sain tänää lääkkeet, onneksi, sattui niin saatanasti etten kenkää saanut jalkaan.. lääkäri sanoi että saattaa olla että joudutaan kynttä leikkaamaan :O
onko kellään täällä leikattu kynttä ja haluaisin tietää miten se käytännössä tapahtuu ja sattuuko helvetisti?
Minulta aikoinaan pottuvarpaan kynsi poistettu.Muutama puudutuspiikki ja kynsi pois.Tulikohan peräti vko vielä saikkuaEi mikään kivulias toimenpide.Nopea homma.
Isovarpaassa oli tulehdus ja parhain hoito oli kynsisaksilla pois leikkely. Järkevää eikö?
Esimerkiksi jalkapalloa pelatessa kipu oli varsin mielenkiintoinen (infernaalinen) kuten myös sukan peittävä verimäärä. Stand by tilassa ärsyttämättä ei se kipeä muistaakseni ollut.
Verta vuosi pari vuotta tietyissä tilanteissa, kunnes pääsi lopulta täysin umpenemaan.
Kaikkea sitä jaksaakin jotta vain lääkäriltä välttyisi. Sain tuon muistaakseni 12-vuotiaana.
Pari kertaa on leikelty mun varvasta, se tulehdus on aika kivulias kun tarpeeksi pitkälle pääsee. Leikkaukseen kannattaa mennä, ei sekään varsinaisesti mukava kokemus ole mutta sitten kun varvas on parantunut niin on aika helpottunu olo.
Yleensä leikkauksen jälkeen varvas jää vähän rujon näköiseksi mutta ei kai se niin vaarallista ole.
Mulla on pari kolme kertaa joskus ollut isovarpaassa ollut pientä tulehdusta, yleensä lähtee kun vaan repii vähän auki reunoja ja puristaa mönjät pois. Jotain voiteita vielä päälle niin hyvä tulee. Lääketieteellisesti tämä menettely ei ole välttämättä fiksuin tapa.
-Dr. func
Mun varpaita on paikoista jos toisista leikelty yhteensä 6 kertaa ennenkuin tulehdukset rauhottu. En ole edes laskenut kuinka paljon olen noita operoinut itse, nopea, simppeli, mutta ei tämäkään 100% varma toimenpide ole. Puudutuspiikki x 2 on toimenpiteen aiheuttama kipu ja vähän juilii sitten kun puudutus häviää.
jooh, itsekkin päästin tuon vaivan etenemään siihen vaiheeseen ettei jalkaan enää mennyt normaali kenkä, onneksi noi karvakroksit on vähän väljemmät :hyvä:
Multa leikattiin intissä kynnestä pala. Eli siis puudutus ja sitten saksilla pitkittäissuunnassa sellanen pien kaistale pois. Pihdeillä nyppäs sen palan sitten pois lopussa pois sieltä nahan alta. Näytti melkoisen ikävältä (pakko oli operaatio katsoa), mutta puudutuksen takia ei sattunut. Kyllä sen tunsi silti. Itse puudutuskaan ei sattunut, mutta varpaassa tuntui jumalaton paine jonkin aikaa. Leikkauksen jälkeen varpaaseen laitettiin niin paljon harsoa, että oli kiva koittaa saada mitään kenkiä jalkaan. Kumpparit oli ainoot, jotka meni.
Joku kumminkin kohta kysyy, että miksi tuo(kaan) toimenpide ei onnistu 100% varmuudella.. Syy on se, että kynen laidasta pitäisi saada pois siivu juurineen ja kynsiaihe myös. Helppoa, paitsi että kynsiaihetta ei näe paljain silmin.
Joskus nuorempana leikattiin pottuvarpaan kynnestä puolet pois. Tulehtuneena se oli todella kipeä, ei pahemmin kestänyt kosketusta. Leikkaus oli aika nopea mutta puudutus ei toiminut oikein hyvin, hikeä pukkasi oikein kunnolla ja meinasi laatta lentää. Kyllä sen kuiten kesti kun tiesi miten hyvältä tuntuu sen jälkeen .
Itselläni oli aikanaan hyvin lähellä, että olisi jouduttu kynsi leikkaamaan lääkärillä. Siinä sitten kun lääkäri kertoi, miten se toimenpide suoritetaan niin haistatin paskat koko hommalle ja lähdin himaan siltä istumalta. Ei muuta ku ämpäri täyteen lämmintä vettä, haudotin tassua vartin verran ja sitten saksilla kynnen kimppuun. Sattui kyllä aikas hyvin kun sitä itsekin sieltä leikkeli ja sai vartin verran varmaan ähistä sen kanssa mutta onneksi sitten sai sen sisään kasvaneen osan pois. Sitten vaan desinfiointiainetta perään ja menoksi!
Muutaman kerran tuon on joutunut tekemään ja ärsyttävää hommaahan se on.
Tuli tuo vaiva koettua n+1 kertaa yläasteen aikana. Koko koulupäivä hikiset skeittitossut jalassa ei ainakaan auttanut asiaa. Lääkärin leikkelemänä tuo sattui aivan saatanasti, kun eivät ne puudutukset paljoa potkineet pahasti tulehtuneessa varpaassa. Aina lyötiin antibioottikuuri käteen ja lähetettiin menemään. Voi sitten koittaa arvata, oliko tuosta apua, kun kynsi kasvoi aina heti uudestaan lihan sisään. Viimeisellä kerralla lääkärillä käydessä lupasivat seuraavalla kerralla pysyvästi poistaa juuren.
Eipä tullut enää lääkärillä käytyä, vaan aloin itse sitten omatoimisesti leikellä kynsisaksilla kynnen sivusta juureen asti ulottuvan siivun. Huomattavasti miellyttävämpää, kuin antaa lääkärin "sokkona" sohlata saksilla kynnen alla. Pari vuotta tuota tuli harrastettua, eikä tulehdukset enää ole uusineet, vaikka en enää leikkelekään ylimääräisiä kynsistäni.
Joskus junnuna isovarpaan kynsi kasvoi sisäänpäin ja varvas tulehtui. Kolme kertaa leikattiin kynttä, aluksi koko kynsi ja sitten puolet. Aina vaiva palautui. Antibioottikuuri ei ainkaan tokalla kerralla purrut ja kynsi leikattiin käytännössä ilman puudutusta. Sattui niin saatanasti.
Pääsin paskasta eroon vasta mentyäni jalkahoitajan pakeille. Kynteen liimattiin "jousi", eli käytännössä pianolanka tms., joka nosti kynttä reunasta normaaliasentoon. Pysyi kynnessä mukavasti hoitajan käyttämällä tökötillä, uusittiin muutaman kerran muistaakseni kuukauden välein, minkä jälkeen kynsi on ollut kuin uusi. Jättäkää siis lekurit väliin, mikäli ette halua toistaa operaatiota kuudesti kuten esim. TJJ...
3 kertaa leikattu siivu pois pottuvarpaan kynnestä, eipä rauhoittunut vieläkään. Neljännellä kerralla lääkäri tempaisi koko kynnen irti. Sitten asettui tulehdukset. Miinuksena vain että oli aika saatanan arka esim. sukkaa laittaessa jalkaan kun kynttä ei ollut ollenkaan.