ZweCCo sanoi:No minun mielestä se kyllä puhu että treenin jälkeen voi tehä muutaman minuutinkin pitusia venytyksiä kun lihakset on lämpimät. Ei se mun mielestä mistään parin tunnin tauosta puhunu siinä välissä. Voisitko kertoa mitä tällä parin tunnin tauolla saavutetaan? Saako lihasten venyvyyttä helpommin kasvatettua? Vähentääkö venytyksessä sattuvia loukkaantumisia? Vai mitä se oikeen sitten tekee se kahen tunnin tauko. Mun mielestä se vaan huonontaa tilannetta. Eikö ne lihakset ois parempi heti lämpimiltään venyttää? Ainakin itsellä lihakset on liikkuvimmillaan heti urheilun jälkeen. Vähän ajan kuluttua on jo tullut jonkinmoista jäykkyyttä jos ei heti treenin jälkeen venyttele. Sitten on mun mielestä jo huono venytellä kun tuntuu että ei enää veny mihinkään.
En ole siis mikään asiantuntija, enkä kykene mitään tieteellisesti perusteltuja vastauksia sinulle antamaan.. Kaikkihan saa tehdä niin kuin haluaa.. Mutta ainakin minulle on neuvottu joka puolelta ettei kovan treenin jälkeen saa tehdä vielä kovin pitkiä venytyksiä, mihin tämä sitten tarkkaan ottaen perustuu-en tiedä. Viimeksi eilen valmentajani sanoi minulle kovan jalkatreeniin jälkeen ettei heti saa tehdä kovin pitkiä venytyksiä vaikka kuinka tuntuisi, että olisi niitä valmiiksi lämpimiä lihaksia kiva venyttää oikein kunnolla..
Hän sanoi, että kannattaa venytellä vasta vähän ajan päästä sitten kun on syönyt ja sillee.. Tässä taas oli ideana se, että kun saadaan ravintoa kehoon ja sitten venytellään niin saadaan ne ravinteet virtaamaan sinne lihaksiin.. tai siis jotenkin näin. Mutta olen siis siinä samaa mieltä, että treenin jälkeen venyttely (kun lihakset ovat lämpimät) on tehokas tapa venytellä ja saada lihaksiin liikkuvuutta. Noiden venytyksien ei vaan pitäisi olla liian pitkiä.. En siis edelleenkään osaa varsinaisesti antaa mitään varmoja perusteluja miksi niitä pitkiä venytyksiä ei suositella heti kovan treenin jälkeen. Ymmärtääkseni on kuitenkin suurempi riski esim, reväyttää lihas venyttelyssä, jos tekee pitkiä venytyksiä heti treenin jälkeen. Mutta minä en varmastikaan ole mikään paras ihminen näihin kysymyksiin vastaamaan. Ja tuskinpa näissä asioissa (kuin saliharjoittelussa yleensäkkään) on mitään aivan absoluuttisia totuuksia kenelläkään antaa..