Kysymyksiä kyykystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyykyssähän tarvitaan etureittä, pakaraa, takareittä ja alaselkää. Jos tulokset junnaavat paikallaan, niin mistä tietää minkä lihasryhmän heikkoudesta homma eniten kiikastaa.

Luonnollisimmalta tuntuu kyykky leveällä jalka-asennolla ja siinä saan myös nousemaan suuremmat painot eikä se rasita niin paljon polvia. Onko kuitenkin vaarana että jos pelkkää leveää kyykkyä tekee niin kehittyy vaan perse, muttei reidet.

Seuraavana päivänä etureisi ja pakara saa luonnollisesti olla kipeä, mutta onko normaalia että myös "syvät lonkkalihakset" kipeytyvät.

Onko etureisi hyvä saada kipeäksi heti treeneissä. Tämä onnistuu joskus kapealla jalka-asennolla noin 10 toiston sarjassa, muttei läheskään aina. Onko kyse varsinaisesti pumpista, koska tunne on aivan erilainen kuin esim. pumppi hauiksessa. "Pakarapumppia" en ole koskaan saanut, mutta nuo syvät lonkkalihakset kipeytyvät heti treeneissä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos teet leveää kyykkyä, niin ne lihakset kehittyvät, joita tarvitset leveään kyykkyyn... kokeile välillä tehdä kapeampaa kyykkyä, ja välillä taas erikseen liikkeet etureisille jne.. itse treenaan kyykkyä varten vain kyykkyä...

Eräs treenari sanoi:
Seuraavana päivänä etureisi ja pakara saa luonnollisesti olla kipeä, mutta onko normaalia että myös "syvät lonkkalihakset" kipeytyvät.

Kyllä kai se ihan normaalia on. Mulla tuntuu yleen seuraavana päivänä siellä kipua juuri tuon leveän kyykyn jälkeen.

Eräs treenari sanoi:
Kyykyssähän tarvitaan etureittä, pakaraa, takareittä ja alaselkää.
Vatsa on vähintään yhtä tärkeä kuin alaselkäkin.
Kun oppii kyykätessä "työntämään" vatsalihaksella alaselän avuksi, niin tällöin kyykkäys tukevoituu aivan uudella tavalla.
Ja selkäkin kestää melkein millaisia rojuja tahansa.

Eli tosissaan kyykkääjät, reenatkaa vatsalihksiannekin lisäpainojen avulla.

Mulla tuppaa kyykky isommilla painoilla kaatumaan eteenpäin, kun lähden tuomaan kyykkyä alhaalta ylös niin meinaa aina perse nousta ennen tankoa. Johtuskohan toi liian heikoista vatsalihaksista? Mulla on kyllä suhteellisen pitkät jalatkin että vaikuttaakohan se miten tohon tekniikkaan?

nousee85 sanoi:
Mulla tuppaa kyykky isommilla painoilla kaatumaan eteenpäin, kun lähden tuomaan kyykkyä alhaalta ylös niin meinaa aina perse nousta ennen tankoa. Johtuskohan toi liian heikoista vatsalihaksista? Mulla on kyllä suhteellisen pitkät jalatkin että vaikuttaakohan se miten tohon tekniikkaan?
Jalkojen pituudella en ainakaan mä voi sanoa olevan merkitystä sillä itse olen vain 170cm eli jalat ei ole pitkät. Mutta vatsat on yksi mikä vaikuttaa asiaan ja sitten pakaroiden ja takareiden "liikkuvuus" eli pitää venytellä enemmän. Näillä konsteilla itse sain tuon eteenpäin kaatumisen pois.
Mielestäni tuossa kyykyssä voi olla soveltava siten että aloittaa vaikka kapealla kyykyllä ja painojen lisääntyessä leventää asentoa. Eilen juuri tein kyykyn siten että kapea kyykky, kyykky lankku kantapäiden alla, leveä kyykky ja sitten viellä etukyykky. Ja ai että reidet huusi hoosiannaa...

Eräs treenari sanoi:
QUOTE]

Onko lonkkasi kipeät samalla tavalla kuin lihakset (väsyneet) vai "ikävällä" tavalla kipeät?
Jos kipu ei tunnu normaalilta lihaskivulta, veikkaisin lonkan olevan venyttelyn tarpeessa. Itsellä lonkat kipuilevat ja joudun venyttelemään niitä muita osia enemmän.

nousee85 sanoi:
Se voi olla vaan tekniikkakin, muista että katse ylöspäin ja heti alusta asti pidät selän suorana ja tietoisesti yrität pitää vatsan ja selän kovana. Jos kuitenkin kaatuu eteenpäin niin se on sitten kiinni juuri "heikosta" keskivartalosta, vatsoista ja alaselästä.

Toi on varmaan totta että keskivartalon lihakset tukevoittaa kyykkyä ja niihin pitäis kiinnittää huomiota.
Toinen juttu, minkä joku jo sanoikin, ja olen itsekin huomannut, kun opetin emännälleni kyykkyä niin sillä on aika huono liikkuvuus, -elikkäs ei juurikaan venyttele pohkeita ja reiden takaosaa. Kun ne on kireitä, niin ei anna myöten vaikka olis vatsa kuinka hyväsä kunnossa. Kun ruvettiin venyttelemään, niin avot, kun asento korjaantui huomattavasti!

Muutenkin koko kyykyn tekeminen ei oo niin tuskaista kun ei jalat/lonkka/alaselkä kiristä joka suuntaan. Sitten on tietysti liikojen painojen ahmuaminen...voi olla henkisesti kovaa kun huomaa ettei ehkä kyykyssä meekään puhtaasti tehtynä kuin 20-30 kg "normaalia" vähemmän. itse teen mieluummin vaikka pelkällä tangolla ja keskittyen täydelliseen liikkeen puhtauteen, kun ahmuan painoja jotka jaksaisin justinn ja justiin nostaa.

Joku sanoi hyvän vinkin tohon asento-asiaan: pitää nostaessa ajatella, niinkun tukasta vedettäis ylöspäin ja sillä tavalla nousta niin ei perse tuu edellä. Samalla saa ihan mahtavan tuntuman etureiteen ja on hyvä fiilis, kun on treenannut ilman "fuskua".
Itse teen mieluiten aika kapealla asennolla kyykkyä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ojuni sanoi:
Se voi olla vaan tekniikkakin, muista että katse ylöspäin ja heti alusta asti pidät selän suorana ja tietoisesti yrität pitää vatsan ja selän kovana. Jos kuitenkin kaatuu eteenpäin niin se on sitten kiinni juuri "heikosta" keskivartalosta, vatsoista ja alaselästä.
Tarkoitatko että jännitän keskivartaloa kyykyn aikana? En ole kyllä koskaan tietoisesti noin tehnyt, voi olla kyse juuri tosta, keskivartalon lihaksisto on kyllä omasta mielestä ihan kohtalaisessa kunnossa.

nousee85 sanoi:
Tarkoitatko että jännitän keskivartaloa kyykyn aikana? En ole kyllä koskaan tietoisesti noin tehnyt, voi olla kyse juuri tosta, keskivartalon lihaksisto on kyllä omasta mielestä ihan kohtalaisessa kunnossa.
Siis jännität vaan sen verran että tiedät jännittäväs niitä, toi on auttanut joillakin. Vaikea neuvoa kun ei ole itse katsomassa :)
On nimittäin itsellä ollut tuossa kyykkytekniikassa kaikki mahdolliset väärydet niin tiedän neuvoa ainakin ne asiat jotka on mulla auttanut.

Zone-sarja -42%
Jampe9 sanoi:
Sitten on tietysti liikojen painojen ahmuaminen...voi olla henkisesti kovaa kun huomaa ettei ehkä kyykyssä meekään puhtaasti tehtynä kuin 20-30 kg "normaalia" vähemmän. itse teen mieluummin vaikka pelkällä tangolla ja keskittyen täydelliseen liikkeen puhtauteen, kun ahmuan painoja jotka jaksaisin justinn ja justiin nostaa.

Tossakin voi mennä överiksi:
Liian kevyillä painoilla on helpompi huijata itseään ja tekniikkaa ei opi oikein.

demoni sanoi:
Tossakin voi mennä överiksi:
Liian kevyillä painoilla on helpompi huijata itseään ja tekniikkaa ei opi oikein.

Joo tunnustan että kärjistin tuota asiaa...puoliksi tahallani :D

nousee85 sanoi:

Yks hyvä tapa oppia toi keskivartalon tekniikka kyykyssä on, että otat vyön (vai käytätkö sitä normaalisti jo) ja puristat vatsalihaksilla vyötä vasten. Itse ainakin opin käyttämään vatsalihaksia tätä kautta. Siis myös ilman vyötä.

tuub sanoi:
Yks hyvä tapa oppia toi keskivartalon tekniikka kyykyssä on, että otat vyön (vai käytätkö sitä normaalisti jo) ja puristat vatsalihaksilla vyötä vasten. Itse ainakin opin käyttämään vatsalihaksia tätä kautta. Siis myös ilman vyötä.
Vyön kanssa kyykätessä vatsaa tulee pullistaa ulospäin, kun taas ilman vyötä kyykätessä vatsaa jännitetään. En tajua miten vyön kanssa kyykkääminen voi opettaa sinua kyykkäämään ilman vyötä?

Pidän tankoa suurin piirteen tällä tavalla Tanko "kupissa" , viime treenissä kokeilin pitää tällä tavalla Niskakyykky. ,asento pysyi pystymmässä, mutta tuohan sattui aivan helvetisti tonne epäkkäiden väliin(tanko ei ollut niskassa) eli miten jengi muka pystyy tekemään vähänkään isommilla painoilla tuolla tavalla? Itselläni ei ollut painoa tangossa kuin 100kg(mulle paljon) ja sattui silti. Eli taidanpa jatkaa tolla "kuppi" tyylillä vaikka ne kyykyt menevätkin vähän julleiksi.

nousee85 sanoi:

Itsellä oli vähän sama vika ja on vieläkin, tajusin kuitenkin toissaviikolla jotain elämää suurempaa ja olen nyt aivan tohkeissani. :) Kyykkymaksimi nousi saman tien 5 kiloa, luulen että nousee vielä enemmänkin kun pääsen tajuamisesta osaamiseen. Ongelmani on ollut että tasapainon pitämiseksi joudun kumartumaan suhteellisen paljon eteenpäin alas mentäessä, muutoin meinaan kaatua taaksepäin. Tällöin perse todellakin meinaa nousta ensin ja asento kaatumaan eteenpäin kun ponnistan ylös.
"Hieman" itseäni isompi työkaveri näytti toissaviikolla erään version boksikyykystä. Siinä käytetään kevyitä painoja, jos teet normaalisti kyykkysarjasi satasella, niin tässä riittää aluksi tanko ja myöhemminkin 40-60 kiloa. Liike tehdään siirrettävän penkin kanssa, jalat molemminpuolin penkkiä puolileveässä asennossa. Kyykätessä perse työnnetään mahdollisimman taakse, niin taakse että itselläni tasapaino pettää lopussa ja viimeiset 5 senttiä kaadun istumaan (painoa ei todellakaan voi olla paljoa tangossa). Jalat tulee pitää koko ajan samassa kohtaa lattiaa. Penkillä istutaan koko painolla ja tästä ponnistetaan ylös asennosta jossa normaalisti siirtäisi jalkoja lähemmäs itseään. Oleellista on että lantiota on pakko käyttää voimakkaasti, sen lisäksi että sitä tarvitaan ponnistamiseen, se työnnetään korostetun voimakkaasti (räjähtävästi, ei siis yli) eteen ylös päästessä.
Tuo kyseinen boksikyykky tuntuu minusta vieläkin oudolta, mutta se auttoi tajuamaan kyykyn tekniikkaa. Normaalisti kyykätessä lantiota tulee käyttää voimakkaasti ja tällä hetkellä keskityn lähes yhtä paljon lantion työntämiseen eteenpäin kuin tangon työntämiseen ylöspäin. Pääsen paremmin painon alle tanko nousee kuin itsestään. Jaloista minulta löytyy voimaa, tähän asti en ole saanut sitä vain kunnolla käyttöön.
Tämä kuulostaa kokeneemmista kyykkääjistä varmaan itsestäänselvyydeltä, mutta aloittelijana haluan kuulla niitä silti. Itse itseäni opettaen ollaan eteenpäin tultu, itsestäänselvyydet kunniaan pakkiksella. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom