No vaikka asia onkin just noin, ettei mulla jostain syystä selkä kippaa oikein mitenkään, niin mulla ei siihen ole edes mitään selitystä. Alaselän putket on paksut, mutta ei se tarkoita että ne olis samalla automaattisesti kovin kestävät sarjoissa. Yleensä iso lihas saattaa jopa hapottaa aikaisemmin. Jos nyt olis ihan pakko arvata jotain, niin en ole koskaan varsinaisesti rääkännyt alaselkää, eli ottanut mahdottomia riskejä tekniikassa. Olen aina kyykännyt ja kulmasoutanut hyvällä tekniikalla. Kun pari vuosikymmentä en laisinkaan maastavetänyt, niin se rasitus mitä mun alaselkä on saanut, on kyllä raskasta, mutta ei niin kovaa venytystä ja kuormaa mitä maastavedossa. Selkä siis jaksaa hyvin juuri siinä snadissa kulmassa missä raskaimmat selkäliikkeet tehdään ja kyykyt kyykätään, ei tunnu koskaan seuraavana päivänä eikä vaikuta treeniin. Mutta kun nyt olen alkanut maastavetämään niin kyllä siinä huomaa, että selkä ei sitten ole supervahva siellä venytyksen päässä mitä mavessa tarvitaan ja tulee domssit ja selkä väsyy.
Mä en usko että tohon on juurikaan mitään muuta tietä sun osalta, ottaen huomioon sen että siellä selässä on sitä pattia isosti, niin joko siihen ottaa useamman kuukauden projektin tai sitten unohtaa ja koittaa tukea sitä varusteilla. Ei e nyt ole mitenkään tehokasta tai mukavaa tehdä raskaampia soutuja jos se selkä menee jäkkiin, siinä kun ei pysty tekeen sitten edes vipunostoja, se invalidisoi koko yläkropan.
Jos sitä alkaa sillä vajaalla liikeradalla harjoittamaan mitä bodauksessa käytettävissä isommissa liikkkeissä, niin kyllä sille oma päivä pitää olla ja se on varmaa, että kärsit domsseista eikä selkätreeneistä tule mitään soutujen osalta vähään aikaan. Mutta ei se selkä siitä pienene, eli sitä pitäis hinkata 10 toiston sarjoja liikeradalla joka ei ole äärivenytyksessä eikä äärisupistuksessa ollenkaan, vaan täsmällleen sillä alueella missä se on niissä ko. liikkeissä. Ja paljon duunia sinne pari kertaa viikossa. Joo, ei ole kiva pari ekaa viikkoa kävellä ja mennä paskalle, mutta uskoisin sen parissa kuukaudessa olevan niin vahva, että ei tartte enää treeneissä pelätä sen väsymistä. Liikkeenä ihan puhtaasti raskaammat selän ojennukset jossa on kuormaa muutakin kuin oma paino, niin että ne kympin sarjat olis about semikovia.
Ja mikä lopputulema tosta on, no se muodollinen seikka, ettei tartte vyötä käyttää missään, se on kiva tehdä 130kg kulmasoutuklusteria 20 toistoa eikä selkäsa sano mitään, kyykätä ilman vyötä ja unohtaa se vyö melkein joka liikkeessä. Mutta noin niinkuin bodauksen kannalta sullahan tavoite olisi vain, että se selkä vyön kanssa kestäisi tehdä juuri esim raskaat soutuliikkeet.
Mutta noin kun ajattelee sun kannalta, niin liekö sillä alaselän kestävyydellä mitään väliä, ei se ainakaan ole sulla haitannut mitenkään kehitystä.