Kylmäpuristettu kookosöljy hyvis vai pahis?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Skyte
  • Aloitettu Aloitettu
Eiköhän tuossa ole juuri se, että se ei ole niin teollisesti tuotettua tavaraa kuin muut perus oliivi ja rypsiöljyt. Mikään öljy tai rasva jota käyttää tai ei käytä ei yksistään tee suuria tai edes pieniä muutoksia omassa terveydessä kun liikutaan inhimillisen käytön rajoissa.
Ite tykkään käyttää kookosöljyä sen maun takia. Mun on myös jotenkin helpompi annostella tota öljyä verrattuna juokseviin öljyihin.

oon myös lukenut jotain selaista, että kookosöljy olisi suurimmaksi osaksi lyhytketjuista ja keskipitkää rasvahappoa, mikä tarkoittaisi sitä että se olisi suoremmin käytössä energiaksi, eikä varastoituisi niin helposti kuin pitkäketjuisemmat hapot.

Erittäin hyvä video rasvoista

(10:27->n. 21min asti jos ei koko pätkään aikaa)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ite on ainaki jo niin sekasin noista kaikista rasvoista ku joka puolelta joku huutaa jotain eri faktaa niistä ja niistä tutkimuksista, että luultavasti rupeen vaan syömään raakaa voita aamupalaks. Mistä tietää kuka on oikeassa vai onko kukaan?

Ite on ainaki jo niin sekasin noista kaikista rasvoista ku joka puolelta joku huutaa jotain eri faktaa niistä ja niistä tutkimuksista, että luultavasti rupeen vaan syömään raakaa voita aamupalaks. Mistä tietää kuka on oikeassa vai onko kukaan?

Tutkimuksia on monenlaisia, toisten luotettavuus on suurempi kuin toisten. Jos kohtuudella syödään niin kookosöljyä mahtuu aika paljonkin vaikka noudatettaisiin virallisia suosituksia tyydytteneestä rasvasta. Oikeastaan kokonaisuus ratkaisee paljon. Jos syö muutenkin epäterveellisesti on riski suurempi kuin sillä joka syö terveellisesti.

Eli suoraa kantaa ei koskaan voi ottaa jos ei tiedä koko kuvaa ruokavaliosta.

En ole voinut tuota kookosöljyhypeä ymmärtää. Tuossakin jutussa tuotteen markkinoija perustelee, että "kylmäpuristettu öljy on luomulaatua suoraan kookoksesta." Niin, mutta miten ihmeessä tämä liittyy asiaan... Reilu vuosi sitten koitin selvittää, olisiko kookosöljyn käytölle jotain perusteluita, mutta jossain vaiheessa kärsivällisyys petti. Luin väitteitä tutkimuksista, että kookosöljy ei olisi niin haitallista kuin eläinperäiset kovat rasvat, mutta ei tämä tee tuotteesta mitenkään käyttökelpoista.

Olen itse edelleen luottanut siihen, että joka tapauksessa kookosta parempia ovat muut kasvirasvat. Välttämättömät rasvahapot pitää jostain saada, eikä kookosöljy tässä tosiaan auta, jos näitä on tyydyttyneen rasvan ohella todella vähän.

Kookosöljy on kyllä hyvä tuote ihonhoidossa, mutta en itse uskaltaisi sitä alkaa syödä muiden kasvirasvojen tilalla.

En ole voinut tuota kookosöljyhypeä ymmärtää. Tuossakin jutussa tuotteen markkinoija perustelee, että "kylmäpuristettu öljy on luomulaatua suoraan kookoksesta." Niin, mutta miten ihmeessä tämä liittyy asiaan... Reilu vuosi sitten koitin selvittää, olisiko kookosöljyn käytölle jotain perusteluita, mutta jossain vaiheessa kärsivällisyys petti. Luin väitteitä tutkimuksista, että kookosöljy ei olisi niin haitallista kuin eläinperäiset kovat rasvat, mutta ei tämä tee tuotteesta mitenkään käyttökelpoista.

Olen itse edelleen luottanut siihen, että joka tapauksessa kookosta parempia ovat muut kasvirasvat. Välttämättömät rasvahapot pitää jostain saada, eikä kookosöljy tässä tosiaan auta, jos näitä on tyydyttyneen rasvan ohella todella vähän.

Kookosöljy on kyllä hyvä tuote ihonhoidossa, mutta en itse uskaltaisi sitä alkaa syödä muiden kasvirasvojen tilalla.

Alkuperäiseen uutiseen Sami on antanut paljon pidemmän haastattelun. Toimittaja on jättänyt kaikki perustelut ulkopuolelle joten sen vuoksi tuohon ei kauheasti kannata perustaa.

Ainoana rasvalähteenä se onkin huono, mutta jos syö monipuolisesti eri lähteistä mahtuu kookosöljyäkin terveelliseen ruokavalioon.

Mun mielestä tää koko kookosöljyhype on vähän erikoinen juttu. MCT-rasvat voi olla ihan hyvä juttu joo, mutta silti se on tyydyttynyttä rasvaa lähinnä ja sitä nyt tulee helposti muutenkin paljon. Maku kookosöljyssä on hyvä ja paistamiseen se lieneekin hyvä tuote, koska se kestää kuumuutta hyvin. Toisaalta siksi, että se on jo valmiiksi sellasta, ku esim. oliiviöljystä tulee kuumennettaessa.

Eilen on pitkästä kommasta tullut näköjään pelkkä hymiö perille, hau nais.... ;)
Nyt siis tiiviimmin, kiitos kattavista ja monipuolisista vastauksista ja kommenteista. Jatkan edelleen arvontaa, meneekö hyviksiin vai pahiksiin. Pistäkää yhä tulemaan, jos on jotain vahvaa argumenttia tai tietoa!

Markkinointi vaikuttaa ainakin hieman vedätykseltä. Kylmäpuristus on kehitetty paljon pufaa ja mufaa sisältäville öljyille, jotta lämpö ei pilaisi näitä herkkiä rasvahappoja. Kookosöljy on pelkkää tyydyttynyttä rasvaa, siis mitä kylmäpuristuksesta hyödytään? Taisi olla cocovin mainos jossa kookosöljyn kehuttiin sisältävän "tärkeitä saturoituneita rasvahappoja", siis suomeksi tyydyttyneitä rasvahappoja. Tyydyttynyt rasvahappo ei kuulosta kuluttajan korvaan niin hyvältä kuin "saturoitunut rasvahappo".

Thaimaassa syödään paljon kookosta. Thaimaa on sydänkuolemissa sijalla 127 ja Suomi 121. En tiedä merkitseekö tämä mitään, mutta tilastoja on aina kiva lisäillä :).

Toisessa keskustelussa muistaakseni Paletaani mainitsi, että eläinkokeissa kookosöljyllä on saatu sioille nopea LDL nousu ja ateroomaa.

Ainoana rasvanlähteenä kookosöljy ei oikein toimi, kun jää mm. omega-rasvat saamatta. Eli monipuolisesti rasvaa eri lähteistä. Kookosöljyäkin voi käyttää päivässä mainiosti, mutta ei sillä muita rasvoja kannata korvata kokonaan.

Hesari ja joku random suomitutkija joka on kiltisti margariini/öljyteollisuuden talutusnuorassa olisi viimeinen mistä tietoa hakisin...
SUPERFOODIT
#13: How To Upgrade Your Brain with Coconut Oil & Ketones ? Podcast

Kieltämättä lähdekritiikki on aina hyvästä. Tosin hesaria tai margariiniteollisuuden maksamaa tutkijaa (mistä muuten sait tiedon että ko. Tutkija saa rahaa margariiniteollisuudelta, vai mitä tarkoitit nuoralla?) luottavampo tuskin on superfoodit.com -sivustokaan. Tieteellisesti on ihan kirjoittamaton tosiasia että lähteen luotettavuus on suhteessa väitteiden tueksi asetettujen tutkimusten määrään.

Kookosöljyn terveyshaittoja ja myös terveysvaikutuksia liioitellaan aika vahvasti.

Omasta mielestä tämänkin tavaran kohdalla hyväuskoiset ihmiset ovat taas astuneet luomumiinaan. Epäterveellisestä tuotteesta tulee kertaheitolla terveystuote, kun purkissa lukee organic ja muita kivoja juttuja. Kookosöljyn ylivertaisuutta todistellaan tietysti linkittelemällä valmistajan sivuille tai jopa pelkkiin terveysintoilijoiden blogikirjoituksiin.

Itsekin laitan kookosöljyä silloin tällöin puuron sekaan, koska makuhan on aivan mahtava. Suurimman osan rasvoista otan kuitenkin oliivi- ja rypsiöljystä sekä pähkinöistä.

Back
Ylös Bottom