Kuumepotilaan ravinto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lord
  • Aloitettu Aloitettu
Jeps, eli olen kolmatta päivää pienessä kuumeessa ja räkätaudissa. Nukkumisrytmi, ruokailut ja kaikki muukin rutiininomainen arkinen meininki on tietenkin kadoksissa.

Miten te yritätte selvitä näistä pienistä sairasteluista mahdollisimman vähällä "romahduksella". Itselleni ei ruoka meinaa maistua ja ainoa kiinteä ravinto tuntuu olevan tällähetkellä hedelmät ja karkki (en syö normaalisti karkkia).

Lihaksia särkee, mutta toisaalta on kiva huomata että on paljon enemmän massaa säryn uhrina kuin viimeksi n.18 kk sitten sairastellessani.

Sekavaa tekstiä mutta menköön se kuumehoureilun piikkiin.;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Proteiinijuomat ja -patukat on kuumepotilaan kavereita. Kuumeessa on kyllä vittumainen syödä koska ruoka ei maistu ja monesti kurkkukin on kipeä kuin perkele. Kaloreita vaan naamariin ja protskutuotteilla on hyvä täydentää.

Pääasia, että juot mahdollisimman paljon nestettä!!! ja syöt minkä pystyt, eihän sitä väkisin kyllä voi syödä, mutta keitot ym. helposti syötävät menee ehkä helpommin alas. :thumbs:

Itse pystyn kuumeisenakin popsimaan ruokaa suht normaalilla tavalla. Eihän se maistu yhtään miltään, mutta sisulla vaan alas. Mutta jos kiinteä ruoka tuntuu vastenmieliseltä, niin proteiinipatukat ja -juomat ovat tosiaan paras vaihtoehto.

Originally posted by Tomi
Proteiinijuomat ja -patukat on kuumepotilaan kavereita.

Saisiko tälle vielä varmistuksen. Jolloinkin hämärässä varhaislapsuudessa on mieleen pysyvästi syöpynyt jonkun täti-ihmisen ehdottoman varmana totuutena kertoma "proteiini pahentaa tulehduksia". Perusteluista suuntaan tai toiseen en tiedä.

Originally posted by Lord
Itselleni ei ruoka meinaa maistua ja ainoa kiinteä ravinto tuntuu olevan tällähetkellä hedelmät ja karkki (en syö normaalisti karkkia).

Mulla menee aina räkätaudissa ämpäritolkulla tulista chilimättöä, tuntuu että sen nuhaiset makuelimetkin sentään rekisteröivät ja siksi maistuu paljon paremmin kuin miedommat ruoat. Aukeaa nenäkin samalla jos tekee tarpeeksi ärjyt satsit.

1 prk tomaattimurskaa
1-2 prk tunaa
1 prk valkoisia papuja tomaatti/chilimehuissa
+reippaasti tulisinta kaapista löytyvää chilikastiketta
jos sattuu löytymään niin sitten vielä:
+purkki herkkusienipaloja
+kourallinen jalopenoa

Ykköskamaa sellaisenaan, pastan tai riisin seassa.

Niin joo ja treenausta ei kannata pahemmin harrastella kun yleensä paraneminen siitä vain pitkittyy - korkeintaan jotain kevyttä kävelylenkkeilyä.

Joo muista mättää huolella protskujuomia sun muuta naamariin
kuume nimittäin lisää aika järkyttävän paljon aineenvaihduntaa.

"proteiini pahentaa tulehduksia" Mä olen kuullut ihan päinvastaista, että proteiinia tarvitaan tulehduksista toipumiseen.

No mulle taas maistuu ruoka kipeenä ollessa ja kun ei liiku niin tulee aina lisäkiloja fläsän muodossa. Onneksi ei ole ollut tänä talvena flunssia.

Ehdottomasti ruokaa koneeseen normaalisti ja mieluummin hieman enemmänkin. Proteiinia riittävästi. Taitais aika monelta nuo flunssat sun muut jäädä paria päivää lyhyemmäksi, kun ymmärrettäisiin ensimmäisten oireiden ilmaantuessa jatkaa vain normaalia hieman runsaammalla ravinnolla ja jättää se "vällyjen väliin välittömästi, päivittäinen ravinto burana ja miljoona litraa finrexiniä ja voivoi taas sairastetaan"- vaihe kokonaan väliin. :whip: :)

Pistänpä tähän samaan threadiin vielä oman kysymykseni, kun on jäänyt vaivaan yks asia. Olen menossa lähiaikoina leikkaukseen, ja treeniin tulee parin-kolmen viikon tauko vähintään. Olen nyt dieetannut kesää varten, ja kiinnostaisi tietää voinko jatkaa miinuskaloreilla leikkauksen jälkeen vai hidastaako se toipumista? Entä menetänkö paljonkin lihasmassaa n. -500 kcalilla kun ei tuu tänä aikana nosteltua painoja? Ruokavalion kyllä pitäisi muuten olla kunnossa, 6 ateriaa päivässä ja joka aterialla proteiinia.

Reilu vuosi sitten kun olin reilun kk kipeenä, silmätulehdusta, kuumetta, yskät ja nuhat ym lähti sit antibiooteilla, niin vakioruokaa oli Rainbowin suolapähkinät ja Heraturbo kaakaojauheella ja Vitamaxilla maustettuna.. Siihen sit tavallista ruokaa lisäks vielä. Laihduin kyllä mutta ei menny monta viikkoa kun lihasmuisti korjas homman; kokokroppatreeneillä näytti turpoavan silmissä joka päivä kun rasva% ei ollut kuitenkaan noussut kun vältin turhien hiilareiden popsimista toipilaana.

Pähkinät piti kyllä pureskella melko hyvin siinä kurkkukipu vaiheessa, sillon tuli lähinnä öljyä pistettyä juoman sekaan...

Originally posted by habatus
Pistänpä tähän samaan threadiin vielä oman kysymykseni, kun on jäänyt vaivaan yks asia. Olen menossa lähiaikoina leikkaukseen, ja treeniin tulee parin-kolmen viikon tauko vähintään. Olen nyt dieetannut kesää varten, ja kiinnostaisi tietää voinko jatkaa miinuskaloreilla leikkauksen jälkeen vai hidastaako se toipumista? Entä menetänkö paljonkin lihasmassaa n. -500 kcalilla kun ei tuu tänä aikana nosteltua painoja? Ruokavalion kyllä pitäisi muuten olla kunnossa, 6 ateriaa päivässä ja joka aterialla proteiinia.

Ei kannata heti leikkauksen jälkeen olla miinuskaloreilla. Toipuminen hidastuu ja menetät lihasta hurjasti. Kropassa jyllää voimakas katabolia tollasen jälkeen, kortisolitasot ovat korkeella.

Toki jos haluaa välttää ainakin turhaa lihoamista toipuessa niin voi pitää ruokavalion siistinä. Proteiinin saanti, vitamiinit, mineraalit ja välttämättömät rasvahapot ovat avainasemassa toipumisessa.

Nyt on paha mennä heittämään mitään arviota aikataulusta, kun en tiedä mikä leikkaus on kysessä, mutta ruokavalio menee suunnilleen käsi kädessä treenin kanssa, eli siinä vaiheessa kun on lupa treenata täysillä, voi sitten jo dietatakin.

Kuume iskee dieetillä...

Noniin eli täälläkin nyt sairastetaan...

Miten ruokapuoli kannattaisi hoitaa kun on dieetti päällä ja kuume iski? Treenistä ei voi edes unelmoida varmaan viikkoon...

Kannattaako kalorit pitää alhaalla (ja hiilarit) vai syödä vähemmän/enemmän? Kulutushan ei ole mitenkään korkea kun vain makaa peiton alla... Mutta ruoka taas tuntuisi maistuvan paremminkin kuin hyvin ja varsinkin hiilareita tekee mieli. Hirveä turvotus ja nestepöhö on päällä ja olo on todellakin löysä...
Parasta tässä on se, että kaikki tämä sairastelu alkoi parin päivän dieettirepeämän ja väsymyksestä koituneen treenitauon jälkeen!!! :curs:
Eli kun lauantai-aamuna heräsin ja treeni- sekä dieetti-into oli huipussaan, iskikin iltapäivällä armoton flunssa ja kuumeilu... PERRR..

Sama täällä Keto- diettiä takana 4 päivää ja nyt viidentenä karmee kurkkukipu ja aivastelu alkoi,,,
:curs:

ei kun lepoa ja proteiinia ;)

T & T syökää tarpeeks rasvaa protskun lisäks, aamulla lähinnä vain hiilaria ja vaikka jos mehua juo missä vähän sokeria niin so not. E% vois olla vaikka n. h23/r42/p35. TanGirl jos oisin niin vaikka oisin ketodieetillä niin en jättäisi kokonaan hiilareita toipilasaikana pois. Ja tietenkin vitamiineja ja mineraaleja.

Liiallisesta protskun syömisestä tulee vain ongelmia ja rasvan syöminen polttaa rasvaa ja välttämättömiä rasvahappoja on saatava tarpeeksi.

Originally posted by Sakkeus
T & T syökää tarpeeks rasvaa protskun lisäks, aamulla lähinnä vain hiilaria ja vaikka jos mehua juo missä vähän sokeria niin so not. E% vois olla vaikka n. h23/r42/p35. TanGirl jos oisin niin vaikka oisin ketodieetillä niin en jättäisi kokonaan hiilareita toipilasaikana pois. Ja tietenkin vitamiineja ja mineraaleja.

Liiallisesta protskun syömisestä tulee vain ongelmia ja rasvan syöminen polttaa rasvaa ja välttämättömiä rasvahappoja on saatava tarpeeksi.

Hiilarit olen pitänyt alle 20 grammassa per päivä, enkä nyt halua katkaista hyvin alkanutta diettiä,,, kohta tuo hiilari päivä on kuitenkin edessä.
Vitamiineja... c :tä + multitabs+ kromia tulee otettua päivittäin.
Kreatiinia olen tähän asti myös ottanut, tosin nyt kun on kipeä taitaa olla turhaa , kun ei pääse treenaamaan kuitenkaan.
Rasvan saanti tällä dietillä on ainakin turvattu :thumbs:

Ja perhana räpsähti täälläkin joku pöpö päälle kun 2 viikkoa sai uutta ja hienoa HST-ohjelmaa tehtyä, on se kumma. 18kk sitten viimeksi olin kipeä suunnilleen.

Tämä on vaan tällasta ihme "kytemistä" taas, 37,5 astetta oli ensin päivän ajan kuumetta ja nyt on ruumiinlämpö 37, ei oikein kuume mutta ei normaalikaan - eikä oikein laske sinne normaaliin millään. Tässä saakin sitten varmaan odotella hyvän aikaa että tuo laskisi normaaliin että treenaamaan pääsee jatkamaan siitä mihin jäi. Ei moni usko miten voi v*tuttaa, vetää oikein mielen mustaksi ja tulee pyörittyä vaan kämppää ympäri aamusta iltaan kun ei saa rutistaa kylmää rautaa. :) Prkl.

Aamulla sitä jo luuli että on ihan OK, mutta käveli kouluun pitkät rappuset ylös, ja kun istui paikalleen niin jyskytti sydän niin voimakkaasti että jysähteli korvissa asti - eli ei oo kaikki ok... ja edelleenkin on välillä outo tunne tuossa "miekan" kohdalla rintakehän alapuolella. Ota tästä nyt selvää mutta toiveena ois että keskiviikkona pääsis rauhallisesti treenaamaan, ehkä ei. Viikonloppunakin olis kiva taas lenkille päästä...

Turre tuo kuulostaa vähän niinkun ylikunnolta. Itelläni HST kaatu just siihen. Tein kyllä ihan liikaa sarjoja..

Kuuluuko ylikuntoon kuumeilu?

Outoa jos on, kun on tullut treenattua monen kuukauden jaksoja 4x viikossa _kovaa_ treeniäkin eikä ollut mitään, ja ei tämä HST ole kovalta tähän asti vielä vaikuttanut kun vasta 15REp jaksot takana. Moni on kyllä HST:n puolivälissä sairastunut (kaverinikin joka sitä kokeili) joten jotain yhteyttä asioilla taitaa olla...

Sarjoja en oo tehnyt kuin yhden per liike, koko treenissä 14 - 19 sarjaa, en muista tarkkaan.

Kunhan lähtisi äkkiä lämpö pois... vaikkei kipeältä vaikutakaan niin ei viitsi treenata ellei ruuminlämpö oo normaali.

Tää kyllä alkoi siitä että yhtäkkiä tuli rintakehän alapuolelle paineen tuntu ja kipua, ja ruuansulatukseen jotain mätää. (Mahaportti ilmeisesti ärtyi jostain kipukohdasta päätellen) eli ei ihan ylikuntoon suoraan viittaa.

no nyt minäkin oon taas vaihteeksi kuumeessa. aika paljo heittelee mulla lämpötila. normaalisti mulla on aamuisin semmoset 35.5 astetta eli alilämpöä, ja nyt on noussut lämpötila jo 37.8 asteeseen. ruoka kyllä maistuu yllättävän hyvin. harvemmin on kuumeessa maistunut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom