Tuota cinematic lookkia tunnutaan käytettävän vähän joka paikassa nykyään ja kaikki kuvaa cinematic lookia ja näitä cinematic b-rolleja tehdään jo puhelimellakin. Eikä siinä, olen kyllä nähnyt todella hienoja pätkiä kuvatun puhelimellakin.
Mutta ihan oikeaa cinematic lookia ei kuvata juuri ikinä f1.8:lla, vaan enemmänkin 2.8:lla. Siinä on useampikin syy, mutta juuri tuo focus hunting on yksi. Sitä tulee väkisin, kun kuvaa linssi ihan auki. Varmaan mielipide-eroja, mutta mun mielestä focus hunting ei ikinä kuulu oikeaan cinematic lookiin. Mun mielestä "oikea", jos sellaista on enää olemassa, cinematic look tehdään juuri F2.8 24FPS/50, jolloin kuvaan tulee syväterävyyttä, mutta tausta kuitenkin erottuu selkeästi, luonnollista liike-epäterävyyttä ja useimmat nopeat linssit on silloin terävyydeltään sweet pot:issa. Cinematic look on siis sitä, millä tavoitellaan luonnollista elokuvamaista ulkonäköä. Nykyään tähän sitten sotketaan kaiken maailman b-rolleja ja 240fps hidastuksia ja koulukuntia alkaa olemaan enemmän kuin kameran käyttäjiä.
Mutta jokaisella on taiteellinen vapaus kuvata sellaista materiaalia kuin itse haluaa ja koulukuntia tässä on äärilaidasta toiseen. Ja se kuvan laatu on aina kuvaajan valitsema kompromissi joitakin asioita painottaen, tässäkään asiassa ei kaikkea voi saada.