Kuntotesti Polarin sykemittarilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Tein juuri tuon testin ja sain tulokseksi 60, joka on erittäin hyvä. Mutta esim. viime viikolla juoksemassani cooperissa jäin reilusti alle 3000 metrin, tosin olin ollut kipeänä ja reitti oli liukas ja mäkinen (seli seli).

Millaisia kokemuksia muilla on? Mielestäni nämä tulokset eivät nyt täysin korreloi. Koska muistaakseni olen joskus yli neljä vuotta sitten juossut yli 3000 tuon Polarin testituloksen ollessa samaa luokkaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oliko mittarissa oikea painotietosi? 94 kg näkyy lukevan profiilissasi. Tuo Polarin antama tulos (60) vastaa melko hyvin VO2max arvoa, jonka yksikkö on ml/min/kg. Absoluuttinen hapenottokykysi olisi näillä tiedoilla 5,6 l/min. Miehillä hapenottokyky on normaalisti välillä 3 - 6 l/min, eli sinulla tosiaan olisi erinomainen hapenottokyky.

Coopertulokseen vaikuttaa moni muukin seikka hapenottokyvyn lisäksi. Potentiaalia sinulla näyttäisi olevan vaikka mihin.

Paino on tällä hetkellä 90 kg (mittarissa myös), mites se muuttaa tilannetta? Varmaan tuossa nopeuskestävyydessä vai mikä se lieneekään on parannettavaa. Pidempää matkaa voi juosta vaikka miten, ainakin tuntuu siltä.

Joskus tehtiin sellanen testi jossain työterveystarkastuksessa tjsp, että puhallettiin semmoseen letkuun ja sitten kone piirsi jotain käyrää, niin kellotin kyllä siinä helvetin hyvät arvot. Tosin tässä viimeisen kahden vuoden aikana tuo aerobinen puoli on jäänyt vähän vähemmälle. Noin viisi kuukautta sitten sain tolla Polarin testilläkin vain jotain vähän päälle 30. Painoakin oli n. 100 kg.

Polarin kuntotestin tuloksiin vaikuttaa paljon aktiivisuustason valinta. Itse sain seuraavia tuloksia eri aktiivisuustasovalinnoilla:

Lo: 35, Middle: 39, High: 40, Top: 47

Painon vaikutusta testasin middle-tasolla vähentämällä ja lisäämällä 10 kiloa omaan painoon:

95 kg - 10 kg -> 42
95 kg + 10 kg -> 37

Eli vaikutusta painolukemallakin on.

VO2max yksikkö on ml/min/kg eli suorassa suhteessa painoon. Ymmärtääkseni Polarin lukema yrittää hakea VO2max-arvoa.

Ja minkä takia suorassa suhteessa painoon? 90 kg massan liikuttaminen samaa vauhtia kuluttaa 10 % vähemmän energiaa kuin 100 kg massan, noin siis pelkistettynä.

Tuloksen parantuminen 30:stä 60:en viittaisi siihen, että testissä on ollut jotain häikkää. Hapenottokykyä ei kovin paljoa pysty harjoittelemallakaan parantamaan.

Voitto Kotiin sanoi:
VO2max yksikkö on ml/min/kg eli suorassa suhteessa painoon. Ymmärtääkseni Polarin lukema yrittää hakea VO2max-arvoa.

Ja minkä takia suorassa suhteessa painoon? 90 kg massan liikuttaminen samaa vauhtia kuluttaa 10 % vähemmän energiaa kuin 100 kg massan, noin siis pelkistettynä.

Tuloksen parantuminen 30:stä 60:en viittaisi siihen, että testissä on ollut jotain häikkää. Hapenottokykyä ei kovin paljoa pysty harjoittelemallakaan parantamaan.
Toi VO2max-arvo on ollut mulla aina hyvä, mikäli sellanen puhallustesti siitä jotain viitteitä antaa. Jos ei niin sitten en ole varma.

Polarilla sain tulokseksi Helmikuun puolessa välissä 49, ja onhan tuosta 30 tuloksesta jo 5 kuukautta. Kunto on kasvanut huomattavasti, sen huomaa varsinkin silloin, kun juoksee pidempää matkaa. Eli aerobinen kunto alkaa olemaan siedettävä siihen verrattuna mitä se joskus on ollut. En tiedä sitten vaikuttaako se aikoinaan olut hyvä kunto siihen, että nyt tulokset nousevat nyt nopeasti, mitään lihasmuistiin verrattavaa, kun tuskin silti liittyy tuohon aerobiseen kuntoon.

Voitto Kotiin sanoi:

Hapenottokykyä ei kovin paljoa pysty harjoittelemallakaan parantamaan.
Olen näköjään ajatellut tuon lukeman merkityksen hieman väärin. Eli toisinsanoen, jos urheilija on erittäin massiivinen, niin hän ei voi koskaan missään olosuhteissa saavuttaa huippuluokan VO2max-arvoa.

Voisko joku joka näistä tietää nyt sitten kertoa, että mihin toi ownindex sitten viittaan/ mitä kertoo kunnosta/ voiko sitä parantaa?

Itsellä antaa tulokseksi 64.

Jazam sanoi:
Voisko joku joka näistä tietää nyt sitten kertoa, että mihin toi ownindex sitten viittaan/ mitä kertoo kunnosta/ voiko sitä parantaa?

Itsellä antaa tulokseksi 64.
Kyllä mä itsellä ainakin olen suoran korrelaation huomannut sen mittarin tuloksen ja juoksukunnon välillä. Eli varsinkin pidemmät matkat sujuu hyvin ja tulokseski sain tuon 60. Vielä n. 5 kk sitten sain vähän yli 30 ja paljon huonommin se juoksukin meni. Eli kyllä sitä ainakin parantamaan pystyy, tosin yli 60 on jo kohtuullisen hyvä, eikä varmaan parane niin helposti.

Voi olla, että cooperissakin menisi se 3000 paremmalla alustalla, koska yli 3000 olen juossut ennenkin vaikka en olisi useaan kuukauteen treenannut. Eli sinänsä on varmaan turha pohtia miten se cooper-tulos korreloi sen ownindexin kanssa. Ja viimeksi, kun sain yli 60 tulokseksi ravasin melkein sen 3000 m 12 minuutissa reppu selässä ljk:n pääsykokeissa. Tosin oma paino oli varmaan 12-15 kiloa kevyempi. Eli kyllä sen pitäisi aika hyvin kertoa se kunto, kun se kuitenkin ottaa painonkin huomioon.

Tein viikonloppuna tuon kuntotestin omalla Polarin F11-mittarilla ja ihmettelin suuresti tulostani, joka oli 58 (elite). Mittarissa oli täsmälliset tiedot minusta itsestäni, sillä olin päivittänyt tiedot painon ja muun osalta hetkeä aikaisemmin. Aktiivisuustaso minulla on high, koska katsoin ohjekirjasta, että se on sitä silloin, jos harrastaa liikuntaa (jossa hengästyy ja hikoilee) viikossa enemmän kuin 1,5-2 tunnin ajan.

Meinaan jos mut laitetaan esim. juoksemaan, niin mä kuolen alta aikayksikön. Cooperia en ole juossut moniin vuosiin, mutta parissa kilsassa mulla kuluu nykyään varmaan 10 minuuttia. Veikkaisin, että Cooper-tulos olisi enintään 2300 metriä, jos sitäkään. Lihaskunto on kyllä kiitettävä.

Itse asiassa mä en täysin edes tajua, mitä noi Polarin testit oikeasti edes testaavat. tavallaan ymmärrän, mutta en tiedä ymmärränkö ihan oikein. Ja se huvittaisi tietää, että mitkä asiat vaikuttavat noihin tuloksiin heikentävästi/parantavasti. Duunissa mulle tehtiin viime vuoden lopulla fillaritesti ja se antoi tyydyttävän tuloksen (lihaskunto oli silloinkin kiitettävä). Tämän testin jälkeen olen kyllä lisännyt liikuntaa aeroobisella puolella.

Tässä keho.netistä aiheeseen liittyvä artikkeli. Valaisi ainakin itselleni asiaa melko paljon kun mietin juuri samaa asiaa pari viikkoa sitten.

http://www.keho.net/keho?&m=magazine&part=read&cat=6&id=110&start=140

Suunto t6:n ohjekirjassa on kaava jonka avulla voi laskea VO2maxin Cooperin testin tuloksen avulla. Itselläni näin saatu hapenottokyky meni pahasti alakanttiin verrattuna pp-ergometritulokseen. En muista kaavaa ja olen nyt töissä niin en voi sitä katsoakaan mutta voin kirjoitella sen tänne jos/kun muistan. Mutta muistan että 2200 m Cooper-tuloksella sain VO2max-arvoksi 42 kun pp-ergometrillä sain 50. Eli pyöräilykuntoni olisi muka parempi kuin juoksukunto vaikken pyöräile koskaan ja juoksentelua tulee kuitenkin jonkun verran harrastettua. Nuo t6:n manuaalit saa kyllä ladata Suunnon kotisivuiltakin mutten sieltä nyt äkkiseltään tuota kaavaa löydä.

Polarin mittarilla sain arvon 51 joten aika hyvin se näyttää paikkansa pitävän tuohon pp-ergoon verrattuna.

No löytyihän se:

"Cooperin testin tuloksen perusteella voit laskea maksimaalisen suorituskykysi Suunto Training Manager -ohjelman taustatietoja varten. Kaava soveltuu maksimaalisen suorituskyvyn arviointiin, kun Cooperin testin tulos on yli 1600 metriä.

Miehet: VO2max = 0,0175 x tulos (metriä)
Naiset: VO2max = 0,018 x tulos (metriä)"

Muistin väärin, en saa tuolla kaavalla 2200 m tuloksella VO2maxiksi kuin 40. Tuo ei huomioi painoa että en tiedä kuinka tarkka se sitten voi olla. Omalla kohdallani ei siis ainakaan kovin tarkka.

Kun mä saan mittarilla tulokseksi 60 niin ton kaavan mukaan pitäisi mennä cooperissa yli 3400. Todellisuus on jotain ihan muuta. Voi olla mahdollista, että 3000 pääsisin, mutta en oikein ole varma siitäkään.

lej sanoi:
Kun mä saan mittarilla tulokseksi 60 niin ton kaavan mukaan pitäisi mennä cooperissa yli 3400. Todellisuus on jotain ihan muuta. Voi olla mahdollista, että 3000 pääsisin, mutta en oikein ole varma siitäkään.
Todennäköisesti 60 ei ole oikea VO2max. Laskeskelin, että jos 90 kg:n sijaan painaisit 65 kg, joka varmaankin olisi lähellä optimaalista juoksijan painoasi. VO2max:isi olisi 83, joka on jo samaa luokkaa kuin maailmanmestaruustason kestävyysurheilijoilla.

Osaako joku selittää teorian tuon Polarin VO2Max-arvauksen takana? Jokatapauksessa ei ihan hirmuisesti kannata pistää painoarvoa lukemalle, jonka laskemiseen on käytetty jotain 4-portaista aktiivisuustasoa :eek:

Ainoan oikean tiedon VO2max:sta saa ainoastaan käymällä mittauttamassa se esim. pp-ergo.testillä asiansa osaavan mittaajan käsissä. Samalla testillä saadaan selville tarkat sykerajat milloin ylittyy peruskestävyyden raja, aerobisen raja ja anaerobinen raja, lisäksi tulee selville todellinen maksimisykkeesi.

Olli sanoi:
Osaako joku selittää teorian tuon Polarin VO2Max-arvauksen takana? Jokatapauksessa ei ihan hirmuisesti kannata pistää painoarvoa lukemalle, jonka laskemiseen on käytetty jotain 4-portaista aktiivisuustasoa :eek:
Se testi perustuu sydämen sykevaihteluihin lepotilassa.

Polarin sivuilta:
"OwnIndex-lukema saadaan Polar-kuntotestistä, joka mittaa aerobisen kunnon lepotilassa noin viidessä minuutissa. OwnIndex-lukemaan vaikuttavat sukupuoli, ikä, pituus, paino, liikunta-aktiivisuus sekä syke ja sykevälivaihtelu. OwnIndex vastaa testattavan VO2max-arvoa, joka on yleisimmin käytetty aerobisen kunnon kuvaaja. "

Ei tuo testi tosiaan ihan realistista lukemaa välttämättä anna, mutta suuntaa-antavan kyllä. Ja voihan sillä helposti seurata omaa tasoaan, kun säännöllisesti tekee testin. Tietysti aina mahdollisimman samoissa olosuhteissa, samaan aikaan jne.

Anonymity sanoi:
Tein viikonloppuna tuon kuntotestin omalla Polarin F11-mittarilla ja ihmettelin suuresti tulostani, joka oli 58 (elite). Mittarissa oli täsmälliset tiedot minusta itsestäni, sillä olin päivittänyt tiedot painon ja muun osalta hetkeä aikaisemmin. Aktiivisuustaso minulla on high, koska katsoin ohjekirjasta, että se on sitä silloin, jos harrastaa liikuntaa (jossa hengästyy ja hikoilee) viikossa enemmän kuin 1,5-2 tunnin ajan.

Tuo aktiivisuustaso pitänee valita sen mukaan mitä se on ollut keskimäärin viimeisen kuuden kuukauden ajan. Eli, jos on pari viikkoa aikaisemmin aloittanut aktiivisen lenkkeilyn, niin se ei riitä välttämättä HIGH-tasoon. Itse tein tuon testin tänään ja sain tuloksen 62. Hieman epäilyttää, koska kesällä en tehnyt aerobista ollenkaan ja aktiivista lenkkeilyä on tälle syksylle takana vasta seitsemän viikkoa. Kaippa tuohon pitää vaan olla tyytyväinen.

Tämä Polarin kuntotesti on mielestäni vitsi.
Itse suhtaudun erittäin varauksellisesti kuntotesteihin, jotka suoritetaan makuuasennossa ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom