Kuorsaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu

iivili

kollinmölliskö
Ikä
50
Kaupunki
Turku
Teenpä uuden kuorsausketjun, koska en löytänyt sitä vanhaa ketjua, mitä etsin.

Kysymyksiä:

1) Kuorsaatko?
2) Kuinka usein?
3) Kuinka kovaa?
4) Häiritseekö kuorsauksesi lähimmäisiäsi? Jos kyllä, niin oletko tehnyt asian poistamiseksi/lieventämiseksi/korjaamiseksi jotain? Jos kyllä, niin mitä? Auttoivatko toimenpiteet?

Mun kohdallani:

1) Kyllä.
2) Edelleen varmaankin lähes joka yö.
3) Ennen ilmeisesti kovaa, nykyään niin hiljaa, ettei vieressä nukkuvan rakkaan naisen uni häiriinny. :)
4) Ei enää. Tein asian korjaamiseksi seuraavaa: ensin tutkimuksiin kurkkunenäkorvaspesialistille, joka ehdotti RFTA (Radio Frequency Thermal Ablation) käsittelyä/hoitoa. Kuulemma on muissa lääketieteellisissä operaatioissa ollut pitempäänkin käytössä, Suomessa kuorsaushoitona vasta muutaman vuoden. Kolme käsittelyä olisi pitänyt olla, mutta kieltäydyin viimeisestä.

RFTA operaatio kuorsauksen korjaamiseksi menee suunnilleen näin:
1) Puudutuspiikki pistetään neljään kohtaan pehmeässä kitalaessa (kitalaen takaosa) ja odotetaan sen tehoavan.
2) Samoista rei'istä, mistä puudutusaine laitettiin, työnnetään kudokseen ohut elektrodi, josta tulee RF säteilyä, eli samaa, kuin mikroaaltouunissa (mikroaaltoja siis :rolleyes: ). Tarkoitus on "paistaa" kitalaen takaosan pehmeä kudos suunnilleen 80-90 asteiseksi.
3) Mennään odotushuoneeseen imeskelemään jääpaloja.
4) Ostetaan apteekista reseptivapaata särkylääkettä varulta pari pakettia.

Ensimmäisen käsittelyn jälkeen mulla ei ollut kipuja. Homma oli nopea, kivuton ja helppo. Toisella käsittelyllä lekuri lisäsi ekaan nähden tehoa pykälän ja aikaa 5sek. Sen jälkeen oli muutaman päivän kohtalaisesti kipuja. Lievitin kipua ja turvotusta lähinnä jääpaloja imeskellen, se oli selkeästi tehokkain keino. Halpis Buranakopiolääkettäkin otin nukkumaan mennessä pari muistaakseni parin päivän ajan.

Kyseessä ei ole siis leikkaus, puukkoa ei tule, vain neljä pientä reikää kitalakeen. Sillä on tarkoitus kovettaa pehmeätä kitalakea ja kitapurjetta, jotta eivät lepattaisi ja siten aiheuttaisi kuorsausta. Mitään saikkua en ainakaan minä tarvinnut kummankaan operaation jälkeen, ei ollut paha olo, reenitkään eivät häiriintyneet mitenkään. Teetätin operaation OYS:ssä, joten se oli halpa, oisiko ollut noin 20€ per kerta. Ainoa huono puoli olivat pitkät odotusajat operaatioiden välillä, noin puoli vuotta. Operaation suoritti kurkkunenäkorvaspesialisti yhdessä sairaanhoitajan kanssa, toiminta oli pätevän oloista kaikin puolin, ei mitään valittamista siinä. Ilmeisesti tosiaan kuorsaukseni äänenvoimakkuus on hiljentynyt kunnolla, vaikka edelleen kuorsaan usein, joten voidaan sanoa, että käsittelyt auttoivat. :)

Mua ihmetyttää, kuinka moni pitää kuorsaamista lähinnä hauskana vitsinä. Mitä hauskaa siinä on, että sekä oma, että puolison unen laatu heikkenee? Onhan se jo katabolistakin, jos unen laatu on heikompaa, joten luulisi kiinnostavan kuorsauksen vähentäminen ja/tai hiljentäminen kehoilijoita ja voimailijoita. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1.Kyllä
2.Kännissä
3.Kohtalaisen kovaa
4.Häiritsee. En ole tehny mitään asialle, mutta ehkä pitäisi.
(Emännältä kuultua)

IMO :anssi:

iivili sanoi:
Teenpä uuden kuorsausketjun, koska en löytänyt sitä vanhaa ketjua, mitä etsin.

Kysymyksiä:

1) Kuorsaatko?
2) Kuinka usein?
3) Kuinka kovaa?
4) Häiritseekö kuorsauksesi lähimmäisiäsi? Jos kyllä, niin oletko tehnyt asian poistamiseksi/lieventämiseksi/korjaamiseksi jotain? Jos kyllä, niin mitä? Auttoivatko toimenpiteet?

1. Kyllä
2. Aina kun silmät on kiinni
3. Richterin asteikolla 7.3
4. Kyllä!
Tällä hetkellä parantelen juuri RFTA-hoitoa ja nielurisaleikkausta, saa nähdä kuinka vaikutti. Vielä en tiedä. Olen aiemmin käynyt lukuisissa erilaisissa unitutkimuksissa, mm. nukkumassa ns. unilaboratoriossa.

1) Kuorsaatko?

-Kyllä (ystävien sanojen mukaan)

2) Kuinka usein?
-Kutakuinkin aina jos nukahdan humalassa selälleni :kippis1:

3) Kuinka kovaa?

-Siitä ei tietoa... kuulemma eräs nimeltämainitsematon tyttö ei ainakaan saanut unta kun sammuin selälteni telttaan :nolo:

-Kaipa se vissiin jos samassa sängyssä joku sattuu nukkumaan. Jos löytyy valittamista niin kehotan aina vaan kääntämään kyljelleen.

1) Kyllä
2) Varmaksi en osaa sanoa, mutta useasti. Vielä suuremmalla todennäköisyydellä jos on nuhaa.
3) En kai hirmu kovaa enää(?).
4) Joskus häiritsi, nyt ei ole kukaan vähään aikaan valittanut(ei edes uudet tuttavuudet). Joskus ajattelin asialle tehdä jotain, mutta enpä ole sitten suunnittelua pitemmälle vienyt. Iskä puhui jotain kitarisaleikkauksesta, mutta se ei kuulemma aina auta.

iivili sanoi:
1) Kuorsaatko?
2) Kuinka usein?
3) Kuinka kovaa?
1) Yep
2) Silloin tällöin, yleensä öisin.
3) Kohtalaisesti, tosin olen joskus herännyt kuorsaukseeni.
4) Joskus. Avokki vain sanoo että lopeta tuo kuorsaaminen. Kuulemma auttaa.

Ööö... entä jos vastaa 1. kohtaa kielteisesti? :rolleyes:

Ankka sanoi:
Ööö... entä jos vastaa 1. kohtaa kielteisesti? :rolleyes:

Pistetään nyt yksi tuommoinenkin:)
1) en
2) en koskaan
3) 0 db
4) ei

Tai mistä minä tiedän, kun ei ole kukaan valittanut;)
Pienempänä tosin kuorsasin, mutta se johtui kitarisoista, jotka leikattiinkin pariin otteeseen.

Multa leikattiin 6-v sekä nielu-, että kitarisat. Silti olen aikuisiällä kuorsannut rajusti, myös kyljellään. Että se siitä kyynärpäällä tyrkkimisestä ja kyljelleen kääntymisestä.

Älkää viitsikö selittää, vaan menkää spesialistilekurin juttusille, jos kuorsaatte lujaa ja kumppaninne siitä sanoo! Onko se niin hienoa kuorsata, että sen takia on valmis uhraamaan ihmisuhteen, ehkä useammankin? Tosin joskus 15-17-v asia ei ehkä niin kauhena akuutti vielä ole, mutta sitä en käsitä, että jotkut aikuisetkaan eivät viitsi asialle mitään tehdä.

Kerroppa fish vaikka tähän ketjuun tuloksista esim. muutaman viikon kuluttua.

iivili sanoi:
Älkää viitsikö selittää, vaan menkää spesialistilekurin juttusille, jos kuorsaatte lujaa ja kumppaninne siitä sanoo! Onko se niin hienoa kuorsata, että sen takia on valmis uhraamaan ihmisuhteen, ehkä useammankin?
Minulla on tutkimukset edessä syksyllä. En minä avioeroa sentään kuorsauksen takia pelkää (vaimo on turtunut ainaiseen korinaan), vaan ihan oman terveyden takia haluan siitä eroon.

1) Kuorsaatko? Kyllä
2) Kuinka usein? Pari kertaa viikossa
3) Kuinka kovaa? Melko vienosti (Raskausaikana kuulema kuorsasin niin kovaa että ukko ei saanut nukuttua)
4) Häiritseekö kuorsauksesi lähimmäisiäsi? Jos kyllä, niin oletko tehnyt asian poistamiseksi/lieventämiseksi/korjaamiseksi jotain? Häiritsee joskus, en ole tehnyt mitään.

