Kyllä tässä on jo miehessä vikaa..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ville
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oletko aikaisemmin juossut Cooperia? Jos et, on hyvin mahdollista että olet rytmittänyt juoksun väärin. Ensimmäistä kertaa juostessa moni aloittaa aivan liian nopeasti ja hyytyy jo muutaman ratakierroksen jälkeen. Toinen vaihtoehto on että olet hölkännyt koko matkan lenkkitahtia. Kovaa pitää mennä muttei täysillä heti alussa.
Sanoit että olet pitänyt kuukauden verran taukoa. Kuukauden tauon jälkeen ensimmäiset lenkit ovat ainakin meikäläiselle tuskaa, vaikka kunto ei olekaan olennaisesti laskenut. Huono tulos heti tauon jälkeen voi hyvinkin mennä osittain senkin piikkiin.
Parhaat, joskin vaatimattomat tulokseni (3150) olen juossut suunnilleen seuraavasti: Ennen testiä kierros kävellen, toinen kierros kevyesti hölkäten. Testin 9 ensimmäistä minuuttia juoksen reilun 160 sykkeellä, eli vauhtia jonka aikana ei voi enää mukavasti keskustella hengästymisen vuoksi. 9 minuutin kohdalla alan kiristää tahtia ja 10 minuutista eteenpäin painetaan niin kovaa kuin päästään. Ajan loppuessa syke on 200 tietämissä. 11 minuutin kohdalla vauhti rupeaa yleensä jo hyytymäänkin, siitä eteenpäin painaa vain raivolla. Tuota ei voi tietysti suosittaa kellekään sydänvaivaiselle.
Kellään ehdotuksia paremmaksi vauhdinjaoksi? Joskus olisi tarkoitus vielä tuotakin tulosta parantaa.

Mun käsittääkseni Cooperi pitää juosta suunnilleen anaerobisella kynnyssykkeellä (tai oikeastaan ylikin), sitähän pystyy teoriassa pitämään yllä noin tunnin, mutta toisaalta sitä ei pysty ylittämään kuin n. viideksi minuutiksi, eli johonkin kymmeneen minuuttiin asti sillä vauhdilla ja sitten niin paljon kuin kintuista lähtee, pari minuuttia pitäisi pystyä juoksemaan vielä lujempaa kuin alkumatka.

Tervetuloa kerhoon. Luulen tietäväni aika hyvin miltä susta tuntuu. Mäkään en päässyt ikinä, kuin jonku 2500m cooperissa aikoinani, vaikka pelailin futista jopa kahessa jengissä yhtäaikaa eli harjotusta tuli varmasti tarpeeks. Koulun kisoissa voitin sitte vastapainoksi yleensä noi 60m ja pituushypyn ilman yleisurheilutaustaa. Voi olla, että noi lihassolujutut vaikuttaa jonkun verran. Mä olen tässä nyt viimesen kuukauden juossut lenkkejä. Välillä intervallia ja välillä ihan tavallista. Uskomattoman hyvä fiilis, kun saa selvästi parannettua sitä tahtia. Suosittelen! :thumbs:

Originally posted by sintti
Siis kyllähän Cooperi pitää juosta alusta lähtien täysiä eikä jäädä himmailemaan, jos ei muka pysty siihen niin on paska kunto tai päässä vikaa. Lopussa tietysti vielä loppukiri. Ja sitä Cooperia voi tietysti harjoitella niin että tekee normaaleilla lenkeillä 12 minuutin vetoja. :arvi: Mitä jalkojen pituuteen tulee niin kaikki huippumaratoonarit ovat jotain 170 senttisiä käppänöitä eivätkä sprintteritkään mitää hujoppeja ole. Ja se kun joku väitti että kasvettuaan tulokset paranivat, no yllätys sinänsä kun murrosiässä yleensäkin fyysinen kehitys on kovimmillaan!!!

Tähän on kommentoitava senverran, että minä käsitän täysiä juoksemisen sellaisena kun lähetään vetään vaikka 100m juoksua ja en usko että on maailmassa sellasta jamppaa joka tällä tyylillä pääsee hengissä maaliin jos heti starttaa täysillä!!

Kyllä sillä voimien jakamisella on suuri merkitys ja varmasti pitää olla muutama Cooper juostuna että osaa voimansa jakaa oikein, ihan kuten Williekin tossa edellä totesi!!!

No satasen juoksu ja cooperi on aika eri asioita, ja niissä täysiä juokseminen on eri asia. Cooperissakin alku tietysti vähän hitaampi kuin loppurutistus, mutta periaate kuitenkin se että alussa tuntuu helvetin pahalta ja lopussa vieläkin pahemmalta :urjo: :kippis1:

:offtopic: Itse jos lähtisin jonkun mainitsemilla 160-sykkeillä vetämään alun niin jäisi tulos varmaan kahteen tonniin :P Nimim. maksimisyke 211 ja normaalin kevyen hengästyttämättömän juoksulenkin keskisyke ~165. Parhaimmillaan olen pyörällä taas saanut 16 minuutin ajalle keskisykkeen 197.

Originally posted by Ville
.

Ajattelin uusia koko testin tammikuussa ja oisko kenelläkään vinkkiä miten saisi hilattua tuota tulosta ylöspäin? Minkälaista lenkkiä jo monestikko viikossa. Entäs sykealueet? Pitäs vielä samalla kaivaa aikaa myös puntille.

Mitäs mieltä ootte: kuinka paljon lihassolutyyppi vaikuttaa cooperin testissä? Luulisi, että se tavallaan olisi "epäoikeudenmukainen" paljon nopeita lihassoluja omaavia kohtaan. Jotenkin vain tuntuu, että jotkut vain juoksevat luonnostaan niin paljon enemmän kuin muut (jotka siis treenaavat yhtä paljon)..vai onko tämä nyt vain epäonnistujien puhetta :lol2:

Tulosta voisi parantaa harjoittelun rytmitys esim.
- 1-2 kertaa viikossa pidempi, hidasvauhtinen (syke alle 150) lenkki 40-60 min aluksi esim 40 min parin viikon välein 5 min lisää.
- kerran viikossa intervallityyppinen harjoittelu esim lämmittely 1-2 km sen jälkeen 1 min kovaa - 1 kevyttä/kävelyä - 2 min kovaa - 2 min kevyt - 3/3 - 2/2 - 1/1 - loppuverryttely
- kerran viikossa 5 km tasavauhtinen syke 150-165

Alle 3000m tuloksissa ei lihassolumäärillä, jalkojen pituuksilla yms. ole kovin paljon vaikutusta. Oma Cooper ennätys 4000m - tuli noin 40 km viikkomäärillä hidasta/nopeaa juoksua ja kuntosalia sopivasti rytmittämällä.

Originally posted by sama

Kun joku kertoo 4000 Cooper-tuloksestaan niin jutun jatkaminen tuntuu sen jälkeen vähän samalta kuin mennä neuvomaan isälleen...
Mutta tuo harjoitussysteemi kuulosti hyvältä. Itselle toimi vähän samankaltainen.
3 kertaa viikossa lenkki joista:
1. 30-60 minsaa tasatahtista 140-150 sykkeellä
2. 30-60 minsaa intervallia 5 minuutin jaksoissa; 4 minuuttia 140-150 sykkeellä ja perään minuutti täysillä ja taas 4 minuuttia palauttelua
3. 60-120 minsaa tasatahtista n 140 sykkeellä.
Itsellä nuo intervallit ainakin olivat ratkaisevassa osassa siinä mielessä, että ennen niiden aloittamista leposyke junnasi paikoillaan. Juoksin siis tuon 2. lenkin myös tasavauhtisena. Intervallien aloittamisen jälkeen leposyke tipahti parissa kuukaudessa 55->47.

:offtopic:
Matkojen ja juoksuaikojen pidentämisen kanssa kannattaa olla maltillinen, kuunnella kehoaan ja huolehtia lihashuollosta. Tuo oli ohjelmani harjoitellessani ensimmäistä maratoniani varten. Kunto nousi kohisten ja vain taivas tuntui olevan kattona kunnes akilles tulehtui, tyssäsi sitten siihen. Kunto saattaa hyvin kasvaa nopeammin kuin mitä jalkojen sietokyky antaa myöden.

Mun mielestä ihan turha sössöttää, mistään edellisen päivän nyrkkeilyreeneistä tai että oli aamulla syöny vahingossa omenan pesemättömänä. Yksinkertainen totuus on että tohon treeniin verrattuna tulos on aivan luokattoman surkea. Itse juoksin intin saapumis-cooperissa 2700 ja olin "harjoitellut" sitä varten käymällä puntilla puoli vuotta (niin siis mikään cooper ei kyllä tähtäimesä ollut). Ennen salilla aloittamistani olin urheilematta noin 2vuotta. Ja röökiä olen vetänyt kolme vuotta kiihtyvällä tahdilla, esim. intissä vedin vajaa 30 tupakkaa päivässä.
Omaa tulostani yhtään enemmän kehumatta (ihan kohtuu "terveen" miehen tulos) ainut syy minkä keksin sun huonolle tulokselle on: rata oli mitattu lyhyemmäksi kuin mitä todellisuudessa on. Ei kukaan 2400 juokseva ole voinut käydä lenkillä montaa kertaa tai harrastanut aktiivisesti jotain hyvää peruskuntoa vaativaa lajia.

Originally posted by hiliviuskas
Mun mielestä ihan turha sössöttää, mistään edellisen päivän nyrkkeilyreeneistä tai että oli aamulla syöny vahingossa omenan pesemättömänä. Yksinkertainen totuus on että tohon treeniin verrattuna tulos on aivan luokattoman surkea. Itse juoksin intin saapumis-cooperissa 2700 ja olin "harjoitellut" sitä varten käymällä puntilla puoli vuotta (niin siis mikään cooper ei kyllä tähtäimesä ollut). Ennen salilla aloittamistani olin urheilematta noin 2vuotta. Ja röökiä olen vetänyt kolme vuotta kiihtyvällä tahdilla, esim. intissä vedin vajaa 30 tupakkaa päivässä.
Omaa tulostani yhtään enemmän kehumatta (ihan kohtuu "terveen" miehen tulos) ainut syy minkä keksin sun huonolle tulokselle on: rata oli mitattu lyhyemmäksi kuin mitä todellisuudessa on. Ei kukaan 2400 juokseva ole voinut käydä lenkillä montaa kertaa tai harrastanut aktiivisesti jotain hyvää peruskuntoa vaativaa lajia.

Tottahan tuo on, että ihan surkea tuloshan tuo omani oli. Jännä juttu vaan, että osa juoksee "luonnostaan" sen 2700 kuten sinä.
Eihän tuo puntti juoksukuntoa kasvata. Muistin tässä vielä sellaisen jutun, että joskus pari vuotta takaperin kävin polkemassa kuntopyöräergometrin. En ole kirjoitusasusta nyt ihan varma, mutta siis se testi jolla mitataan hapenottokykyä mittaamalla sykettä erilaisten rasitustasojen aikana. Siinä saatu tulos oli kyllä parempi kuin keskimääräisellä saman ikäisellä kaksilahkeisella. Kumma, ettei sitten ole edes vähän parempi kuin keskiverto kun pitäisi tehdä samankaltainen testi juoksemisen muodossa :rolleyes: Näyttäis vielä siltä, että en ole ainoa meidän suvussa jolla on tämänlaista vikaa..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olkaa hiljaa älkääkä valittako, mun ennätys Cooperin testissä on 2200m, enkä muutenkaan jaksa juosta juurikaan pitempiä matkoja. Tällä hetkellä tosin on noin 10-15kiloa ylipainoa, nimenomaan tuossa vatsan seudulla :]

Originally posted by Ville
Tottahan tuo on, että ihan surkea tuloshan tuo omani oli. Jännä juttu vaan, että osa juoksee "luonnostaan" sen 2700 kuten sinä.
Eihän tuo puntti juoksukuntoa kasvata. Muistin tässä vielä sellaisen jutun, että joskus pari vuotta takaperin kävin polkemassa kuntopyöräergometrin. En ole kirjoitusasusta nyt ihan varma, mutta siis se testi jolla mitataan hapenottokykyä mittaamalla sykettä erilaisten rasitustasojen aikana. Siinä saatu tulos oli kyllä parempi kuin keskimääräisellä saman ikäisellä kaksilahkeisella. Kumma, ettei sitten ole edes vähän parempi kuin keskiverto kun pitäisi tehdä samankaltainen testi juoksemisen muodossa :rolleyes: Näyttäis vielä siltä, että en ole ainoa meidän suvussa jolla on tämänlaista vikaa..

Kohtuullinen jalkatreeni parantaa kyllä juoksutuloksiakin esim. kyykky 2-3 x 15-20 toistoa 1-2 kertaa viikossa tekee jalkojen kestovoimalle hyvää.

Tietysti yksi syy huonoon tulokseen voisi olla huono hyötysuhde eli juoksutekniikka hanurista - kaiken liikkeen pitäsi suuntautua vain eteenpäin, polvet suht alhaalla, ei pomppien, askel rullaten kantapään kautta päkiälle, ei läpsytellen - jos teknikka on kunnossa askellus on suht äänetöntä

Aikanani lenkkeilin about 1 kerran viikossa, tosin lisäksi pelannut sählyä,skeittaillu, snoukannu,breikannu jne...

Tolla taustalla irtosi parhaillaan 3330m siin coopperissa. Tommosen 2500 w*ttu kävelee siinä 12 minuutissa. Eli kyllä sulla pitäs olla toi kuntopohja ihan ok, mut ehkä juokseminen on sulle vähän outoa.

Riittää kun juokset 1 kerran viikossa about 10km lenkin, josta viimeset 15 minuuttia vedät TÄYSILLÄ. Tolla pitäs tottuu juoksemiseen jo about 3-4 kuukaudes. Ja varmasti lähtee tulos nousuun.

-krp-

Originally posted by krp
[B Tommosen 2500 w*ttu kävelee siinä 12 minuutissa.[/B]

Itse kävelen 7km/h vauhdilla, jolloin 12 minuutissa kävelen 1400m.
Mulla tekee tiukkaa jo pelkkä hölkkääminen 12min putkeen, 2000m ei ole koskaan mennyt rikki :itku: :down:

Originally posted by astro
Itse kävelen 7km/h vauhdilla, jolloin 12 minuutissa kävelen 1400m.
Mulla tekee tiukkaa jo pelkkä hölkkääminen 12min putkeen, 2000m ei ole koskaan mennyt rikki :itku: :down:

Sama juttu mullaki :/ Tai on se 2000 menny rikki kerran lukioaikoina. Saa nähä miten intissä kestää ...

Omasta kokemuksesta sanoisin, että geeneillä/lihastyypillä on sanansa.
Rykäsin aikoinaan 8 vuoden palloilutaustalla, 20kg kevyempänä 8% rasvoilla, intissä urheilukoulun testeissä jonku 2300 (ja yliluutnantin naama hiukan punotti).
Kai se 3000 saattais olla mahdollinen jos lopettaisin puntin, laihduttaisin peruskenialaiseksi kukkakepiksi ja juoksisin 5-10 vuotta kuin susi. Mutta olishan se aika:wall:

"Cooper oli merijalkaväen natsi ja sen vaimo petti sitä maitopojan kanssa jolloin se keksi että laitetaan maitopojat Cooperin testiin."

(Kauko Röyhkä: Miss Farkku-Suomi)
:D

Tässä toistoa.

Tuntuu että tuossa Cooperin testissä hajonta on aika lailla kahta ääripäätä: Keskivertoa tai sitten huippuhyvää. Urheilit huviksesi niin tai näin, tulos on keskiverto. Jos olet selkeästi huippukunnossa, tuloskin on hyvä.

Tuo taitaa olla totta että Cooperin tulosta voi selkeästi parantaa vain Cooperia harjottelemalla. Tottakai yleiskunnon kohentuminen auttaa Cooperin tulokseen, mutta lähes kaikki lajit kehittää imo kyllä yleensä kovempia lyhyitä vetoja tai pitkäkestoista puurtamista (pyydän anteeksi hieman teknistä ammattikielen termistöä).

Tuo kuupperin tulos on todella hämmästyttävä eri ihmisillä...
Itselläni armeijassa taisi mennä 3050 m. En ole "ikinä" lenkkeillyt ja ruumiin rakenteeni on suht atleettinen.(esim. hauis 38, rinta 109, reisi 68). Kuupperi päivänä en polttanut tupkkaa, söin hiilaria kohtuullisesti. Päivän sana taisi kuitenkin olla keskittyminen. Tupakaverit näki jo olemuksesta että kolmetonnia taitaa paukkua.
Maalissa oli olo sitten aika hurja, mutta arvioni on että psyykkaamisella tuli ainakin viimeiset 300 metriä ...

Originally posted by makew
Mutta kuka jaksaa juosta kun voi kävellä ripeästi ja polttaa rasvaa:rolleyes:.

Tämä on hiukan :offtopic: nyt mutta kysyn kuitenkin.. Paljonko sinulla esimerkiksi on syke silloin, kun teet aerobista ripeästi kävellen?? Mulla on varmaan hiukan päähän pinttynyt luulo, että sykkeen alaraja rasvanpolton kannalta olisi jotain 125-130 välillä...Onko ihan metsässä tuo luulo? No jokatapauksessa minä en saa sykettä nousemaan enään noihin lukemiin vaikka kävelisin niin ripeästi, kuin suinkin jaloista lähtee... Peruskunto on tosin kasvanut aikalailla lisääntyneen aerobisen myötä..

Originally posted by MissFlightattendant
Tämä on hiukan :offtopic: nyt mutta kysyn kuitenkin.. Paljonko sinulla esimerkiksi on syke silloin, kun teet aerobista ripeästi kävellen?? Mulla on varmaan hiukan päähän pinttynyt luulo, että sykkeen alaraja rasvanpolton kannalta olisi jotain 125-130 välillä...Onko ihan metsässä tuo luulo? No jokatapauksessa minä en saa sykettä nousemaan enään noihin lukemiin vaikka kävelisin niin ripeästi, kuin suinkin jaloista lähtee... Peruskunto on tosin kasvanut aikalailla lisääntyneen aerobisen myötä..

Tee niinkuin mä tein kesällä, reppuun hantteli ja metsään vetämään mäkiä ylös alas, ylös alas..
Ei tarvitse juoksennella ei.
BTW,mulla kyllä palaa rasva aivan kivasti ihan reippaalla kävelyllä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom