Kysymyksiä tekniikan insinööreille..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mies847
  • Aloitettu Aloitettu
Johan sanoi:
Näitä paikoja kun luet pitemmän aikaan, opettelet asiota ja kun asiat selvillä niin ei mikään ongelma saada työharjoittelupaikaa. Jos osaa Symbian koodaus niin töihin vaan ja palkka vaatimus sit alkaen 3000€ suoraa (työvoima pula). Osaajia tarvitaan, ei mitään välii mikä koulutus tai numerot! Meillekin on tullut jo 10 venäläistä kooradia ku Suomesta ei löydy osaavaa porukkaa tai löytyy mut ne on jo töissä.
http://www.forum.nokia.com/main.html
http://www.symbian.com/developer/index.html
http://www-130.ibm.com/developerworks/
http://forum.java.sun.com/index.jspa
Valitettavasti ei vielä ole koodaus hallussa kun sitä ole suuremmin ehditty opettaa mutta täytyy muistaa tuo sitten kun on edessä vapaavalintaiset opinnot

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mies847 sanoi:
Valitettavasti ei vielä ole koodaus hallussa kun sitä ole suuremmin ehditty opettaa mutta täytyy muistaa tuo sitten kun on edessä vapaavalintaiset opinnot

Tietotekniikan opiskelijana tuo koodauskin kannattaa olla hallussa ja koulukurseilla sinusta ei mitään järin loistavaa osaajaa ikinä tulekaan, vaatii melko paljon omaa harrastuneisuutta ja oma-aloitteisuutta asian suhteen.

Mutta itse kesätyön hakemiseen: Niinkuin jo aikaisemmin todettiin niin reippaasti vaan selvittelemään eri firmojen osastojen esimiehiä, toimaireita yms. ja sitten rohkeasti ja röyhkeästi yhteyttä heihin ja 'myyt' itsesi heille töihin. Varmimmin työpaikat saadaan joko suhteilla tai sinnikkyydellä ja oma-aloitteisuudella. Yleisesti ottaen yritykset eivät halua palkata mitään passiivisia löysäilijöitä vaan reippaita oma-aloitteisia ihmisiä.

Tässä varoittava esimerkki miten käy kun vaan ahkerasti lähettelee hakemuksia...
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=26323&highlight=tuhat+hakemusta

Kuten muutkin on sanoneet: omalla aktiivisuudella on varmasti eniten merkitystä kesätyönhaussa, ei millään keskiarvoilla. Hyvä CV on se, jolla annat ensivaikutelman itsestäsi. Ylipitkät ja mitäänsanomattomat hakemukset ilmeisesti helposti jäävät lukematta, joten hakemuksenkin kirjoittamiseen kannattaa käyttää aikaa. Kirjoittamisessa kannattaa kiinnittää huomiota omaperäisyyteen ja oikeakielisyyteen, sillä lyhyen ja ytimekkään hakemuksen avulla erotut massasta. Hakemuksia kannattaa todellakin alkaa jo lähetellä, myös muihin kuin oman alan yrityksiin. Monessa firmassa voi olla tietotekniikan tuntijalle hommia, olivat ne sitten dokumenttien järjestystä tai vaikka koodausta. Mielestäni opintojen alkuvaiheessa ei kannata nirsoilla, vaan ottaa vastaan oikeastaan mikä vaan työ - se tuotantolinjallakin tehty homma varmasti antaa sinulle uusia näkemyksiä ja kokemuksia, vaikka ei unelmatyötä ehkä olekaan.

Mulla kävi tuuri, kun ekan opiskeluvuoden jälkeen, kesällä 2003, (tietotekniikka/TTY, tosin olen vaihtanut tuon jälkeen koulutusohjelmaa) pääsin suoraan oman alan firmaan: sain kesän aikana tehdä tosi monipuolisia hommia (oikeissa asiakasprojekteissa toimimisesta kahvinkeittoon...) asiantuntijayrityksessä, ja kesän jälkeen jäin osa-aikatöihin. Siellä sainkin olla viime vuoden jouluun asti, kunnes siirryin yliopistolle töihin enemmän oman alan hommiin. Varsinaista osaamista ei välttämättä aina tarvita, vaan tietynlaista avoimuutta ja valmiutta oppia uutta. Näin ainakin minun kohdallani. Paljon oli silläkin merkitystä, että hyvin sujunut ensimmäinen opiskeluvuosi (ei niinkään keskiarvon puolesta, vaan opintoviikkojen :D) ilmeisesti vakuutti työnantajan työmotivaatiostani.

Kannattaa kurkata Teekkarin Työkirjasta työnhakuun liittyvät jutut, siellä on tosi hyödyllistä asiaa työnhausta ja myös lista firmoista, jotka palkkaavat insinöörejä kesätöihin. Tsemppiä kesätyönhakuun!

faidra sanoi:
Mulla kävi tuuri, kun ekan opiskeluvuoden jälkeen, kesällä 2003, (tietotekniikka/TTY, tosin olen vaihtanut tuon jälkeen koulutusohjelmaa) pääsin suoraan oman alan firmaan: sain kesän aikana tehdä tosi monipuolisia hommia (oikeissa asiakasprojekteissa toimimisesta kahvinkeittoon...) asiantuntijayrityksessä, ja kesän jälkeen jäin osa-aikatöihin.

Siis, osaaks oikeesti koodata? Sorry! Millä? No, tietän et oot reilu ja suora immeinen!!!! Mulla on ainakin se kuva nykyisistä opiskelijoista et ei saatana.. moni ei osaa vittuuaa PS. Koodannut vuodesta 1984 lähtien! 21V.! (enään ei kiinnosta ku tosi mielenkiintoiset jutut kooduas hommina, jos työtö ei harrasus!
Katsokaa kohta: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=546120&postcount=20 Lukekaa sieltä ja ja testatkaa hommii, varma et saa hommii jos osaa nuo jutut.. MUT KUKA VIITSIIN SEN VERRAN yhtään!!!!!!

Johan sanoi:
Siis, osaaks oikeesti koodata? Sorry! Millä? No, tietän et oot reilu ja suora immeinen!!!! Mulla on ainakin se kuva nykyisistä opiskelijoista et ei saatana.. moni ei osaa vittuuaa PS. Koodannut vuodesta 1984 lähtien! 21V.! (enään ei kiinnosta ku tosi mielenkiintoiset jutut kooduas hommina, jos työtö ei harrasus!

Mielestäni en tuossa postissa mitenkään maininnut, että olisin töissä koskaan koodannut. Ohjelmointikursseja on käyty kyllä ekoina vuosina, kielinä C++ ja Java, en kuitenkaan väitä, että osaisin mitään kovin ihmeellistä noilla tehdä. Ikinä en haluaisi koodausta tehdä työkseni, enkä kesätöissäkään sitä tehnyt. Tein muunlaisia hommia, testauksesta datan analysointiin. Osa oli kuolettavan tylsää, osa taas tosi mielenkiintoista - mukavinta kesätöissä kuitenkin oli aivan erityyppiset hommat, joiden suuntaan tuo opiskelu sitten myöhemmin lähtikin menemään. Ei ole tuo kova tekniikka minua varten :)

matrix sanoi:
Tietotekniikan opiskelijana tuo koodauskin kannattaa olla hallussa ja koulukurseilla sinusta ei mitään järin loistavaa osaajaa ikinä tulekaan, vaatii melko paljon omaa harrastuneisuutta ja oma-aloitteisuutta asian suhteen.

Mutta itse kesätyön hakemiseen: Niinkuin jo aikaisemmin todettiin niin reippaasti vaan selvittelemään eri firmojen osastojen esimiehiä, toimaireita yms. ja sitten rohkeasti ja röyhkeästi yhteyttä heihin ja 'myyt' itsesi heille töihin. Varmimmin työpaikat saadaan joko suhteilla tai sinnikkyydellä ja oma-aloitteisuudella. Yleisesti ottaen yritykset eivät halua palkata mitään passiivisia löysäilijöitä vaan reippaita oma-aloitteisia ihmisiä.

Tässä varoittava esimerkki miten käy kun vaan ahkerasti lähettelee hakemuksia...
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=26323&highlight=tuhat+hakemusta

Tuota koodausta on kyllä tarkoitus ruveta opettelemaan jonkin verran myös itsenäisesti mutta täytyy ensin koulusta saada se perusta jonka pohjalle on sitten helpompi ruveta itse lisää opiskelemaan ja näin erottua joukosta.

Mies847 sanoi:
Missäs päin se teidän firma on? Lähinnä Oulun alueelta olen töitä hakemassa joten jos täällä on niin kyllä kiinnostais.

Valitettavasti en tunne keskisuomen (sillä ouluhan on keskisuomea ;) ) tilannetta, pääkaupunkiseutu on tutumpi, ja täältä voisin suositellakin jotain.

Aikaisemmin ehdottani linkkien takaa löytyy kuitenkin välitysfirmoja, jotka toimivat myös oulussa.

Ja joka tapauksessa uskon,että Oulussa täytyy olla kys. yrityksiä, koska käsittääkseni siellä on elektroniikkateollisuuttakin. Myös toimisto/varasto yms henkilöstöpalveluja tarjoavia yrityksiä kannattaa kokeilla, koska niidenkin kautta voi päästä sisään kiinnostaviin yrityksiin.

Ainakin ne kaverit, jotka ovat töitä hakeneet vuokrausfirmoista, ovat sitä tuntuneet saavan. Mutta ei välttämättä ole hauska olla töissä, jossa asiakasyrityksen omat työntekijät saavat samasta työstä tuntipalkan lisäksi tuotantolisät, mahdollisuuden monenlaiseen virkistykseen ja kerhoihin, kun taas vuokrajannut saavat vain tuntipalkan.

En osaa päättää haenko opiskelemaan AMK:hon tuotantotaloutta vai konetekniikkaa, jossa suuntautuisin tuotantotalouteen. Kertokaa joku vähän kokemuksia, mitä olette kuulleet tuta- ja koneinssien työllistymisestä. Vähän toi tuotantotalous pelottaa, kun siinä on niin paljon kaikelaista talouteen liittyvää ja muuta sitä sun tätä, et onko näille henkilöille töitä!

Ei oo ketään kavereita/tuttuja/sukulaisiakaan, jotka voisi vähän kertoa kokemuksia.

Aamulehdessä viikko sitten oli kirjoitus, missä mainittiin, että pirkanmaalla pulaa on kone-, markkinointi- ja tuotantoinsinööreistä. Silti vähän pelottaa tuo tuta, niin kertokaas rohkeasti vähä kantaanne asiaan!

Away sanoi:
En osaa päättää haenko opiskelemaan AMK:hon tuotantotaloutta vai konetekniikkaa, jossa suuntautuisin tuotantotalouteen. Kertokaa joku vähän kokemuksia, mitä olette kuulleet tuta- ja koneinssien työllistymisestä. Vähän toi tuotantotalous pelottaa, kun siinä on niin paljon kaikelaista talouteen liittyvää ja muuta sitä sun tätä, et onko näille henkilöille töitä!

Ei oo ketään kavereita/tuttuja/sukulaisiakaan, jotka voisi vähän kertoa kokemuksia.

Aamulehdessä viikko sitten oli kirjoitus, missä mainittiin, että pirkanmaalla pulaa on kone-, markkinointi- ja tuotantoinsinööreistä. Silti vähän pelottaa tuo tuta, niin kertokaas rohkeasti vähä kantaanne asiaan!

Ite sen tiedän että konetekniikan puolella on tällä hetkellä ainakin hyvin töitä, yks sukulainen joka amk:ssa opettaa sano että kaikki pääsee kesäksi oman alan hommiin harjottelemaan mikä on pirun hyvin. Kun taas esim tietotekniikan puolella mitä opiskelen ei yhedelläkään meidän luokkalaisella ole oman alan harjottelupaikkaa ja suurimmalla osalla ei ole vielä mitään :(

Miten paljon aikaisempi kokemus jostain hanttihommista vaikuttaa oman alan kesätyöpaikan saamiseen? Elintärkeää?
Olen tässä keväällä hakemassa TTY:lle sähkötekniikkaan. Toimintasuunnitelma on muuten ihan kunnossa (talouden puolesta), mutta seuraavan kerran ajattelin tehdä töitä vasta ensimmäisen lukukauden jälkeen. (kesällä 2007, armeijassa II/05->7/2006) Silloin sitten laitan tietysti kaiken peliin, töitä hinnalla millä hyvänsä. Ei millään riitä motivaatio mihinkään aivan hanttihommiin kuten siivoukseen, rengasasennukseen tai raksahommiin kun rahan takia niitä ei tarvitsisi tehdä.
Aikaisempaa työkokemusta on 3 viikkoa siivousta kunnan palveluksessa ja 1kk puhelinmarkkinointia :P Onkohan edessäni mahdoton tehtävä keväällä 07...

Koneinsseille on ihan hyvin töitä, muttei se takaa kaikille työpaikkaa. Suurelle osalla toki kyllä. Aikaisempi kokemus vaikuttaa, mutta kyllä niitä töitä saa myös ilman kokemusta/vähäisemmällä kokemuksella hakevat. Persoona ratkaisee enemmän kuin työkokemus, niin kuin tämä Helmenkalastaja sanoo. Eli ei muuta kuin sukunimeä vaihtamaan :hyper:

AMK:ssa tuta toisena suunnautumisena ei paljoa tarjoa. Ainakin Tampereella siitä saa kyllä merkinnän todistukseen, mutta sisältö on todella suppea huolimatta 30 creditistä. Tuta ainoana suuntautumisena on parempi vaihtoehto, jos se kiinnostaa. Työpaikkoja ei ehkä ihan niin paljon ole tarjolla, mutta kyllä niitä enemmän on, kun monella muulla alalla. Joten Tutalle vaan, jos se kiinnostaa.

Jasd sanoi:
Miten paljon aikaisempi kokemus jostain hanttihommista vaikuttaa oman alan kesätyöpaikan saamiseen?
Ei hanttihommien teosta ikinä ole haittaakaan, minulla ainakin oli suuri plussa tänä keväänä, että olen ollut opiskelujeni ajan 2,5 vuotta töissä viikonloput. Työhaastatteluissa ainakin tuntui että antoivat suurta arvoa, kun vaikutin ahkeralle tyypille, ja vaikka ei ollutkaan työkokemusta edes ko. alalta. Sain haluamani paikan, ja moniin muihinkin firmoihin ovat tiedustelleet halukkuutta.
Tietenkin yhdyskuntatekniikan puolella on paljon valoisammat työnäkymät tuleville insengjööreille kuin tietotekniikkapuolella.
Ja mitä siihen koulun opettavuuteen, kyllä se käytäntö opettaa nopeasti enemmän. Koulutus vain nostaa vain palkan suuruutta .
Peukut kuitenkin työnhakuun :thumbs:

Gazza sanoi:
AMK:ssa tuta toisena suunnautumisena ei paljoa tarjoa. Ainakin Tampereella siitä saa kyllä merkinnän todistukseen, mutta sisältö on todella suppea huolimatta 30 creditistä. Tuta ainoana suuntautumisena on parempi vaihtoehto, jos se kiinnostaa. Työpaikkoja ei ehkä ihan niin paljon ole tarjolla, mutta kyllä niitä enemmän on, kun monella muulla alalla. Joten Tutalle vaan, jos se kiinnostaa.
Tampereelle oon tota konetekniikkaa ajatellutkin hakevani. Tänä vuonna ekan kerran konetekniikan koulutusohjelmassa on ainakin kaiken saamani ja lukemani informaation perusteella tuo tuotantotalouden suunta. Onko se siis kuitenkin yhtä laaja kuin esim. modernit tuotantojärjestelmät tai tuotekehitys?

Noi tamkin sivut on kyllä perseestä, ei näe mitään opintosuunnitelmia, eikä sen tarkempaa tietoa tuosta tuotantalouden opintosuunnasta, vaikka se tästä vuodesta lähtien on mukaan laitettu yhdeksi suuntautumisvaihtoehdoksi. Eivät ole näköjään jaksaneet päivittää sivujaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom