Siksi toisekseen failureen ja failureen on montaa erilaista mutta harvempi perustreenaaja edes pystyy esim. jalkoja tekemään failureen vaan pää pettää ensin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mä treenasin sen 48 treeniä tammikuussa putkeen ilman taukoja pelkällä testolla. En joutunut mihinkään ylikuntoon tai hermostolliseen kamalaan tilaan. Mä haluaisinkin herättää kysymyksen mitä ihmettä ihmiset pelkää salitreenillä tapahtuvan? Eli oletetaan nyt, että jantteri X tekee failureen X aikaa ja joutuu tähän mystiseen hermostolliseen ylikuntoon, mitä siitä seuraa? Muutamien päivien extralepo. Tähän vastataan sitten tottakai "hermosto ei lässynlässyn palaudu niin nopeaan kuin", no mitä sitten? Mitkä on ne seuraukset siitä, että on valmis feidaamaan koko treeniuransa ajan failuret vain pelkäämällä sitä hermostollista ylirasitusta, josta ei ole edes näyttöä mitä se sitten oikeasti tekee tavalliselle salitreenaajalle ylipäätänsä. Ja mä puhun käytännöstä, en mistään Utti lukee kirjasta sitä ja tätä. Mitä siinä käytännössä tapahtuu? Kisalavalla on joka vuosi aivan loppuun asti rääkättyjä jätkiä kireessä kunnossa ja hyvin niillä näyttää pattia olevan eikä varmaan kovinkaan moni ole kovin hyvin palautunut.Natikoiden kannattaa sitten muistaa maltti sen failuren kanssa.
"Nettiforumeilla porukka usein ihmettelee, miksi lääketieteellisesti tehostetut treenaajat suosivat failureen treenaamista runsaan erikoistekniikoiden käytön kera, ja natutreenaajille puolestaan suositellaan usein esim. yhden toiston jättämistä varastoon hermoston ylirasittamisen välttämiseksi. Jostain syystä kuvitellaan, että anabolinen lääkitys jeesaa ainoastaan lihaskudoksen palautumista. Todellisuudessa kemiallisesti tehostettu treenaaja palautuu myös hermostollisesta rasituksesta paremmin kuin natikka. Ote Schoenfeldin katsauksesta: ”In addition to its effects on muscle, testosterone also can interact with receptors on neurons and thereby increase the amount of neurotransmitters released, regenerate nerves, and increase cell body size.”
Koska hermoston palautuminen ylirasitustilasta vaatii huomattavasti enemmän palautumisaikaa kuin esim. lihassolun mikrovaurioiden korjaaminen tai metabolinen palautuminen, on varsinkin naturaalitreenaajien syytä välttää hermoston liikakuormitusta. Ehkä helpoiten tämä onnistuu käyttämällä failurea ja erikoistekniikoita hyvin harkitusti, ja tekemällä suurimmaksi osaksi suoria sarjoja."
Lähde: https://www.fast.fi/2013/lihaskasvun-mekanismit-osa-2-suorat-sarjat/
Nyt on kyl pakko sanoo että et tiedä mistä puhut ku et oo kokenukkaa sitä. Mulla itellä on ihan käytännön kokemusta ylikunnosta ja se ei ihan parilla päivällä ohi mennyt vaikka salilla kävinki. Turhaahan se oli ku siä ei mitään pystyny tekee oikeestaa.. tai siis lähinnä just vajaita sarjoja :D Kroppa tärisi jännittäessä mitä vaan lihasta ja päässä tuntuu et tuut hulluks.. eli vähän niinku paniikki oireita. 9mg melatoniinia ja bentsoja eikä uni tullu.Mä treenasin sen 48 treeniä tammikuussa putkeen ilman taukoja pelkällä testolla. En joutunut mihinkään ylikuntoon tai hermostolliseen kamalaan tilaan. Mä haluaisinkin herättää kysymyksen mitä ihmettä ihmiset pelkää salitreenillä tapahtuvan? Eli oletetaan nyt, että jantteri X tekee failureen X aikaa ja joutuu tähän mystiseen hermostolliseen ylikuntoon, mitä siitä seuraa? Muutamien päivien extralepo. Tähän vastataan sitten tottakai "hermosto ei lässynlässyn palaudu niin nopeaan kuin", no mitä sitten? Mitkä on ne seuraukset siitä, että on valmis feidaamaan koko treeniuransa ajan failuret vain pelkäämällä sitä hermostollista ylirasitusta, josta ei ole edes näyttöä mitä se sitten oikeasti tekee tavalliselle salitreenaajalle ylipäätänsä. Ja mä puhun käytännöstä, en mistään Utti lukee kirjasta sitä ja tätä. Mitä siinä käytännössä tapahtuu? Kisalavalla on joka vuosi aivan loppuun asti rääkättyjä jätkiä kireessä kunnossa ja hyvin niillä näyttää pattia olevan eikä varmaan kovinkaan moni ole kovin hyvin palautunut.
Ihminen kestää melkoista rasitusta ja jengi pelkää täällä jotain sarjan loppuun viemistä. Tehkää oikeasti itsellenne palvelus ja treenatkaa täysiä aina, levätkää sitten kun alkaa tuntumaan ja ottakaa sitten uusiksi. Tommoinen knoppitiedon lukeminen kirjoista, joka ei millään tasolla päde jokaiseen yksilötasolla, on aivan vitun tyhmää. Koittakaa itse, ei siinä tartte sen kummempaa ihmetellä.
Nyt on kyl pakko sanoo että et tiedä mistä puhut ku et oo kokenukkaa sitä. Mulla itellä on ihan käytännön kokemusta ylikunnosta ja se ei ihan parilla päivällä ohi mennyt vaikka salilla kävinki. Turhaahan se oli ku siä ei mitään pystyny tekee oikeestaa.. tai siis lähinnä just vajaita sarjoja :D Kroppa tärisi jännittäessä mitä vaan lihasta ja päässä tuntuu et tuut hulluks.. eli vähän niinku paniikki oireita. 9mg melatoniinia ja bentsoja eikä uni tullu.
Vlogeja tuli matkittua sillon ja viikonloppusin vedettyä muutaki ku pulkkaa.. eli kynttilä palo molemmista päistä parisen vuotta aikas loppuu. Puolisen vuotta jaksoin kokee sitä ja sit oli aika kysyä kokeneemmilta neuvoo. Ulkopuolista testoo nii ylirasitus katos parissa kuukaudessa. Myös labroissa tuli ravattua ja monilla lääkäreillä ja kaikki samaa mieltä että liian kovaa on reenattu.
Miten treenasit? Voimaprogressiota? Pumppailua? Paljon testoa? Plussakaloreila? Millä jaolla?Mä treenasin sen 48 treeniä tammikuussa putkeen ilman taukoja pelkällä testolla..
Treenasin kuten nytkin, sitä mikä ei ole kipeenä ja tunnen että olisi palautunut. En mä jää odottelemaan jonkun kierron mukaan, tai mene tekemään kipeitä lihaksia.Miten treenasit? Voimaprogressiota? Pumppailua? Paljon testoa? Plussakaloreila? Millä jaolla?
Mun mielestä nää treenikeskustelut joissa asioita pohjataan teorian lisäksi käytäntöön on paljon mielenkiintoisempia, kuin mitä kukakin kuuntelee, miksei nainen/mies anna, mistähän sais miehen/naisen, onko se nyt kiinnostunut vai ei, ketä panettaa ja ketä ei, ketä panettaa sen takia kun luki punttimimmin kertovan että häntä panettaa jne.Mitäs jos nyt vaikka vaihdettais puheenaihetta?
Jos Mike sun pitäis nyt ilmaista fiiliksesi biisinä, mikä se olisi?
No mutta niinhän se aina on :D harvalla ihmisellä antaa egon päälle myöntää että on väärässä varsinkin pitkän vänkäämisen jälkeen.No toi nyt oli vaan heitto et saatais puheenaihetta uusille urille. Onhan nää siis mielenkiintosia juttuja, mutta kun tää ei oo enää fiksua keskustelua vaan epämäärästä vänkäämistä.
Se on harmi, että moni kokenut ei jaksa aiheesta keskustella. Mutta kyllä mä ainakin olen nähnyt itse salilla molempia ääripäitä niin lihasmassaa kasvattaessa kuin voimatreeneissä. On niitä isoja romuja paiskovia voimatreenaajia, joilla ei yksinkertaisesti riitä peruskunto tiheämpään treenaamiseen. Silavaakin on päällä niin reilusti, että siinä on pakko sarjojen välissä istua joku 10 minuuttia. Luulisi että tuokin rajoittaa sitä treenien tiheyttä? Välistä näkee SM-tason miehiä ja vaikkapa entisen olympiaurheilijan treenejä, niin ei siellä pyöritä pitkin lattioita varttia huohottaen. Luulisi 250kg kyykyn olevan tarpeeksi vakavasti otettavaksi treenaajaksi pakkisraadillekin. http://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/201702162200072109_bs.shtmlNo toi nyt oli vaan heitto et saatais puheenaihetta uusille urille. Onhan nää siis mielenkiintosia juttuja, mutta kun tää ei oo enää fiksua keskustelua vaan epämäärästä vänkäämistä.
Täytyypä koittaa vielä uusiks treenikaverin kanssa joku kerta, jos sais vedettyä tuon niinkuin se kuuluu tehdä.