En ole Mike mutta laitan tähän omaa näkökulmaa, kun itsellä todella vaikeasti kasvavat pohkeet, ja asiaan perehdyttyäni kuitenkin vähitellen olen jotain kehitystä saanut aikaiseksi. Suurimmat virheet mitä mielestäni usein pohjetreenien osalta tehdään, ovat liian harvoin tapahtuva treenaus sekä liian pieni liikerata. Mähösen nyrkkisääntö on mielestäni hyvä. Eli pohkeita kannattaa aluksi treenata kaksi kertaa viikossa, sitten joka kolmas päivä, ja lopulta ainakin joka toinen päivä. Eli kaksikin pohjetreeniä viikossa voi homman edetessä olla liian vähän. Eipä tule mieleen muita lihasryhmiä, joka vaatisi noin tiheää frekvenssiä. Utti sanoi muistaakseni joksus jollain videolla, että Dennis Wolf treenaisi pohkeita jopa päivittäin?
Sitten se liikerata. Salilla kun katsoo, niin minusta selkeä enemmistö tekee liian lyhyttä nytkyttelyä. Eli dorsifelksio pitää tehdä alas asti ja varvistus aivan ylös. Tässä pitää katsoa että painot on tarpeeksi pienet täyteen liikerataan. Vähän kun ahnehtii kuorman kanssa, niin heti alkaa liikerata lyhentyä. Tämä siis sekä gastrocnemiuksen (seisten tehtävä) ja soleuksen (istuen) treenaamisessa. Sarjoja voi kerralla olla montakin. Itse teen 4-5 sarjaa/liike, ehkä voisi enemmänkin joskus tehdä. Gastrocnemiukselle kannattaa tehdä vähän lyhyempää sarjaa kuin soleukselle, kun gastrossa nopeampaa lihassolukkoa kuin soleuksessa. Silti ei kummallekaan kovin lyhyttä sarjaa varmaan kannata tehdä. Karkeasti teen itse gastrolle 10-15, ja soleukselle 15-20 toiston sarjoja. Itsellä myös tapana venyttää pohkeita sarjojen välillä, joku kokenut joskus suositteli.
Sitten jotkut treenaa myös säären etuosan lihasta, tibialis anterior, joka tekee nilkan dorsifleksion (varpaat ylös). Kyllähän silläkin on osuutensa säären ympärysmitassa. En sitten tiedä miten helposti siihen saa massaa. Itsellä sen treenaaminen on jäänyt toistaiseksi vähän satunnaiseksi. Jossain Charles Poliquinin kirjasessa oli hyvä kappale pohjetreeneistä. Siinä suositeltiin myös tibialis anteriorin treeniä. Kirjanen löytyi googlettamalla pdf-tiedostona, mutta tähän hätään en muista nimeä.
Siinä jotain ajatuksia. Treeniä joka toinen päivä, paljon sarjoja isolla liikeradalla. Eipä huonosti kasvavien pohkeiden kasvatukseen taida muuta oikotietä olla kuin implantit.