Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Meta title: 💥 Kuvia Pakkiksen Mikestä? – Q&A joka selvittää onko legenda lihaa, luuta vai pelkkää foorumimyyttiä

Meta description: Keskustelua PakkisMiken kuvista, taustoista ja yleisön kysymyksistä – kuka mies on ja mitä haluat tietää?**

Siksi toisekseen failureen ja failureen on montaa erilaista mutta harvempi perustreenaaja edes pystyy esim. jalkoja tekemään failureen vaan pää pettää ensin.

Koko keskustelu lähti siitä, et Mike kehotti jengiä kokeilemaan, eikä vaan lukemaan tutkimuksia.

Ja nyt koko keskustelu on palannut sinne mistä se lähtikin :D Tää on loputon looppi, menkää ihmiset vaikka ulkoilemaan välillä!

Natikoiden kannattaa sitten muistaa maltti sen failuren kanssa.

"Nettiforumeilla porukka usein ihmettelee, miksi lääketieteellisesti tehostetut treenaajat suosivat failureen treenaamista runsaan erikoistekniikoiden käytön kera, ja natutreenaajille puolestaan suositellaan usein esim. yhden toiston jättämistä varastoon hermoston ylirasittamisen välttämiseksi. Jostain syystä kuvitellaan, että anabolinen lääkitys jeesaa ainoastaan lihaskudoksen palautumista. Todellisuudessa kemiallisesti tehostettu treenaaja palautuu myös hermostollisesta rasituksesta paremmin kuin natikka. Ote Schoenfeldin katsauksesta: ”In addition to its effects on muscle, testosterone also can interact with receptors on neurons and thereby increase the amount of neurotransmitters released, regenerate nerves, and increase cell body size.”
Koska hermoston palautuminen ylirasitustilasta vaatii huomattavasti enemmän palautumisaikaa kuin esim. lihassolun mikrovaurioiden korjaaminen tai metabolinen palautuminen, on varsinkin naturaalitreenaajien syytä välttää hermoston liikakuormitusta. Ehkä helpoiten tämä onnistuu käyttämällä failurea ja erikoistekniikoita hyvin harkitusti, ja tekemällä suurimmaksi osaksi suoria sarjoja."

Lähde: https://www.fast.fi/2013/lihaskasvun-mekanismit-osa-2-suorat-sarjat/
Mä treenasin sen 48 treeniä tammikuussa putkeen ilman taukoja pelkällä testolla. En joutunut mihinkään ylikuntoon tai hermostolliseen kamalaan tilaan. Mä haluaisinkin herättää kysymyksen mitä ihmettä ihmiset pelkää salitreenillä tapahtuvan? Eli oletetaan nyt, että jantteri X tekee failureen X aikaa ja joutuu tähän mystiseen hermostolliseen ylikuntoon, mitä siitä seuraa? Muutamien päivien extralepo. Tähän vastataan sitten tottakai "hermosto ei lässynlässyn palaudu niin nopeaan kuin", no mitä sitten? Mitkä on ne seuraukset siitä, että on valmis feidaamaan koko treeniuransa ajan failuret vain pelkäämällä sitä hermostollista ylirasitusta, josta ei ole edes näyttöä mitä se sitten oikeasti tekee tavalliselle salitreenaajalle ylipäätänsä. Ja mä puhun käytännöstä, en mistään Utti lukee kirjasta sitä ja tätä. Mitä siinä käytännössä tapahtuu? Kisalavalla on joka vuosi aivan loppuun asti rääkättyjä jätkiä kireessä kunnossa ja hyvin niillä näyttää pattia olevan eikä varmaan kovinkaan moni ole kovin hyvin palautunut.

Ihminen kestää melkoista rasitusta ja jengi pelkää täällä jotain sarjan loppuun viemistä. Tehkää oikeasti itsellenne palvelus ja treenatkaa täysiä aina, levätkää sitten kun alkaa tuntumaan ja ottakaa sitten uusiksi. Tommoinen knoppitiedon lukeminen kirjoista, joka ei millään tasolla päde jokaiseen yksilötasolla, on aivan vitun tyhmää. Koittakaa itse, ei siinä tartte sen kummempaa ihmetellä.

Mä oon takonut itseeni Peterin seurassa natuna jo ihan vitunmoisella tahdilla, enkä koskaan huomannut mitään mystistä hermostollista rasitusta. Sitten mä vain otin välipäiviä lisää kun alkoi tuntumaan, ettei oikein jaksa. Ja jos olin hermostollisessa ylirasitustilassa, niin mitään semmoista en elämässäni huomannut, treenit kulki edelleen, lipido normaali ja unetkin maistui. Jengi nyt vain ihan turhaan pelkää jotain mörköä.

Ja jos nyt sattuu käymään niin, että talo palaa ja vaimo jättää kun tuli treenattua vahingossa pari treeniä failureen, niin sitten vain ei enää treenaa failureen, mutta ihan vitun turha jarruttaa tekemistä joidenkin marginaalisten tutkimusten kautta, koska tutkimuksia löytyy miljoona vastaan, että failureen vetäminen on kovinta stimulointia.

Kattokaa Wlogeja ja mitä saatanallista settiä vedettiin vuosia, jos meillä ei iskenyt mitään älytöntä hermostojumia noilla treeneillä, niin ei se nyt saatana natulle iske failurellakaan.

Viimeksi muokattu:
Mä treenasin sen 48 treeniä tammikuussa putkeen ilman taukoja pelkällä testolla. En joutunut mihinkään ylikuntoon tai hermostolliseen kamalaan tilaan. Mä haluaisinkin herättää kysymyksen mitä ihmettä ihmiset pelkää salitreenillä tapahtuvan? Eli oletetaan nyt, että jantteri X tekee failureen X aikaa ja joutuu tähän mystiseen hermostolliseen ylikuntoon, mitä siitä seuraa? Muutamien päivien extralepo. Tähän vastataan sitten tottakai "hermosto ei lässynlässyn palaudu niin nopeaan kuin", no mitä sitten? Mitkä on ne seuraukset siitä, että on valmis feidaamaan koko treeniuransa ajan failuret vain pelkäämällä sitä hermostollista ylirasitusta, josta ei ole edes näyttöä mitä se sitten oikeasti tekee tavalliselle salitreenaajalle ylipäätänsä. Ja mä puhun käytännöstä, en mistään Utti lukee kirjasta sitä ja tätä. Mitä siinä käytännössä tapahtuu? Kisalavalla on joka vuosi aivan loppuun asti rääkättyjä jätkiä kireessä kunnossa ja hyvin niillä näyttää pattia olevan eikä varmaan kovinkaan moni ole kovin hyvin palautunut.

Ihminen kestää melkoista rasitusta ja jengi pelkää täällä jotain sarjan loppuun viemistä. Tehkää oikeasti itsellenne palvelus ja treenatkaa täysiä aina, levätkää sitten kun alkaa tuntumaan ja ottakaa sitten uusiksi. Tommoinen knoppitiedon lukeminen kirjoista, joka ei millään tasolla päde jokaiseen yksilötasolla, on aivan vitun tyhmää. Koittakaa itse, ei siinä tartte sen kummempaa ihmetellä.
Nyt on kyl pakko sanoo että et tiedä mistä puhut ku et oo kokenukkaa sitä. Mulla itellä on ihan käytännön kokemusta ylikunnosta ja se ei ihan parilla päivällä ohi mennyt vaikka salilla kävinki. Turhaahan se oli ku siä ei mitään pystyny tekee oikeestaa.. tai siis lähinnä just vajaita sarjoja :D Kroppa tärisi jännittäessä mitä vaan lihasta ja päässä tuntuu et tuut hulluks.. eli vähän niinku paniikki oireita. 9mg melatoniinia ja bentsoja eikä uni tullu.
Vlogeja tuli matkittua sillon ja viikonloppusin vedettyä muutaki ku pulkkaa.. eli kynttilä palo molemmista päistä parisen vuotta aikas loppuu. Puolisen vuotta jaksoin kokee sitä ja sit oli aika kysyä kokeneemmilta neuvoo. Ulkopuolista testoo nii ylirasitus katos parissa kuukaudessa. Myös labroissa tuli ravattua ja monilla lääkäreillä ja kaikki samaa mieltä että liian kovaa on reenattu.

Nyt on kyl pakko sanoo että et tiedä mistä puhut ku et oo kokenukkaa sitä. Mulla itellä on ihan käytännön kokemusta ylikunnosta ja se ei ihan parilla päivällä ohi mennyt vaikka salilla kävinki. Turhaahan se oli ku siä ei mitään pystyny tekee oikeestaa.. tai siis lähinnä just vajaita sarjoja :D Kroppa tärisi jännittäessä mitä vaan lihasta ja päässä tuntuu et tuut hulluks.. eli vähän niinku paniikki oireita. 9mg melatoniinia ja bentsoja eikä uni tullu.
Vlogeja tuli matkittua sillon ja viikonloppusin vedettyä muutaki ku pulkkaa.. eli kynttilä palo molemmista päistä parisen vuotta aikas loppuu. Puolisen vuotta jaksoin kokee sitä ja sit oli aika kysyä kokeneemmilta neuvoo. Ulkopuolista testoo nii ylirasitus katos parissa kuukaudessa. Myös labroissa tuli ravattua ja monilla lääkäreillä ja kaikki samaa mieltä että liian kovaa on reenattu.

Heikko.

Mä vedin älyttömiä tuplatreenejä natukkana ilman lepopäiviä sen suurempia ongelmia. Ongelmana oikeastaan oli aika, kun töissäkin piti se 8 tuntia päivässä heilua. Muijaa alkoi ärsyttää jatkuva pillun pummaaminen ja nukuin hyvin.

Kun tuli lääkkeet kuvioihin, aloin tekemään samaa isommilla painoilla ja lisäsin enemmän venyttelyä sarjojen välissä. Edelleen se 8 tuntia duunissa ja samat unet. Sama muija. Panettaa vielä enemmän. Mähän teen edelleen kirjaviisaiden mukaan asiat päin persettä, mutta kehityn nopeammin kuin ne. Ennätys taitaa olla 56 treeniä putkeen, mikä katkesi kun menin ahmimaan Kakku- Galleriaan kakkubuffettia ja tuli pian nukkumatti heittää soraa silmiin.

Pistetään tähän vielä että treenasin failureen, myös pakkotoistoja ja pakotettua negatiivisiä

Jengi taitaa unohtaa sen, että palautumiskapasiteettiakin voi kehittää. Usein sitä on tehty suunnitelmallisesti vuosia näillä advanced-tason treenaajilla, ketkä hyödyntää paljon failurea ja sen yli menemistä treeneissään.

Näissäkin pitäis huomioida se kokonaisuus. Otetaan joku peruspertti jolla on pari yöt huutavaa kakaraa, vuorotyö, jatkuva univaje ja valmiiksi treenit sellaisia, että pitää juoda pannullinen kahvia että pystyy mihinkään, niin siihen on ihan turha työntää mitään tupla ja triplatreenejä. Jos noi ominaisuudet on kunnossa ja virtaa riittää, niin miksei sitä voisi kokeilla, jos siltä tuntuu. Itseäänhän tuossa pitää kuunnella. Olis mullaki tänään yläkropan treenipäivä, mutta rinta on valmiiksi ihan tukossa edellisestä treenistä, niin täysin turha sinne on mennä itseään hajottamaan. Toisaalta käänteisesti jos siltä tuntuu, niin voi sitä järkevästi toteutetulla 2-jakoisellakin jauhaa useitakin treenejä putkeen, jos virtaa riittää.

Sinänsä aihe on mielenkiintoinen. Tästä olisi ihan hyvä saada jotain näkemyksiä, että miten toteuttaa siirtymävaiheet treenissä, millaisella treenijaolla treenata yms. En ole itse ainakaan heti toteuttamassa, ei oikein sovi dieettiin vetää treenit äärilaidasta toiseen, mutta voishan tuota jossain vaiheessa kokeilla.

Jos haluaa esimerkkejä tiheään treenavista natuista, niin kannattaa silmäillä vaikka JPFuxin treenipäivyriä. Vaikka mies onkin voimailija, niin minusta +10 treeniä viikossa, yli 3xop mave kisoissa ja ainakin jossain vaiheessa todella kireä kunto ovat todiste siitä, että kaikki riippuu kokonaisuudesta.

