkaa ihmeessä lisää bändejä, siis ilmeisesti ei mitään blackiä/deathia kun on liikaa sitä jotain, mutta vaikka hyviä melodisia metalli bändejä.

Itsellä on käynyt, niin kuin monella kaverillakin, että musiikkimaku metallissa on mennyt rankempaan suuntaan. Aloitin aikoinaan ihan powerilla ja vastaavalla. En mitenkään pystynyt kuuntelmaan deathia/bläkkistä. Nykyään tulee harvoin kuunneltua poweria (harvoja hyviä) ja enemmänkin örinää. Suurimmaksi osaksi kyllä tuen enemmän melodista, mutta nyt rankkakin tykitys menee. Oikein brutaalista deathista en kyllä vieläkään saa oikein selkoa.

Noista COB:in tapasista suosittelen lämpimästi Wintersun:ia. Saatana, että siinä on meikän mielestä kyllä nerokasta musiikkia.

Tosin Wintersun on paljon 'todempaa' metallia mielestäni. Onhan se CoB:kin oikeaa metallia, mutta kuitenkin räätälöity sopimaan suurelle massalle enemmän.
Jos tykkää Wintersunista, kannattaa kuunnella Ensiferumia. Jari soittelee/soitteli molemmissa bändeissä. :)

Back
Ylös Bottom