Kuntoon

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ZweCCo sanoi:
No minun mielestä se kyllä puhu että treenin jälkeen voi tehä muutaman minuutinkin pitusia venytyksiä kun lihakset on lämpimät. :rolleyes: Ei se mun mielestä mistään parin tunnin tauosta puhunu siinä välissä. Voisitko kertoa mitä tällä parin tunnin tauolla saavutetaan? Saako lihasten venyvyyttä helpommin kasvatettua? Vähentääkö venytyksessä sattuvia loukkaantumisia? Vai mitä se oikeen sitten tekee se kahen tunnin tauko. Mun mielestä se vaan huonontaa tilannetta. Eikö ne lihakset ois parempi heti lämpimiltään venyttää? Ainakin itsellä lihakset on liikkuvimmillaan heti urheilun jälkeen. Vähän ajan kuluttua on jo tullut jonkinmoista jäykkyyttä jos ei heti treenin jälkeen venyttele. Sitten on mun mielestä jo huono venytellä kun tuntuu että ei enää veny mihinkään.

En ole siis mikään asiantuntija, enkä kykene mitään tieteellisesti perusteltuja vastauksia sinulle antamaan.. :rolleyes: Kaikkihan saa tehdä niin kuin haluaa.. Mutta ainakin minulle on neuvottu joka puolelta ettei kovan treenin jälkeen saa tehdä vielä kovin pitkiä venytyksiä, mihin tämä sitten tarkkaan ottaen perustuu-en tiedä. Viimeksi eilen valmentajani sanoi minulle kovan jalkatreeniin jälkeen ettei heti saa tehdä kovin pitkiä venytyksiä vaikka kuinka tuntuisi, että olisi niitä valmiiksi lämpimiä lihaksia kiva venyttää oikein kunnolla.. :hyper:
Hän sanoi, että kannattaa venytellä vasta vähän ajan päästä sitten kun on syönyt ja sillee.. Tässä taas oli ideana se, että kun saadaan ravintoa kehoon ja sitten venytellään niin saadaan ne ravinteet virtaamaan sinne lihaksiin.. tai siis jotenkin näin. :) Mutta olen siis siinä samaa mieltä, että treenin jälkeen venyttely (kun lihakset ovat lämpimät) on tehokas tapa venytellä ja saada lihaksiin liikkuvuutta. Noiden venytyksien ei vaan pitäisi olla liian pitkiä.. En siis edelleenkään osaa varsinaisesti antaa mitään varmoja perusteluja miksi niitä pitkiä venytyksiä ei suositella heti kovan treenin jälkeen. Ymmärtääkseni on kuitenkin suurempi riski esim, reväyttää lihas venyttelyssä, jos tekee pitkiä venytyksiä heti treenin jälkeen. Mutta minä en varmastikaan ole mikään paras ihminen näihin kysymyksiin vastaamaan. :nolo: Ja tuskinpa näissä asioissa (kuin saliharjoittelussa yleensäkkään) on mitään aivan absoluuttisia totuuksia kenelläkään antaa.. :)

No osaisko joku muu sitten perustella jotenkin sitä että miks heti treenin jälkeen ei sais venytellä?

Tuntuu vaan hiukan oudolta kun joku väittää jotain asiaa eikä ole edes mitään perusteluita sanomalleen asialle. Itse yritin perustella vähän mielipidettäni venyttelyajankohdasta. En tarkota että ne mun perustelut ois oikeita tai että ois oikein venytellä heti treenin jälkeen. Ois kuitenkin mukava jos osaisit perustella väitettäs muuten kun siten että monet on vaan sanonu niin. Usein se kyllä riittääkin että kuulee vaan jostain jonku tavan enkä tarkotakkaan että sun tapa välttämättä väärä olis. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen perusteluja. Ei oo yhtään pahitteeks ykskään tiedon murunen mitä tänne pääkoppaan vaan saa survottua eli perusteltuja kommentteja asiasta esiin. :)

Treenatessa lihaksiin tulee vaurioita (käsittääkseni lihas kasvaa niitä vaurioita paikkaamalla) ja heti perään venyttely vain pahentaa niitä, joten lyhyet venytykset treenin jälkeen laukaisemaan lihasten kireyttä, kuten aiemmin jo sanoinkin.

-ASTR- sanoi:
Treenatessa lihaksiin tulee vaurioita (käsittääkseni lihas kasvaa niitä vaurioita paikkaamalla) ja heti perään venyttely vain pahentaa niitä, joten lyhyet venytykset treenin jälkeen laukaisemaan lihasten kireyttä, kuten aiemmin jo sanoinkin.

Venyttely pahentaa vaurioita eli hmm.. tulee isommat arpikudokset. Eli lihas kasvaa enemmän. :D Ehkä se ei sitten toimi noin kuiteskaan. Meneekö jo liian isoiks vaurioiks.

ZweCCo sanoi:
No osaisko joku muu sitten perustella jotenkin sitä että miks heti treenin jälkeen ei sais venytellä?

Tuntuu vaan hiukan oudolta kun joku väittää jotain asiaa eikä ole edes mitään perusteluita sanomalleen asialle. Itse yritin perustella vähän mielipidettäni venyttelyajankohdasta. En tarkota että ne mun perustelut ois oikeita tai että ois oikein venytellä heti treenin jälkeen. Ois kuitenkin mukava jos osaisit perustella väitettäs muuten kun siten että monet on vaan sanonu niin. Usein se kyllä riittääkin että kuulee vaan jostain jonku tavan enkä tarkotakkaan että sun tapa välttämättä väärä olis. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen perusteluja. Ei oo yhtään pahitteeks ykskään tiedon murunen mitä tänne pääkoppaan vaan saa survottua eli perusteltuja kommentteja asiasta esiin. :)

Haluan vielä sen verran lisätä, että tämä "minun" tapani ei ole sellainen, että olisin sen "vain jostain tuolta sattunut kuulemaan". Tämän venyttelyohjeen olen saanut mm. omalta fitness-valmentajaltani, kilpa-aerobic valmentajalta, eräältä kehonrakentajalta ja fysioterapeutilta.. Vaikkakaan en osannut asiaa sinulle sen paremmin perustella on minunkin käsitykseni sen suuntainen, että kysymys on nimenomaan niistä treenin jälkeisitä vaurioista joita pitkäkestoinen venyttely heti treenin jälkeen pahentaa...
En siis ole varmasti se paras henkilö asiasta luennoimaan, mutta kyllä minulla sentääm itsellänikin se jokin käsitys asiasta on... :) Ulosanti on vaan hieman huono.. :rolleyes:

Outofsight sanoi:
Eli, tässäpä olisi miettimäni ruokailu päivittäin.

Aamupala: Eli tämä nyt on, ja on ollut viimeiset 12 vuotta kaurapuuro. Nyt kun olen alkanut tätä ruokavaliota miettimään, ajattelin lisätä rahkan. Ja olen ottanut nyt vuoden joka aamu yhden multitabs, pillerin ja yhden C-Vitamin pore-tabletin.

Tämä kuulostaa mielestäni ihan hyvältä, varsinkin jos lisäät tuohon tuon rahkan. Ehkäpä voisit syödä vielä lisäksi jonkin hedelmän... :)

Koulu: Eli syön koulu ruoan, nyt yritän santsata entistä enemmän salaattia ja ruisleipää (silloin kun sitä on).

Kuulostaa ihan hyvältä.. Koita muistaa lastata sinne lautaselle jotain proteiinipitoistakin.. (tiedän, että voi olla joskus koulussa aika vaikeeta toteuttaa :rolleyes: ) Jos tuntuu että et saa kouluruoasta riittäviä proteiineja niin voisit mielestäni ottaa tuohon kouluruoan päälle perus heraprotskudrinkin..

Välipala: Koulusta kotiin päästyäni ajattelin vetäistä MAHTAVAKSI toteamani ruoan, eli keitän makaroonit, ja sekaan tonnikalaa ja vähän mausteita, sekä ketsuppia päälle, niin tuosta tullee loistava! Sen kanssa sitten hieman leipää ja jotain pientä, kuten banaania, mandariineja jne...

Tämä kuulostaa hyvälle. :thumbs:

Treenin jälkeen: Eli vähän aikaa loikoiltuani tuon välipalan jälkeen, ajattelin tehdä sen treenin, mitä se sitten onkin. Sen jälkeen otan massajuoman,
johon tulee 1dl jauhetta, ja 3-4dl vettä.

Ok. :)

Ruoka: Ruoan syön noin tunti treenin jälkeen. Tämänkin kanssa olisi tarkoitus syödä ruisleipää ja salaattia.

Jos tää ruoka on suurinpiirtein samaa linjaa kuin aikaisempi niin hyvä..

Iltapala: No, olen suunnitellut että tästä tule suunnilleen tällainen:
Fitness muroja, rahkaa, luonnon jogurttia jossa seassa mandariinia, banaaneita yms..

Tätä muuttaisin ehken proteiinipitosemmaksi ja puottasin noita hiilareita.. On nimittäin aikamoinen hiilarilataus yötä vasten vetää fitness-muroja, hedelmää jne. Esim. rahka oman maun mukaan maustettuna voisi olla parempi vaihtoehto tänne.
Olisiko tuommoinen hyvä?

Tää näyttää ihan suht. hyvältä. Olet jakanut ruoat tasaisesti useammalle aterialle ja laadullisestikin tuo näytti ihan hyvälle.. :)
Sellainen tuli vaan mieleen että missä ovat hyvät rasvat..? Ja vielä se että kuinka pitkä on tuo aamupalan ja kouluruoan väli..?

ZweCCo sanoi:
No minun mielestä se kyllä puhu että treenin jälkeen voi tehä muutaman minuutinkin pitusia venytyksiä kun lihakset on lämpimät. :rolleyes: Ei se mun mielestä mistään parin tunnin tauosta puhunu siinä välissä. Voisitko kertoa mitä tällä parin tunnin tauolla saavutetaan? Saako lihasten venyvyyttä helpommin kasvatettua? Vähentääkö venytyksessä sattuvia loukkaantumisia? Vai mitä se oikeen sitten tekee se kahen tunnin tauko. Mun mielestä se vaan huonontaa tilannetta. Eikö ne lihakset ois parempi heti lämpimiltään venyttää? Ainakin itsellä lihakset on liikkuvimmillaan heti urheilun jälkeen. Vähän ajan kuluttua on jo tullut jonkinmoista jäykkyyttä jos ei heti treenin jälkeen venyttele. Sitten on mun mielestä jo huono venytellä kun tuntuu että ei enää veny mihinkään.

Minkälaisen treenin jälkeen? Kovan punttitreenin vai jonkun muun? Pitänee kysyä Tiialta iteltään sitten kun seuraavan kerran näkee. Samalla salilla se treenailee. Ja ainakin silloin kun tekee aerobic-harjoitteita, niin kyllä sen näkee venyttelevän heti treenin jälkeen. En tiedä sitten miten punttitreenin jälkeen asia on.

Mulle urheiluhieroja sano, ettei missään nimessä saa venytellä pitkiä(30-120sek) venytyksiä heti rajun puntin jälkeen, kun lihas on todella supistunut.

näin se neuvo:

ennen punttia(ja sen aikana) lyhyitä venytyksiä(5-10sek), jotka
avaavat lihasta hieman tulevaan rasitukseen ja saavat veren kiertämään. näiden pitäisi olla kevyitä venytyksiä.

heti puntin jälkeen keskipitkiä venytyksiä(15-30sek), nämä palauttavat lihaksen alkuperäiseen pituuteen, kun puntti on niitä supistanut. näissä pitäisi varoa ettei liikaa venytä.

pari tuntia puntin jälkeen tai vaikka seuraavana päivänä pitkiä(30-120sek) venytyksiä. nämä ovat nyt niitä varsinaisia venytyksiä, eli näillä parannetaan liikkuvuutta ja pyritään saamaan ne lihakset pitemmiksi.

itse aloin näin tekemään ja palautumisessa on iso ero parempaan suuntaan, myöskin lihakset ovat mielestäni pyöristyneet(kasvaneet)?? saattaa kyllä olla laihtumisen ja placebon yhteisvaikutus. :D

total13 sanoi:
Mulle urheiluhieroja sano, ettei missään nimessä saa venytellä pitkiä(30-120sek) venytyksiä heti rajun puntin jälkeen, kun lihas on todella supistunut.

näin se neuvo:

ennen punttia(ja sen aikana) lyhyitä venytyksiä(5-10sek), jotka
avaavat lihasta hieman tulevaan rasitukseen ja saavat veren kiertämään. näiden pitäisi olla kevyitä venytyksiä.

heti puntin jälkeen keskipitkiä venytyksiä(15-30sek), nämä palauttavat lihaksen alkuperäiseen pituuteen, kun puntti on niitä supistanut. näissä pitäisi varoa ettei liikaa venytä.

pari tuntia puntin jälkeen tai vaikka seuraavana päivänä pitkiä(30-120sek) venytyksiä. nämä ovat nyt niitä varsinaisia venytyksiä, eli näillä parannetaan liikkuvuutta ja pyritään saamaan ne lihakset pitemmiksi.

itse aloin näin tekemään ja palautumisessa on iso ero parempaan suuntaan, myöskin lihakset ovat mielestäni pyöristyneet(kasvaneet)?? saattaa kyllä olla laihtumisen ja placebon yhteisvaikutus. :D
Hmmm... Esim doggrapissä käytetään noita pitkiä venytyksiä heti treenin jälkeen. Tosin se nyt onkin niin kummallinen systeemi, ettei liene vertailukelpoinen oikein muihin systeemeihin. Ainakin kipu oli huimaava, kun noita ihan testimielessä koitin.

Käsittääkseni perinteisesti ollaan ajateltu ettei reenipäivänä tehdä venyvyyttä ja liikkuvuutta parantavia venytyksiä, vaan palauttavia tuossa pari tuntia reenin jälkeen.

Itse olen ihan luovuttanut miettimästä liikaa noita venytyksiä, teen usein sarjojen välissä ihan treenin tehoa parantavia venytyksiä 10-20s (massa siis mielessä). Mielestäni ennen salitreeniä ei pahemmin kannata venytellä, ellei lihat ole varmasti lämpimät. Lihas nyt ei salitreenissä joudu venymäänkään täyteen mittaansa, ellei ihan tarkoituksella näin tee. Eri asia jossain lajitreeneissä, esim ninjailuissa.

Muutenkin staattinen venyttely on mielestäni tehotonta venyvyyden lisäämiseksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olet sitten kasvuiässä, joten noilla liikuntamäärillä joudut todennäköisesti syömään hyvin suuria määriä ruokaa, jos haluat samalla kasvattaa painoasi lihasten muodossa. Eli syö lähes kaikki kunnon ruoka, mitä saat päivän aikana mahaasi ahdettua ja vielä vähän lisää. Kesällä oli itsellä aika urheilupainotteista menoa ja syödä piti todella paljon kokoisekseni, että paino nousi vaikkei pituuskasvua enää olekaan kolmeen vuoteen tapahtunut. Koita myös pitää viikossa ainaki yksi, mielellään kaksi lepopäivää, niinkuin muutkin ovat tainneet sanoa. Muuten paukkuu ylikunto ja tulee flunssaa sun muuta etkä pääse treenaamaan. Eli jos parin viikon aikana alkaa pikkuhiljaa tuntua koko ajan olo vaan haikommalta, niin rajoita tehtia reippaasti kunnes olo on varmasti ohi.

Mitä venyttelyyn tulee, niin olen kokeillut tuota Doggcrapissakin käytettyä tuskallista venyttelyä sarjojen jälkeen, mutta en siitä ainakaan ole kärsinyt kuin venyttelyn aikana. Palautumisnopeudesta venyttelyn kanssa ja ilman en oikein osaa sanoa, mutta jotenkin on rennompi olo salin jälkeen, kun lihasryhmän on venyttänyt erittäin kovaa treenin jälkeen. Eli naama irveessä venyttelyä, järjen rajoissa kuitenkin. 30s- 60s oli mulla venytyksen mitta. Eli aika lailla menee päinvastoin suosituksiin nähden. Ei välttämättä kannata kuitenkaan ihan alusta asti aloittaa tuollaista menoa.

Back
Ylös Bottom