Kysymyksiä valmiista ohjelmasta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liityinpä kuntosaliin, jossa tehtiin harjoitusohjelma. Koska se oli kaksijakoinen (yläkroppa/alakroppa) teen ehkä 3-4 harjoitusta viikossa, johon palautuminen tuntuu riittävän (toisaalta fllunssa alkaa iskeä, eli olisko liikaa rasitusta silti, mut sitähän on kuitenkin liikkeellä).

Ensimmäiseen yläkroppapäivään meni 35 minuuttia ja tuosta vartti juoksumatolla lämmitellessä. Mielestäni palauduin ihan hyvin liikkeiden
välillä. Ohjelma oli: rinta, selkä, hartiat, hauikset, ojentajat, vatsat ja alaselkä vaijerilaitteilla. Sarjat tein ainakin lopussa ihan loppuun, joten tehoakin lieni.
Tuo 20min tuntuu aika lyhyeltä?

Mitäs mieltä pelkkien vaijerijuttujen käyttö (paitsi hauis)? Ohjaajan tavoitteena lienee siirtyä joulukuussa vapaisiin painohin, mutta mitkä ovat edut aloittaa noilla?

Pidän kovasti juoksemisesta, miten pitkiksi noi alkulämmittelyt uskaltaisi vetää, ettei se vie tehoa treenistä? Jalkapäivänä olen juossut vähän vähemmän ja ottanut pienen rennon kovan vedon, joka tuntuu saavan veren kiertämään kunnolla. Mulla on ollut käsitys, että jalat on suhteellisesti paremmassa kunnossa kuin kädet muun urheilutaustan takia. Millä liikkeillä ja millä suhteilla tuota voisi arvioida (ihan mielenkiinnosta siis)?

VaijeriRotta sanoi:
Mitäs mieltä pelkkien vaijerijuttujen käyttö (paitsi hauis)? Ohjaajan tavoitteena lienee siirtyä joulukuussa vapaisiin painohin, mutta mitkä ovat edut aloittaa noilla?
Kannattaa aloittaa heti vapailla painoilla. Niillä mm. koordinaatio paranee ja liikerata on luonnollinen (toisinkuin joissain koneissa). Vapailla painoilla tehtävät perusliikkeet ovat muutenkin raskaampia ja tehokkaampia(toki koneilla ja taljoillakin on paikkansa treenissä). Aloitat vaan pienillä painoilla ja katsoit tekniikan kuntoon.

Originally Posted by VaijeriRotta
Ohjaajan tavoitteena lienee siirtyä joulukuussa vapaisiin painohin, mutta mitkä ovat edut aloittaa noilla?
Joulukuussa? Olisi mielenkiintoista kuulla lisää kyseisen ohjaajan "tavoitteista" :rolleyes: Ei koneissa sinänsä mitään vikaa ole mutta niinkuin J-2 edellisessä postauksessa totesikin että vapaat painot ovat aina tehokkaammat kuin koneet. Ja hieman ihmetyttää että miten sait nuo kaikki liikkeet tehtyä 20 minuutissa?

Edit: Ja mikä hemmetti on vaijerilaite? :D

Hummerivirta sanoi:
Joulukuussa? Olisi mielenkiintoista kuulla lisää kyseisen ohjaajan "tavoitteista" :rolleyes: Ei koneissa sinänsä mitään vikaa ole mutta niinkuin J-2 edellisessä postauksessa totesikin että vapaat painot ovat aina tehokkaammat kuin koneet. Ja hieman ihmetyttää että miten sait nuo kaikki liikkeet tehtyä 20 minuutissa?

Riippumatta aloitustasosta? Esim. hauiskäännössä sarja oli 3x12 18kg, joista viimeiset eivät menneet enää kauhean puhtaasti. Tavoite on nyt vaan saada yläkroppaan lisää voimaa ja kokoa (nopeus/maksimi, sillä nyt ei sinänsä ole kauheasti mulle vielä väliä).

Ehkä mä seuraavalla kerralla voisin sitten nostaa painavempia painoja, josko palautuminen hidastuis. Jatkoin uuteen liikkeeseen suurinpiirtein samasta tasosta kuin aerobisten intervallipalautuksissa. Voisihan siihen tietty lisätä vielä syntyjen syvien mietiskelyä.

Hummerivirta sanoi:
Edit: Ja mikä hemmetti on vaijerilaite?

No onko niillä joku oikeakin nimi? Olen vaan kuullut, kun lajiin vihkiytyneet jumaloi niitä vapaita painojaan, niin ehkä mua ei vaan päästetä vielä sinne kun olen niin heiveröinen?

Oliskohan vaijerilaite tässä yleisnimitys koneille ja/tai taljoille...?

Ja vapaita painoja tulisi jumaloida ihan jokaisen treenaajan, myös aloittelijan. Niillä nimittäin pääsee kaikkein nopeiten eroon siitä heiveröisyydestä ;)

EDIT:
VaijeriRotta sanoi:
Tavoite on nyt vaan saada yläkroppaan lisää voimaa ja kokoa

Entäs alakroppaan...?

Originally Posted by VaijeriRotta No onko niillä joku oikeakin nimi? Olen vaan kuullut, kun lajiin vihkiytyneet jumaloi niitä vapaita painojaan, niin ehkä mua ei vaan päästetä vielä sinne kun olen niin heiveröinen?
Ei mulla kyllä ole mitän hajua vaijerilaitteista, tai sit en vaan osaa yhdistää tuota nimeä mihinkään :) Jos olet heiveröinen niin voithan sinä tehdä kevyemmillä vapailla painoilla. IMO joulukuuhun asti "vaijerilaitteissa" (leikkaa kyllä niin pahasti kiinni nyt että pakko saada kuva kyseisestä vempaimesta :D) junnaaminen on aika turhaa. Entäs sitten kun on saanut mukavasti voimaa laitteilla ja siirtyy raskaampiin vapaisiin painoihin mutta tekniikasta ei ole tietoakaan? Siinä voi kyllä sattua pahemman kerran. Mun mielipide on kyllä että sano ohjaajalle " Ole sinä hiljaa, näin mulle pakkiksella opetettiin" ja ala harjoittelemaan vapailla painoilla tekniikkaa :thumbs:

Edit:
Tota mäki kelasin mutta toi vaijeri hämää pahemman kerran :D

Se on tietysti ohjaajalle helpompi/nopeampi opettaa käyttämään ojennuskonetta, kuin opettaa oikeata kyykkytekniikkaa. Sinänsä ihan aloittelija kehittyy melkein ohjelman sisällöstä huolimatta, ettei tuo nyt mikään hirveä vääryys ole niitä laitteita käyttää. Kunhan harjoitusvastus lisääntyy, niin kyllä se pattikin kasvaa, koneella tai ilman.
Tulevaisuuden varalle, kun niihin vapaisiin siirrytään, niin kannattaa tosiaan takoa ne "oikeat" liikeradat sinne tajuntaan, niitä voi olla turhauttava alkaa myöhemmin korjailemaan. :)

Gillyanne sanoi:

No esimerkiksi sellainen härveli, jossa liikerata on suurinpiirtein sama kuin vinopenkissä, mutta muita vapausasteita ei ole kuin saada ne kahvat tasan yhtä reittiä sinne ylös. Painot sitten säädetään siitä pakasta lisäämällä pultilla klönttejä, joita se vaijeri/kahvamekanismi kiskoo ylös.

Entäs alakroppaan...?

No lähinnä tukea (rulla-)luisteluharrastusta. Tarkoitti siis pidempiä sarjoja (3x15), "räjähtäviä" työntöjä prässissä, leg extension ja leg curl härveleissä - ja hitaita palautuksia.

Ja tuohon päälle sitten selkä ja vatsa, joissa sarjat ovat 2x25.

Originally Posted by VaijeriRotta
No esimerkiksi sellainen härveli, jossa liikerata on suurinpiirtein sama kuin vinopenkissä, mutta muita vapausasteita ei ole kuin saada ne kahvat tasan yhtä reittiä sinne ylös. Painot sitten säädetään siitä pakasta lisäämällä pultilla klönttejä, joita se vaijeri/kahvamekanismi kiskoo ylös.
Heheh, nyt selkis :) Taitaa vaan mulla käydä aivot alikierroksilla tähän aikaan vuorokaudesta :D

Suositut

Back
Ylös Bottom