Kysymyksiä pokeille

Jos asiakas agrensa laantuessa saa vaikka anafylaktisen shokin hoiperreltuaan Oc:t silmillään jonnekkin karkuun, niin on siinä selittelemistä. Ei siinä ettei Hemmmon tavalla voisi tehdä, mutta kannattaa ottaa huomioon.

Noh tuollaisia skenaarioita voi miettiä, mutta jos tilanne on se kuin tuossa mun edellisessä esimerkissä, että asiakkaalle on annettu jo kohtuudella runtua eikä se vaan tajua ja seuraavaksi vaihtoehdot on: A) antaa runtua niin paljon ettei se enää uskalla mitään ja samalla riskeerata asiakkaan ja oma terveys huomattavasti pahemmin kuin kaasulla ja samalla todennäköisesti rikkoa lakia. B) Antaa kaasua ja ottaa kiinni ja odotella sitten parhaillaan kymmeniä minuutteja pidellen kaveria paikallaan samalla, kun muu baari jää ilman valvontaa ja itse jää ilman palkkaa (omassa tapauksessa yhdenmiehen paikka, eteispalvelurahalla). Saa aika toope olla, jos jomman kumman noista vaihtoehdoista valitsee sen sijaan, että antaa vaan kaasua ja päästää kaverin menemään. Toki edellyttäen, ettei siinä mitään muita kiinnioton edellytyksiä ole.

Ja sitten vielä kun muistaa, että asiakkaat tuo taloon rahan ja miettii miltä se näyttää uusille asiakkaille, kun portsari retuuttaa asiakasta pitkin pihaa ja karjuu naama punaisena. Asiakkaathan ei tiedä monesti mitä on tapahtunut ja uusille asiakkaille, jotka eivät ole muuten minuun tutustunut tuo voi antaa todella huonon kuvan. Sen sijaan, kun hoitaa räyhääjät nätisti ulos ja jos ne siinä vielä haluaa tapella, niin sitten vaan kaasua naamaan. Asiakkaat ei huomaa mitään, etenkin jos asiakas hoippuu karkuun ja jos jää siihen eteen vollottamaan, niin ei sekään pahalta näytä.

Ja tosiaan tämähän on täysin paikkakohtaista. Jossain räkälässä voi olla hyväkin, että muut asiakkaat näkee kun vähän pyöritellään pihalla ja toisaalta jos pokejan on enemmän, niin se kiinniottokin voi olla hyvä tehdä. Meillä vaan kun paikka on tollanen, että suht paljon asiakkaita, jotka on suurin osa ihan asiallisia eivätkä halua nähdäkkään mitään rähinöitä ja toisaalta yksi poke, niin paras hoitaa hommat mahdollisimman siististi. Toisaalta myöskään kiinniottamiseen ei kannata tuhlata aikaa, jos se ei ole oikeasti pakotettua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä alkaa vähän ajan päästä järkkärikurssi ja viikonlopputöitä kerkee vähän tekeen ennen inttiä. Kysymys kuuluu, että kuinka tärkeänä pidätte tota voimankäytön lisäkurssia kun sehän pitää erikseen käydä?

Noilla kursseilla ei opita painimaan, mutta jossain tapahtumissa poliisi voi edellyttää, että tietyllä prosentilla on suoritettuna tuo lisäosa. Tietysti jos ei ole mitään pohjaa (esim. kamppailu-urheilun takia) niin voit sen käydä, ei se ainakaan haitaksi ole, mutta hyvin rajallinen sen hyöty silti on.
Kaasukurssin kanssa sama. Sen kautta saa pätevyyden kantaa sumutinta töissä, mutta se ei vielä takaa sitä, että sumutinta osaisi käyttää töissä ellei osaamiseksi katsota sitä, että osaa painaa nappia.

Harjoittelu on aina hyväksi, vaikka se kulkisikin kurssin nimellä.

Joo no ite nyt ensisijaisesti baariin järkkäriks, mutta eipä sitä tiedä jos ens kesänä festareille koittas mennä mikäli en vuodeks inttiin joudu. Ja ei ole mitään kamppailulaji pohjaa.

En kyllä muista mitä ihmettä siellä voimankäytönkurssilla edes tehtiin mutta omana mielipiteenäni joku 8h voimankäyttökurssi ei tule tuomaan mitään iloa käytännön tekemiseen. Niitä juttuja saa reenata ihan eri määrän jos haluaa että oppii jotain tositilanteessa tekemään. Tuskin siitä haittaakaan tietty on paitsi että tuskin on ilmainen kurssi..

Joo tossa just kaverin kanssa puhuin joka kävi turvallisuusalan perustutkinnon, niin sano että oli vitusti koulussa kaikkea painimista yms voimankäyttöä eikä tommosella kurssilla oo mitään jakoo tohon mitä koulussa käyty. Ja eipähän se juu ihan ilmanen ole..

40+60h vartija kurssit, 32h jv-kurssin, voimankäyttöväline koulutukset käyneenä ja jonkunlaisen työkokemuksen haastavista kohteista omaavana voin kertoa, että kyllä suurimman osan painitekniikoista ynnä muista oppi ihan käytännössä duunissa.

Vaikka oon JV-kurssin joskus käyny, niin en muista miten nuo lakipykälät tarkalleen ottaen menee. Kuitenkin, eikö jv oo voimankäyttötilanteessa myös jossain määrin vastuussa sen kohdehenkilön turvallisuudesta? OC-sumutetun päästäminen menemään tuo tietysti terveysriskejä jos kohdehenkilö on allerginen sumutteen jollekin ainesosalle tai sairastaa jotain vaikeaa astmaa tmv. Lisäksi voisi kuvitella että sokeaksi sumutettu on normaalia alttiimpana esimerkiksi liikenneonnettomuuksille, ryöstöille ja pahoinpitelyille jossain kaupungin keskustassa hoippuessaan.

Siis lyhyesti: kuka vastaa jos poke päästää sumutetun menemään ilmoittamatta kenellekään ja tämä saa sumutteesta allergiakohtauksen tai joutuu ryöstetyksi/pahoinpidellyksi/auton alle sumutteen vuoksi?

Joo ja painiminenkin on vain pieni osa työnkuvaa, mutta netissä yms. hylsyt lentävät aika runsaasti korostaen voimankäyttöä. Tarpeellinen ja jopa välttämätön taitohan tuo on, mutta pelkkää painia työ ei ole. Aika harvoin kukaan mehustelee sillä, miten tylsä vuoro oli ja sai rauhassa kaivaa nenää ja juoda kahvia, mutta vaativat voimankäyttötilanteet taas korostuvat.

Tämä kerron ihan vain sen takia, koska Niccessor näyttää olevan melko nuori kundi ja näkemykset alasta ovat varmaan enemmän tai vähemmän vääristyneet kuultujen juttujen perusteella, mutta kyllä ne vielä korjaantuvat...

Seittemän vuoden aikana kerran meni painiksi, eli miun kirjoissa vituiks, muuten voimankäyttö on ollu riittävän tehokasta ja oikea-aikaista. Voimankäyttötilanteita tulee nykysessä kohteessa noin kerran viikossa. Kaupoissa työskennellessä tuli ehkä kerran vuodessa ja piirissä satunnaisen murtovarkaan kanssa tai hätänappikeikoilla (pari kertaa). Kohteen valinta todellakin vaikuttaa ratkaisevasti, sekä supliikki ukkeli hoitelee pokan puhejudolla 90% tapauksista, kun toinen olisi jo joutunut voimankäyttötilanteeseen.

Viiden vuoden aikana turva-alalla en ole koskaan joutunut käyttämään voimaa.
Kerran oon joutunu käyttämään jedi force grippiä yhdelle narkille. Hapetin sen aika nätisti. Hehehee...

Viimeisimpään keskusteluun liittyen. Omat kokemukset kertoo, että tonttiin vieminen ja niputtaminen rauhoittaa porukkaa kummasti - ihan jatkoakin ajatellen. Mua on yritetty vetää pataan vielä silloinkin, kun asiakkaalla on ollu OC:t silmillä. Kunnon runttaaminen korostuu varsinkin silloin, kun kyseessä on täysin ei-tyyppi ja mikään puhe tai miesylivoiman tuoma pelote ei tunnu auttavan. Tää on tietty mun mielipide.

Omalla vastuulla ja järki päässä kaikissa menettelyissä.

Vaikka oon JV-kurssin joskus käyny, niin en muista miten nuo lakipykälät tarkalleen ottaen menee. Kuitenkin, eikö jv oo voimankäyttötilanteessa myös jossain määrin vastuussa sen kohdehenkilön turvallisuudesta? OC-sumutetun päästäminen menemään tuo tietysti terveysriskejä jos kohdehenkilö on allerginen sumutteen jollekin ainesosalle tai sairastaa jotain vaikeaa astmaa tmv. Lisäksi voisi kuvitella että sokeaksi sumutettu on normaalia alttiimpana esimerkiksi liikenneonnettomuuksille, ryöstöille ja pahoinpitelyille jossain kaupungin keskustassa hoippuessaan.

Siis lyhyesti: kuka vastaa jos poke päästää sumutetun menemään ilmoittamatta kenellekään ja tämä saa sumutteesta allergiakohtauksen tai joutuu ryöstetyksi/pahoinpidellyksi/auton alle sumutteen vuoksi?

Mua näissä kysymyksissä vähän hämää, kun kaasun käytöstä etsitään kaikki skenaariot kuka vastaa, jos kaasutetulle tapahtuu jotain jälkeenpäin. En oikeasti ymmärrä ollenkaan sitä logiikkaa minkä takia huolestutaan kaasutetusta, eikä siitä mitä voisi tapahtua jos kaasua ei käytettäisi. Itsellä ainakin yleensä syynä kaasunkäyttöön on PIENENTÄÄ RISKIÄ, että kohdehenkilö (tai minä itse) loukkaisi itsensä. Se kaasu kun ei tee yhtään mitään vammoja niille, jotka sille eivät ole allergisia ja allergistenkin osuus lienee ihan mitätön. Ja toisaalta montako ihmistä tiedätte kuolleen kaasuun? Ja perään kysymys montako ihmistä on kuollut pieleen menneessä voimankäytössä? Itse ainakin muistan heti pari tapausta lehdistöstä. Ja toisaalta muistan myös omista voimankäytöistä pari tilannetta kun asiakkaan pää on kolahtanut ikävästi maahan/lattiaan, kun tarkoituksena on ollut vaan kaataa päällekäyvä asiakas. Paskalla tuurilla noista jutuista olisi voinut päästä linnaan istumaan jostain kuolemantuottamuksesta, jos asiakas olisi saanut aivoverenvuodon. Siellä oiskin ollut aikaa miettiä oisko ollut nyt fiksumpi antaa vaan kaasua.

Mitä tuohon kiinniottoon tulee, niin jos ei ole aikaa/resursseja ottaa kiinni, niin sitten ei ole. Tietääpähän ainakin, että on minimoitu riskit voimankäytön osalta.

Ja ettei jäisi väärää kuvaa, niin itse kyllä suosittelen soittamaan hätäkeskukseen ja ilmoittamaan kaasunkäytöstä ihan varmuuden vuoksi. Osaapahan lähialueen partiot pitää silmänsä auki sitten.

Eli sä meinaat että voit pestä kätesi kaasutuksesta sen takia että estit suuremmat vahingot alkutilanteessa?

En meinaa sitä. Tottakai jossain määrin pitää katsoa kohteen perään myös. Tosin siinä tilanteessa jos kohde pääsee karkuun, niin omalta osalta homma on hoidettu. Ei varmaan poliisikaan ole vastuussa jos rattijuoppo pääsee karkuun ja tappaa sitten itsensä. Vaikea kuvitella että portsarikaan olisi vastuussa jos asiakas lähtee menemään ennen ensiapua tai pääsee karkuun. Jos ei kiinniotolle ole edellytyksiä (tässä tapauksessa ei huvita/ei ole aikaa), niin ei se portsarikaan ketään voi pakottaa jäämään kasvojen pesulle.

Jos tuossa olen väärässä, niin haluan nähdä ensimmäisen ennakkotapauksen jälkeen, kun portsari metsästää vesiämpäri kourassa kaasutetttua rähinöitsijää, että saa pestä siltä naamasta kaasut pois.

Itseä siis tässä lähinnä ihmetyttänyt tänne kirjoittelevien huoli kaasutetun terveydestä. Samalla kun ei tunnu kiinnostavan, että se riskeerataan ilman kaasun käyttöä paljon pahemmin.

Itseä siis tässä lähinnä ihmetyttänyt tänne kirjoittelevien huoli kaasutetun terveydestä. Samalla kun ei tunnu kiinnostavan, että se riskeerataan ilman kaasun käyttöä paljon pahemmin.
Ainakaan mulla ei ollu pointtina se, kannattaako kaasua käyttää vai ei ja mikä voimakeino on missäkin tilanteessa paras. Lähinnä vaan mietitytti se, että kyllä tuo oikein osuessaan pistää ihmisen yleensä melko avuttomaan tilaan ja jos kaasua on päädytty käyttämään ja kaasutettu päästetty tietoisesti menemään, niin missä määrin kaasua käyttänyt portsari on vastuussa jos jotain sattuu.

Ainakaan mulla ei ollu pointtina se, kannattaako kaasua käyttää vai ei ja mikä voimakeino on missäkin tilanteessa paras. Lähinnä vaan mietitytti se, että kyllä tuo oikein osuessaan pistää ihmisen yleensä melko avuttomaan tilaan ja jos kaasua on päädytty käyttämään ja kaasutettu päästetty tietoisesti menemään, niin missä määrin kaasua käyttänyt portsari on vastuussa jos jotain sattuu.

Riippuu olosuhteista, mutta villissä vaihtoehdossa voisi kaasuttaja olla epäiltynä kuolemantuottamuksesta.

Väittäisin, että jokainen poke on tuntenut sen 45v 4 lapsen äidin lämpimän syleilyn. Eli onko mielestäsi ok, kun asiakas halaa/haluaa halata sua? Entä pussaaminen (ihan vaan pieni pusu poskelle). Miten suhtaudut tähän ja onko kukaan koskaan yrittänyt/halunnut/pussannut?

Ei ole ok. Olen töissä enkä naurattamassa naisia. Tuollainen lääppiminen yms. on kiusallista ja häiritsevää. Ei imartelevaa.
Ei ole mikään meriitti myöntää, että kaikki nuo on tullut koettua. Samoin ne legendaariset jatkokutsut, kyselyt vuoron päättymisestä ja puhelinnumerosta. Niitäkään en välttämättä kaipaisi, enkä ole ainakaan toistaiseksi tuota mahdollisuutta käyttänyt hyväksi.

Olen varmaan homo tai jotain sellaista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom