Kuorsaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Mä nukun niin sikeesti etten tiedä. Todennäkösesti kuitenkin saatan jotain joskus korista unissani. Ei ole kuitenkaan kukaan koskaan valittanut. Vaimo jos kuorsaa joskus niin meen ite ihan hiljaa sohvalle koisimaan kun rupee häiritsee...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
iivili sanoi:
Multa leikattiin 6-v sekä nielu-, että kitarisat. Silti olen aikuisiällä kuorsannut rajusti, myös kyljellään. Että se siitä kyynärpäällä tyrkkimisestä ja kyljelleen kääntymisestä.

Älkää viitsikö selittää, vaan menkää spesialistilekurin juttusille, jos kuorsaatte lujaa ja kumppaninne siitä sanoo! Onko se niin hienoa kuorsata, että sen takia on valmis uhraamaan ihmisuhteen, ehkä useammankin? Tosin joskus 15-17-v asia ei ehkä niin kauhena akuutti vielä ole, mutta sitä en käsitä, että jotkut aikuisetkaan eivät viitsi asialle mitään tehdä.

Meillä ei kummankaan kuorsaaminen ole varsinaisesti ongelma. Mies kuorsaa vain kännissä ja siihen usein auttaa herättäminen ja kyljelleen kääntyminen. Minä taas kuorsaan (mies korjasi, että enemmänkin se on tuhinaa ja pihinää) aina, kun olen vähän flunssassa tai on siitepölyaika. Onneksi nyt sain ympäri vuoden käyttöön Nasonexia, joka siis on nenään sumutettava allergialääke. Se on auttanut myös pölyallergian aiheuttamaan tukkoisuuteen ja vasomotorisen nuhan aiheuttamana niiskutukseen. Myös miehelle määrättiin samaa ainetta, mutta hän mieluummin niistelee... (you men!) Mutta siis näinkin pienellä asialla kuin nenäsumutteella minä voin nukkua paremmin, sillä huonostihan se henki kulki, kun kuors - siis tuhisin.

Sitä kuitenkin halusin sanoa, että kaksi lähisukulaistani joutui hankkimaan erillisen sängyn olohuoneeseen, koska he kuorsaavat niin kovaa, ettei kukaan samassa huoneessa voi mitenkään nukkua. Ei ole mielestäni aivan mielettömän idyllinen avio-onnen kuva, kun mies nukkuu olohuoneessa. Ja onhan sitä erillistä sänkyä vaikea ja nolo selittää vieraillekin. Jos siis voitte tehdä asialle jotain, se kannattaa. Eikö ole kuitenkin ihan mukava nukkua naisensa kanssa sylikkäin? :love:

iivili sanoi:
1) Kuorsaatko?
2) Kuinka usein?
3) Kuinka kovaa?
4) Häiritseekö kuorsauksesi lähimmäisiäsi? Jos kyllä, niin oletko tehnyt asian poistamiseksi/lieventämiseksi/korjaamiseksi jotain? Jos kyllä, niin mitä? Auttoivatko toimenpiteet?

1. kyllä
2. en tiedä, kai melkein joka yö
3. en kauhean kovaa, muut eivät herää kuorsaukseen
4. ei, vissiin :rolleyes:

iivili sanoi:
Kerroppa fish vaikka tähän ketjuun tuloksista esim. muutaman viikon kuluttua.

Nonnis. Alkaa olla kuukausi kulunut leikkauksesta.

Leikkaus sinänsä (nielurisat + RTFA neljään pisteeseen nieluun + nenään) oli elämäni karmein kokemus. Lääkkeitä meni uskomattomia määriä puolentoista viikon ajan, eikä mikään tuntunut auttavan, särky oli aivan järkyttävä. Jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää, olisin varmasti jänistänyt.

RTFA -pisteet ovat kitalaessa parantuneet kaikkein hitaimmin, verestivät vielä 3 viikkoa hoidon jälkeen. En tiedä tuleeko RTFA-pisteet kipeäksi yleensä, oli nielurisojen poistokivut sitä luokkaa etten ainakaan huomannut. Iivili tietää?

Mutta, se mikä on mahtavinta ( :hyper: ):
Ei korinaa, tärinää, pihinää tai suhinaa; ilma kulkee äänettömästi ja samassa rakennuksessa voi muutkin nukkua samaan aikaan kanssani. Leikkaus onnistui toisin sanoen täydellisesti, ja tulos oli juuri sitä mitä piti. Jälkitarkastus on tosin vasta kuukauden kuluttua, joten katsotaan nyt mitä kirurgi on mieltä. Itse olen enemmän kuin tyytyväinen.

iivili sanoi:

1) Kuorsaatko?
2) Kuinka usein?
3) Kuinka kovaa?
4) Häiritseekö kuorsauksesi lähimmäisiäsi? Jos kyllä, niin oletko tehnyt asian poistamiseksi/lieventämiseksi/korjaamiseksi jotain? Jos kyllä, niin mitä? Auttoivatko toimenpiteet?

1) Kyllä
2) Aina kun nukun
3) Aika jyrinää kuulemma..
4) Kyllä, korvatulpat on kuitenkin hyvä keksintö :) Kävin jopa jollain kurkku/nenä lekurilla. Arvelin että nenän käytävät olisi ahtaat mutta paljastui että minulla on aika suuri kieli joka sitten rentoutuessaan tykkää valahtaa ja aiheuttaa kuorsausta.

Kyljellään nukkuminen auttoi joskus, ei nykyään, mahallaan nukkuminen auttaa joskus/yleensä. Uskoisin että rasvaprossan pienennys auttaisi asiaa vaikka en ihan yltiö rasvakasa olekaan. Lekuri kertoi että kielen pienennys leikkaus voi auttaa mutta ei ole mikään helppo tai riskitön toimenpide (nou tanks..) Vinkkinä kertoi että suun voi teipata ihoteipillä kiinni niin kuorsausta ei pitäisi tulla.. en ole tosin kokeillut.

iivili sanoi:
Teenpä uuden kuorsausketjun, koska en löytänyt sitä vanhaa ketjua, mitä etsin.

Kysymyksiä:

1) Kuorsaatko?
2) Kuinka usein?
3) Kuinka kovaa?

1.kyllä
2.kun silmät sulkeutuu
3.täysillä
4.Kyllä häiritsee. Kävin leikkauksessa.
http://personal.inet.fi/tiede/kuorsaus.ja.olkapaaleikkaus/
Tein hommasta sivut. Voi jokainen miettiä kohdallansa mikä kannattaa.

1) Kuorsaatko?
2) Kuinka usein?
3) Kuinka kovaa?

1) Kyllä kuorsaan
2) Noin 50-70% nukkumakerroista [ennen vain kun olin väsynyt tai selälläni, nykyään myös kyljellään jne]
3) Joskus herään omaan kuorsaukseen kun korisen kuin kuolon kourissa :lol2: Pääosin kuitenkin sellaista normaalia kroohpyyh-meininkiä
4) Häiritsee vain satunnaisesti kuulemma, tai tälläisen vastauksen sain kun äsken tarkistin. Harvoin on siihen herännyt mutta joskus ei meinaa nukahtaa jos ehdin sammahtamaan ensiksi. Itsekin kuorsaa toisinaan mutta vähemmin ja hiljempaa kuin minä.

:zzzz:

Edittiä: Toisinaan nukun liikahtamatta ja niin äänettä että kumppani joutuu tarkistamaan elänkö ja hengitänkö ylipäätään. Taidan olla vähän ON/OFF, joko kuuluu korinaa tai sitten ei edes normaalia hengitystä/tuhinaa :D

1) Kuorsaatko?
2) Kuinka usein?
3) Kuinka kovaa?

1. kuorsaan kun painan yli 110kg
2. aina kun painan yli 110kg ja vaikka torkahtaisin niin kuorsaan niin vitusti!
3. todella kovaa varmasti häiristsee muita.
4. kts. nro3

1. en kuorsaa kun painan alle 110.

1) Kuorsaatko?
2) Kuinka usein?
3) Kuinka kovaa?

1)Kyllä.
2)Varmaankin joka toinen yö suunnilleen. Tai jopa useammin.
3)Välillä hiljaa ja välillä kovaakin kuulemma.
4)Kyllä joskus. Olen miettinyt asiaa että jotain pitää tehdä mutta vielä en ole asiaan puuttunut. Nyt kun sain kuulla että on noinkin helppo hoito kuten iivili kertoi niin aion ottaa asian esille seuraavan kerran kun lääkäriin satun jostain syystä menemään. En viitsi erikseen lähteä käymään lääkärillä tuon takia kun ei tällähetkellä ole sellaista tilannetta että tuo kuorsaaminen häiritsisi jotain ulkopuolista. Itseäni tosin nolottaa se. :nolo:

raakaharri sanoi:
Kävin leikkauksessa.
http://personal.inet.fi/tiede/kuorsaus.ja.olkapaaleikkaus/
Tein hommasta sivut. Voi jokainen miettiä kohdallansa mikä kannattaa.
Kiitos! :worship:

Tuli mieleen, että etukäteen jo pitäisi varata kunnon kipulääkitys sekä blenderi, jolla saa tehtyä tuhteja ja KYLMIÄ (sekaan jääpaloja ja jäätelöä) protujuomia. Jospa niitä pystyisi edes juomaan. Uskon kyllä, ettei kiinteän syömisestä mitään tule. Aikoinaan 6-v (vuonna 1980), kun multa leikattiin nielu- ja kitarisat, ainoa kiinteämpi ruoka, mitä pystyi syömään aika pian leikkauksen jälkeen, oli kinkkuleikesiivut jääkaappikylmänä.

Onko muuten ollut raakaharrilla ns. heijastekipuja, eli heijastunut kipu esim. korviin?

Olen myös ajatellut niin, että jos/kun joskus vastaavanlaiseen leikkaukseen lähden, niin ehdottomasti saman tien yksityiselle. Äidilläni on tehty kuorsauksen estämiseksi jonkunlainen nenäleikkaus, mutta sekään ei ole kuorsausta lopettanut. Hän ei myöskään ole yhtään ylipainoinen (pikemminkin hoikka), eikä tupakoi, joten nekään eivät voi hänellä kuorsausta aiheuttaa. Jotain perinnöllistä siinä sitten lienee, isänsä oli aikoinaan ollut ankara kuorsaaja.

iivili sanoi:
Kiitos! :worship:

Tuli mieleen, että etukäteen jo pitäisi varata kunnon kipulääkitys sekä blenderi, jolla saa tehtyä tuhteja ja KYLMIÄ (sekaan jääpaloja ja jäätelöä) protujuomia. Jospa niitä pystyisi edes juomaan. Uskon kyllä, ettei kiinteän syömisestä mitään tule. Aikoinaan 6-v (vuonna 1980), kun multa leikattiin nielu- ja kitarisat, ainoa kiinteämpi ruoka, mitä pystyi syömään aika pian leikkauksen jälkeen, oli kinkkuleikesiivut jääkaappikylmänä.

Onko muuten ollut raakaharrilla ns. heijastekipuja, eli heijastunut kipu esim. korviin?

Ei ole ollut heijastekipuja. Makuaistimuutos vain.
Yksityiselle meno on molemmissa leikkauksissa jokaisen oma päätös. Pääsee tietysti nopeammin.

Ortopedille en mennyt yksityisenä kun olisi maksanut melkeen 4000 e. Samat lääkärit leikkaa täälläpäin sitten keskussairaalaassa kunnallisina ostopalveluna.
Meikäläisenkin olkapään leikkasi Jyväskyläläinen urheiluortopedi.

Ja pieleen menneen kuorsausleikkauksen teki kunnallisena alan ammattilainen, tohtorin arvoinen. Silti meni pieleen.

1. Kuorsaa.
2. Joskus, nykyään harvemmin kuin ennen.
3. Enimmäkseen aika hiljaa. Tosin siskon ja äidin mielestä kovaa aina, kun ollaan mökillä (siellä on jotain, mistä nenäni menee tukkoon.)
4. Miesystävä ei ole valittanut, mutta se nukkuukin niin tajuttomana, että saisi varmaan päällä hyppiä eikä heräisi.

En aio tehdä asialle mitään, koska kuorsaus on kuitenkin satunnaista ja vähenemään päin. Lisäksi ajattelen positiivisesti: jos kuorsaan, nukun suu auki=en ainakaan kirskuttele hampaitani!

Jos muuten kuorsaus johtuu vain taipumuksesta nukkua suu auki, siihen auttaa, että opettelee hengittämään kaikissa olosuhteissa nenän kautta, myös treenatessa. Siihen kun tottuu, meinaa flunssassa kuolla kun suun kautta hengittäminen on niin luonnottoman tuntuista. (tämän takia kuulemma vauvat ovat joskus niin hysteerisiä flunssassa; nenän kautta hengittäminen on luonnollisinta ihmiselle, ja vauva luulee tukehtuvansa, ennen kuin alka hengittää suun kautta.)

:offtopic: Nenän kautta hengittämisen pitäisi muutenkin olla hyväksi, myös treenatessa, koska suun kautta hengittäessä hengittää yleensä pinnallisesti (keuhkojen alaosat, mitkä pystyvät parhaiten happea hyödyntämään, eivät saa ilmaa) tai alkaa hyperventiloida.

iivili sanoi:
1) Kuorsaatko?
2) Kuinka usein?
3) Kuinka kovaa?
1) Joo.
2) Selälläni. Tosin kykenen nukkumaan ko. asennossa vain kännissä.
3) En tiedä, en ole ainakaan ite heränny kuulemaan. Harva muukaan on.
4) Ei.

1) kyllä
2) Joka yö ja usein päivälläkin :)
3) Avokin mielestä liian kovaa ...
4) Kyllä häiritsee edellisessä vastauksessa mainittua henkilöä ja intissä häiritsi koko tupaa....

:offtopic: Onko nyt tosiaan niin että näin monet normaalipainoiset kuorsaavat? Tästähän on sitten tullut uusi kansantauti joka vaikuttaa mm. vireystilaan työpaikalla. Uniapneasta johtuva jatkuva väsymys voi olla varsinkin liikenteessä erittäin kohtalokasta.

Minulla kuorsaaminen johtuu selkeästi ylipainosta ja olen aika varma että se ainakin lievenee kunhan saan tuota painoa pienemmäksi. Ja vaikka kuorsaaminen ei täysin poistuisikaan niin en uskaltaisi lähteä tässä tredissä mainittuun leikkaukseen. Jos leikkaus menee pieleen niin siinä sitä vasta onkin naurussa pidättelemistä. :rolleyes:

protsku sanoi:
:offtopic: Onko nyt tosiaan niin että näin monet normaalipainoiset kuorsaavat? Tästähän on sitten tullut uusi kansantauti joka vaikuttaa mm. vireystilaan työpaikalla. Uniapneasta johtuva jatkuva väsymys voi olla varsinkin liikenteessä erittäin kohtalokasta.

Minulla kuorsaaminen johtuu selkeästi ylipainosta ja olen aika varma että se ainakin lievenee kunhan saan tuota painoa pienemmäksi. Ja vaikka kuorsaaminen ei täysin poistuisikaan niin en uskaltaisi lähteä tässä tredissä mainittuun leikkaukseen. Jos leikkaus menee pieleen niin siinä sitä vasta onkin naurussa pidättelemistä. :rolleyes:
Mulla on ainakin niin löysät ne pehmytkudokset siellä nielussa, että välillä menee varsinkin nukahtaessa niin tukkoon, että herää siihen, kun ei saa henkeä. Meni vielä pahemmaksi, kun aikonaan nenää ja nielurisoja leikattiin. Uniapneaa ei silti ole todettu, eikä ole oireitakaan. Nenänielu vaan menee välillä niin täyteen kuivunutta räkää yöllä, että aamulla se täytyy sormen kanssa kaivaa irti suun kautta. On niin pitkällä, että vain keskisormella juuri ja juuri ylettyy. Kivaa eikö vain?

Ja tosta nielurisaleikkauksesta tuli niinkarse heijastekipu korviin, että korvakivun takia en voinut kunnolla syödä pitkään, vaikka kurkkukipu olikin jo aikoja sitten kadonnut.

protsku sanoi:
Jos leikkaus menee pieleen niin siinä sitä vasta onkin naurussa pidättelemistä. :rolleyes:

Eikä kuorsaus aina johdu mistään sellaisesta, minkä voisi leikkauksella parantaa. Isäni on normaalipainoinen ja kuorsannut aina. Kitarisat on aikanaan poistettu, unipatjatutkimukset käyty. Lääkärin mukaan hänellä ei auttaisi ollenkaan tuo kitalaen "polttaminen". Nenän röörejä on suurennettu, että ilma kulkisi paremmin.

Tosiasia on, että jotkut ihmiset vaan kuorsaa, eikä sille voi mitään.

Onko se uniapneaa, että juuri kun on nukahtanut, herää siihen, ettei hengitä? Minulle käy joskus(tosin harvoin) niin, se on tosi epämiellyttävää.

reinhardt sanoi:
Onko se uniapneaa, että juuri kun on nukahtanut, herää siihen, ettei hengitä? Minulle käy joskus(tosin harvoin) niin, se on tosi epämiellyttävää.

Juuri se on uniapneaa. Minulla asiaan vaikuttaa vielä se että nenän limakalvot ovat vähän väliä turvoksissa. Olen käynyt korvanenäkurkku-lääkärillä ja kyseessä on kuulemma synnynnäinen rakennejuttu:

-tukkoinen nenä vaikeuttaa hengitystä
-alan hengittää suu auki
-suu auki hengittäminen saa aikaan kuorsauksen

Sitten voi olla niin että herään monta kertaa yössä siihen kun nenä on tukossa, kuorsaan enkä saa sittenkään tarpeeksi ilmaa keuhkoihin. Toisinaan oikein säpsähtää hereille unesta ja meneillään on voimakas hengitysrefleksi sisäänpäin, "turbokuorsauksen" säestämänä. Siinä kerta kaikkiaan haukkoo henkeään jonkun aikaa että hengitys palautuu normaaliksi.

Silloin nukkuu paremmin kun nenä ei ole tukkoinen. Eli minun tapauksessa pitää yrittää saada nenän kautta kulkeva hengitys paremmaksi ja sitten sitä ylipainoa vähemmäksi.

lej sanoi:
Mulla on ainakin niin löysät ne pehmytkudokset siellä nielussa, että välillä menee varsinkin nukahtaessa niin tukkoon, että herää siihen, kun ei saa henkeä. Meni vielä pahemmaksi, kun aikonaan nenää ja nielurisoja leikattiin.

Joo, mullakin tunne on sellainen että ei saa henkeä. Siinä vaiheessa kun herää unesta niin ihan selvästi jotenkin selvittelee kurkkua että sais sen kuorsauksen pois ja pystyisi hengittämään normaalisti.

Minusta uniapnea on kysymyksessä silloin kun herää useita kertoja viikossa siihen että ei saa henkeä nukkuessaan.

lej sanoi:
Mulla on ainakin niin löysät ne pehmytkudokset siellä nielussa, että välillä menee varsinkin nukahtaessa niin tukkoon, että herää siihen, kun ei saa henkeä.
Kokeilepa aiemmin tässä ketjussa selostamaani RFTA operaatiota. Kyseessä siis EI ole leikkaus, vaan paljon kevyempi operaatio. Tosin mun kohdalla ei ilmeisesti juurikaan auttanut. :jahas:

iivili sanoi:
Kokeilepa aiemmin tässä ketjussa selostamaani RFTA operaatiota. Kyseessä siis EI ole leikkaus, vaan paljon kevyempi operaatio. Tosin mun kohdalla ei ilmeisesti juurikaan auttanut. :jahas:
Mullekin suosittelivat tuota Mehiläisessä. Sillon ei ollut aikaa niin en kysynyt edes hintaa. Polven tähystys maksaa yksityisellä 10 kertaa sen mitä julkisella, eli niin varmaan toikin.

Julkisella puolella ei tosin ole ilmeisesti saumoja päästä, kun mulla ei varsinaista uniapneaa ole. Oireina on "vain" epämukava olo varsinkin aamulla, veren vuoto nenästä ja välillä herääminen juuri nukahdettua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom