Kylkiluu / selkä rikki?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja takomo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaupunki
Uusimaa
Kaaduin päin pöytää joulukuun alussa vasemmalle kyljelleni/selälleni. Tilanteessa minulla oli vahva "kokovartalopuudutus", mutta seuraavat kaksi viikkoa kivut olivat suhteellisen kovat(hengittäminen sattui takakyljessä ja nukkuminen oli hankalaa).

Vähitellen kivut katosivat ja unohdin jo koko tapahtuman, kunnes eilen salilla, alataljalla lämmitellessä (3x10 40kg:lla) alkoi pistämään taas samasta paikkaa. Ajattelin, että kyseessä on vain jotain pientä jännitystä, mutta treenin edetessä varsinkin työntävien liikkeiden _jälkeen_ pistävä kipu koveni. Lopulta oli pakko lopettaa treeni kesken, kun ei meinannut päästä enää penkistä ylös. Nukkuminen oli taas hankalaa, onnistui vain oikealla kyljellä(ei siis kipeällä) ja siten, että vasen käsi oli jossain muualla kuin vasemman kyljen päällä. Kipu on pistävää ja keskittyy alle kämmenenkokoiselle alueelle takavasemmalla. Istuessa ja seisten ei kipua tunnu, ainoastaan makuulla (penkki, sänky).

Kysymys kuuluukin, että voiko tuollainen "ruhje" uusiutua, vai olisiko mahdollista että kylkiluu olisi mennyt sijoiltaan tms. Olen ymmärtänyt että kylkiluuvammat ovat niin kivuliaita, että logiikkani mukaan olisin jo vapaaehtoisesti mennyt lääkäriin, mutta koska en ole mennyt, olen päätellyt, että kyse on vain jostain pienestä joka menee ajanmyötä ohi. Luulotietooni kuuluu myös, että vaikka kylkiluu olisikin rikkikaput, ei sille sijaintinsavuoksi voi tehdä mitään. Korjatkaa kun olen väärässä.

perusjantteri: -Kyllä katkennut kylkiluu voidaan teipata tarpeen vaatiessa.

"Luulotietooni kuuluu myös, että vaikka kylkiluu olisikin rikkikaput, ei sille sijaintinsavuoksi voi tehdä mitään. Korjatkaa kun olen väärässä"

Olen ymmärtänyt että kylkiluuvammat ovat niin kivuliaita, että logiikkani mukaan olisin jo vapaaehtoisesti mennyt lääkäriin, mutta koska en ole mennyt, olen päätellyt, että kyse on vain jostain pienestä joka menee ajanmyötä ohi. Luulotietooni kuuluu myös, että vaikka kylkiluu olisikin rikkikaput, ei sille sijaintinsavuoksi voi tehdä mitään. Korjatkaa kun olen väärässä.

Ei se aina ole niin kipee, että kirmais juoksujalkaa lääkäriin. Monesti niitä löytää "melkein oireettomilta", että hyvinkin on kylkiluu voinu mennä sulla poikki. Ja 99% tapauksista niille ei tehdä mitään.

Tiedän tapauksen, jossa muutaman kuukauden kuluttua kelkkaonnettomuudesta lääkäri havaitsi kolmen kylkiluun ja rintalastan murtuneen aikaisemmin röntgenkuvasta.

Olivat jo oireettomia tuossa vaiheessa, kuvat otettiin muusta syystä.

Itelläkin oli kylkiluu murtunut, tai ilmeisesti kaksikin mutta ei mitään kipuja pahemmin ollut. Tietyissä asennoissa hieman sattui ja saattoi pompata irti rintalastaliitoksesta (väärä termi mutta kuitenkin...).

Itelläkin oli kylkiluu murtunut, tai ilmeisesti kaksikin mutta ei mitään kipuja pahemmin ollut. Tietyissä asennoissa hieman sattui ja saattoi pompata irti rintalastaliitoksesta (väärä termi mutta kuitenkin...).
Mitenkäs salillakäynti onnistui vai piditkö taukoa ja kuinka kauan? Itse ajattelin keskittyä nyt sitten käsiin ja jalkoihin kunnes kylki kestää rasitusta eli ei kipuile. Viimeksi siihen meni pari viikkoa mutta nyt ei todellakaan tekisi mieli pitää mitään kahdenviikon taukoa. :wall:

Mitenkäs salillakäynti onnistui vai piditkö taukoa ja kuinka kauan? Itse ajattelin keskittyä nyt sitten käsiin ja jalkoihin kunnes kylki kestää rasitusta eli ei kipuile. Viimeksi siihen meni pari viikkoa mutta nyt ei todellakaan tekisi mieli pitää mitään kahdenviikon taukoa. :wall:

Pidin taukoa 8kk. Ongelmana on lähinnä se, että vaikka sä teet vain käsiä ja koipia niin kylkeen tulee silti painetta ja se ei pääse paranemaan. Muutenkin kylkimurtumaa on kinkkistä parantaa koska esim. nukkuessakin tulee pyörittyä niin paljon, ettei varmasti pääse luutumaan. Noin pitkästä tauosta ei ollut mulla mitään hyötyä koska edelleenkin kylkiluu saattaa pompata pois paikoiltaan tietyissä asennoissa.

Pidin taukoa 8kk. Ongelmana on lähinnä se, että vaikka sä teet vain käsiä ja koipia niin kylkeen tulee silti painetta ja se ei pääse paranemaan. Muutenkin kylkimurtumaa on kinkkistä parantaa koska esim. nukkuessakin tulee pyörittyä niin paljon, ettei varmasti pääse luutumaan. Noin pitkästä tauosta ei ollut mulla mitään hyötyä koska edelleenkin kylkiluu saattaa pompata pois paikoiltaan tietyissä asennoissa.

No voi sun... Tarttisko sitä nyt mennä sitten tarkistuttamaan toi, voi perkeleen perkele. En halua mitään pysyvää vauriota, mutta en myöskään voi pitää kuukausien taukoa. Tarvinnen ammattilaisen mielipiteen.

No voi sun... Tarttisko sitä nyt mennä sitten tarkistuttamaan toi, voi perkeleen perkele. En halua mitään pysyvää vauriota, mutta en myöskään voi pitää kuukausien taukoa. Tarvinnen ammattilaisen mielipiteen.

Käy lääkärissä, ota röntgenkuvat niin ehkä sitten selviää, mikä siellä on.

Mene vaan jos tilanne vaatii. Tosin kuvista ei juurikaan hyötyä ole, nuo murtumat näkyvät niissä varsin heikosti - diagnoosi on kliininen.

Luulen, että mxm:llä ei ole ollut mikään ihan perusmurtuma - yleensä nuo paranevat suhteellisen hyvin 3-4 viikossa, kunhan jaksaa antaa sen levätä. Kuten tulikin esiin, treenaaminen on varsin vaikeaa; ei ole montaa liikettä, joita voi tehdä - ja tosiaan jatkuvasti rasittamalla se ei parane koskaan (kokeilin joskus).

Teippaus voi hiukan poistaa rasitusta / kipua murtumakohdasta, mutta teho on melkoisen heikko. Lisäksi kun treenatessa pitää teippiä ja hikoilee sen alle, iho tykkää helposti varsin kyttyrää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mullakin mennyt kylkiluu ihan poikkikatki, ei tosin pois paikoiltaan. Kipu oli juuri tuollasta että nukkuminen oli hankalaa ja hengitteleminen sattui rintakehään melkosen paljon. Söin vahvinta särkylääkettä mitä apteeksita sai ilman reseptiä parisen päivää ennenkuin pääsin lääkäriin. Kipua en niillä saanut taltutettua. Salilla vielä puolikin vuotta myöhemmin tapahtuneesta huomasin kanssa tietyissä liikkeissä, että niiden tekeminen sattui ja jätin siis nuo liikkeet väliin koska oli aika pistävää kipua ja ei luottanut siihen kestääkö paikat. Läkäri ei uskonut että kylkiluuni olisi ollut murtunut, röntgenkuvassa se kuitenkin näkyi aivan slekeästi. Hoito siihen ei ollut muuta kuin reseptisärkylääkeitä, vahvempia siis. Anto ne myös jotain geeliä mikä poistaisi särkyä mutta tuntui aika turhalta, enkä loppuviimeksi sitä pahemmin käyttänyt. Aika nopeasti se kuitenkin paranee, reenauksessa kannattaa ottaa kyllä tuo huomioon että varoo. Mut kannattaahan tuo kuvaamassa kuitenkin käydä niin voi olla varma. Mutta enpä itsekkään olisi uskonut saaneeni kylkiluutani rikki että oli aika yllätys. Mut paraneehan tuo nopsaan. :)

Luulen, että mxm:llä ei ole ollut mikään ihan perusmurtuma - yleensä nuo paranevat suhteellisen hyvin 3-4 viikossa, kunhan jaksaa antaa sen levätä. Kuten tulikin esiin, treenaaminen on varsin vaikeaa; ei ole montaa liikettä, joita voi tehdä - ja tosiaan jatkuvasti rasittamalla se ei parane koskaan (kokeilin joskus).

Oikeassa olet, ei se ihan perusmurtuma ollut. Kylkiluu oli lähtenyt irti tuosta rintalasta keskiliitoksesta eli siis tosta rinakehän keskeltä ja koska kyseessä on juurikin tuo paikka niin sen on aika hankala luutua koska rintalasta liikku hengittäessä ja nukkuessakin kun pyörii niin kyllähän siinä painetta tulee.
Rauhassa kannattaa aina noiden murtumien kanssa silti ottaa.

Tuttu juttu

Mulla murtu viime torstaina kylkiluu ja toisiaan yöt on vaikeimpia. Oikeaa asentoa ei meinaa millään löytää, aina tekee kipeää. Päivisin on paljon helpompaa, kunhan ei vahingossa erehdy aivastamaan:) , sit meinaan tekee kipeetä.

Särkylääkkeet tehoo muhun ainakin niin hyvin et kipu on ihan siedettävää. 6vko oli ennuste paranemisen kestoksi, katotaan nyt pitääkö,paikkaansa

En viimeviikolla ehtinyt sinne lekurille, vaan se mitä tapahtui perjantaina, hämmentää. Edessä oli kolmentunnin automatka, ja kun olin parituntia istunut pelkääjänpaikalla tuntui selässä pari pientä "naksausta" ja olo parani siltä istumalta. Vaikka selkä ei istuessa ennen sattunutkaan, oli olo jotenkin vapautuneempi. Illalla kun panin maate, huomasin, että jäljellä oli ainoastaan pientä aristusta, ei mitään verrattuna edellisten iltojen kovaan, pistävään kipuun. Senjälkeen jäykkyyskin on kadonnut, eikä kipukohtaa löydä enää vaikka kuinka kiemurtelisi.

Setä ei vaan tajua mistä on kyse. Nyt lääkäriinmeno tuntuisi naurettavalta, mutta samaten arvelluttaa mitä tapahtuu jos huomenna rykäsen normaalin treenin.

Mulla on ollut halkeama tjms kaks kertaa kylkiluussa, ja se sattu jo ihan tarpeeks. Ei voinu vetää henkeä kunnolla jne. Semmoset 3 vko siinä meni että pysty olemaan normaalisti taas. En tosin käyny salilla ollenkaan tuon tapahtuessa...

Latest posts

Back
Ylös Bottom