Minun mielestä jossain on jotain perustavanlaatuista vikaa, jos pitää ihan millä vaan (laillisilla tai laittomilla) piristeillä työkykyään ja vireystilaansa paikkailla.
Maailmassa on virhe!1 :E
Väitteesi oli mielestäni jo siinä määrin yleismaailmallisen julistava, että jonkin sortin perustelutkin olisivat paikallaan, kiitos?
Niinikään tietääkseni (mm.) riittävän reipas liikunta aiheuttaa aivoissa endorfiinien eritystä, mikä ainakin omasta mielestäni johtaa positiiviseen muutokseen vireystilassa. Tältä pohjalta liikuntaakin voidaan imo pitää eräänlaisena 'piristeenä'. Onko niinollen urheilun harrastajillakin jossain "perustavan laatuista vikaa"?
Tosin en ole ihan varma mitä tarkoitat "perustavan laatuisella vialla", jos sellaiseksi lasketaan vaikkapa välillä suorastaan dramaattiset mittasuhteet saavuttava aamu-unisuus niin täältä kyllä löytyy.
No ihan oikeasti monille siitä tulee hyvä olo kun saa breikillä kupposen kuumaa sumppia ja kohtuullisesti käytettynä ne haittavaikutukset on afaik käytännössä olemattomat.Mielestäni on aika harhaanjohtavaa sanoa kahvin juonnin olevan terveellistä. Vähän käytettynä se tietysti piristää mutta en näe syytä minkä takia oikeasti ihmisen pitäisi saada vaan se muutama kuppi tiettynä hetkenä päivässä.
Ehkä kahvinjuomisessa ei nyt kuitenkaan useimmiten ihan näin vakavasta meiningistä ole kyse. ;)Ehkä ihminen uskottelee ittellensä että hänellä on pakko olla jokin pieni pahe muuten hän ei kestäisi päivää loppuun.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini - "LD50-annos rotalla: 192 mg/kg.", "Riippuvuutta aiheuttava päiväannos on noin 350 mg (3—4 kuppia kahvia)."Sama psykologia on tupakassakin vaikkakin vaarat ovat ihan eri luokkaa. Molemmat aineet kuitenkin koukuttavat ja liikakäyttöisenä aiheuttaa kuolemaa. Voiko tälläsiä aineita edes kutsua terveellisiksi?
Aikamoinen antisankari on se, joka kahvilla itsensä tappaa. :D Kyllä mä oon aikalailla sitä mieltä, et kahvia voidaan pitää turvallisena sinä kuin ruokaa ylipäänsä. Kaikille ei sovi, mutta niinhän sitä käsittääkseni jotkut allergikot voi jopa heittää veivinsä vaikka pähkinöistäkin.
Oisko tässäkin asiassa pieni suhteellisuudentajun ja oman järjen käyttö sallittua ellei jopa suotavaa?
Niin ja mitä tulee tuohon kuitulan mainitsemaan IL:n artikkeliin niin senhän näkee jo siitä lainauksestakin vaikka perssilmällä, että juttu on . Tosin ei tuo mitenkään yllätä, mitä oon satunnaisesti lehteä joskus lukenut niin aikamoista vessapaperia tuntuu yleensä olevan olevan koko läpyskä.
edit: Niin itse muuten juon kahvia yleensä sen 2-3dl (~2 kuppia) aamuisin, enempi pistää pakin sekaisin ainakin säännöllisesti juotuna. Loppupäivän 'kahvi'tauot menee teetä lipittäessä.