Viimeksi muokattu:
Mä treenasin sen 48 treeniä tammikuussa putkeen ilman taukoja pelkällä testolla..
Miten treenasit? Voimaprogressiota? Pumppailua? Paljon testoa? Plussakaloreila? Millä jaolla?
Niin monta muuttujaa ettei tuo nyt tarkota yhtään mitään.
Omalla kohdalla huomannut että jos koittaa voimaprogressiota treenata ei ole mahdollista vetää failureen ja hakkaa "lihas paskaksi" joka treenissä. Tätä nykypäivän pumppitreeniä pudotussarjoilla yms pystyy tekemään ilman mitään ongelmia mutta en koe sen olevan edes hyvä tapa treenata, isot äijät on aina ollu vahvoja ja tulee aina olemaan. Tuntumahomoilulla ei pääse kun tiettyyn pisteeseen, paitsi jos olet geneettinen ihmemies.

Miten treenasit? Voimaprogressiota? Pumppailua? Paljon testoa? Plussakaloreila? Millä jaolla?
Treenasin kuten nytkin, sitä mikä ei ole kipeenä ja tunnen että olisi palautunut. En mä jää odottelemaan jonkun kierron mukaan, tai mene tekemään kipeitä lihaksia.

Mitä taas mun voimiin tulee, niin jos aikanaan panostin kevyemmällä treenaamisella penkkiin ja nostin 205 99,8kg painoisena ja yli 10 vuotta vanhempana otin sitten 97 kiloisena 205kg penkistä aivan bodaustreenin pohjalla, eli hirveitä pudotussarjoja alle kuukausi jne. Voi helvetti kun sillon niillä lääkkeillä olisin tajunnut jotain treenaamisesta, mutta elin siinä harhaluulossa mitä moni täällä, että erikoistekniikoita ei voi tehdä kun menee ylikuntoon, joka on pelkkää paskaa.

Edelleenkään jengi ei tajua maailman yksinkertaisinta juttua, treenaa täysiä, palaudu ja treenaa uudestaan. Jotenkin niin kieroon lukee porukka, että lukevat tämän niin, että pitää tehdä tuplia kokoajan. Ei, vaan palautuminen treenin kovuuden mukaan. Jos puhaltelee muniin, mikä täällä selkeesti on sitä valtavirtatreenaamista, niin silloin voi vetää vaikka 3 treeniä päivässä huoletta, mutta jos vetää ylitte, nini sitten vain otetaan palautumiseen enemmän aikaa.

Ja täällä on siis yksi ainoa käyttäjä, joka on sanojensa mukaan ollut hermostollisessa ylikunnossa, muut vain höpisee siitä kun se on jossain artikkelissa sanottu. Sitten pelätään treenaamista patologisesti. Moniko teistä on koskaan ollut missään ylikunnossa, voin sanoa, että aika helvetin paljon pitää treenata, että siihen pääsee. Eikä varmana riitä täysiä 2 kertaa päivässä ilman taukoja kuukausia putkeen jos vain nukkuu ja syö tarpeeksi.

Ja jos sitten onnistuu saamaan itsensä semmoiseen kuosiin, niin tietääpä rajansa ja sen faktan, että failureen voi vetää aivan huoletta aina, se ei ylikuntoon ketään vie.

Viimeksi muokattu:
Johtuu varmaan siitä että kun suurinosa reenaa voimannostotyylillä siinä kun tekee max 6 toiston settejä ja jos painot on jo korkeella (veto300, penkki 200, kyykky 250) Niin siinä on tosi helppo reenata itsensä "ylikuntoon" niin ettei palaudu reeneistä ja sarjapainot alkaa tippua. Monesti 4xviikossa reeniä on liikaa. Bodaus reeniä pystyy sitten taas reenaamaan paljon useemmin ja sen mukaan just että mikä lihas on palautunut. Luulen että tästä johtuu tää erimielisyys... Ja sitten vielä se että tehdään apuliikkeet päälle bodaus mielessä kun haluttais lihastakin ja egon kannalta suuret voimat pääliikkeissä.

Juu, en tosissaan puhu voimailusta, voimat ovat paljon herkemmät ravinnolle ja treenitahdille kuin lihakset. Voimat lähtee helvetisti nopeeempaa kävelemään mitä lihakset. Mut alunperin tässä aloitin keskustelun siitä kun jopa failurea vältellään bodaustreenissä. Ainoot perustelut sille oli, koska Jay Cutler.

Todettakoon, että jos natu on natu, silloin ei vedetä testoo, ei suuria eikä pieniä määriä. Esim. kovaa treenaavilla olympiaurheilijoilla on kova houkutus ottaa harjoituskaudella ulkopuolista testoo - jos ylikunto-oireita ilmenee. Tätä se Therese Johaugin lääkärikin tod. ovelasti yritti.

Kehonrakennuksessa kehitystä on aika vaikea mitata. Mitä vitun väliä sillä on, kuinka on treenannut tai minkälainen dieetti on ollut - jos on lavalla kunnossa tai jos on itse tyytyväinen kehitykseensä.
Treenasin "oikein" ja sain penkistä 120 kg, treenasin "väärin" ja nostin 150kg. Eli kai sen tyhmempikin ymmärtää, mikä omalla kohdalla toimii ja mikä ei.

Talo alkoi palamaan, mutta tuli saatiin aisoihin ilman isompia vahinkoa. Myöhässä palopaikalle tullut palopäällikkö totesi - väärin sammutettu. Tää koko keskustelu on ihan sitä samaa.

failureenjasenyli_zpsmgyulwsk.jpg

Mitäs jos nyt vaikka vaihdettais puheenaihetta?
Jos Mike sun pitäis nyt ilmaista fiiliksesi biisinä, mikä se olisi?
Mun mielestä nää treenikeskustelut joissa asioita pohjataan teorian lisäksi käytäntöön on paljon mielenkiintoisempia, kuin mitä kukakin kuuntelee, miksei nainen/mies anna, mistähän sais miehen/naisen, onko se nyt kiinnostunut vai ei, ketä panettaa ja ketä ei, ketä panettaa sen takia kun luki punttimimmin kertovan että häntä panettaa jne.

Mikelle muistaakseni ennenkin heitetty ehdotus, saisko jto:sta tehtyä haastattelua? Tai ylipäätään sellaisia henkilökuvamaisia haastatteluja/treenejä, jossa saisi vielä enemmän irti itse kunkin treenifilosofiaa? Onkos muuten Vertin kanssa tiedossa uusia treenejä?

No toi nyt oli vaan heitto et saatais puheenaihetta uusille urille. Onhan nää siis mielenkiintosia juttuja, mutta kun tää ei oo enää fiksua keskustelua vaan epämäärästä vänkäämistä.

No toi nyt oli vaan heitto et saatais puheenaihetta uusille urille. Onhan nää siis mielenkiintosia juttuja, mutta kun tää ei oo enää fiksua keskustelua vaan epämäärästä vänkäämistä.
No mutta niinhän se aina on :D harvalla ihmisellä antaa egon päälle myöntää että on väärässä varsinkin pitkän vänkäämisen jälkeen.

Se on harmi, että moni kokenut ei jaksa aiheesta keskustella. Mutta kyllä mä ainakin olen nähnyt itse salilla molempia ääripäitä niin lihasmassaa kasvattaessa kuin voimatreeneissä. On niitä isoja romuja paiskovia voimatreenaajia, joilla ei yksinkertaisesti riitä peruskunto tiheämpään treenaamiseen. Silavaakin on päällä niin reilusti, että siinä on pakko sarjojen välissä istua joku 10 minuuttia. Luulisi että tuokin rajoittaa sitä treenien tiheyttä? Välistä näkee SM-tason miehiä ja vaikkapa entisen olympiaurheilijan treenejä, niin ei siellä pyöritä pitkin lattioita varttia huohottaen. Luulisi 250kg kyykyn olevan tarpeeksi vakavasti otettavaksi treenaajaksi pakkisraadillekin. http://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/201702162200072109_bs.shtml

Kokeilinpa muuten tuota 12x10 selkätreeniä eilen, yksin kylläkin joten pakkotoistot vaihtuivat restpauseen ja vähän alhasempiin painoihin enkä tehnyt myötäotteella. Setin jälkeen jäi sellainen olo, että olis voinut lisääkin pumppailla kun on tottunut vajaan 1,5h mittaisiin selkäjumppiin, ei ollut mitenkään loppuun vedetyn oloinen treeni, mutta jumi latsissa alkoi polttaa niin pahasti etten tehnyt tuon 12x10 lisäksi mitään. Yllätyin kuitenkin positiivisesti tänään Domseista, jotka ovat laajasti ihan koko yläselässä, ja harvoin mulle edes selkään domseja tulee :puntti: Täytyypä koittaa vielä uusiks treenikaverin kanssa joku kerta, jos sais vedettyä tuon niinkuin se kuuluu tehdä.

Back
Ylös Bottom