1. En

2. Ikinä

3. -

4. Ei ole ainakaan kukaan ikinä maininnut että kuorsaisin, tosin korvaan kuorsaamisen sillöintällöin helvetillisellä sängyssä pyörimisellä. :hyper:

Ensinnäkin, kiitos iivilille hyvästä aihevalinnasta! Omalla kohdalla tilanne on sellainen että en varsinaisesti kuorsaa. Jotain uniapnean tyyppistä oireilua kuitenkin on sillä tavalla että saatan herätä pari kertaa yössä hengityksen salpautumiseen. Joskus näin käy jo ennen nukkumaanmenoa jos otan nokoset. Eli ylähengitystiet tukkeutuvat jollain tavalla jos makaan huonossa asennossa.

Minulla on myös ahtaat poskiontelot ja olen harkinnut sellaista asiaa että pitäisikö näistä molemmista käydä lääkärillä. RFTA-operaatio on minulle täysin uusi kuvio josta en ole kuullut aikaisemmin. Poskionteloiden kirurginen laajennus on taas lukemani perusteella aika iso operaatio eikä onnistumisprosentti ole välttämättä kovin hyvä.

Risat on leikattu pentuna ja samoin on punkteerattu poskionteloita. Nenässä on jatkuva tukkoinen olo silloinkin kun ei ole mitään flunssaa. Nyt vanhempana olen usein pitänyt 2 flunssaa vuodessa mikä on tosi ärsyttävää. Tässä vielä lyhyt lainaus uniapneasta:

hengitysliitto.fi sanoi:
Uniapnea

Uniapnea-oireyhtymä on sairaus, jossa esiintyy toistuvia unenaikaisia hengityskatkoksia ja niistä aiheutuvia häiritseviä oireita tai löydöksiä.

Unen aikana nielun alueen lihakset veltostuvat, jonka seurauksena ylähengitystiet ahtautuvat osittain aiheuttaen hengityskatkoksia ja kuorsausta. Lyhyitä hengityskatkoksia voi esiintyä normaalistikin yöunen aikana, mutta niiden määrä, pituus ja seuraamukset ratkaisevat onko kyseessä sairaus.

Uniapneaa sairastavan yleisimmät oireet ovat äänekäs, katkeileva kuorsaus, unenaikaiset hengityskatkokset ja poikkeava väsymys päiväsaikaan. Ylipaino ja alkoholi ovat tärkeimmät uniapneaa pahentavat tekijät.

Kysymyksiä:

1) Kuorsaatko?
2) Kuinka usein?
3) Kuinka kovaa?

1. Kyllä
2. Aina kun nukun
3. Kovaa
4. Ei, se on tottunut siihen. :rock:

1) Kuorsaatko?
2) Kuinka usein?
3) Kuinka kovaa?

1) En enää
2) Ei tietoa
3) Kuulemma aivan saatanallisen kovaa
4) Kun olin kaverin luona nukkumassa, niin yöllä heräsin kesken kaikkein makeimman unen kun kaverit heitti mua silmään jollain perkeleen jalkapallolla, olin kuorsannut niin kovaa ettei ne ollu saanu nukuttua koko yönä :D Kuorsaus loppu kun aloin syödä terveellisemmin ja lopetin tupakanpolton, sään lämpeneminenkin ehkä auttoi. Enää ei ole kurkku ja suonet niin tukossa.

1) Kuorsaatko?

Ikävä kyllä

2) Kuinka usein?

En aina, mutta melko usein

3) Kuinka kovaa?

Niin kovaa että herään siihen itsekkin välillä =O

4) Häiritseekö kuorsauksesi lähimmäisiäsi?

Kyllä, intissä vuosia sitten, aamulla jätkät oli vähän vittumaisella päällä kun ei saanut nukuttua ku kuorsasin kunnolla... Tosin ne oppi että kuorsaus loppuu sitten ku heittää tyynyn kovaa äänen suuntaan. Voishan tolle jotan tehdä joskus...

1. Kyllä
2. Väsyneenä ja juhlittuani
3. Infernaalinen meteli joka kesällä herätti leirintäalueen muita telttakuntia ja esti oman telttakuntani yritykset nukkua. :nolo:
4. On valitettu, potkittu, hakattu, sidottu kiinni etten kääntyisi selälleen (aloin kuorsata mahallani), vittuiltu, uhkailtu, videokuvattu ja naurettu. Ja Hävennyt...

Kysymyksiä:

1) Kuorsaatko?
2) Kuinka usein?
3) Kuinka kovaa?

1. Jep
2. Ilmeisesti joka yö
3. Täysillä
4. Häiritsee, enkä ole tehnyt muuta, ku yrittänyt sanoa, että josko emäntä vois potkaista/lyödä hieman hiljempää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom