Kysymys black/death metal faneille ja apua minulle metallin kanssa

pikku kirppu sanoi:
Suositelkaa ihmeessä lisää bändejä, siis ilmeisesti ei mitään blackiä/deathia kun on liikaa sitä jotain, mutta vaikka hyviä melodisia metalli bändejä. Musiikki saa olla käytännössä minkälaista vaan kunhan laulu ei ole örinää eikä aiheet ole saatanan palvonta tai muu sellainen.

Pakko kommentoida tähän, kun osuu niin lähelle omia ajatuksiani aiheesta. Eli minullakin oli pitkään sellainen ajatus, että "saa olla rankkaakin musaa, mutta EI missään tapauksessa örinävokaaleja!" Kunnes yht'äkkiä huomasin tykästyneeni kovasti esim. Dark Tranquillityyn (no okei, eihän se nyt mitään kuolonkorinaa ole, mutta ei kyllä melodista lauluakaan, vähintään semiörinää sanoisin :D), Amorphikseen yms. Bottom line: kannattaa pitää mieli avoimena! :rock:

Loppuun vielä anekdootti bläkkikseen liittyen: Yritin tuossa päivänä eräänä kuunnella Barathrumin Legions of Perkele:ttä, löytyyhän siltä levyltä mm. Last day in Heaven, joka on meikäläisenkin korviin varsin hyvä biisi. (Taitaa muuten olla meidän ainoita bläkkislevyjämme tuo, kun ei tuo iivilikään tosiaan oikein bläkkiksen ystävä ole...) No anyway, jaksoin kuunnella vissiinkin 4 ekaa kappaletta, jonka jälkeen oli pakko lopettaa - ei siksi, että lyriikat tai mikään muukaan olisi ryhtynyt mitenkään ahdistamaan, vaan siksi, että se oli mielestäni yksinkertaisesti TYLSÄÄ!!! :hyper: :D

Joo toi last day in heaven on ihan vitun hyvä. Sekä Barathrumin että Timo Rautiaisen ja Trio Niskalaukauksen esittämänä. Satakuusi saatanan pirua...:rock:

pikku kirppu sanoi:
Olen tosin nähnyt elokuvan Bad Taste, mutta se ei tehnyt mitenkään pahaa. No otin se ihan vitsinä, onhan se nyt kohtuu villin näköstä kun kaveri tunkee toisten aivoja omaan pää koppaan ja siinä lopussa ku se kaveri meni moottorisahan avulla sen toisen läpi, muahhahhah.
Bad Taste on huippuleffa:D ja huumorillahan se on tehty, kuten suurinosa splatter-leffoista (suosittelen samanlajin leffoista mm. Shaun of the Dead ja Brain Dead.)

pikku kirppu sanoi:
Joo toi last day in heaven on ihan vitun hyvä. Sekä Barathrumin että Timo Rautiaisen ja Trio Niskalaukauksen esittämänä. Satakuusi saatanan pirua...:rock:
Hyviä ovat. Miten mulla on sellainen kuva, että Barathrumin versiossa paha voittaa ja Niskalaukauksen versiossa hyvä... no tuli vaan mieleen:)

Ei minua itse asiassa ne sanoitukset varsinaisesti ahdista vaan... mitenhän sen nyt selittäisi. En vaan halua ajatella että hyväksyn asiat joista he laulavat ja mielestäni musiikki tietysti muuttaa ihmistä ja minun mielestä metalli muuttaa minua itseä synkempään suuntaan:jahas: , mutta mitä sitä itseään pitelemään. En nyt väitä että musiikin jossa lauletaan nyt vaikka tappamisesta kuunteleminen tarkoittaa sitä että tappaminen hyväksyttäisiin. Edelleen eihän niitä sanoja tarvitse tosissaan ottaa. Eli ei ne sanat mua ahdista ennemminkin naurattaa. Enkä vaan halua hyväksyä sellaista tekstiä enkä örinää musiikkiin jota kuuntelen. Kuvat tosin helpostikin ahdistavat minua.

Kyllä minä pidänkin mielen avoimena kaikelle ja jos nyt vaikka deathista tykkäsin niin tottakai sitä kuuntelisin. Juuri nyt ei vaan nappaa. Ja tosiaan tämä raskaan musiikin kuuntelu on kovin "nousujohteista" aina vaan rajumpaa. Vielä pari kuukautta sitten vieroiksun bodomia kun ajattelin että se tekee musta saatanan palvojan ja sitä sun tätä... mutta tässä nyt ollaan. Tyhmiähän tommoset ajatukset on että jos nyt vaikka tykkäät Mayhemistä niin alat heti apinoimaan heidän tappo kierteitään sun muita.

no eipä tuo metallin brutaalein laita eli grindi,death ja bläkkis hirveesti nappaa mullekkaan.melodista deathia kyllä rakastan.tosin noi määritelmät nyt on aika monimutkasia nykyään,jotkut pitää sellasia bändejä CoF,Dimmu,Cadacross ja ETOS bläkkinä,jotkut taas ei.oli mitä oli,noista mä ainakin tykkään :D
ei mua ne sanoitukset silleen häiritse,mä en vaan saa tollasesta musiikista mitään irti.
mulla oli sama juttu että powerista(stratosta) lähettiin koko ajan raskaampaan suuntaan.ensin tuli sentenced,sitten suunnattiinkin jo bodomjärvelle sekä göteborgiin :D

EDIT eikä mitään musiikkia tai sanotuksia kannata todellakaan hirveen vakavasti ottaa,viihteestähän siinä on loppupeleissä kyse

NatuSan sanoi:
Miten mulla on sellainen kuva, että Barathrumin versiossa paha voittaa ja Niskalaukauksen versiossa hyvä...

Kyllä.

Barathrum:

"Another fifty steel winged ones, they landed on the yard
On the yard of that temple, they massacred angels of God
One hundred warriors of Lucifer, they brought the fire with them
And they made storm of fire, that blew over paradise
And behold, one hundred and six, monsters from the inferno
They brought the nuclear destruction, that devastated The Holy Realm
The legions of the hell, attacked to the heaven
There were no survivors, after this invasion from the hell
"

Niskalaukaus:

"silloin nousee valkea siipi
halkaisee kärkijoukon
vaskitorvet alkavat huutaa
muurit kohoaa ennalleen

piiritetyt häpeävät valossa
joukko saatanan murskautuu
kirkkaudessa tilinteko alkaa
puolustus murskaa voimallaan
"

Jos tosiaankin haluaa melodisuutta, mutta örinä tuntuu jotenkin ei-miellyttävältä, kannattaapi kokeilla vaikkapa sellaista bändiä kuin Insomnium. Minusta laulajalla ( Niilo Sevänen) on aivan loistava ääni. Sanoista saa selvän hyvin lyhyellä totuttelulla/ilman totuttelua, ja muutenkin sopiva. Ja musiikki on aivan uskomattoman hienoa, välillä jopa hypnoottista. Akustisia osia yhdistelty raskauteen erittäin toimivasti. Bändin ensimmäinen levy (In the Halls of Awaiting) on enemmän menevä ja moshattava ja näin edelleen, toinen (Since the Day It All Came Down) taas on musiikillisesti aivan uskomaton. Suosittelen mm. Ekalta levyltä Jorney Unknown, The Bitter End, The Elder, Dying Chant... Kaikki kappaleet on hyviä. Toiseltä levyltä vaikkapa Daughter of the Moon, The Day It All Came Down ja Closing Words. Ja tässäkin tapauksessa koko levy on mielestäni erittäin jämäkkä ja toimiva paketti.

AAARGGH, älkää ees mainitko tota rautiaisen barathrum-raiskausta. Täytyy nostaa hattua jos joku pystyy vetämään vielä tuosta huonommaks. Legions of perkeleen (barathrumin yleensäkin) sanotukset ovat suhteellisen huvittavaa luettavaa.

pikku kirppu sanoi:
Tota Trent:in kysymystä Bodomista en ihan tajunnut. Jos nyt ymmärsin oikein niin vastaus on ei tee musiikki maustasi mitenkään parempaa jos kuuntelet Bodomia.

Et näköjään :). Tarkotin sitä, että kun olet noita "rankkoja" lyriikoita vastaan, niin ihmettelin, että eikö bodomin lyriikat herätä sussa minkäänlaista vastareaktiota? Aika monessa kappaleessa kuitenkin mässäillään tällä tapahtumalla jossa kolme nuorta raa'asti tapettiin.

Ps. En kuuntele Bodomia.

En tiedä mitä powermetal tarkoittaa mutta jos ei se brutaalimpi musa kiinnosta suosittelen Mastodonia. Hyvää runttausta ja universaaleja aiheita sanoituksissa. Tsekkaa ainakin http://shop.relapse.com/content/downloads.aspx?MediaTypeID=2

Löytyy stream tai mp3. Muistaakseni sieltä löytyi I am Ahab tai Iron tusk, kummatkin huippubiisejä.
Toinen hyvä bändi on Isis, www.ipecac.com löytyy tietoa.

Nii tuota tosiaan noista bodomin lyriikoista. Aihepiiri bodomissankin on se kuolema, mutta jotenkin ei vaan tunnu pahalta tai mitenkään häiritsevältä. En ole kyllä oikeastaan minkään bändin lyirikoihin pureutunut. Mulle riittää kuvat ja levyjen ja kappaleiden nimet (aika tyhmää. Pitäs ehkä pikkusen panostaa). Ehkä toi bodomin keissi johtuu siitä että vokaalit on kohtuus selvät.

Mikä Timo Rautiaisen versiossa on vikana. Mun mielestä on ihan törkeen hyvä.

Kokeilen noita teiän ehottamia bändejä tässä joku päivä:thumbs: . Kiitos kaikille vastanneille

BM on mielenkiintoinen genre,mutta on se niin vitun vaikeaa löytää mitään kuuneltavaa.Suurin osa on sitä kellarissa tehtyä trOO sihinä BM:tallia.

Burzum on paras.

Burzum-Aske.jpg

Samat lait pätee kaikkiin genreihin: murto-osa on taiteellisesti/asenteellisesti/sovituksellisesti/omaperäisesti/jne. ok tavaraa ja loput sitten:
-tavallista/moneen kertaan kuultua
-laskelmoitua kaupallisessa mielessä
-yksinkertaisesti huonoa esim.sävellyksellisesti jne.

Perusjampalle uppoa monenlainen, friikit/genrehistorioitsijat/muusikoista osa ovat tiedostavampia.

Black Metallin soundimaailmasta: Soundien alkukantaisuus lähtee siitä, että genren alkupään levyt on tehty suht nopeasti/alkeellisilla kamoilla ja ASENTEELLA (vittuun hiominen). Soundien myös piti kuulostaa PAHALTA ja näinhän se saatiin.
Nykypäivänä tuo elementti on poistunut ja BM:stä tullut kaupallista (lukuunottamatta joitain undergroung -meinikiä), se ei kuulosta enää PAHALLE yleisesti ottaen.

Tuo sirinä, mistä yleensä puhutaan BM:n yhteydessä, lähtee Bathoryn "Under the.." -albumin vaikutteista 80-jälkipuoliskolta, sitä sirinää siis on apinoitu satojen bändien toimesta.

Metalviking sanoi:
Black Metallin soundimaailmasta: Soundien alkukantaisuus lähtee siitä, että genren alkupään levyt on tehty suht nopeasti/alkeellisilla kamoilla ja ASENTEELLA (vittuun hiominen). Soundien myös piti kuulostaa PAHALTA ja näinhän se saatiin.
Nykypäivänä tuo elementti on poistunut ja BM:stä tullut kaupallista (lukuunottamatta joitain undergroung -meinikiä), se ei kuulosta enää PAHALLE yleisesti ottaen.

.
Kyllä. Darkthronen levyillä ei tule edes kuunneltua pahemmin sitä rupuista soundimaailmaa, jos on oikea tunnelma niin ei se äänenlaatu vaikuta vaan se fiilis mikä siitä tulee.

Tuosta kristillisestä metallista olisi hyvä vielä mainita aussiryhmittymän HORDE pitkäsoitto "Hellig Usvart". Kuten kielitaitoisimmat jo huomasivatkin, albumin nimi tarkoittaa käänteistä versiota black metallissa ah niin suositulle 'unholy black' -ilmaisulle.

Levyn visuaalinen imago on sotkuista logoa, lähes täysmustia kansia ym. myöten aivan kuin perus black metal -bändillä. Myös musiikki on rankkuudessaan (esim. Blasphemous Abomination Of The Satanic Pentagram)sellaista, että harva satanistibändi pysyy perässä. Tarkempi lyriikoiden tutkiminen kuitenkin selvittää ryhmän hyökkäävän saatanaa vastaan samankaltaisilla ilmauksilla mitä metallissa yleisemmin käytetään sen puolesta. Kerrotaan legendoja "true black" ihmisistä, jotka ovat pitäneet tuota albumia suosikkilevynään ennen kuin jotain olennaista on paljastunut :D

Myöskään suomalaista kokoelmaa "From Kaamos To Midnight Sun" ei kannata tässä ohittaa. Yhtä kovan paketin kasaaminen v. -98 täysin 'sekulaarisestakaan' metallista olisi ollut kovaa hommaa.

No nyt on tullu kuunneltua jo varmaa usaempaa kymmentä metalli bändiä ja uusia kuulee lähes päivittäin kun tätä pakkometallia tulee selailtua. Noista teidän suosittelemista on tullu kuunneltua ainaki In flamesiä (reroute to remain), soilwork (natural born chaos), ja arch enemyä ja vähän insomniumia. In flames on aivan loistava kuten myös soilwork, arch enemy yhden levyn perusteella on:3: arvoinen, insomnium on aikas hyvä kans. God forbid nopealla kuuntelulla kuulostaa vähintään hyvältä. Kaikennäkösiä black/death metal bändejäkin on tullu kuunneltua. Catameniaa (ihan täyttä paskaa), dimmua (no ihan kuunneltavaa), deathchain hyvin pienenä annoksena on todella hyvä. Joka kerta kun koneelle istahtaa tekee mieli kuunnella graveyard witchery. Naildown nopeasti kuunneltuna oli aikas hyvä.

Enää ei noi aiheet sun muut mitenkää haittaa. Suositelkaa vaa lisää tommosta in flames, cob, soilwork ym. tyyppistä musiikkia soittavia bändejä. Mihis genree noi nyt kuuluu. Onko ne nyt melodeathia vai mitä. Ei sillä että tuolla varsinaista merkitystä olisi mutta olis kiva tietää.

modified sanoi:
Mikä on tämä Death Metal Finland minkä paitoja Tuskassa vilisee kuin hyttysiä Suomen suvessa?
Taidat puhua Sotajumalasta..?

Linkki paitaan

EDIT: On muuten perkeleen kova, kunnon suomalaista death metallia.

Tulossa Torveen 28.1.! (+Torture Killer ja The League of Extraordinarily Violent Gentlemen)

Siitä nyt on jo kolme vuotta kun siellä viimeksi kävin, mutta mielestäni siinä luki ihan pelkistetysti DEATH METAL FINLAND. Sotajumala ei soita mitään kelloja päässäni. Olettaisin, että muistaisin jos paita olisi yllä kuvattu.

Toi Insomniumhan rokkaa aika kybällä :kippis1: . Ainakin noi ensimmäisen levyn biisit kuulostaa aika pitkälti vanhalta Amorphisilta. Ja muuten, jos CoB ja Wintersun kolahtaa niin tutustumisen arvonen bändi ois varmaan kanssa ruotsalainen Skyfire. Suht melodista tykittelyä. Hyviä riffejä ainakin.

Back
Ylös Bottom