Kysymyksiä pumpista?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen tässä puolisen vuotta taas treenaillut ja alkaa taas tuntemaankin, että on tullut nosteltua painoja. Minua kuitenkin askarruttaa tämä pumppi. Olen kuullut hyvin erilaisia verisioita siitä auttaako pumppi lihasten kasvussa vai ei.Vaikuttaako se jotenkin ja miten se vaikuttaa ja millaisella ohjelmalla pumppia pitäisi treenata? Onko vaikutus lyhytaikaista vai pitempää?
Jos joku osaisi antaa edes hiukkasen selventäviä vastauksia olisin kiitollinen, kun tosiaan ei ole tietoa niin paljon kuin halua ja yritystä lihasten kasvattamiseen ja voiman saamiseen.

Pumppi siis tarkoittaa sitä kun sarjan jälkeen veri pakkautuu lihakseen... semmoinen polttava fiilishän siitä tulee... tietääkseni varsinaista "apua" lihaskasvuun ei pumpista ole, mutta 1h ajan saattaa lihas olla hieman isompi juuri tuon veren pakkautumisen takia...

EDIT: Ja lihas kasvaa vaikket koskaan saisi/haluaisi pumppia lihakseen...

TomBombadil sanoi:
Pumppi siis tarkoittaa sitä kun sarjan jälkeen veri pakkautuu lihakseen... semmoinen polttava fiilishän siitä tulee... tietääkseni varsinaista "apua" lihaskasvuun ei pumpista ole, mutta 1h ajan saattaa lihas olla hieman isompi juuri tuon veren pakkautumisen takia...

EDIT: Ja lihas kasvaa vaikket koskaan saisi/haluaisi pumppia lihakseen...

Mun mielestä se pumppi ei kyllä polttava fiilis ole. Polttelu on eri. Pumppi on sellanen olo niinkun lihakset ois turvonnu (niin kuin ne onkin niihin pakkautuvan veren takia) ja tuntuu että kohta iho repee kun ei mahu lihakset nahkan alle. Eli siis semmonen turvottava olo lihaksessa. En nyt sit tiedä oonko oikeessa? Ja sitten vielä siitäkin että kyllä hyvä pumppi kestää kauemmin kuin tunnin. Kolmekin tuntia on joskus ollut kun on oikein hyvin onnistunut treeni. Olin ehkä vähän :david: nyt.

Polte yleensä enemmänkin johtaa pumppiin (toisin kuin aikaisemmin sanoin) ja sitten tulee tuo kuvailemasi turvottumisfiiliis...

Pitipä minunkin tyhmän tulla taas viisastelemaa, oppisinpa joskus antamaan viisaammille vastausvuoron... :rolleyes:

TomBombadil sanoi:
Polte yleensä enemmänkin johtaa pumppiin (toisin kuin aikaisemmin sanoin) ja sitten tulee tuo kuvailemasi turvottumisfiiliis...

Polte ja pumppi on eri asioita. Polte tulee maitohapoista ja pumppi veriryntäyksestä.

Pumppi ei tosiaan ole välttämätön. Minulla ei pitkään aikaan tullut selkä pumppiin, mutta silti se oli kropan parhaiten kehittyvä lihasryhmä. Jalkojakaan en saa kovin useasti pumppiin, mutta kyllä ne kasvaa.

Tarkoitin tuolla siis sitä että itselläni sarja joka saa lihaksen maitohapoille johtaa lopulta verenryntäykseen... eli polte sarjassa --> pumppi jälkeenpäin...

Näin ei siis tietenkään kaikilla...

Kride sanoi:
Polte ja pumppi on eri asioita. Polte tulee maitohapoista ja pumppi veriryntäyksestä.

Pumppi ei tosiaan ole välttämätön. Minulla ei pitkään aikaan tullut selkä pumppiin, mutta silti se oli kropan parhaiten kehittyvä lihasryhmä. Jalkojakaan en saa kovin useasti pumppiin, mutta kyllä ne kasvaa.

Just näin. :rock: Ja sitten siitä vielä että poltetta ei välttämättä tarvii pumpin saamiseen. Ei mulla ainakaan esim. haukkareita ja ojentajia koskaan polttele mut ihan armoton pumppi on kyllä. Mut toisillahan voipi tietysti poltella. Ainut missä mulla polttelee on vatsalihakset.

No kyllä mulla on ainakin tähän asti aina on ensin tullu polte ja kun painot pudottaa käsistä niin sen jälkeen tulee se "pumppi".
Niin ja pumppi ei ole välttämätön lihaskasvun kannalta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kride sanoi:
Meikalla tulee polte vasta pitkissä tai viimeisissä sarjoissa. Minulla pumppi tulee yleensä ennen poltetta.

Sama täällä. Jalkoihin ja kyynärvarsiin tulee yleensä poltetta. Harvemmin muualle vaikka pumppi tuleekin.

Kride sanoi:

Mulla taas on olkapäät sellaiset, että eivät varmaankaan koskaan ole olleet pumpissa ja silti eivät ole todellakaan huonoin lihasryhmä.

Mutta ei se ihan puhdas pumppitreeni silloin tällöin kyllä yhtää pahaakaan tee.

Selittäisikö joku vielä tarkalleen millainen tämä pumppitreeni on ? :nolo: Olen käsittänyt että n. 12 toiston sarjoja ja lyhyet palautukset? Millaiset on sopivat painot tällaiseen treeniin ja voiko joka treenin vetää pumppi tyylillä?
Poikaystäväni jauhaa pumpista ja venyttelee usein sarjojen jälkeen? Hänen mukaansa siitä on jotain hyötyä. Onko näin?

Selittäisikö joku vielä tarkalleen millainen tämä pumppitreeni on ? :nolo: Olen käsittänyt että n. 12 toiston sarjoja ja lyhyet palautukset? Millaiset on sopivat painot tällaiseen treeniin ja voiko joka treenin vetää pumppi tyylillä?
Poikaystäväni jauhaa pumpista ja venyttelee usein sarjojen jälkeen? Hänen mukaansa siitä on jotain hyötyä. Onko näin?
Pumpin saa helpoiten pitkillä sarjoilla, pienillä painoilla ja rauhallisilla toistoilla. Jos tekee oikein, niin yksikin sarja riittää kunnon pumpin saavuttamiseen. Pelkän pumpin päälle ei kannata treeniä perustaa, koska se ei ole mikään lihaskasvun tae. Vaikka siitä pientä apua olisikin, niin paremman tuloksen saa silti ihan oikealla treenillä, eikä millään pumppivetkutuksilla. Olenkin aina sanonut, että molempi parempi. Treenin alku isommilla painoilla kunnon sarjoja ja loppuun sitten haetaan pumppi.

Itellä tuntuu tuo pumppi hauiksissa ja forkuissa. En mä kyllä mitään pitkiä sarjoja tee. Hauiskääntöä 3*10 ja tuntuu jo ekan sarjan jälkeen.

Oleellista pumpin kannalta on imo tuntuma lihaksessa.
Itse en esim penkkipunnerruksessa saa kovinkaan kummoista pumppia rintalihaksiin, mutta kun tekee pidempää sarjoja rauhallisesti esim ristitaljaa, jossa tuntuman saa hienosäädettyä osumaan juuri rintaan, saa pumpin hyvin aikaiseksi. Kuitenkin juuri vaikkapa penkkipunnerrus on imo lihasten kasvatusten kannalta parempi vaihtoehto kuin eristävät liikkeet, kuten vaikkapa juuri ristitalja, joten se pumppi ei ole lihaskasvun edellytys.

edit: Ai niin ja parhaan pumpin saa imo kun yhdistää nuo kaksi. Esim raskaan pääliikkeen (penkkipunnerrus) isoilla painoilla ja sen jälkeen tuon eristävämmän liikkeen (ristitalja) hieman kevyemmillä painoilla ja rauhallisesti suoritettuna.

Pumpissahan verta pakkautuu lihakseen jolloin käsittääkseni lihaspussi (tai mikä olikaan) venyy ja saa mikrovaurioita jonka jälkeen palautuu hieman suurempaan kokoon. Pidemmän päälle tämä mahdollistaa lihaksen kasvamisen suuremmaks kun ei ole liian pieni lihaspussi kasvua estämässä.

ihan mutuna

Suositut

Back
Ylös Bottom