Kynsien pureskelu, mikä avuksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

Mixu

Ei vain tajua
Aikuisella ystävälläni on lähes sairaalloinen tapa pureskella - ei paitsi kynsiään, myös kynsijuuria ja jopa sormenpäitä. Hänen sormenpäänsä näyttävät usein siltä, kuin niitä olisi käsitelty juustohöylällä. Hän sanoi, että jotain ainetta hänen sormiinsa on aikoinaan kokeiltu, muttei auttanut.

Onko toimivia vinkkejä? Netissään on vaikka mitä ideoita (osa aika tyhmiäkin), ja erilaisia pahanmakuisia kynsilakkoja on paljonkin, mutta onko joku saanut tuloksia jollain konstilla - onko kynsien pureskelun saanut oikeasti lopetettua?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten olisi jokin korvaava aktiviteetti? Jauha purkkaa, heiluttele jalkaa tms... Tai hankkiudu tilanteisiin joissa kynsien pureskelu ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää.

Hän on asiakaspalveluhommissa ja käy paljon eri ihmisten luona, mutta pureskelee töissäkin kynsiään, eli joka paikassa. Vaikka me huomautamme hänelle aina (hänen omasta pyynnöstään), niin menee hetki ja taas sormi on suussa.

Onko enää muuta vaihtoehtoa kuin hakeutua lääkäriin hakemaan jatkuvalle jännitystilalleen jotain droppia? Tilapäisesti käytettynä jokin onnellisuuspilleri voi laukaista tilanteen, sormet pääsevät rauhoittumaan ja pillereiden loputtua kaveris ei välttämättä enää tarvitse vanhaa tapaansa koska on löytänyt jonkin muun tavan tavan. Vaikkapa lenkkeilyn.

Miten lenkkeily voisi auttaa kynsien pureskeluun?

Kun esimerkiksi ystävä alkaa pureskella sormiaan, kun hän istuu tietokoneen ääressä ja yrittää ratkaista jotain ongelmaa... niin pitäiskö sitten lähteä hölkkäämään toimiston käytäviä pitkin heti, kun huomaa sormen menevän suuhun? :jahas: Joku purkka ehkä voisikin auttaa.

Sormikkaat käteen. Monet on käyttäneet sitä. Eivät lutuuta hanskojen sisällä olevia sormia. Tuota kun kestää hetken vaiva on alkanut helpottamaan. Jotkut ihan ohuet puuvillakäsineet voisi toimia jos kerran töissä on, ei siellä mitään rukkasia voi pitää :)

Sinänsä kuulostaa loogiselta, mutta ei tätä ystävääni ainakaan saa pitämään minkäänlaisia hansikkaita sisätiloissa :)

mä olen kärsinyt samasta vaivasta varmaan 20 vuotta nyt. 2 kertaa olen onnistunut lopettamaan moneksi kuukaudeksi kerrallaan. hyvänä vinkkinä mulla on se että se pureskelun lopettaminen pitää tehdä itselleen hyvin selväksi, ja se lähtee omasta motivaatiosta. Esim syntymäpäivän/uudenvuoden yhteydessä kannattaa lopettaa. mulla onnistu 4 kuukaudeksi viime uutenavuotena. nyt olen uutena vuotena lopettamassa uudestaan. onhan se iljettävyyksien iljettävyys ja rumaa ja ihan sieltä. ei vaan todellakaan ole helppoa lopettaa. kun on niin levoton ja rauhaton ihminen. onko se kaveri muute adhd-potilas?

Mä kanssa pureskelen hermostuksissani kynsiä. Kynneliä oon joskus käyttänyt, mutta se ei tosiaan maistu niin pahalle, että lopettas sen touhun. Se Kynnel kuitenkin muistuttaa siitä, että yrittää lopettaa sen pureskelun, ja sillä tavalla auttaa. Sanoisin kuitenkin, että tuo yleinen painostaminen ja vittuilu sille asianomaiselle tuosta touhusta on tehokkain keino :)

mulla on sama ongelma, puren kynsiäni jatkuvasti ja välillä enemmän / välillä vähemmän. Itse en ole huomannut että stressitilat tätä pahentavat vaan pureskelu on jatkuvaa. Mixun kuvaamalla tavalla puren kynsiäni esim. ratkaistessani jotain ongelmaa jne.

Olen kynneliä kokeillut mutta no help. Mulla parhaiten on auttanut laastarin pitäminen sormissa yksi sormi kerrallaan. Tällain antaa ensin yhden sormen parantua, sitten laittaa laastarin toiseen sormeen jne. Aika äärimmäistä mutta toimii kuitenkin. Isompi ongelma on sitten taas se että miten saa terveet sormet pysymään terveinä...

no totanoin. ehkä joku terapia auttaisi. mä olen ainakin muutenkin sellainen ongelmapesäke nutcase kaahottaja, lähinnä älyttömän levoton ja rauhaton ja mulla se ainakin johtuu se kynsienpureskelu ihan vaan siitä. pitäis kai mennä kutistamaan päänuppia

jos hän on nainen,niin omien kynsien päälle vahvistukset, jos ei varsinaisia rakennekynsiä halua.ja miksei miehillekin vois laittaa omien kynsien vahvistukset..
Tuo on muuten hyvä konsti,sain itse kasvatettua kynnet rakennekynsien avulla. Pureskelu jatui kyllä heti kun kynnet lähtivät ja uusia en raskinut laitattaa. Pitäis itse opetella laittamaan...:)
olen kerran kokeillut ja vinoonhan ne meni :eek: joten ei ollut kovin fiinin näköistä jälkeä. Itse pureskelen kynsiä ajatuksissani ja havahdun vasta kun on liian myöhäistä ..harvoin pureskelen muiden ihmisten nähden paitsi kotona esim. leffaa katsoessa.

Tuohan on pakko-oireinen häiriö, joten jos kaverisi on älykäs, hän voi kasvaa tuosta eroon huomattuaan sen älyttömäksi ja turhaksi toiminnaksi. Mutta jos äo on noin 100 niin suosittelen serotoniin-takaisinoton-estäjiä.. samaam katekoriaan kuin pureskelu kuuluu myös friikki tapa nyppiä hiuksia..:urjo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom