Kuten moni sanoikin, tuossa vaiheessa tärkeintä ei välttämättä ole se, mitä osaa (koska osaaminen on kuitenkin melko varmasti sillä tasolla, että mihinkään ohjelmistosuunnitteluun ei ole vielä asiaa). Tärkeintä ekan vuoden jälkeen on saada jalka oven väliin omalla aktiivisuudella.
Jos kerron oman kokemukseni, niin ehkä siitä on hyötyä:
Vuonna 2001 olin samassa tilanteessa kuin sinä, vailla (automaatiotekniikan) 7kk harjoittelupaikkaa. Olin ollut ekan kesän (tuolloin vasta 6kk takana opintoja-aloitin tammikuussa) ABB:llä tuotantohommissa, koska olin ollut siellä aikaisemmin liittyen edeltäviin opintoihin.
Keräsin netistä, lehdistä(olin kerännyt Tekniikan ja Talouden työpaikkaliitteitä jo jonkin aikaa) ja muista lähteistä kiinnostavien firmojen nimiä. Kyselin kavereilta ja keväällä messuilla puhuin kaikkien jotenkin alaan liittyvien firmojen edustajien kanssa ja keräilin käyntikortteja.
Hakulistalleni nimiä sain noin 30, suurin osa pieniä tai keskisuuria. Jonnekin nokialle ja ABBlle tai muihin suuriin voi olla vaikea päästä AMK-inssinä jos ei ole suhteita- hikipinkoteekkarit
tukkivat rekrytointikanavat. Pieniin taloihin saattaa tulla 0-5 harjoitteluhakemusta/v, joten helpompi erottua massasta myös kuraportaan AMK- koulutuksella.
Aloin sitten soittelemaan ja kyselemään. Jos firman sivulta löytyi teknisen/tuotekehitysjohtajan yms nimi, saatoin soittaa suoraan, yleensä kuitenkin vain vaihteeseen.
Juttelin hetken ja lähetin CV:n, jos he olivat kiinnostuneita. Haastatteluihin päästyäni en ottanut mukaan koulutodistuksia(koska ne olivat niin huonoja matikka 1, fyssa 2 yms), otin lähinnä työ/inttitodistukset, koska ne olivat ainoita papereita, jotka näyttivät hyvältä. Monet minua paremmat opiskelijat eivät tuntuneet löytävän paikkaa, koska he olivat passiivisempia hakemisessa.
Sanoin haastatteluissa, että en osaa mitää kovin syvällistä (opintoja takana 1,5V), mutta olen ahkera ja kehittämiskykyinen ja kiinnostunut tekemään alaan liittyviä tehtäviä (mutta EI tuotantohommia-koska niistä oli jo kokemusta). Pieni palkka- jopa nälkäpalkka- kelpaisi, kunhan saisin kokemusta haastavimmista hommista.
Pääsin sitten keskisuureen taloon (jonne oli tullut vain muutama hakemus kevään aikana) todella perushommaan avustamaan inssejä dokumentoinnissa yms. Nyt pyöritän osastoa, jonne minut alunperin palkattiin harkkariksi.
Käsittääkseni tilanne on tuosta muuttunut, 2001 työharjoittelupaikan sai helposti (valitsin 3:sta tarjotusta kiinnostavimman) mutta seuraavana vuonna (02) paikat olivatkin jo kiven takana, eivätkä monet tietotekniikka-alalla saaneet alan hommia edes inssityövaiheessa.
Eli kolmella lauseella:
* Harjoittelupaikan löytäminen tuossa vaiheessa ei ole niinkään kiinni arvosanoista tai osaamisesta. Tärkeintä on oma(hyper)aktiivisuus ja oman persoonan myyminen. Käytä kaikki keinot, reilut ja epäreilut jotta saat jalan oven väliin.