Kuvia Kultsalta 12.4.2003

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 112345
  • Aloitettu Aloitettu
Bodyfitnessistä

Yleensä en arvostele näin julkisesti kovin kärkkäästi kisojen tuloksia, tasoa tai muuta, mutta tällä kertaa katsomon puolella olleena saanen avata sanaisen arkkuni ;-)

Koitan olla hellämielinen, eikä tarkoitus ole masentaa, tai lytätä ketään. Ja nämä ovat vain minun henkilökohtaisia mielipiteitäni "katsomotuomarin" näkökulmasta, joita saa mielellään kritisoida. Ja aina on kunnioitettava, ja hatun noston arvoinen asia, että urheilija on pitkän harjoitus ja diettikauden jälkeen saanut itsensä kunnialla lavalle, eli siitä iso käsi kaikille kisaamassa olleille :worship:

Kokonaisuudessaan Bodyfitnessin line-up oli aika vaisu. Odotin enemmän säihkettä ja treenatumpia kroppia.

Tuomareiden vetämä linja jäi itselleni (ja monelle muulle kilpasiskolle) todella suureksi kysymysmerkiksi, sillä esim. kolmen kärjessä oli aika erityyppisiä fysiikkoja. Linjauksesta tiedän sen, että tällä kertaa haettiin hieman pehmeämpää kuntoa, kuin fitness-kisaajilta, ja esim. Kare sopi tähän muottiin varsin hyvin, eli hänen kunto oli hyvä, treenatun näköinen kroppa, eikä liian tiukka. Sitten taas puolestaan sijoilla 2. ja 3. olleet tytöt olivat minun silmääni todella pieniä lihaksistoltaan, mutta tiukassa kunnossa. Ja sijoilla 4. ja 5. olleet kisaajat olivat siroja, treenatun näköisiä ja erinomaisessa kunnossa.

Eli itselle kyseisen lajin kilpailijana tuli todella epätietoinen olo siitä, että miten ihmeessä esim. tulevan syksyn kisoihin pitäisi valmistautua?!?! lopettaa kokonaan salitreenit, ettei tule "liikaa" lihaa, ja alkaa juoksentelemaan aamulenkeillä?!.... viime syksynä tuomarointi linja oli hyvin erilainen, treenatut lihakset ja tiukka, pyöreä lihainen kroppa oli vaatimuksena.... mietin siellä katsomossa, että jos olisin seisonut siellä lavalla nyt samannäköisenä kuin viime syksynä, niin en varmaan olisi edes mahtunut finaaliin liian isona ja tiukkana.... ja viime syksyn kisat menivät kuitenkin enemmän kuin hyvin. Osaltaan tähän linjan muutokseen vaikuttaa varmasti syksyiset MM-kisat, ja niissä vedetty linja, mutta silti... bodyfitness-kisat ovat urheilukisat, ja mielestäni sen lajin edustajien vartaloista saa todellakin näkyä punttisalilla vietetyt tunnit, naisellisella ja urheilullisella tavalla.

Ja näin katsomotuomarina olisin laittanut esim. finalistit aikalailla eri järjestykseen, kuin viralliset tuomarit. (täytyy tietysti muistaa, että näkymä siihen alas tuomaririvistöön ja katsomoon on erilainen, ja tämä on yksi seikka mikä varmasti vaikuttaa näihin eriäviin näkemyksiin).

Ensimmäiseksi bodyfitnessissä katsotaan tietysti kokonaisuus, jota arvioidaan tiettyjen kriteereiden mukaan, ok, mutta tämän jälkeen tulisi arvioida kehonlinjat, ja siihen liittyy oleellisesti vartalon mittasuhteet sekä figuuri. Tämän jälkeen tulee arvioida lihasten tasapuolinen kehitys sekä niiden urheilullisuus, ja mm. näiden edellämainittujen arvosteluperustelujen pohjalta olisin pyöräytellyt finalistien sijoituksia ympäri ja ämpäri, mutta nämä on tietysti makuasioita, enkä ole mikään oikea tuomari :D

Joku tuossa kyseli syitä siihen, että miksi Kälvälä ei pärjännyt paremmin, omasta mielestäni syitä siihen olivat mm. väritön ja jäykkä lavaolemus, sekä vartalon malli, mikä ei tuossa tiukkuudessa ollut oikeuksissaan, eli kaskivartalo näytti suhteessa muihin lavalla aikamoisen paksulta. Kälvälällä on aivan varmasti potentiaalia tässä lajissa, mutta vielä on paljon tekemistä, että entisestä kehonrakentajasta saadaan täysiverinen bodyfitnesskisaaja.

Että näin tässä lyhykäisyydessään punttimimmien "virallisen katsomotuomarin" raportointi kevään 2003 fitnesskisoista :lol2:

Erittäin hyvin onnistuneita kuvia! Mun mielestä kans Tirroniemi ois saanu voittaa Body fitnessissä. Mielenkiintoinen kisa, joka toi varmasti joillekkin kilpailijalle pettymyksen ja myös onnistuneen olon tunteenkin.

Minä taidan olla ainoa punttimimmi, joka ei osaa laskea yhteen 1 + 1 ja jäljittää, kuinka hyvin Saaga lopulta pärjäsi, mutta onnea rutkasti joka tapauksessa! Asiaa tuntematta en myöskään ala arvioimaan ketään kilpailijoita, minun mielestäni jo lavalle kiipeäminen on suuri voitto. Kuvia on mukava katsella, ne antavat potkua myös omaan treeniin, vaikka välillä masentaakin :rolleyes:
Olisi joskus mukava nähdä kilpailijoista kuvia offilla ihan vain vertailun vuoksi, että mitä se dieetti tekee. Ehkä saisi itsellekin uskoa, että läskin alla on vähän lihasta :lol2:

Mahtipaljon tsemppiä joka tapauksessa, myös tuleville kisaajille!

Enpä minäkään osaa Saagaa jäljittää (täytyy myöntää että uteliaisuuttani yritin kyllä vähän) mutta eipä tuo haitanne - onnea Saagalle :kippis1:

Onnittelut Saaga!!!:kippis1:
Naten kanssa samaa mieltä,että jo lavalle kiipeäminen on suuri voitto:)!
Btw,enkä minäkään osaa yhteenlaskua,eli Saaga on edelleen mysteeri :)

Kiitos onnitteluista :) !
Kiitokset myös hyvistä neuvoista ja kannustuksesta kun syksyllä valittelin täällä käsistä karanneita hiilaripäiviä. Nyt motivaatio oli huomattavasti parempi ja otin neuvoista onkeeni eikä ongelmia ollut.

Ps. Ihan kiva etteivät kaikki tunnista... En haluaisi olla apina, jonka kaikki tuntevat mutta joka ei itse tunne ketään ;)
Niin, ja ne jotka tunnistivat - tulkaa morjestamaan jos joskus tavataan!

Saaga: Ollaan tavattu Oulun karsintakisoissa v. 2002 keväällä. Olin yhden kilpailijan huoltajana takahuoneessa! Också viime syksynä olin Kultsalla.

Täytyy nykäistä hihasta seuraavan kerran...;)

:worship: kuvista. Ikävä kyllä ryydyin töissä lauantain enkä päässyt katselemaan mutta näkeepähän edes kuvina. Kasvilla on näköjään tismalleen semmonen kroppa minkä itsellekkin haluaisin...taitaa vaan olla aikamoinen ikuisuusprojekti:rolleyes:

Minä en ole hirveästi kisoja seurannut kun innostus iski vasta äskettäin, mutta näiden kuvien perusteella täytyy myöntää että hyvännäköisiähän tytöt ovat, mutta kauhean "pieniä". Olin jotenkin ajatellut että fitness tyttöset ovat paljon lihaksikkaampia (isompia lihaksia) - kovin on kuivakan näköistä.

Onko hitusen isommille tytöille omat sarjansa? En tarkoita mitään järkäleen näköisiä (miesmäisen lihaksiston omaavia) leidejä vaan siitä välistä.

Kommenttia kommenttia..

Vähäsen oli vaisua fitnesissä, kun "tekjät" (Krishi, Valtonen/Leskinen, Koukkari etc.) loistivat poissaolollaan!
Kuitenkin oma suosikkini oli Erdenin Kirsi ja hänen pirteä ja sujuva vaparinsa! Tiina Kasvi oli jotenkin "möhkälemäinen", ja hänen vapainsakin tuntui olevan hiukan sieluton. Elovaaran Maijan kunto ihmetytti.

BodyFitnessissä oikea nainen voitti!

Ja Saagalle jättisuuret onnittelut, olen vielä kahden vaiheilla henkilöllisyytesi suhteen
:D

kaikille kisoihin osallituneille tsemppiä, on hienoa että jaksatte olla meidän arvosteltavissamme ;)

Uusimmassa (toukokuu 2003) Oxygenissä on juttua tuosta fitnessin kehityksestä. Vielä 80-luvun alussa kehonrakentaja naiset ovat olleet vain hieman lihaisampia kuin nykyiset fitness kilpailijat. Kaikki varmaan muistavat kotimaisen Kike Elomaan, joka kilpaili kehonrakennuksessa, mutta nykyisten mittapuiden puolesta sopisi enemmän fitness luokkaan. Suomen fitness kisailijat ovat kyllä aika vähälihaisia jenkki sisariin verrattuna. Kasvi erottui massan puolesta aika hyvin joukosta :)

Originally posted by mmama

Onko hitusen isommille tytöille omat sarjansa? En tarkoita mitään järkäleen näköisiä (miesmäisen lihaksiston omaavia) leidejä vaan siitä välistä.

Kehonrakennuksen kevyt sarja? Tosin Suomessa kisaajia ei pahemmin ole...

P.S KP palstallaan kommentoi jo yhteen kysymykseen Tiinan sijoitusta, jos joku muu ei minun lisäksi ole sitä vielä lukenut

edit: Suuronnittelut Saagalle ja kiitokset TanGirlille mahtavasta "kuvapalvelusta"!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom