Kuolonkolarit Suomen maanteillä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Kai se vaan on noloa ajaa hiljaa. Joskus on pistänyt vituttamaan, kun joku menee väkisin ohi tappokelillä, jos itse koittaa ajaa vähän hiljempaa. Kerran yksi sankariohittaja ajoikin sitten suoraan pellolle, kun lähti loskaurissa ohittamaan.

Ilman vyötä ajosta sietäisi saada vielä suuremmat sakot. Kaikkein vähiten ymmärrän niitä jotka antavat lasten hyppiä autossa ihan vapaana. Tekisi joskus mieli pysäyttää sellaset kusipäät ja käydä kysymässä mitä vittua ne oikein ajattelee.

Kohta varmaan alennetaan taas nopeusrajoituksia, kun on niin vaarallista ajaa talvella. Niinhän se onkin, mutta ei joka päivä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Työkaveri on hyvä esimerkki tosta vyön käytöstä, saanut neljä kertaa sakot mutta ei silti JAKSA käyttää vyötä. Idiotismia puhtaimmillaan.
 
Noi on jenkit kyllä niin autokansaa, että aina on PAKKO ajaa. Videoita tulee joka talvi, kun mennään jarrut lukossa mäkeä alas renkaat linkussa.
 
Sumu sanoi:
Perstuntumaa tai ei, mutta täytyyhän jo järjen sanoa että kuiva kestopäällyste ei ole pito-ominaisuuksiltaan sama kuin jäätikkö jossa on 10cm loskaa, marsuja ja rypsiöljyä päällä.

Järjen käyttö tieliikenteessä on sallittua, usein jopa toivottavaa.

Tarkoitinkin juuri sitä että jätetään kelivaraa. En tarkoittanut perstuntumalla sitä että "nyt mennään siltikin 75 km/h koska edellisen lumipyryn jälkeen auto pysyi tiellä vielä tässä vauhdissa".

Perstuntuma tieliikenteessä on sitä että osataan jo kokemuksen perusteella ennakoida huonon kelin salakavaluus ja jätetään ylimääräistä pelivaraa. Tuossakin onnettomuudessa tiellä on ollut kohtuullisen syvät urat ja urien vieressä jopa 10 senttiä sohjoa. Jos kuljettaja on ajanut jääräpäisesti 80 km/h luottaen siihen että "ei tämä tästä minnekään karkaa" niin silloin ei ole jäänyt mitään turvamarginaalia.

Liukkaan radan harjoittelu tehdään tosiaan tasaisella alustalla autokoulussa ja sen takia sitä ei voi verrata siihen paniikkiin mikä tulee jos auto pomppaa urista poikittain maantielle. Ja mikään "harjoittelu" ei auta siinä vaiheessa jos mennään vastaantulijan kaistalle kuin pommi.

Olen kerran nähnyt miten henkilöauto lähtee pyörimään mäessä talvikelissä ja sen kuljettajan pelasti riittävän pieni tilannenopeus ja tien penkassa olevat paksut lumikasat. Itse matkustin silloin linja-autossa ja pysähdyttiin auttamaan ko. kuljettajaa.

Rautalangasta vielä: perstuntuma ei tarkoita sitä että ajetaan mahdollisimman kovaa sillä perusteella kun on käyty jossain jääradalla harjoittelemassa sivuluisun oikaisemista tms. Perstuntuma tarkoittaa kykyä huomata kelin huononeminen ja renkaiden pidon huononeminen ja ajonopeuden sopeuttamista tähän tilanteeseen. Näin minä sen ymmärrän!
 
Se on helppo täällä inistä että kuskin vika ym paskaa, ajokokemuksesta on toki hyötyä mutta jos auto on pysynyt tiellä aiemmat 20kilsaa ja yhtäkkiä tulee todella liukasta/liukas kohta ja auto lähtee käsistä ei ajokokemuksellakaan enään juuri ole merkitystä jos vauhti on n 80-100km/h. Loimaan tapauksessahan se kokenut taksi kuski olisi voinut väistää kun oli hirvee ajo kokemus :david:.
protsku sanoi:
Rautalangasta vielä: perstuntuma ei tarkoita sitä että ajetaan mahdollisimman kovaa sillä perusteella kun on käyty jossain jääradalla harjoittelemassa sivuluisun oikaisemista tms. Perstuntuma tarkoittaa kykyä huomata kelin huononeminen ja renkaiden pidon huononeminen ja ajonopeuden sopeuttamista tähän tilanteeseen. Näin minä sen ymmärrän!
Kolarithan johtuu lähes poikkeuksetta liian suuresta "tilanne" nopeudesta, mutta kun se vaan on niin että se liukas kohta saattaa tulla niin yhtäkkiä että sitä ei ole kenenkään yksinkertaisesti mahdollista huomata sitä liukasta paikkaa, silloin mennään tuurilla johonkin ojan pohjalle ja paskalla tuurilla toisen auton keulaan.
 
Ikävä kyllä nuorilla usein on sellanen vauhti päällä ettei se auto aina pysy hanskassa. Itekin oon ollu muutaman kerran aika pahassa tilanteessa ku takaa on lähteny auto täynnä nuoria hirveisiin ohituksiin ja vastaan tuleekin auto...sit ollaan 3 autoo rinnakkain jne...

Turvavöistä: ne kai suojelee enemmän taajamanopeuksilla mutta ihmettelen myös, että miks niitä on niin vaikee käyttää. Ite oon kyl kokenu sitäkin, et jos istuu jonkun jätkän/miehen kyytiin ni vyön laittamisesta saa joiltain vähän negatiivista kommenttia: "Etkö luota mun ajotaitoon"...Jotkut tosin kehuu jopa järkeväksi. Pisteet jälkimmäisille :)
 
Hyvähän se on kuljettajan syyksi tällaiset onnettomuudet laittaa. Mutta tosiasiahan on se, että teiden kunto ja ylläpito on todella p..stä täällä Suomestoliitossa. Minnekkähän ne verovarat joita autoilijoilta rosvotaan, oikein joutuvat.
Vuosi vuodelta tiet huononee. Konginkankaan onnettomuuden jälkeen kuvittelin että asialle tehdään jotain, mutta PASKAT.
Kuinka monta ihmisuhria vielä tarvitaan että tiestöämme( yhteistä omaisuutta) aletaan hoitamaan asianmukaisesti.
 
Ahvena sanoi:
Nyt kun ne nuoret kuljettajat on tuomittu, on aika huomauttaa, että vaikka taksikuski ei ollutkaan suoranaisesti väärässä, oli hänelläkin liian suuri tilannenopeus. Oli keli sitten mikä tahansa, autolla pitäisi ajaa sellaista vauhtia, että pystyy väistämään minkä tahansa omallekkin kaistalle ilmestyvän esteen.

Onkohan siinä nopeudessa mitään ylärajaa, vai onko se vallitseva nopeusrajoitus? Yli 80 km/h liikkuvia objekteja ei siis olisi tarvinnut pystyä väistämään. Kuorma-autojen 80 km/h rajoitinin on varmaan väärin asetettu, kun useimmat rajoituksia noudattavista itsemurhakuskeista pääsevät perille :)
 
nevahood sanoi:
onneksi täällä kuitenkin suurin osa tietää että jää on asfalttia liukkaampaa. ja että jäällä olisi syytä käyttää nastarenkaita. kaikkialla näin sivistynyttä väkeä ei ole.

http://www.cbsnews.com/media/2005/01/13/video666774.wmv
http://media.ebaumsworld.com/fun_on_ice.wmv

ps. ma ei teedä soomi lumi liukas!

Tässä tuli ekana mieleen, että miksi noi ei laittaneet jotain fucking kylttiä että ICE ON ROAD tai vastaavaa, vaan kuvasi siinä tunnin ajan, ku autot vaan törmäili toisiinsa. Odottikohan vaan sitä tilaisuutta, et joku ihminen olis jääny autojen väliin, sillä videolla varmaan olis saanu rahaakin.... :david:
 
neutraali sanoi:
Se on helppo täällä inistä että kuskin vika ym paskaa, ajokokemuksesta on toki hyötyä mutta jos auto on pysynyt tiellä aiemmat 20kilsaa ja yhtäkkiä tulee todella liukasta/liukas kohta ja auto lähtee käsistä ei ajokokemuksellakaan enään juuri ole merkitystä jos vauhti on n 80-100km/h. Loimaan tapauksessahan se kokenut taksi kuski olisi voinut väistää kun oli hirvee ajo kokemus :david:.

Siinä olet oikeassa, että se ajokokemus ei auta yhtään siinä vaiheessa kun auto on jo lähtenyt hanskasta. Mutta jos kuskilla olisi ollut enemmän ajokokemusta, auto ei todennäköisesti olisi lähtenyt käsistä.
 
Koukkari sanoi:
Mutta jos kuskilla olisi ollut enemmän ajokokemusta, auto ei todennäköisesti olisi lähtenyt käsistä.
Sitä kukaan ei voi tietää, ajokokemuksella ei ole enään paskankaan väliä jos se auto yhtäkkiä päättää urasta lähteä tai on muuten liukaspaikka yhtäkkiä, se voi tapahtua kokeneemmallekin aivan samanlain kuin vastakortin saaneelle. Jos tuossa on ajettu kuin reikäpäät asia on eri.
 
RedNeck sanoi:
Hyvähän se on kuljettajan syyksi tällaiset onnettomuudet laittaa. Mutta tosiasiahan on se, että teiden kunto ja ylläpito on todella p..stä täällä Suomestoliitossa. Minnekkähän ne verovarat joita autoilijoilta rosvotaan, oikein joutuvat.
Vuosi vuodelta tiet huononee. Konginkankaan onnettomuuden jälkeen kuvittelin että asialle tehdään jotain, mutta PASKAT.
Kuinka monta ihmisuhria vielä tarvitaan että tiestöämme( yhteistä omaisuutta) aletaan hoitamaan asianmukaisesti.
Kyllähän ne teki. laski nopeusrajoituksia. Ei mua sinänsä kaikki alemmat nopeusrajoitukset haittaa. 100 kilsan matkalla pieni pudotus ei kauheasti haittaa. Se tuntuu niin pahalta nyt laittaa rahaa niihin teihin. 10 vuoden päästä ollaan paskat housussa liikenteen kanssa, kun moottoriteitä on vain 100 kilsaa enemmän, mutta liikennemäärät kasvaa monta prosenttia vuodessa. Eikä kansanedustajilta vaadita mitään matemaattisia taitoja, jotta ne osais laskea onko halvempaa pitää tiet jatkuvasti kunnossa vai korjata niitä sitten järkyttävillä kertasummilla.

Mutta onko kukaan nähnyt, että ykköstiellä toimisi ne automaattisesti vaihtuvat nopeusrajoitukset järkevästi. On varmaan nopeampaa ajaa sitä vanhaa tietä kuin motaria, koska motarilla ei saa ajaa yhtään kovempaa.

Ja ei se tosiaan aina auta, jos itse ajaakin kelin mukaan, jos amisviikset vaan kerkee näkemään, kun Corolla vaihtaakin vahingossa vastustajan kaistalle.
 
neutraali sanoi:
Sitä kukaan ei voi tietää, ajokokemuksella ei ole enään paskankaan väliä jos se auto yhtäkkiä päättää urasta lähteä tai on muuten liukaspaikka yhtäkkiä, se voi tapahtua kokeneemmallekin aivan samanlain kuin vastakortin saaneelle. Jos tuossa on ajettu kuin reikäpäät asia on eri.

Tässä Neutraali puhuu erittäin asiaa. Muistanko mä väärin, mutta eikö Konninkankaan tutkinta tuottanut sen tuloksen, että kukaan ei tehnyt virhettä? Siihen olisi ajanut jokainen rekkakuski samalla tilannenopeudella. Siinä kanssa ajokokemus merkitsee valtavan vähän, kun Rekka tulee poikittain vastaan.

Edit: mä muuten ajoin pari kertaa 18 vuotiaana kuin mielipuoli. Vielä selvinpäin. Hyvä että oma ja kavereiden henki säästyi. Ainakin mun kohdalla ajokortti tuli liian aikaisin, sen verta lapsellinen ja leso olen aina ollut. Tavallaan ymmärrän, mikä on se pimeä kohta tiettyjen nuorukaisten päässä, joka tuottaa turhia ruumiita. Vai olenko mä ainoa, joka saattoi hetken mielijohteesta tehdä nuorena täysin järjettömiä asioita?

En siis sano, että tässä jutussa olisi välttämättä ollut mitään tällaista.
 
Todella ikävä tapaus tuo oli ja olenkin tuossa miettiny asiaa kahdelta kantilta,kuten yhtenä kuulin työpaikalla olikohan se nyt perjantai aamuna kun lunta satoi ihan älyttömästi,no kuitenkin,lause oli jotakuinkin tälläinen "Ihme porukkaa tuolla tienpäällä,jumakaut ajavat kuutta kymppiä vaikka rajoitus on 80" jätimpä moisen lauseen omaan arvoonsa mutta tällä asenteella kolareita kyllä sattuu ja tämän lauseen sanoja oli noin 50v mies eli ei voi nuoruuden syyksi laittaa.

Toinen mikä tulee väkisin mieleen on tolkuton kilpailuttaminen ja hintojen polkeminen,hinnat on apinettu niin alas että urakoitsijat joutuu ottamaan paljon alueita jotta liiketoiminta pysyy kannattavana ja siitä kautta ei enään keritä hoitamaan alueita tarpeen mukaisesti.Pikkasen menee ohi mutta katsellessani puistolan asemalla raiteella makaavaa kiinteistö traktoria tuli sama asia mieleen,halvat tarjoukset,iso kone töihin ja nuori halpa kuski siinäpä on lopputulos.
:piis:
 
neutraali sanoi:
Sitä kukaan ei voi tietää, ajokokemuksella ei ole enään paskankaan väliä jos se auto yhtäkkiä päättää urasta lähteä tai on muuten liukaspaikka yhtäkkiä, se voi tapahtua kokeneemmallekin aivan samanlain kuin vastakortin saaneelle. Jos tuossa on ajettu kuin reikäpäät asia on eri.

Joo, renkaiden pito voi murtua jo kolmessakympissä jos on tarpeeksi liukasta ja huono tuuri. Enkä tarkoittanut että tässä onnettomuudessa olisi ajettu tahallaan liian kovaa. Ja niinkuin Efuman kirjoitti tuossa ylempänä, ihmiset vaan tuppaa ajamaan sitä kahdeksaakymppiä tai satasta lätkän mukaan, kelistä riippumatta.
 
Osanotot kaikkien seitsemän omaisille etc.

Fakta on kuitenkin se, että 70 - 80 vauhdista ei 7 ihmistä kuole, varsinkin, jos on airbägien takana uudessa Vitossa. Vauhtia on ollut aivan varmasti noilla nuorilla liikaa, vanha takavetoinen suhteellisen tehokas Omega, jouset länässä ylikuormasta, vähän taitoja, meno autossa päällä, poppi soi, jne. Millääntavalla syyllistämättä ja rauhaa heille toivottaen on täysin selvää, että tuossa on ollut liian monta asiaa, jotka varmasti puoltaa sitä, että omega on lähtenyt lapasesta - eikä se ole misään tapauksessa pelkästän kelin tai tielaitoksen ongelma. Mikäli ajat 20 km/h 100 km rajoituksella ulos autolla, voi poliisi kirjoittaa AINA rankkarin liikenteen vaarantamisesta, vaikka olisi ajanut 80 km/h alinopettta - nopeutesi on jokatapauksessa ollut tilanteeseesi nähden liian suuri, kun et ole autoa pystynyt hallitsemaan.

Ja tuo metsään ajaminen ei ole nopeassa tilanteessa mitenkään, että "tosta vaan" - miksei Konginkankaalla linja-autokuski ajanut metsääjn, miksei tässä taksikuski? Imisen elimistö vaan eitoimi stressitilassa aina odotusten mukaan. Saati, että aivot ymmättäisi antaa lihaksille käskys jostain täysin epäluonnollisesta, mitä et ole koskaan tehnyt - Lyötkö päätasikään seinää, jos kananmuna tippuu lattialle? Sehän VOISI pelastaa kananmunan, vaikka suurempi todennäköisyys on, että päähäsi sattuu. Mietippä seuraavan kerran, kun ajat autolla 100 - 110 km/h, että käännämpä tietoisesti tuosta raakana ojaan? Moniko tekee? Miksei normaali kaupunkiperäänajoissa käännetä penkkaan, vaikka vauhtia on murto-osa tuon tapauksen vauhdista - no sehän on täysin luonnotonta keskivertoihmiselle ja eikun hartialukon voimin eteenpäin.

Tuosta vauhdista, meidän virka-autolla ajettiin viimekesänä noin 80 - 90 vauhdilla ilman pienintäkään jarrutusta päin toisen auton keulaa. Auto oli VW Transporter, vastaava, kuin tuo taksi (joo, se oli Vito, mutta...). Työkaverille ei tullut MITÄÄN käytännössä henkisiä traumoja lukuunottamatta (no tuli sille pitka haava päähän airbagin keskiön riekaleista) - mersu kääntyi suoraan eteen, eikä kaveri kerennyt koskeakaan jarruun (vaikka ON rattimies) - vauhtia on loimalla ollut varmasti enemmän, kun KAIKKI 7 kuoli kertalaakista.

Ja noihin videoihin, niin ei voi olla totta, millaisilla renkailla ne ajaa? Miten ne ajaa? Onko niillä uusissakaan autoissa abseja? Miten tuo kuvaus voi olla ylipäätään mahdollista?
 
Tape sanoi:
Ja noihin videoihin, niin ei voi olla totta, millaisilla renkailla ne ajaa? Miten ne ajaa? Onko niillä uusissakaan autoissa abseja? Miten tuo kuvaus voi olla ylipäätään mahdollista?

Kesärenkailla helvetin liukkaassa alamäessä, varmaan jäätä alla ja lunta päällä lauhalla kelillä. Eipä siinä jarrut auta kun ei ihmiset seistenkään pystyssä pysy. :) Pitäs olla talvikumit!
 
Tape sanoi:
Fakta on kuitenkin se, että 70 - 80 vauhdista ei 7 ihmistä kuole, varsinkin, jos on airbägien takana uudessa Vitossa.

Toinen huomioitava juttu on se, että airbägi tuskin laukeaa, jos on uuden Viton ratin takana ilman turvavyötä ja ajelee nokkakolarin. Nykyiset turvavarustejärjestelmät tarkkailevat kokonaisuutta ja säätelevät eri turvavarusteiden laukeamisvoimakkuutta ja ajankohtaa, ja voivatpa jättää esim. airbagin laukaisemattakin, jos laukaisussa ei ole järkeä, kuten yo. tapauksessa ilman turvavyötä, kun kuski lentää ensin rattiin, sitten lyö päänsä tuulilasiin ja on jo aika pahasti mutkalla, ja sitten bägi lennättäisi mutkalla olevan kuskin vähän liian kovaa takaisin penkkiin. Euroautojen ilmatyynyt ovat jotain aivan muuta kuin jenkkilän 200-litraiset "turvavyönkorvikkeet" ja sen lisäksi täyttyvät törmäyksessä hieman myöhempään, ja ovat täydentäviä turvavarusteita, kuten lyhenne SRS siinä airbagissa kertookin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom