Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Meta title: 💥 Kuvia Pakkiksen Mikestä? – Q&A joka selvittää onko legenda lihaa, luuta vai pelkkää foorumimyyttiä

Meta description: Keskustelua PakkisMiken kuvista, taustoista ja yleisön kysymyksistä – kuka mies on ja mitä haluat tietää?**

jos 15 vuotias jätkä nostaa satakiloa penkistä sellaisella panostamisella, että on farkut jalassa pumpattu jossain nuorisotalolla koulun jälkeen, niin onhan se jo kovajätkä ikätovereihin verrattuna. Jos säännöllistä salitreeniä on jo useampi vuosi takana perusterveellä miehellä ja edelleen räpistellään jonkun 100kg penkkimaksimin kanssa, niin se on surullista katsottavaa ja laji ei vaan sovellu kyseiselle henkilölle. Joku satasen penkki ei edes vaadi mitään ohjelmaa, vaan se nyt pitäis tulla ylös kunhan nyt jotenkin vaan treenaa viikottain.

Mun havaintoni 20 vuoden saleilla käymisen jälkeen on se, että säntilliset natutreenaajat pääsee penkissä siihen noin 150kg maksimiin (ilman mitään vitun paitoja) ja sitten monella alkaa tihkaisemaan kovasti. Toki aina joku pääsee natuna korkeammalle ja todella moni jää alle, mutta tuossa sadanviidenkympin molemmin puolin se maksimi monesti näyttää pyörivän tavallisten, mutta vuosia säännöllisesti käyneiden janttereiden kohdalla. Se mavemaksimi taas on mahdollista saada natuna suhteessa helpommin kovaksi, kuin penkki mun näkemyksen mukaan. Joku aloitteleva natuläski vetää ekaa kertaa mavea ja saa heti 200kg. Mun mielestä 200kg mavessa on sama, kuin 100kg penkissä, eli ei paljon mikään. Joku 300kg mavessa vois olla suurinpiirtein yhtä "kova" juttu, kuin 200kg penkissä.

Ihan ok aloittelijan penkki/kyykky/veto voimataso lienee joku 100/140/180? 200 penkki ja 300 veto lienee aika linjassa, mutta omien havaintojen mukaan kahdensadan penkkaajia on aika paljon ja kolmensadan vetäjiä erittäin vähän.

jos 15 vuotias jätkä nostaa satakiloa penkistä sellaisella panostamisella, että on farkut jalassa pumpattu jossain nuorisotalolla koulun jälkeen, niin onhan se jo kovajätkä ikätovereihin verrattuna. Jos säännöllistä salitreeniä on jo useampi vuosi takana perusterveellä miehellä ja edelleen räpistellään jonkun 100kg penkkimaksimin kanssa, niin se on surullista katsottavaa ja laji ei vaan sovellu kyseiselle henkilölle. Joku satasen penkki ei edes vaadi mitään ohjelmaa, vaan se nyt pitäis tulla ylös kunhan nyt jotenkin vaan treenaa viikottain.

Mun havaintoni 20 vuoden saleilla käymisen jälkeen on se, että säntilliset natutreenaajat pääsee penkissä siihen noin 150kg maksimiin (ilman mitään vitun paitoja) ja sitten monella alkaa tihkaisemaan kovasti. Toki aina joku pääsee natuna korkeammalle ja todella moni jää alle, mutta tuossa sadanviidenkympin molemmin puolin se maksimi monesti näyttää pyörivän tavallisten, mutta vuosia säännöllisesti käyneiden janttereiden kohdalla. Se mavemaksimi taas on mahdollista saada natuna suhteessa helpommin kovaksi, kuin penkki mun näkemyksen mukaan. Joku aloitteleva natuläski vetää ekaa kertaa mavea ja saa heti 200kg. Mun mielestä 200kg mavessa on sama, kuin 100kg penkissä, eli ei paljon mikään. Joku 300kg mavessa vois olla suurinpiirtein yhtä "kova" juttu, kuin 200kg penkijos oot vaikka 70kg ja 10-15% rasvoissa, niin

Mun havaintoni 20 vuoden saleilla käymisen jälkeen on se, että säntilliset natutreenaajat pääsee penkissä siihen noin 150kg maksimiin (ilman mitään vitun paitoja) ja sitten monella alkaa tihkaisemaan kovasti. Toki aina joku pääsee natuna korkeammalle ja todella moni jää alle, mutta tuossa sadanviidenkympin molemmin puolin se maksimi monesti näyttää pyörivän tavallisten, mutta vuosia säännöllisesti käyneiden janttereiden kohdalla. Se mavemaksimi taas on mahdollista saada natuna suhteessa helpommin kovaksi, kuin penkki mun näkemyksen mukaan. Joku aloitteleva natuläski vetää ekaa kertaa mavea ja saa heti 200kg. Mun mielestä 200kg mavessa on sama, kuin 100kg penkissä, eli ei paljon mikään. Joku 300kg mavessa vois olla suurinpiirtein yhtä "kova" juttu, kuin 200kg penkissä.

Tämähän riippuu ihan vaan siitä minkä painoinen olet, silloin oot kova jätkä jos paino on 70kg ja olet 10% rasvoissa ja teet 100kg sarjaa, mutta jos olet yli 80kg ja yli 15% rasvoissa, niin silloin ei 100kg ole mikään tulos.

Kun tuota sun penkkailua on tsiikaillut niin olet varsin vankasti "penkissä kiinni" eli ei mitään isompia kaaria selässä. Onko tämä tyyli tullut bodailuvuosina vasta mukaan vai mitenkä?

Onko sun mielessä mitään pointtia tehdä epäpuhtaita(pomputtelu) toistoja penkissä jos ajatellaan ihan vain bodauksen näkökulmasta?

Itellä ei penkki oo ollu koskaa mitenkää kova, enkä varsinaisesti sitä oo milloinkaan priorisoinut. Kuitenkin tuota teikäläisen penkkaamista seuranneena innostuin sitten hieman apinoimaan ja otin penkin rintatreeniin hyvin vahvasti mukaan. Tekniikkana nimenomaan mahdollisimman puhtaasti ilman pomppua ja oikeastaan aina on tavotteena tietyllä painolla saada 8 toistoo stopilla ja sit alan tavotteleen isompaa rautaa. Tuntuma rinnassa pääosassa. Ja tuntuma on nykyään aika hyvä ja penkin jälkeen on raju pumppi päällä.

Mikään vahva en tosiaan ole. Tällä hetkellä noita 8 toiston stoppisarjoja pystyn veivaan 115 kilolla ja sitä mietin et pitäskö tuon "tuntumahomostelun" rinnalle ottaa hiukka ryskäämistä, jotta voimatasoja sais ylös. Ja tosiaan ihan bodailukulmasta tarkastelen tätä asiaa.
Olen pitkä(185cm) ja aika iso syliväli. Nyt tosiaan tolla rauhallisemmalla tekemisellä oon ensimmäistä kertaa saanu penkillä rintaan tuntumaa vaikka vähä nykyistä isompia rautoja joskus pomputellu.

Onko sun mielessä mitään pointtia tehdä epäpuhtaita(pomputtelu) toistoja penkissä jos ajatellaan ihan vain bodauksen näkökulmasta?

Itellä ei penkki oo ollu koskaa mitenkää kova, enkä varsinaisesti sitä oo milloinkaan priorisoinut. Kuitenkin tuota teikäläisen penkkaamista seuranneena innostuin sitten hieman apinoimaan ja otin penkin rintatreeniin hyvin vahvasti mukaan. Tekniikkana nimenomaan mahdollisimman puhtaasti ilman pomppua ja oikeastaan aina on tavotteena tietyllä painolla saada 8 toistoo stopilla ja sit alan tavotteleen isompaa rautaa. Tuntuma rinnassa pääosassa. Ja tuntuma on nykyään aika hyvä ja penkin jälkeen on raju pumppi päällä.

Mikään vahva en tosiaan ole. Tällä hetkellä noita 8 toiston stoppisarjoja pystyn veivaan 115 kilolla ja sitä mietin et pitäskö tuon "tuntumahomostelun" rinnalle ottaa hiukka ryskäämistä, jotta voimatasoja sais ylös. Ja tosiaan ihan bodailukulmasta tarkastelen tätä asiaa.
Olen pitkä(185cm) ja aika iso syliväli. Nyt tosiaan tolla rauhallisemmalla tekemisellä oon ensimmäistä kertaa saanu penkillä rintaan tuntumaa vaikka vähä nykyistä isompia rautoja joskus pomputellu.
Ne voimat ei kyllä sillä ryskäämisellä kasva sen enempää, tekniikan kustannuksella se ero tulee. Mitään järkeä pomputella rinnalta ja eliminoida se paras vaihe, eli lähtö. Kyl siinä mennään perse edellä puuhun, noin niinku bodausta ajatellen...

Mekaaninen kevennys, siis tuo ryskääminen, Sille on ihan paikkansa, kun esim. yksin treenatessa halutaan viedä sarja vähän pidemmälle omien puhtaiden toistojen loputtua..mutta en itse penkissä lähtisi sitä tekemään. On vähän riskaabeli liike siihen, sitä enemmän mitä isommat romut ovat käytössä.

Sen sijaan lähtisin johonkin näistä, riippuen mikä on penkissä se ns. heikko kohta:
1. Jos lähtö rinnalta on heikko lenkki, täysien toistojen (joiden niidenkään ei tarvitse lukita kyynärpäitä ylhäällä) loppuessa ottaa vielä muutaman rinnalta lähdön PUHTAASTI ja varmistajan avustuksella sitten ottaa ne raudat sen jälkeen ylös. Varmistajan ei kannata olla mikään saliuraansa just aloitteleva 50-kiloinen Pirkko tässä tapauksessa :D
2. Varmistajan avustukselle muutama puhdas dynaaminen (liike ei hidastu) pakkotoisto.
3. Jos loppuojennus on heikko kohta, voi ottaa esim. ketjuilla/kumeilla) dynaamista lisävastusta penkkiin, tai sitten räkissä isoilla romuilla tuota loppuojennusta puhtaasti.

Ja muitaki vaihtoehtoja varmasti löytyy, lankkupenkit yms. Joka tapauksessa, penkki on imo riskaabeli liike pitkässä juoksussa lähteä cheattaamaan.

Kun tuota sun penkkailua on tsiikaillut niin olet varsin vankasti "penkissä kiinni" eli ei mitään isompia kaaria selässä. Onko tämä tyyli tullut bodailuvuosina vasta mukaan vai mitenkä?
Ei mulla koskaan mitään isoa kaarta ole ollut, mutta bodailussa vielä vähemmän.

Mitä pompotteluun tulee, niin erittäin huono idea ylipäätänsä. Siitä ei saa mitään muuta hyötyä kuin lisää painoa ja se ei todellakaan ole fiksu idea nimenomaan tekniikan kustannuksella.

Pomppu eliminoi rintaliikkeen varsin tärkeän osan, eli venytyksen hallitusti. Pompussa käytetään elastista energiaa joka revitään nivelistä, jänteistä ja lihaksista. Se mikä siellä ekana sitten laukeaa, on kiinnityskohdat tai pahimmassa tapauksessa olkapäät jos massa liikkuu väärään suuntaan.

Eli ei missään nimessä pomppua, vaan päinvastoin hidastettu kontrolli viimeisen 15cm aikana alas mennessä.

Ja minähän olen esimerkki, ettei edes todella nätillä tekniikalla voi ehkäistä loukkaantumista kun kuormat kasvaa.

Aika pitkälle samoilla linjoilla omien mietelmien kanssa ootte. Väkisin ne voimat näkyy hiljalleen kasvavan tuollakin tyylillä. Ja toivottavasti se lihaskin hieman..

On mulla jonkinlaiseksi benchmarkiksi asetettu kisakelpo 150 ilman kummempia piikkailuja. Joitain vuosia sitte sen otin perse puoli metriä ilmassa ja järkyttävällä pompulla. Siitä on video olemassa henkilökohtaisessa salikomediakansiossa. Siihen voi aina palata kun unohtuu miltä näyttää kun painoja lisätään tekniikan kustannuksella. ;):nolo:

Innolla kyllä ootan sitä äijän ylärintaprojektia.
Onko tulossa paljo yhden käden juttuja? Itse aina välillä pohtinu ja testaillu juttuja mitkä sinne tehokkaasti ottais. Tuntuu vaan, että supistus jää aika onnettomaksi jos ei kättä vie kropan keskilinjan yli.. Pieni liha - pieni supistus..
Yhen käjen flaisseja vinopenkissä tulee sillon tällön tehtyä reenin loppuun ja ne tuntuu menevän kohteeseen.
Räntsi-tyyppistä vinopenaa smithssä ja ristitaljaa alhaalta kun on superina veivannu, niin sekin hiukka enemmän ylärinnalla tuntuu.

Tuota sun ja Pernellin duunaamaa kauhuelokuva-settiä voisi kenties laajentaa muidenkin kanssa tehtäväksi. Pitkästä aikaa katsoin Låt den rätta komma in -elokuvan, ja siitä sulle ja jollekin naispuoliselle kuvattavalle(Mintulle?) ideaa?
tumblr_nrducjEqsB1tus777o1_1280.png

Kävitkö koeajamassa jotain autoja samalla kun siellä messuilla olit? Yksi messujen koeajossa ollut jagge ajoi aika reippaasti ohi Tuusulan väylällä :D

Puuttuuko siitä vielä puolet ruuveista? TG on kyllä nykyään ihan uskomatonta PASKAA. Tai no siis viimeisen viisi vuotta se on sitä ollut.
En tiedä. Voisin tarkistaa tänään jos muistan. Mikä siitä nyt niin paskan tekee? Välinpitämättömät kanssa treenarit jotka jättelee painot laitteisiin tai muuten vaan hujanhajan ärsyttää aika reilusti mutta noita taitaa olla kaikilla saleilla.

Back
Ylös Bottom