Kuukautiskuppi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stimpy
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän täällä palstalla puhutaan ehkäisyrenkaista ja vaikka mistä, joten mun puolesta olkoot tämäkin naisten elämään liittyvä threadi täällä. Onhan kyseessä kestävään kehitykseen liittyvä intiimihygieniaväline.

Jos miehet ei kestä kuukautisista puhumista, niin älkää hyvän tähden lukeko näitä juttuja.

(Mutta sovitaan kuitenkin, ettei tästä aiheesta enää perusteta yhtään uutta threadia. :D )

Tasan samaa mieltä Vilmiksen kanssa! Vaikken itse olekaan ko. tuotteesta kiinnostunut, niin ei se tarkoita sitä, etteikö joku tälläkin palstalla voisi olla. Ja kuten todettua, tämä on todellakin MIMMIpalsta...

vilma-liina sanoi:
Kyllähän täällä palstalla puhutaan ehkäisyrenkaista ja vaikka mistä, joten mun puolesta olkoot tämäkin naisten elämään liittyvä threadi täällä. Onhan kyseessä kestävään kehitykseen liittyvä intiimihygieniaväline.

Oikeastaan aika kauheaa, että naisten keskustelupalstalla joutuu moderaattori toteamaan, että sopii keskustella kuukautisista ja kuukautissuojista...

Kiinnostava linkki, kiitos Stimpylle. Tuota kuukuppia olen kyllä jo harkinnut, ongelmaksi on tullut se, etten tiedä, miten pahasti miesystävä aiheesta nikottelisi...vaikka hittoako se hänelle kuuluu.

reinhardt sanoi:
Oikeastaan aika kauheaa, että...
Juu, tästä tulee melkein mieleen se, kun luin kerran ihmeissäni eräältä toistelta palstalta, että jotkut naiset eivät voisi kuvitellakaan, että pyytäisivät miestään tuomaan kaupasta kuukautissuojia. Käyvät siis aina hakemassa ne itse, koska mies ei kuitenkaan kehtaisi niitä ostaa, eivätkä ko. naiset edes kehtaisi pyytää :eek:

Olen siis sitä mieltä, että kyllä aiheesta saapi keskustella. Ymmärtääkseni tuo suojausmenetelmä on kuitenkin joillakin ihan oikeasti käytössä :) Kai sitä voisi itsekin harkita ja selvittää asiaa.

reinhardt sanoi:
Oikeastaan aika kauheaa, että naisten keskustelupalstalla joutuu moderaattori toteamaan, että sopii keskustella kuukautisista ja kuukautissuojista...
Tuntuu olevan vielä näin 2000 luvullakin hieman arkoja aiheita nämä :)
En kyllä yhtään ihmettele, jos jollekin miehelle nousee puna poskille tai tulee jotenkin vaikea olo tuon linkin takaa löytyvistä teksteistä. On nimittäin sen verran yksityiskohtaista asennusohjetta sun muuta.

Eikös tuon sivun nimen jo pitäisi vihjata sinne suuntaan, ettei miehiä kiinnosta kliketi klikata sinne asiaa tarkistamaan? Mun mielestä tuo olisi rahan ja luonnon puolesta ehkä paras kuukautissuoja. Olen hankkimista jonkin verran miettinytkin. Ja itse asiassa mun mieheni ehdotti sitä mulle luettuaan Nytin jutun. Samahan se sille on, paisuuko mun sisällä joku vanupötkylä vai täyttyykö kuppi. (Kuukautis)veri on aina äklöä. On se jännä, että miehet eivät yleensä muuten siitä veren näkemisestä stressaa niin paljon kuin naiset, mutta tämä yksi tapaus onkin sitten jo aivan way over gross.

Näin muuten yhdessä amerikkalaisessa ohjelmassa sellaisia kaiketi kertakäyttöisiä kevyempiä kuppeja, jotka muistutti auki rullaamatonta kortsua. Ne eivät näyttäneet ihan niin pelottavilta kuin nuo...

vilma-liina sanoi:
Tuntuu olevan vielä näin 2000 luvullakin hieman arkoja aiheita nämä :)
En kyllä yhtään ihmettele, jos jollekin miehelle nousee puna poskille tai tulee jotenkin vaikea olo tuon linkin takaa löytyvistä teksteistä. On nimittäin sen verran yksityiskohtaista asennusohjetta sun muuta.

Minulta aina pääsee unohtumaan, miten herkkä mieli miesraukoilla kuitenkin on, ei sitä saa järkyttää ruumiintoiminnoilla -vaikka itse surutonta pissakakkahuumoria viljelevätkin. ;)

:offtopic: minä tosin taidan suhtautua asioihin liiankin naturalistisesti; ystäväni (jolla on NuvaRing) kertoi ottavansa renkaan pois aina seksin ajaksi, koska hänestä tuntuu epämiellyttävältä ajatus, että mies tuntee sen -vaikka mies on kysyttäessä sanonut, ettei se haittaa. Itselläni ei ole tullut mieleenkään, että minua pitäisi häiritä, jos mies tuntee renkaan; itse kumminkin pidän sitä sisälläni kolme viikkoa, joten eiköhän miehenkin ole ihan hyvä olla välillä kosketuksissa asian kanssa. Jotkut naiset vaan päästävät miehet ehkäisyjutuissa liian helpolla, vaikka asia koskee miehiäkin. / :offtopic:

esni sanoi:
Näin muuten yhdessä amerikkalaisessa ohjelmassa sellaisia kaiketi kertakäyttöisiä kevyempiä kuppeja, jotka muistutti auki rullaamatonta kortsua. Ne eivät näyttäneet ihan niin pelottavilta kuin nuo...

Kyseessä on varmaan tämä: http://www.softcup.com/

Toisaalta, vaikka kuukuppi saattaa näyttää pelottavalta, se ei tosiaankaan sitä ole.

Mua ihmetytti vähän, että miksi mun keskusteluun puututtiin, vaikka täällä punttimimmeissä on myös IMO turhanpäiväisempikin keskustelu kuukautisiin liittyen ("kuukautiset ja superherkuttelu!!"). :lol2:

kokeiltu on!!!

Minä kokeilin tuota kuukautiskuppia ihan hyvistä syistä:
-tamponit voivat aiheuttaa hiivatulehduksen (ei kiva)
-kuukautiskuppi ei saastuta luontoa
-kuukautiskuppi tulee halvemmaksi pidemmän päälle
-ne ovat yhtä hygieenisiä kuin muutkin kuukautissuojat (ainoa juttu saattaa vähän kuulostaa hassulle, kun se pitää sit keittää kattilassa kuukautisten jälkeen..)

Minusta se on muuten ihan helvetin hyvä keksintö (näitä on ollu olemassa jo iät ja ajat, mutta niitä ei juuri mainosteta, varmaan siksi että tamponit yms. firmat menettäisivät asiakkaitaan), mutta en ole vielä täysin tottunut käyttämään.. En meinannu ekalla kerralla saada sitä ulos, kun oli niin tiukassa alipaineen ansiosta, kunnes tajusin, että se täytyy työntää ulos vähän kuin tekisi p***aa (vaikka pahalta kuulostaakin).

Kantsii käydä tsekkaamassa myös www.pehmopeput.fi (muistaakseni..) Siellä löytyy kuukautiskupista kaikkea hyödyllistä tietoa ja käyttökokemuksia.

Ja kerran me naiset joudutaan näistä kuukautisista kärsimään, ei se hitto vie niille miehille kuulu mitä suojia me käytetään, olisivat onnellisia ettei veret valu pitkin kinttuja!!!

Jo nimi "kuukautiskuppi" tuo mieleen jotain tosi outoa. :jahas: Ei tollasiin jaksa uskoa.

Suni sanoi:
Jo nimi "kuukautiskuppi" tuo mieleen jotain tosi outoa. :jahas: Ei tollasiin jaksa uskoa.

Tuota tuota... minullahan ei siis tosiaan ole kokemusta kuukautiskupista, eikä myöskään ainakaan toistaiseksi aikomusta sitä kokeilla, mutta sanoisin silti, että tämäkin asia lienee hyvin pitkälti tottumus- ja makukysymys. Miksi tuomita jokin asia vain sen takia, ettei se satu itseä miellyttämään? Eittämättähän tuo kuppi ON huomattavasti ekologisempi ratkaisu kuin kertakäyttöiset suojat (joita kyllä kertyy jo vuositasolla melkoinen vuori naista kohti). Ja sitäpaitsi, onhan myös olemassa naisia, jotka eivät käytä tamponeja lainkaan, koska kokevat NE jotenkin hankaliksi ja jopa luonnottomiksi.

Pointti? Kukin tyylillään! :)

EDIT: Reinhardtin aloittamaan offtopiciin sen verran jatkoa, että Nuvaring on siis käytössä täälläkin, eikä tulisi mieleenkään ottaa sitä pois seksin ajaksi - olen kysynyt kumppaniltani asiasta, ja hän on toistuvasti todennut, ettei se häiritse häntä millään lailla, vaikka saattaakin sen joskus touhun tiimellyksessä tuntea. ;) Ja mitä taas tulee miesten suhtautumiseen näihin "naisten juttuihin" noin ylipäätään, niin kyllä täytyy sanoa, että itse jo nykyään suoraan sanottuna edellytän asiallista suhtautumista niihin kumppaniltani (onneksi nykyinen on niin fiksu tässäkin kohtaa, ettei asiasta ole tarvinnut kertaakaan huomauttaa, mutta existä ei kyllä tosiaankaan voi kaikin osin näin sanoa... :rolleyes: )

Gillyanne sanoi:
Tuota tuota... minullahan ei siis tosiaan ole kokemusta kuukautiskupista, eikä myöskään ainakaan toistaiseksi aikomusta sitä kokeilla, mutta sanoisin silti, että tämäkin asia lienee hyvin pitkälti tottumus- ja makukysymys. Miksi tuomita jokin asia vain sen takia, ettei se satu itseä miellyttämään? Eittämättähän tuo kuppi ON huomattavasti ekologisempi ratkaisu kuin kertakäyttöiset suojat (joita kyllä kertyy jo vuositasolla melkoinen vuori naista kohti). Ja sitäpaitsi, onhan myös olemassa naisia, jotka eivät käytä tamponeja lainkaan, koska kokevat NE jotenkin hankaliksi ja jopa luonnottomiksi.

Pointti? Kukin tyylillään! :)

Jep, se olikin vain minun mielipiteeni. Onneksi nykyaikana on monia erilaisia mahdollisuuksia näissäkin asioissa, jokaiselle jotakin.

Suni sanoi:

Nimi "kuukautiskuppi" on ihan keksitty. Ei sille kaiketi ole olemassa mitään virallista nimeä. Ja mitä uskomiseen tulee, ei tämä ole mikään uskon asia, ei tosiaankaan. Itse oman kokemukseni pohjalta voin sanoa, että tämä on aivan mainio keksintö. Harmittaa, kun naiset ovat niin ennakkoluuloisia ja jopa vihamielisiä(!) tätä kohtaan.

Mun mielestä on ihan sairasta, että joku haukkuu kuppia, vaikkei ole edes kokeillut ja samanaikaisesti maksaa itsensä (ja luonnon :D) kipeäksi käyttämällä kertokäyttösuojia.

Mulla on kuppi käytössä ja olen tyytyväinen!

Olin aluksi epäluuloinen, enkä kokenut juttua omakseni kun ei ole kertakäyttöisten suojienkaan kanssa ollut ongelmia (mitä nyt vihaan siteitä muovisen tunnun ja rapinan vuoksi, mutta ei siis "oikeita" ongelmia). Luettuani netistä useista lähteistä kokemuksia kupin ylivertaisesta käyttömukavuudesta päätin kokeilla. Lisäksi tyytyväisyystakuu helpotti päätöstä kokeiluun, kun kupin voi palauttaa jos käyttö ei rupea sujumaan. On se kuitenkin senverran kallis kapine, että ilman tuota palautusmahdollisuutta olisi mulla varmaan jäänyt kokeilematta (varsinkin kun tosiaan epäilytti aikalailla).
Ja kyllähän se on osoittautunut mukavaksi heti ekasta käyttökerrasta alkaen. Erityisesti öisin. Eikä se ekologisuus ja rahan säästyminen pitkässä juoksussa ollenkaan haittaa. En ole vaihtamassa takaisin :)

Vaikka olen tyytyväinen kuppiin, en ole sitä "oikeassa elämässä" juurikaan mainostanut eteenpäin ihan lähintä ystäväpiiriä lukuunottamatta. Suhatutuminen on hyvin tunnepitoista ja asenteet tuntuvat olevan vielä aika paljon :urjo: -asteella, eikä leimautuminen "hihhuliksi" esim. työpaikalla juurikaan houkuttele :nolo:. Puhumattakaan siitä, että kuukautiset ovat edelleen jonkinlainen tabu, eikä koko aihe ole siis sopivaa kahvipöytäjutustelua.

Mutta näin kasvottomasti suosittelen kyllä kaikille ennakkoluulotonta suhtautumista asiaan. Ja ehkä jopa kokeilemista :thumbs:

Viimeksi muokattu:
Nimenomaan jokaisen oma asia mitä kuukautissuojaa käyttää. Luonnollinen asia, totta kai, ja totta sekin, että onhan täällä muistakin ei-niin-punttiin-liittyvistä asioista keskusteltu. Mutta taidan olla jotenkin outo, kun tällainen aihe SILTI ällöttää. Seuraavaksi joku varmasti perustaa gallupin aiheesta "Käytätkö kuukautistesi aikana sidettä, tamponia vai kuukuppia.." :rolleyes:

Enkä mä ymmärrä mitä keskustelemista tästä edes on. Ei mua ainakaan kiinnosta tietää miten ihmiset kuukautisensa "hoitaa". Eikä välttämättä sekään missä asennossa ihmiset ehkäisyrenkaansa asentaa tai että tunteeko kumppani sen renkaan aktin aikana. Ne on musta henkilökohtaisia juttuja, joista en ainakaan itse kailottelisi "julkisesti", ehkä todella läheiselle ystävälle voisin mainita. Mutta eihän mun ole pakko niitä juttuja edes lukea. Niinkuin sanottu, mä olen varmaan jotenkin "estynyt" tai jotain... Terapia tekis hyvää?

Plussaa kuitenkin kupille sen ekologisuudesta. Hygieeniseltä se ei ainakaan kuulosta, käytännöstä en tiedä.

Ja kun nyt ruvettiin avautumaan, niin avaudutaan lisää. Tuli vaan mieleen tuosta "kuukautiset ja superherkuttelu" -threadistä. Voi olla, että olen luonteeltaani jotenkin "miesmäinen", mutta ärsyttää, että monilla naisilla on tapana laittaa asia kuin asia kuukautisten/pillereiden/hormonien syyksi. Tottakai hormonit heittelee ja kierron aikana turvottaa yms. Mutta herkuttelut, alavireisyyden kaudet yms. KUULUVAT minusta normaaliin elämään! Tämän valituksen ansiosta miehetkin nykyään laittavat naisten tunteenpurkaukset ja muut NORMAALIT reaktiot hormonien piikkiin. Hoh, onkohan mulla huono päivä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom